شناسه خبر: 15264 منتشر شده در مورخ: 1397/9/19 ساعت: 09:01 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 19 آذر 1397

روزنامه دوشنبه 19 آذر 1397

ایجاد بیش از ۵۰ هزار شغل در سال آینده/ معلولان در اولویت هستند - آیا نامه جهانگیری به رهبرانقلاب صحت دارد؟ - خانوارها در دوره تورم در کدام هزینه ها صرفه جویی میکنند؟ - چه کمر دردی نیاز به "ام آر آی" دارد؟ - نیمی از مردم جهان آنلاین هستند - اختصاص اعتبار مازاد بودجه به فدراسیون نابینایان - برای خنده، مردم را آتش میزدم

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 19 آذر 1397

2 ربیع الثانی 1440

10 دسامبر 2018

سال بیست و سوم شماره 6019

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

ایجاد بیش از ۵۰ هزار شغل در سال آینده/ معلولان در اولویت هستند 2

آیا نامه جهانگیری به رهبرانقلاب صحت دارد؟ 6

خانوارها در دوره تورم در کدام هزینه ها صرفه جویی میکنند؟ 8

چه کمر دردی نیاز به "ام آر آی" دارد؟ 11

نیمی از مردم جهان آنلاین هستند 13

اختصاص اعتبار مازاد بودجه به فدراسیون نابینایان

برای خنده، مردم را آتش میزدم

 

 

.............ویژه

* ایجاد بیش از ۵۰ هزار شغل در سال آینده/ معلولان در اولویت هستند: بندپی در مورد اشتغال مددجویان گفت: در سال جاری چندین طرح و برنامه براس اشتغال مددجویان در نظر گرفته شد که بخش زیادی از این طرحها مورد بهره برداری قرار گرفت. وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۷ هزار شغل در سال جاری ایجاد شده است، گفت: امسال حدود یک سوم از مشاغل ایجاد شده برای جامعه هدف معلولان بوده و در سال آینده سعی میکنیم افراد معلول در زمینه های مختلف و با توانمندیهای زیاد در اولویت اشتغال باشند. رئیس سازمان بهزیستی تأکید کرد: کارفرمایانی که نسبت به استخدام مددجویان و معلولان اقدام کنند، از تسهیلات برخوردار میشوند که این تسهیلات شامل حق بیمه، پرداخت بخشی از حقوق، وامهای کم بهره و... است. بندپی گفت: سازمان بهزیستی برای کمک به کارفرمایان حق بیمه معلولانی را که در یک کارگاه استخدام میشوند، میپردازد تا با این شرایط کارفرمایان تمایل پیدا کنند مددجویان و معلولان را به کار بگیرند. وی به برنامه های سال آینده نیز اشاره کرد و افزود: از هم اکنون برای سال ۹۸ نیز برنامه های ویژه ای در نظر گرفته ایم؛ بطوری که قصد داریم علاوه بر اشتغال، در جهت پیشگیری از معلولیتها و پیشگیری از طلاق و اجباری شدن ژنتیک در استانهای بیشتری اقدام کنیم.

* کمتر از ۳۰ درصد معابر عمومی کشور مناسبسازی شده است: مدیر کل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد فضای عمومی شهری مناسبسازی نشده است. وی با بیان اینکه استان کردستان در زمینه توانمندسازی رتبه سوم و در بحث مناسبسازی نیز در رده سه استان اول کشور قرار دارد، افزود: واقعیت این است که معلولان مشکلات زیادی دارند، اما خیلی از مشکلات هم به همت خود آنها و مسئولان رفع شده است. مدیر کل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته غربی و اروپایی هم مشکلاتی در این زمینه وجود دارد، ادامه داد: مناسبسازی حتی در کشورهای پیشرفته نیز که بعد از جنگ جهانی دوم شروع شده، با مشکلات و موانع زیادی رو به رو است. نظمده یادآور شد: مناسبسازی تنها در قالب مبلمان شهری، مکان زندگی و منزل معلولان نیست، بلکه بزرگترین مناسبسازی، مناسبسازی فکر و اندیشه لازم است که این مهم در مسئولان کردستان وجود دارد و همین که بالاترین مقام اجرایی استان از میان جامعه معلولان برای خود مشاور تعیین میکند، نشان میدهد که به مناسبسازی فکر و اندیشه رسیده و باید این مهم در میان سایر دستگاهها نیز ساری و جاری شود. وی با بیان اینکه تعدادی از بندهای قانون حمایت از معلولان در کشور حتی از کنوانسیون بین المللی هم بالاتر است که حدود پنج سال برای تصویب آنها زحمت کشیده شده است، بیان کرد: تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به عنوان یکی از قانونهای مترقی با تلاش همین نمایندگان پس از چند سال به نتیجه رسیده است. مدیر کل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور در ادامه گفت: امروز مشارکت معلولان در تعاملهای اجتماعی و حضور در عرصه های مختلف اجتماعی افزایش یافته است و مطمئناً در آینده وضعیت معلولان در مباحث اشتغال و مسکن و حضور آنان در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی روز به روز بهتر و بیشتر خواهد شد. نظمده در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در زمینه توانبخشی معلولان نیز نسبت به چند سال گذشته با وضعیت مطلوبتری مواجه هستیم، اما تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله داریم. وی در پایان سخنان خود یادآور شد: توانبخشی فرآیندی در دل توسعه است و توسعه جامعه تنها بوسیله سازمان بهزیستی اتفاق نمی افتد و تمام دستگاهها و خود جامعه معلولان باید در این زمینه همکاری و همراهی داشته باشند.

* گلواژه: پیامبر اسلام (ص): پرسش نیکو نیمی از دانش است. – مومن بر هر صفتی خو میگیرد، ولی بر دروغ و خیانت خو نمیگیرد.

 

 

.........سیاسی

* آیا نامه جهانگیری به رهبر انقلاب صحت دارد؟ رضا صالحی امیری، وزیر پیشین ارشاد در یادداشتی در روزنامه شرق با اشاره به تخریبهایی که علیه دولت صورت میگیرد، انتشار محتوای نامه محرمانه احتمالی جهانگیری به رهبر معظم انقلاب را از نمونه های تخریب دانست. وی نوشت: نمونه دیگر بد اخلاقی، انتشار نامه محرمانه منتسب به آقای جهانگیری است که در آن دغدغه های معاون اول نسبت به اوضاع حساس کنونی برای مقامات عالی نظام ارسال شده است. ایشان نسبت به تداوم وضع موجود اعلام نگرانی کرده و خواهان تصمیمات اساسی و بنیادی برای عبور از چالشهای موجود شده اند. بر فرض صحت، این گونه اقدامات از سوی دولتمردان را باید نشان صداقت، شجاعت و صراحت آنان دانست؛ چون به  جای کار پوپولیستی و تبلیغاتی مسائل اصلی کشور را با عالیترین سطوح نظام در میان میگذارند تا راهی برای عبور از انبوه چالشهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی پیدا کنند. * حجت الاسلام رکنی، امام جمعه بندرلنگه از مقام معظم رهبری درخواست کرد قانون بازنشستگی شامل ائمه جمعه هم بشود. * همتی، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به دیدار اخیر خود با مقام معظم رهبری، به دستور ایشان به بانک مرکزی برای تقویت هرچه بیشتر ارزش پول ملی و نیز اهمیت استقلال بانک مرکزی اشاره و اعلام کرد: بانک مرکزی و نظام بانکی تمام توان مدیریتی و کارشناسی برای تحقق منویات مقام معظم رهبری را به کار خواهد برد. * فاطمه ذو القدر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد انجمن توسعه منطقه ای زنان برای پیگیری نقش زنان به شکل نظام مند تشکیل شود. * سردار قنبری، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان در خصوص حادثه تروریستی چابهار گفت: شدت انفجار به حدی بود که ترکشهای وانت تا شعاع  500 متری پخش شد. بررسیها نشان میدهد با توجه به شدت انفجار، دست کم 500 کیلو تی ان تی در وانت نیسان جاسازی شده بود.

 

 

......گزارش روز

* خانوارها در دوره تورم در کدام هزینه ها صرفه جویی میکنند؟ در دوره های افزایش رشد شتابان تورم، خانوارها از کدام هزینه خود میکاهند تا قدرت اداره اقتصادی بیابند؟ این سؤالی است که این روزها بسیاری از کارشناسان تلاش میکنند پاسخی به آن بدهند. آمارها نشان میدهد حجم مراجعه مردم به رستورانها، از لوکسترینها تا معمولیترینها بین ۳۰ تا ۷۰ درصد کاهش یافته است. حالا این روزها نبود غذایی که در منوهای رستورانها درج شده، چندان عجیب نیست؛ چرا که بسیاری از رستوران داران میگویند به دلیل آنکه تعداد مشتریانشان کم شده است، ترجیح میدهند غذاهای پر مشتریتر را آماده کنند. رئیس اتحادیه رستورانداران نیز در تأیید این نکته میگوید اغلب رستورانهای لوکس بین ۳۰ درصد و اغلب رستورانهای معمولی به فراخور قدرت اقتصادی مناطقی که در آن قرار دارند، حدود ۷۰ درصد از مشتریانشان کاسته شده است. آمارهای بانک مرکزی نشان میدهد سه درصد از درآمد پر درآمدترین یا ثروتمندترین دهک ایران به هتل و رستوران اختصاص مییابد. این در حالی است که این رقم برای اولین دهک با فقیرترینها بسیار ناچیز است. مهدی تقوی، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سؤال میگوید: در دوره هایی که نرخ تورم افزایش انفجاری را تجربه میکند، مردم غالباً از هزینه های غیر ضروری میزنند. هرچند اطلاق هزینه غیر ضروری به این دست هزینه ها منطق چندانی ندارد، اما بسیاری از خانوارها چاره ای جز این ندارند. وی در این خصوص میگوید: تفریح، سفر، خرید کالاهای فرهنگی مثل کتاب و فیلم و...، رفتن به سینما و تئاتر و کنسرتهای موسیقی غالباً توسط طبقه متوسط صورت میگیرد، اما باید توجه داشت که این رفتار اقتصادی سبب میشود که مشکلاتی در عرصه فرهنگی رخ دهد. مردم در این شرایط تلاش میکنند هزینه های زندگی خود را اولویت بندی کنند و طبیعتاً هزینه های اولیه زندگی، یعنی خوراک و مسکن در این میان تأمین میشود. او میگوید: اقتصاد ایران در سالهای گذشته همواره به دلیل افت و خیز تورمی شاهد این قبض و بسطها بوده است.  بررسیها نشان میدهد در سال جاری قیمت هر متر مربع واحد مسکونی افزایشی برابر با ۹۱ درصد را تجربه کرده است. نرخ دلار نیز همپای دیگر ارزها از محدوده ۳۸۰۰ تومان در بهمن ماه سال گذشته به یازده هزار و چهارصد تومان در سال جاری رسیده است. سکه نیز در رفت و برگشتها پا را از محدوده یک میلیون تومان به کانال چهار میلیون تومان گذاشته و از این رو برآوردها دلالت بر کاهش شدید قدرت خرید و ارزش پول ملی در سال جاری دارد. تقوی میگوید: نتیجه این اتفاقات در میان مدت سبب میشود اقتصاد فرهنگ با بحرانی جدیتر از گذشته رو به رو شده و شمار خریداران کالاهای فرهنگی کاهش یابد. وی اضافه میکند: در این شرایط سطح رفاه خانوارها کاسته میشود و این امیدواری وجود دارد که دولت با اتخاذ سیاستهایی دست به ترمیم قدرت خرید بزند.

 

.............آموزشی

* چه کمر دردی نیاز به "ام آر آی" دارد؟ بسیاری از کمر دردها با درمانهای ساده بهبود مییابند، ولی برخی بیماران اصرار دارند MRI انجام دهند. تصویربرداری «ام آر آی» یک ابزار قدرتمند تشخیصی است، ولی در عین حال انجام آن برای هر کمر دردی میتواند مانند یک چاقوی دولبه به جای کمک به پزشک باعث تشخیص و درمان اشتباه شود، چرا که «ام آر آی» میتواند ناهنجاریهای زیادی را در ستون فقرات نشان دهد که اغلب هیچ ربطی به منبع درد ندارد. اگر صد فرد میانسال که شکایتی از درد کمر ندارند را تحت «ام آر آی» قرار دهند، حدود یک سوم از آنها یافته غیر طبیعی در «ام آر آی» دارند که میتواند شامل بیرون زدگی دیسک، آرتروز مفاصل و غیره باشد؛ در حالی که خود آنها ممکن است تا پایان عمر بدون هیچ درد و مشکلی به طور طبیعی زندگی کنند. اما انجام "ام آر آی" میتواند باعث تشخیص اشتباه منبع درد و در برخی موارد اقدام جراحی غیر ضروری شود. کمر دردهای خاصی نیازمند «ام آر آی» هستند. از جمله, درد کمری که با علائمی از قبیل کاهش وزن، کاهش اشتها، تب و لرز همراه باشد به طور حتم باید برای تشخیص دقیقتر از MRI بهره برد؛ چرا که این درد کمر میتواند نشان دهنده عفونت یا تومور باشد؛ همچنین درد کمری که ۳ تا ۶ ماه طول کشیده و پاسخ مناسب به درمان نداده است یا درد کمری که با انتشار به اندامهای تحتانی که به ۴ هفته درمان دارویی و استراحت و فیزیوتراپی پاسخ نداده است باید برای تشخیص بهتر از «ام آر آی» استفاده کرد. بر اساس آمار بین المللی حدود ۸۰ درصد افراد در دوران زندگی خود حد اقل یک مرتبه به علت کمردرد به پزشک مراجعه کرده اند که میتواند علتهایی نظیر ضایعه ستون فقرات، مفاصل بین مهره ای، اعصاب نخاعی، عروق خونی باشد که هر یک شیوه درمانی متفاوتی دارد. به همین دلیل تأکید میشود در روند درمان، بیماران با تقاضای آزمایشهای گوناگون فرآیند معالجه را طولانی نکنند.

 

.........دانش و فناوری

* نیمی از مردم جهان آنلاین هستند: بر اساس آمار سازمان ITU تا پایان 2018 بیش از 51.2 درصد از مردم جهان از خدمات وب بهره مند میشوند که این رقم معادل نیمی از جمعیت جهان است. «هولین ژو» رئیس ITU ضمن بیان این مطلب گفت: این نشان دهنده یک گام بزرگ در راستای رفتن به سوی جامعه اطلاعاتی جهانی است و البته هنوز نیمی دیگر از جهان هنوز از فواید اقتصاد دیجیتال بی بهره هستند. وی همچنین خواستار حمایت بیشتر از نوآوریهای فناورانه شد تا با انقلاب دیجیتال هیچ کسی آفلاین نباشد. طبق آمار ITU روند رشد اینترنت در کشورهای ثروتمند کند شد و البته از 51.3 درصد به 80.9 درصد رسیده است. در کشورهای در حال توسعه این رقم به 45.3 رسیده است. این رقم 13 سال پیش 7.7 درصد بود. اما افریقا رشد متفاوتی را طی کرده و از 2.1 درصد به 24.4 درصد رسیده است. همچنین تعداد موبایل در جهان از جمعیت مردم جهان پیشی گرفته و موبایلهای اینترنت دار نیز به رقم 69.3 از 100 رسیده است. در حال حاضر در جهان تعداد 5.3 میلیارد موبایل اینترنت دار به ثبت رسیده است. گفته میشود 96 درصد از جمعیت جهان به شبکه های تلفن همراه دسترسی دارد و 90 درصد میتواند از طریق 3 جی یا بالاتر به اینترنت دسترسی داشته باشد.

* کاغذ حساس به گرما با قابلیت چند بار استفاده ابداع شد: محققان دانشگاه فویجیان نرمال در چین  کاغذی  ابداع کرده اند که به گرما حساس است و میتوان روی آن چند بار  نوشت. این محققان روی یک کاغذ عادی را با لایه ای از رنگ آبی ترموکرومیک پوشاندند که در معرض گرما بی رنگ میشود. پشت کاغذ نیز با تونر سیاه فوتوترمال پوشیده شده. این ماده رسانای گرما است و در معرض نور، گرما تولید میکند. تصاویر و واژه ها به مدت ۶ ماه در دمای اتاق روی کاغذ باقی میمانند. برای استفاده دوباره از کاغذ میتوان آن را تا دمای ۱۰- درجه سانتیگراد سرد کرد.

 

.........ورزشی

* اختصاص اعتبار مازاد بودجه به فدراسیون نابینایان: ژاله فرامرزیان، معاون مدیریت و منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان، به همراه قاسمی مشاور وزیر ورزش در امور ایثارگران و صمیمی رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین از امکانات فدراسیون نابینایان بازدید کردند. در ابتدای این نشست، فرامرزیان در پاسخ به این سؤال که وضعیت جوایز جمعی از مدالآوران باقی مانده از رقابتهای پارا آسیایی جاکارتا و نیز وضعیت هیأتهای استانی زیر مجموعه فدراسیون چه خواهد شد؟ گفت: بر اساس رقم تأیید شده و هماهنگیهای لازم با نصر الله پریچهره، مشاور معاونت توسعه منابع و پشتیبانی قرار شد فعلاً تنها پرداختیهای فدراسیون نابینایان انجام شود. معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان بیان کرد: فضایی که فدراسیون نابینایان و جانبازان و معلولین در آن قرار دارند، فضای بسیار مناسبی است. درست است که دفاتر اجرایی جدا هستند و هر یک به تنهایی امور این قشر را به انجام میرسانند، اما پتانسیل اجرایی و تعامل هر دو فدراسیون فراتر از حد تصور است. وی با اشاره به اینکه شرایط اجرای تعهدات پیمانکاری در کشور مناسب نیست، گفت: ایجاد تعهد جدید، بزرگترین اشتباه است و تا آن زمان، باید از همین مجموعه استفاده کرد و هزینه خدمات را داد تا وضعیت کشور شرایط مناسبی برای ایجاد محیط جدید شود. این قول را میدهم برای امسال، بخشی از مازاد بودجه باقی مانده وزارتخانه را که حدود چهار و نیم میلیارد تومان میشود، در اختیار فدراسیون نابینایان و جانبازان و معلولین قرار دهم تا بتوانند برنامه های خود، به ویژه جشنواره بزرگ ورزشی در بهمن ماه را عملیاتی کنند. برای سال آینده نیز با هماهنگی فدراسیون، هیأتها را بر اساس عملکردشان تفکیک خواهیم کرد و باید شرایطی را فراهم کرد تا بخشی از مازاد بودجه، مستقیماً در اختیار هیأتهای استانی قرار گیرد تا مشکلاتشان کاهش یابد.

 

 

.............حوادث

* برای خنده، مردم را آتش میزدم: عامل آتش زدن مردم در بوستانهای پایتخت، مجرم سابقه داری بود که پس از دستگیری مدعی شد به خاطر تفریح و خنداندن مردم دست به این کار میزده است. چهارشنبه گذشته فیلمی از سوی پلیس پایتخت منتشر شد که در آن مردی جوان در یکی از بوستانها با ریختن بنزین روی افرادی که در حال استراحت بودند، آنها را به آتش میکشید. پلیس بلافاصله ردیابیها برای شناسایی این مرد را آغاز کرد و با به دست آمدن هویت متهم، مشخص شد که او یکی از مجرمین سابقه دار است.

