شناسه خبر: 15123 منتشر شده در مورخ: 1397/9/13 ساعت: 09:25 گروه: اجتماعی  
از گله ها تا وعده ها/ نماینده معلولان مشاور وزیر می شود

از گله ها تا وعده ها/ نماینده معلولان مشاور وزیر می شود

وزیر تعاون در مراسم روز جهانی معلولان از انتخاب مشاوری برای معلولان خبر داد و گفت: از همه گروه های معلولان و تشکل های دولتی درخواست می کنیم تا فردی را به عنوان نماینده خود انتخاب و به ما معرفی کنند.

به گزارش ایران سپید 12 آذر ماه سالن اندیشه حوزه هنری میزبان افراد دارای معلولیت شد تا بار دیگر گردهم آیند و این روز را پای صحبت های مسئولان بنشینند. این مراسم با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور، حسین نحوی‌نژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی و مسئولان کشوری  برگزار شد. البته حضور پر رنگ اصحاب رسانه سبب شد رویدادهای این گردهایی به طور چشم گیری پوشش داده شود. از خبرگزاری ها گرفته تا دوربین صدا و سیما و قلم روزنامه نگاران همه همه جمع شدند تا این روز را به همه کشور یاد آور شوند.

ما نیز برای پوشش خبری پا در سالنی گذاشتیم که در آن خبری از مناسب سازی نبود رمپ های را آماده کرده اند اما معلولان ویلچری را به سختی و با کمک چند نیرو از روی این رمپ ها به داخل سالن هدایت می کردند. این گردهایی اولین حرفش را به جامعه زد. جامعه ای معلول که حتی در سالن های همایش هم حضور معلولان را نادیده گرفته و اصول فنی ساخت و ساز مناسب را برای همه اقشار جامعه رعایت نکرده است. جمعیت بسیاری در سالن اصلی کنار یک دیگر قرار گرفتند تا این مراسم را هرچه با شکوه تر برگزار کنند.

مسئولان سازمان بهزیستی یک به یک پشت تریبون ایستاده و صحبت کردند تا اینکه نوبت به وزیر تعاون رسید با حضور در جایگاه اصلی و سلام و علیکی با معلولان از آنها خواست تا فردی را به نیابت از جمع معرفی کنند تا قبل او به ایراد سخن بپردازد و از مشکلات و دردهای این جامعه بگوید. سهیل معینی فعال حوزه معلولان در جایگاه ایستاد و ضمن قدردانی از این ابتکار وزیر در دادن فرصت برای شنیدن صدای مستقیم افراد معلول بیان کرد:« اگر قرار باشد برای معلولان و زندگی آنان تصمیمی گرفته شود باید نمایندگان این گروه حضور مستقیم در این تصمیم گیری ها داشته باشند.

معینی با اشاره به رویکرد جدید مدیریتی در جهان، مبنی بر وظیفه همه دستگاه‌های اجرایی در لحاظ نیاز شهروندان معلول ذیل خدمات خود، خواهان ارائه گزارش همه وزارتخانه‌ها در خصوص تکالیف این دستگاه‌ها نسبت به افراد معلول شد از نمایندگان خانه ملت خواست متناسب با شأن نظارتی خود هر سال گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی را در خصوص حقوق افراد معلولیت اخذ کنند. مدیرعامل انجمن باوربا انتقاد از رویکرد وزارت آموزش و پرورش در عدم جذب تحصیل‌کردگان معلول در بخش آموزش عادی آموزش و پرورش این امر را تبعیض آشکار علیه افراد معلول توصیف کرد و خواهان تغییر این رویکرد از سوی این وزارتخانه شد.

تأمین اعتبار پوشش خدمات توانبخشی توسط بیمه‌ها از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست دیگر وی از سوی معلولان کشور بود. معینی در پایان صحبت هایش خواهان تشکیل هر چه سریعتر کمیته هماهنگی امور معلولان کشور شد که به دلیل حضور تمام مسئولین مکلف در قانون در این کمیته امکان نظارت بهینه بر اجرای تکالیف قانونی دستگاه‌های اجرایی فراهم می‌شود.» بعد از صحبت های این نماینده معلولان، وزیر تعاون پشت تیریبون ایستاد و گفت:« من نیز موافق حضور معلولان در تصمیم گیری برای سرنوشتشان هستم اگر موافق باشید آقای معینی را به عنوان مشاور از این گروه انتخاب کنم.» جمعیت هم با شنیدن این سخن یعنی مشاوری از جنس معلولان خوشحالی خود را با تشویق این وزیر جدید تعاون، کارو رفاه اجتماعی نشان دادند.

در ادامه این مراسم تعدادی از معلولان و خانواده‌های آنان نسبت به شرایط همسران و فرزندان خود انتقاد و گلایه کردند. این در حالی بود که پیرمردی 70 ساله نسبت به شرایط زندگی و نگهداری از همسر معلولش شکوه کرد و گفت:« بیش از 40 سال است که همسرم معلولیت دارد و من در این سال‌ها هیچ‌گاه برای دریافت کمک دستم را به سوی سازمان بهزیستی دراز نکرده‌ام.

تنها انتظاری که از سازمان بهزیستی داریم این است که نسبت به معلولان حمایت‌هایی داشته باشند. این فرد با بیان اینکه ماهیانه هزینه‌های بسیاری برای خرید لوازم بهداشتی در جهت نگهداری از همسرش پرداخت می‌کند گفت: با توجه به شرایط و سن همسرم و سنگینی وی حتی برای استحمام او نیز شرایط خوبی نداریم. چند سالی است که درخواست ویلچر برقی دادم تا بتوانم همسرم را برای گردش به بیرون از خانه بریم اما هنوز به ما تعلق نگرفته است آیا بهزیستی میخواهد بعد از مرگ همسرم ویلچر را به ما دهد ما پیرهستیم و این چند صباحی ازعمر را  هم می گذرانیم اما این حقمان نیست.» یکی دیگر از معلولان در این مراسم ضمن گلایه از برخوردهای نامناسب مددکاران سازمان بهزیستی از وزیر کار خواست تا به این موضوع رسیدگی کند. در ادامه تعدادی از معلولان نسبت به افزایش هزینه‌های پوشک بزرگسالان اعتراض کرده و گفتند: « ماهیانه 20 تا 30 هزار تومان برای این اقلام هزینه می‌کردیم اما اکنون باید حدود 100 هزار تومان پرداخت کنیم که توان آن را نداریم.» معلول دیگری در این مراسم با اشاره به اینکه تهران و سایر شهرهای کشور نیز شرایط مناسبی را برای حضور معلولان در معابر نداشته و ندارند گفت: « در این زمینه نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم.»

یکی دیگر از خانواده معلولان با اشاره به معلولیت فرزندش گفت: «چندین مرتبه برای تحت پوشش قرار دادن فرزندم در سازمان بهزیستی مراجعه کردم تا مشمول مستمری شود اما مددکاران اعلام کردند هم اکنون شرایط پذیرش را نداریم و باید منتظر باشید تا یک مددجو یا یک معلول بمیرد و بعد شما را پذیرش کنیم. آیا برای دریافت مستمری باید آرزوی مرگ یک هموطن را داشته باشم؟» مادر دیگری درخصوص بیکاری فرزند معلولش در این جلسه گلایه کرد و گفت:« در حالی فرزندم بیکار است که تحصیلات عالیه دارد و چندین کتاب و مقاله علمی نوشته است اما چون معلول است جایی برایش ارزش قائل نمی شوند. ما مشکل درآمدی داریم و کسی از ما حمایت نمی‌کند.»

آقای حدوداً 40 ساله که از ناحیه پا دچار معلولیت بود و از عصا برای تردد استفاده می کرد به مناسب نبودن اماکن و ساختمان های اداری اشاره کرد و گفت: «حتی سالنی که امروز همایش در آن برگزار شده برای معلولان مناسب سازی نشده است و اگر فرد ضایعه نخاعی بخواهد از سرویس بهداشتی استفاده کند نمی تواند، گویی جامعه هنوز معلولیت را باور نکرده است. معلولیت و سالمندی از رگ گردن به همه ما نزدیک تر است و باید همه مکان ها و معابر برای این قشر مناسب باشد.»

گلایه ها آن قدر بالا گرفت و همه می خواستند حرفشان را به گوش وزیر برسانند که وزیر رفاه از معلولان خواست تا مشکلات شان  را در نامه ای بنویسند و به وی دهند و قول حل و فصل آنها را داد. گلایه ها مدیریت شد و حال نوبت صحبت های وزیر بود تا با شندیدن این شکوه ها فکری برای حال این جامعه کند.

شریعتمداری در ابتدای صحبتش با اشاره به قانون حمایت از حقوق معلولان گفت:« قانون حمایت از حقوق معلولان یکی از قوانین کاملی است که در جهت حمایت از حقوق این افراد به تصویب رسیده که البته فقط تصویب قانون کافی نیست و باید در جهت اجرای بهتر آن گام برداریم. اجرای کامل قانون طی یک سال امکان پذیر نیست و امیدواریم بتوانیم بخشی از نیازها را در سال جاری و بخش دیگر را در بودجه سال ۹۸ بگنجانیم و با همراهی بهزیستی اقداماتی موثر برای رفع مشکلات معلولان انجام دهیم.» وی از انتخاب مشاوری برای معلولان خبر داد و گفت:«از همه گروه های معلولان و تشکلهای مردم نهاد درخواست می کنیم تا فردی را به عنوان نماینده خود انتخاب و به ما معرفی کنند تا به عنوان مشاور وزیر در امور معلولاندر کنار ما حضور داشته باشد تااز طریق او بتوانیم بیشتر از گذشته در جریان مشکلات شما  قرار گیریم.

وی ادامه داد: در ایران بیش از ۵۰۰ کارآفرین برتر در عرصه جهانی داریم و می توانیم از مشارکت آنها به نفع معلولین استفاده کنیم. بیش از ۱۴ هزار و ۳۰۰ معلول آموزش مهارت شغلی دریافت کردند و همچنین به خانواده های دارای دو معلول مسکن تعلق میگیرد که البته این قانون درست نیست و نیاز به اصلاح دارد چرا که خانواده ای که یک معلول دارد نیز باید از این امکانات برخوردار شود. در این مراسم معلولان نیازهای خود را که شامل لوازم کمک توانبخشی، سمعک و ویلچر بود را  مطرح کردند که ما قول می دهیم نسبت به رفع آن اقدام کنیم و هر سه ماه یک بار جلساتی با حضور معلولان و نمایندگان آنها برگزار و اقداماتی که در این مدت برای آنها صورت گرفته است را گزارش دهیم.» شریعتمداری در این مراسم از تمامی مسئولان و شهرداران سراسر کشور درخواست کرد که یک روز خود را به جای معلولان بگذارند و با ویلچر از منزل بیرون آمده و با اتوبوس به محل کار خود بروند و ببینند معابر برای معلولان مناسب سازی شده است یا خیر، اگر نبود برای رفع آن اقداماتی را در نظر بگیرند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه یک سوم از منابع بهزیستی باید صرف توانبخشی شود، گفت: « رئیس سازمان بهزیستی و مسئولان مرتبط  باید روشی را برای هزینه کرد این منابع انتخاب کنند تا شفاف سازی ها صورت گیرد و معلولان ببینند که بدون پارتی نیز وسایل توانبخشی به آنها اختصاص پیدا میکند.» این مقام مسئول همچنین از ایجاد کمپینی گفت، تا هر مسئولی دوستدار یک خانواده معلول شود، در این صورت مشکلات این افراد به گوش همه می رسد و در جهت رفع آن اقدام خواهد شد.

وزیر رفاه در پایان صحبت هایش با اشاره به حضور پررنگ معلولان در عرصه های سیاسی هم گفت: «معلولان میتوانند یک نماینده ای در مجلس داشته باشند و در این زمینه هیچ محدودیتی ندارند به شرط آنکه همدل شوند و از فردی هم جنس خودشان حمایت کنند تا  به عنوان نماینده در خانه ملت حضور یابد و مشکلاتشان را مستقیم پیگیر شود.» در پایان این مراسم با حضور مسئولان کشوری از افراد موفق دارای معلولیت تقدیر شد. 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *