شناسه خبر: 15141 منتشر شده در مورخ: 1397/9/14 ساعت: 08:40 گروه: اجتماعی  
نابینای کارآفرین

نابینای کارآفرین

معلولیت محدودیت نیست چنان که «علی» جوان نابینای گچسارانی اکنون یک کشاورز کارآفرین است ،برای همدردان خود شغل ایجاد می کند و رشته تحصیلی دانشگاهی او هیچ ربطی هم با کشاورزی ندارد.

به گزارش ایران سپید «علی شیوا مهر» نابینای توانمندی است که توانسته از معلولیت فرصت بسازد و با فرآوری زیتون و تولید روغن کنجد, موجب اشتغالزایی بیش از هشت نفر را فراهم کند. 

علی چشم ندارد اما بیل بر دوش به همه جای باغ خود سرک می کشد و هر جا لازم باشد بهتر از افراد بینا بیل می زند و خاک اطراف ریشه درخت را دور می ریزد انگار که چهار چشم دارد.
این نابینای گچسارانی در روستای آب توت از توابع شهرستان گچساران علاوه بر اعضای خانواده اش، برای تعدادی از دوستان نابینای خود نیز اشتغالزایی کند. 
باغبانی، تولید روغن کنجد، پرورش قارچ، فرآوری زیتون، تولید انواع گل و کشت درختان زمینه های فعالیت این نابینای روستایی است. 
شیوا مهر تحصیل‌کرده رشته جامعه شناسی در مقطع کارشناسی ارشد است ، عاشق کتاب خواندن است و رسیدن به موفقیت را در خواندن می داند. 
به گفته علی آقا، فرهنگ پذیرش نابینا در جامعه وجود ندارد و زمانی که مردم در خیابان فردی را با عصای سفید می‌بینند اولین چیزی که به ذهنشان می رسد ناتوانی آن معلول است. 
شیوا مهر، پایان هر تلاشی را موفقیت می داند معتقد است اگر نابینایان توسط مسئولان ذیربط حمایت شوند با تلاش و کوشش به اهداف خود خواهند رسید. 
وی می گوید: مشکلات سر راه همه مردم قرار می گیرد اما به عنوان یک نابینا با دیدن سختی‌ها و مشکلات از شرایطی که دارم دلم می گیرد ولی نمی شود از واقعیت فرار کرد باید با شرایط رو به رو و از حالت سکون و ایستایی خارج شد. 
شیوا مهر در17 سالگی دچار معلولیت شد و اکنون که 34 سال سن دارد تشکیل خانواده داده و دارای 2 فرزند است. 
عرفان شیروان لک یکی دیگر از نابینایان گچسارانی است که در سن 16 سالگی به جای تسلیم شدن دربرابر محدودیت های جسمی، دست به نوشتن و انتشار 2 کتاب زده است.
این نوجوان موفق اظهار داشت: موفقیت او در دستیابی به هنر نویسندگی مدیون حمایت‌های خانواده‌اش است.
کتاب ” دل نوشته‌های عرفان ” این نویسنده در 96 صفحه و داستان‌های کودکان و نوجوانان نیز در 72 صفحه منتشر شده است.

** 9 درصد نابینایان گچساران زیر پوشش بهزستی هستند 
رئیس اداره بهزیستی گچساران گفت:260 نابینا از خدمات اداره بهزیستی گچساران بهره‌مند هستند که از این تعداد 24 نفر زیر پوشش بهزستی قرار دارند. 
مهران کشاورز ابراز کرد: تمام نابینا و کم بینایان این شهرستان خدمات توان بخشی مانند عصا، خدمات درمانی، کمک هزینه تحصیلی دانش آموزی و دانشجویی دریافت می‌کنند. 
وی بیان کرد: 36 نفر از نابینایان و کم بینایان این شهرستان دارای نابینایی مطلق هستند.
کشاورز تصریح کرد: علی شیوا مهر یکی از نابینایان موفق در این شهرستان است که موجب اشتغالزایی تعدادی شده است. 
وی بیان کرد: این معلول روشندل برای فروش محصولات کشاورزی خود دارای مشکلات زیادی بود و به دلیل نبود بازار فروش مجبور می شد محصولات خود را با بازاریابی به فروش برساند که هم اکنون توانسته با تلاش تعدادی مشتری ثابت پیدا کند. 

**98 درصد از نابینایان گچساران بیکارند 
مدیر عامل انجمن نابینایان و کم بینایان گچساران گفت: هم اکنون 260 نابینا و کم بینا در این شهرستان عضو انجمن این شهرستان هستند که از این تعداد بیش از 98 درصد آنها بیکار هستند. 
علی شیوا مهر بیان کرد: هم اکنون مشکل اصلی نابینایان و کم بینایان تحت پوشش موضوع اشتغال است و متاسفانه از قانون سه درصد سهم اشتغال معلولان در دستگاه های اجرایی نیز بخش کمتری به این افراد اختصاص می یابد. 
به گفته وی تا کنون سه نفر نابینا و کم بینا در ارگان ها و دستگاه های مختلف گچساران مشغول به کار شده اند. 
وی بیان کرد: نابینایان و کم بینایان در حوزه های مختلف به ویژه رشته های مختلف ورزشی توانایی بالایی دارند به طوری که 10 نفر از آنها مقام کشوری در رشته های مختلف کسب کردند. 
مدیر عامل انجمن نابینایان و کم بینایان گچساران ادامه داد: این انجمن در حد توان و متناسب با امکانات خود خدمات متعددی از جمله برگزاری کلاس های مختلف آموزشی، اردوهای زیارتی و سیاحتی را برای گروههای تحت پوشش خود برگزار می کند. 

**ضرورت توجه به امر اشتغال و مشکلات فراروی نابینایان 
امام جمعه دوگنبدان گفت: فرهنگ سازی و اشتغالزایی دو راهکار مناسب برای بهبود شرایط زندگی افراد نابینا این در شهرستان است. 
حجت الاسلام سید امین الله حجازی گفت: ایجاد تسهیلات لازم و حمایت‌های مادی و معنوی از این قشر علاوه بر اینکه اجر اخروی دارد موجب بروز استعدادهای نهفته آنان در جامعه خواهد شد. 
وی بیان کرد: برخی از افراد بزرگ دارای معلولیت جسمی بودند که این معلولیت جسمی نتوانست آنها را محدود کند. 
حجازی گفت: ترحم برای انسان‌های ضعیف است در حالیکه نابینایان شایسته تکریم هستند و باید از توانمندی آنان استفاده لازم را برد.

**60 درصد معابر گچساران برای نابینایان نامناسب است 
رئیس اداره بهزیستی گچساران گفت: 60 درصد از معابر این شهرستان برای نابینایان تاکنون مناسب سازی نشده است. 
کشاورز گفت: 40 درصد از معابر این شهرستان تاکنون مناسب سازی شده که می طلبد متولیان امر در این زمینه بیش از پیش تلاش کنند. 
وی گفت: به دلیل نبود بازار فروش مجبور می شدیم محصولات خود را با بازار یابی به فروش برسانیم که هم اکنون خدا را شاکریم که تعداد مشتری هایمان ثابت شده است. 
کشاورز گفت: هم اینک 47 دانشجو و دانش آموز نابینا و کم بینا از خدمات این اداره بهره مند هستند. 

**اجرای چهار طرح پیشگیری از معلولیت در گچساران 
رئیس اداره بهزیستی گچساران گفت: چهار طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیت در مناطق مختلف این شهرستان در دست اجراست. 
مهران کشاورز افزود: این طرح‌ها شامل پیشگیری از معلولیت در دوران سالمندی، مشاوره ژنتیک زوجین قبل از ازدواج. غربالگری بینایی و شنوایی است. 
وی بیان کرد: بیش از 6 هزار نفر از سال گذشته تاکنون در این طرح شرکت کرده‌اند که از این تعداد یک هزار و 920 در طرح غربالگری شنوایی و 764 نفر در مشاوره ژنتیک زوجین آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند. 
کشاورز ابراز کرد: چهار هزار مددجوی معلول جسمی حرکتی و اعصاب و روان از خدمات بهزیستی این شهرستان بهره‌مند هستند. 
رئیس اداره بهزیستی گچساران افزود: این افراد خدمات توان بخشی مانند عصا، ویلچر، سمعک، خدمات درمانی، کمک هزینه تحصیلی دانش آموزی و دانشجویی دریافت می‌کنند. 
کشاورز گفت: یکهزارو 194 معلول جسمی و حرکتی در این شهرستان خدمات توان بخشی دریافت می‌کنند. 
کشاورز تصریح کرد: 50 معلول هم اکنون پشت نوبت دریافت خدمات بهزیستی گچساران هستند. 
وی مرکز نگهداری معلولان پسر بالای 14 سال، مرکز کودکان اوتیسم، مرکز حرفه‌آموزی پسران بالای 14 سال، مرکز حرفه آموزی دختران بالای 14 سال، مرکز روزانه بیماران اعصاب و روان، مرکز آموزش مختلط معلولان زیر 14 سال را 6 مرکزی برشمرد که در شهرستان مشغول فعالیت هستند. 
ماهانه به‌طور متوسط یک‌میلیون و 615 هزار ریال به هر کدام از معلولان زیر پوشش این نهاد در گچساران پرداخت می‌شود. 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *