شناسه خبر: 15067 منتشر شده در مورخ: 1397/9/10 ساعت: 12:50 گروه: اجتماعی  
پرداخت مستمری به 800 هزار معلول

پرداخت مستمری به 800 هزار معلول

جانشین رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه یک میلیون و 30 هزار نفر مستمری بگیر سازمان هستند گفت:از این تعداد 800 هزار نفرشان را معلولان تشکیل می دهند.

به گزارش ایران سپید پهبد پورشبانان در نشست خبری خود که به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت برگزار شد گفت: بهزیستی کشور به عنوان متولی امور معلولان وظایفی را برعهده دارد و در واقع در این حوزه مطالبه گر است و با همکاری و مشارکت نهادهای غیردولتی اقداماتی را انجام می‌دهد. دستاوردهای خوبی در حوزه معلولان طی سالهای گذشته و در طول دولت تدبیر و امید بوجود آمده است که از آن جمله می‌توان به تصویب و ابلاغ قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اشاره کرد.

جانشین رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: نسخه اولیه این قانون سالهای گذشته تهیه شد و در ادامه و به همت معلولان و سازمان‌های غیردولتی، سازمان بهزیستی و نمایندگان فراکسیون حقوق معلولان در مجلس لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در سال 96 تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و در ادامه نیز پس از تصویب این لایحه در مجلس و در نهایت در شورای نگهبان، اردیبهشت ماه 97 از سوی رئیس جمهور جهت اجرا به دستگاه ها و سازمان‌ها ابلاغ شد.در همین ارتباط به زودی دستورالعمل و آیین نامه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت با همکاری بخشهای مختلف و سازمان‌ها تهیه و به زودی ابلاغ خواهد شد. این آیین نامه مراحل نهایی خود را می‌گذراند و پس از تصویب در کمیسیون دولت جنبه اجرایی پیدا می‌کند.

جانشین رئیس سازمان بهزیستی کشور  با اشاره به حمایت سازمان بهزیستی از افراد پشت نوبت و ورود آنها به چرخه حمایتی بهزیستی گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا ابتدای سال 96 جمعیت مستمری بگیری که ماهیانه حقوق دریافت می‌کردند 530 هزار نفر بودند که از این تعداد 80 درصد از آنها جامعه معلولان بودند که به واسطه توجه دولت تدبیر و امید و علی رغم کمبود منابع و اعتبارات و براساس قانون برنامه ششم توسعه منابع ارزشمندی برای ارتقای مستمری این افراد پیش بینی شد و در واقع از سال 96 مستمری مددجویان تحت پوشش بهزیستی 3.2 برابر افزایش پیدا کرد.

پورشبانان اضافه کرد: خوشبختانه با حمایت از دولت تدبیر و امید حمایتهای خوبی از اقشار ضعیف صورت گرفته است به طوری که در بودجه 97 منابع قابل توجهی در راستای مبارزه با فقر مطلق اختصاص پیدا کرده است که این رقم عبارت است از 7 هزار 700میلیارد تومان که در بودجه 97 اختصاص داده شده است.

وی گفت: علاوه بر افزایش مستمری ماهیانه مددجویان دستگاه‌های حمایتی از جمله کمیته امداد و سازمان بهزیستی شاهد جهش افراد برخوردار از مستمری نیز بوده‌ایم به طوری که درسال 97 500 هزار نفر به جامعه معلولان اضافه شد و در حال حاضر یک میلیون و 30 هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که از این تعداد 800 هزار نفر از جامعه معلولان است که این نشان دهنده توجه دولت به معلولان و مشکلات آنها علی رغم همه محدودیت‌ها در منابع مالی است.

جانشین رئیس سازمان بهزیستی کشور  در ادامه با اشاره به برنامه ریزی سازمان بهزیستی کشور برای افزایش مستمری مددجویان گفت: برهمین اساس جلسات مکرری در حوزه وزارتی (تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و سازمان برنامه و بودجه در حال برگزاری است و این جلسات استمرار خواهد داشت و به طور قطع و براساس برنامه ششم توسعه در سال آینده شاهد رشد مستمری مددجویان خواهیم بود.

پورشبانان افزود: این نوید را از هم‌اکنون به جامعه هدف بهزیستی اعلام می کنیم که در سال آینده مستمری آنها افزایش پیدا می کند که البته در خصوص میزان و رقم افزایش مستمری باید در انتظار بودجه 98 دولت باشیم.البته در پی جلسات با رئیس سازمان برنامه و بودجه در قالب تبصره 14 لایحه بودجه 98 که اعتبارات ویژه ای برای این بخش پیش بینی خواهد شد.

وی به تحریم‌های ظالمانه آمریکا به ایران اشاره کرد و گفت: علی رغم همه تلاشهای صورت گرفته از سوی دولت اما این تحریم‌های ظالمانه اجازه نداد که مددجویان دستگاه های حمایت حلاوت و شیرینی افزایش مستمری را درک کنند و امیدواریم در سال آینده با تمهیدات پیش بینی شده شرایط خوبی برای حمایت از این افراد درنظر گرفته شود.

جانشین رئیس سازمان بهزیستی کشور  در ادامه با اشاره به سایر فعالیت‌های سازمان بهزیستی در بخشهای مختلف گفت: تأمین تجهیزات توانبخشی مسئولان از دیگر برنامه‌های سازمان بهزیستی بوده است که در سال 94 در این زمینه اعتباراتی پیش بینی شد و با توجه به تغییرات در نرخ ارز و افزایش قیمت وسایل کمک توانبخشی، رایزنی‌هایی با سازمان برنامه و بودجه صورت گرفت و در نهایت این سازمان اعتباراتی را برای جبران قیمت وسایل توانبخشی پیش بینی کرد.

پورشبانان تصریح کرد: برهمین اساس سازمان برنامه و بودجه متعهد شده است که اعتباراتی برای جبران افزایش هزینه‌های معلولان اختصاص دهد. علاوه بر اینکه در سال 98 بخشی از اعتبارات برای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اختصاص خواهد یافت.

وی ادامه داد: در بحث نگهداری معلولان نیز ما در سال جاری با افزایش هزینه‌ها روبرو بودیم و با توجه به افزایش نرخ ارز، حقوق و دستمرد و همچنین وسایل توانبخشی و لوازم بهداشتی با افزایش چشم گیری روبرو شد و برهمین اساس یارانه‌ای برای جبران این هزینه‌ها اختصاص داده شد که بخشی از آن درسال 97 و بخش دیگری درسال 98 پرداخت خواهد شد.

جانشین رئیس سازمان بهزیستی کشور  به مشارکت بخش غیردولتی و اجرای برنامه‌های متعدد توسط این حوزه اشاره کرد و گفت: دو هزار و 200 مرکز خدماتی در سطح کشور فعالند که در این مراکز به 120 نفر از جامعه معلولان خدمت رسانی می‌شود.

پورشبانان گفت: از دیگر دستاوردهای سازمان بهزیستی می‌توان به طرح ارائه خدمات در منزل اشاره کرد که برهمین اساس ما تأکید ویژه ای بر ارائه خدمات در منازل به معلولان داشته و داریم و بنا داریم از نگهداری اردوگاهی به سمت نگهداری در منازل و خدمات مراقبتی گام برداریم و در واقع معلولان در منازل توسط اعضای خانواده و یا مراقبین آموزش دیده پرستاری شوند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از طرحهای خوب سازمان بهزیستی کشور راه اندازی خانه‌های کوچک با همکاری سایر خانه های پیشرو است که این خانه‌ها برای معلولان خفیف ذهنی پیش بینی شده است و در واقع معلولان بی سرپرست و بدسرپرست با شرایط اشاره شده در جمع‌های کوچک و در ابعاد خانواده نگهداری می‌شوند.

جانشین رئیس سازمان بهزیستی کشور  گفت: یکی از سیاستهای سازمان بهزیستی این است که از ارائه خدمات در مراکز شبانه روزی به سمت مراکز نگهداری روزانه گام بردارد و در این مسیر نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است. در زمینه اشتغال پایدار معلولان نیز اقدامتی صورت گرفته است و در این رابطه نیز کارگاه‌هایی با حضور افراد دارای معلولیت متوسط و خفیف راه اندازی شده است که در این کارگاه‌ها امکان حرفه آموزی نیز برای این افراد فراهم شده است.

پورشبانان با اشاره به تسهیلات پیش بینی شده از سوی سازمان بهزیستی برای کارفرمایانی که از معلولان در واحدهای اشتغال استفاده می‌کنند اشاره کرد و گفت: در همین زمینه نیز بخشی از حق بیمه کارفرمایان توسط سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته تمهیداتی نیز برای اشتغال جامعه هدف بهزیستی در سال 98 پیش بینی شده که خوشبختانه در تبصره 18 لایحه بودجه 98 دولت به این موضوع اشاره شده است.

جانشین رئیس سازمان بهزیستی کشور  بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات سازمان بهزیستی که در ماده 75 برنامه ششم توسعه نیز به آن اشاره شده است اجرای طرح‌ها و مشاوره‌های ژنتیکی قبل از ازدواج با هدف کاهش معلولیت زدایی است که در این زمینه نیز سازمان نقش پیشرویی را داشته است.

پورشبانان گفت: براساس آمار سالانه 25 الی 30 هزار معلول ناشی از مشکلات ژنتیکی متولد می‌شوند که قطعا با اجرای مشاوره‌های ژنتیکی قبل از ازدواج این آمار کاهش پیدا خواهد کرد.

وی اضافه کرد: از زمان اجرای مشاوره‌های ژنتیک قبل از ازدواج بیش از 200 هزار زوج در این مشاوره‌ها شرکت داشتند که این آمار قابل توجه و قابل قبولی است که امیدواریم در آینده نیز این رقم افزایش پیدا کند.

جانشین رئیس سازمان بهزیستی کشور  گفت: علاوه بر اجرای مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج برای زوجین، خانواده‌هایی دارای یک یا دو الی سه بچه معلول هم هستند می‌توانند به مراکز مشاوره ژنتیک سازمان بهزیستی مراجعه کنند و از برنامه‌های این مرکز برای تولد بچه های بعدی خود استفاده کنند.

پورشبانان همچنین به قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اشاره کرد و گفت: این قانون دارای سرفصلها و ماده‌های متعددی است و در واقع اجرای به یکباره آن امکان پذیر نیست. ولی برای اجرای کامل قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به رقمی حدود 12 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی گفت ما بنا داریم براین اساس قانون اشاره شده را اجرا کنیم و در واقع در هر مرحله اعتبارات مورد نیاز نیز اختصاص یابد که برای اجرای بخشی از قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت درسال 98 نیاز به اعتبار دو هزار میلیارد تومانی است که این رقم به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد شده است. و پس از طی مراحل اداری و قانونی امیدواریم این رقم تخصیص یابد.

جانشین رئیس سازمان بهزیستی کشور  ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه نیز قول همکاری و مساعدت را برای اجرای فاز اول قانون حمایت از قانون معلولان را در سال 98 و اختصاص اعتبار مورد نیاز را داده است. طی پیگیری‌های صورت گرفته نیز در سال آینده اعتباراتی برای هزینه نگهداری معلولان و تجهیزات مورد نیاز آنها آموزش و حرفه آموزی و اشتغال آنها تخصیص خواهد یافت.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *