اضافه شدن رشته موسیقی برای نابینایانمجید قدمی گفت: رویکرد ما در آموزش ناشنوایان حرفهای است و به دورههای فنیوحرفهای و کاردانش میروند. نابینایان هم میتوانند به رشتههای نظری بروند که تازگی موسیقی هم اضافه شده است. |
به گزارش ایران سپید دانشآموزان نابینا مدارس آموزش و پرورش استثنایی به مناسبت روز جهانی معلولان با حضور در استودیو الفبا مسائل و مشکلات خود را با مسئولان در میان گذاشتند. نیما نظری دانش آموز نابینا مجتع نابینایان مدرسه خزائلی در متوسطه دوم رشته علوم انسانی که به مناسبت روز ۱۲ آذر سوم دسامبر (روز جهانی معلولان) در استودیو الفبا حضور یافته بود گفت: هنوز در جامعه خوب جا نیفتادهایم و رشتههای محدودی داریم. گرچه رشتههای موسیقی و کامپیوتر اضافه شده اما هنوز به مدرسه ما نیامده است. همچنین بچههای نابینا در رفت و آمد خود بسیار مشکل دارند. مشکلات فضای ورزشی داریم و به ما گفتند که قرار است حل شود اما هفت سال از این مساله میگذرد ولی اتفاقی نیفتاده است.
همچنین محمد جعفری دانشآموز نابینا مجتمع نابینایان خزائلی در متوسطه دوم رشته علوم انسانی هم گفت: نابیناها مشکلات زیادی دارند مثل همین پیادهروها که تردد از خانه تا مدرسه که برای ما سخت است. عبور موتوریها از پیادهروها به ما صدمه میزنند و با کارتن خوابهایی که در پیادهرو میخوابند، اغلب برخورد میکنیم. در مدارسمان دانشآموزان نخبهای داریم که باید جدی گرفته شوند.
مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی هم در این برنامه بیان کرد: دولت تدبیر و امید روند حمایت از دانشآموزان با نیازهای ویژه را در مسیر جدیدی قرار داد به گونهای که بیشترین مشکلات این مجموعه برطرف و نیازها تامین شده است.
او توسعه پوشش تحصیلی به ویژه در بخش آموزش تلفیقی، افزایش بودجه، الکترونیکی شدن شیوه ارائه خدمات سنجش، تامین سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان، درمان، تامین هزینههای دارویی، جراحی خدمات توانبخشی، صمعک، واکر، ویلچر و عینک به صورت بلاعوض را از جمله این حمایتها برشمرد و تصریح کرد: حمایتهای دولت موجب شد تا خانوادههایی که دارای فرزندان با نیازهای ویژه هستند برای ثبتنام فرزندانشان در مدارس استثنایی کشور اقدام کنند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: دولت مشکل سنوات ارفاقی فرهنگیان مدارس استثنایی را نیز با اختصاص ۶۰۰ میلیارد ریال برطرف کرد و بودجه سازمان نیز نسبت به گذشته رشد چشمگیری پیدا کرد. در نظام جمهوری اسلامی سازمانی به نام سازمان آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد که وظیفهاش این است دانشآموزانی که با دیگران متفاوت هستند را آموزش دهد. این افراد در هفت گروه نابینایان، ناشنوایان، دانشآموزان با مشکلات جسمی و حرکتی، مشکلات ذهنی، اختلات عاطفی، اختلالات یادگیری و گروه چند معلولیتی دستهبندی میشوند.
قدمی گفت: از سه سال گذشته برنامهریزیهایی را برای بچههای دیرآموز شروع کردیم که هم شناسایی شوند و هم محتوایی علمی برایشان آماده شود. به طور کلی بیش از ۱۵۱ هزار دانشآموز در مدارس استثنایی تحصیل میکنند. بچههای ناشنوا و نابینا و بچههایی که مشکلات حرکتی دارند عینا محتوای درسی بچههای عادی به آنها آموزش داده میشود. رویکرد ما در آموزش ناشنوایان کاملا حرفهای است و به دورههای فنیوحرفهای و کاردانش میروند و نابینایان هم میتوانند به رشتههای نظری بروند که تازگی موسیقی را هم به رشتهها اضافه کردیم.
او ادامه داد: حدود ۷۰ مدرسه با ۲۳ هزار نیروی انسانی داریم و اعتبار مالی برای این مجموعه حدود ۳۵ میلیارد تومان است اما بودجه حقوق همکاران ۹۰۰ میلیارد تومان است.
قدمی پس از صحبتهای دانشآموزان گفت: رویکرد ما آموزش فراگیر است یعنی بچههای استثنایی در کنار بچههای عادی درس بخوانند و در همان رشتههایی که در آن مدارس وجود دارد تحصیل کنند. نکته دیگر مناسبسازی محیط است که ما باید بررسی کنیم ببینیم چه نهادهایی میتوانند کمک کنند. البته اقداماتی انجام شده اما در عمل مشکل دارند و باید نهادهایی از قبیل شهرداری به میدان بیایند.
او افزود: توانستیم برای دانشآموزان نابینا خوب عمل کنیم مثل رساندن به موقع کتب درسی که پیش از این، اینگونه نبود. ما در کنکور امسال ۱۳۹ دانش آموز قبولی داشتیم که ۱۴ نفر از آنها رتبه زیر ۱۰۰ داشتند. با توسعه رشتهها زمینه اشتغال بیشتری برای دانشآموزان استثنایی فراهم میشود کمااینکه این افراد استعداد بیشتری به نسبت دیگر دانشآموزان دارند. آموزش و پرورش کارش را خوب انجام داده، اما در حوزه مناسبسازی، پارکها، پیادهروها و... نیاز به اقدامات جدی دارد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اظهار کرد: در آموزش فراگیر فرهنگسازی حرف اول را میزند و اگر حرفی ناخواسته به این بچهها زده شود آنها لطمههای جدی میبینند. بچههایی که در سیستم عادی درس میخوانند به لحاظ علمی قویتر از بچههایی هستند که در سیستمهای جداسازی درس میخوانند.
قدمی در پایان بیان کرد: من سالها معلم ناشنوایان بودهام و بهترین خاطراتم با این دانشآموزان بوده است. انتظار ما این است بخشها و نهادهای مختلف حمایت خودشان را از معلولان نشان بدهند. مثل سازمان تامین اجتماعی که میخواهیم با ما همکاری کنند. همچنین میخواهیم مسئولان در حوزه ایاب و ذهاب هم ما را یاری کنند.