مهدی -33 ساله- در عملیات ویژه پلیسی دستگیر شد و بلافاصله دو همدست دیگر او به نامهای اکبر و محمود نیز بازداشت شدند. رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در این باره گفت: بررسی سوابق «مهدی» نشان داد که وی سابقه قدرتنمایی و آزار و اذیت دارد که پیش از این بارها دستگیر و روانه زندان شده است. در ادامه تحقیقات و همزمان با انتشار خبر دستگیری وی، مرد میانسالی به اداره شانزدهم پلیس آگاهی رفت و مدعی شد که مهدی به قصد قدرتنمایی و انتقامگیری، او را به همراه دو نفر دیگر به بیابانهای اطراف اتوبان تهران–قم برده و در آنجا با تهدید چاقو مورد آزار و اذیت قرار داده و اقدام به فیلمبرداری کرده و تصاویر آن را بین تعدادی از افراد محل نیز منتشر کرده است. گفتگو با متهم: چرا مردم را آتش میزدی؟ این موضوع برای الان نیست، 9 سال قبل من این کار را انجام دادم. آنها 5 معتاد کارتن خواب بودند که از قبل با آنها هماهنگ کرده بودم. یعنی چی؟ من به چند نفر از معتادانی که میشناختم پول و لباس میدادم. آنها هم لباسها را میپوشیدند و در پارک خودشان را به خواب میزدند. بعد از اینکه روی آنها کمی بنزین میریختم و آتش میزدم، فرار میکردم و دو نفر دیگر هم آنها را خاموش میکردند. چقدر به آنها پول میدادی؟ یادم نمیآید، اما شاید 50 هزار تومان. با چه هدفی این کار را انجام میدادی؟ برای تفریح و خنداندن مردمی که در پارک بودند. به خاطر خودنمایی نبود؟ اصلاً! حتی فیلمها را هم من نگرفتم. ولی در یکی از فیلمها صدایت میآید که میگویی مستند بگیر. متهم سکوت میکند. اما چهره ات در فیلمها با الان تغییر نکرده و مشخص است که فیلمها به تازگی گرفته شده است. نه! فیلمها به تازگی منتشر شده، وگرنه قدیمی است. یک مرد میانسال به نام سیروس برای انتقامگیری از من این فیلمها را منتشر کرده است. انتقامگیری؟ برای چی؟ دو ماه قبل دو تا از بچه محلهایمان به سراغم آمدند و گفتند سیروس میخواسته آنها را اذیت کند. وقتی این موضوع را شنیدم عصبانی شدم. سیروس را سوار ماشین کرده و به همراه همان دو بچه او را به سمت بهشت زهرا بردم. آنجا من فقط یک سیلی به سیروس زدم، اما او از من شکایت کرد و مدعی شد من او را آزار و اذیت کرده ام. به همین خاطر برای انتقامگیری فیلمهای 9 سال قبلیم را منتشر کرد. فیلم دیگری هم از تو منتشر شده که مردی را داخل سطل زباله انداخته ای. آن فیلم برای 6 ماه قبل بود. کسی را که داخل سطل انداختم دوستم بود. اما وقتی فیلم آن منتشر شد و پلیس به سراغم آمد، به مأمورها گفتم شوخی کردم و به پیشنهاد یکی از دوستانم با یک جعبه شیرینی به سراغش رفتم و از او عذرخواهی کردم. از این ماجرا فیلم گرفتم و فیلم عذرخواهی را در اینستاگرام منتشر کردیم. در سابقه هایت یک مورد آزار و اذیت پسر جوان هم دیده میشود. نه! آن شکایت ساختگی بود. من از یک فروشنده حدود 10 میلیون تومان مواد گرفتم. اما نتوانستم پولش را بدهم. بعد به سراغ دوستم آمدم و گفتم برو از من شکایت کن تا مرا بازداشت کنند. اگر دستگیر شوم فروشنده مواد بیخیال پول و مواد میشود. بعد هم تو بیا و رضایت بده. او هم این کار را کرد و نقشه مان گرفت. سابقه سرقت هم داری؟ بیشتر دعوا بوده و زورگیری. البته کبوتر دزدیده ام. 24 سالم بود که میوه از دستفروشی سرقت کردم. زمانی که بچه بودم کبوتر دزدیدم و به زندان افتادم.

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *