شناسه خبر: 14976 منتشر شده در مورخ: 1397/8/30 ساعت: 11:19 گروه: فرهنگی  
نابغه نابینای هندی موسیقی شرق و غرب دنیا را به هم پیوند میزند

نابغه نابینای هندی موسیقی شرق و غرب دنیا را به هم پیوند میزند

یکی از مطرحترین نوازندگان هندی که همه موسیقیدانان غربی به خوبی میشناسندش، Baluji Shrivastav است.

به گزارش ایران سپید  این نوازنده نابغه که از کودکی نابینا بوده، به دلیل فقر فرهنگی حاکم بر مدارس هندوستان، مجبور شده مدرسه را رها کرده و به موسیقی بپردازد. بلوچی در نواختن چندین ساز سنتی هندی از جمله: سیتار، دیلربا، طبلا و سوربهار مهارت دارد. قدرت او در سیتارنوازی به حدی رسیده که موسیقیدانان را به این باور رسانده که بلوجی در کنار راوی شانکار، یکی از بهترین نوازندگانی است که هند به جامعه جهانی تحویل داده است.

او که در 1959 و در یکی از مناطق شمالی هند زاده شد، پس از ترک مدرسه، به تحصیل در رشته موسیقی پرداخت و چندین مدرک دانشگاهی را در زمینه نوازندگی سازهای مختلف هندی دریافت کرد. پس از تحصیل تصمیم گرفت برای ادامه فعالیتهایش به اروپا برود. معروف است که وقتی پا به خاک اروپا گذاشت تنها داراییش 2 دلار ناقابل بود. اما حالا به جایی رسیده که این افتخار را در کارنامه خود دارد که در مراسم اختتامیه المپیک 2012 لندن و در کنار گروه Coldplay, یکی از مطرحترین گروههای تاریخ موسیقی راک دنیا ساز زده است.

بلوجی که یک نوازنده و موسیقیدان سبک جَز محسوب میشود در طول عمر حرفه ای خود کوشیده است پیوندی را میان موسیقیهای هند و خاور میانه و سبک راک و جَز غربی برقرار کند و در این راستا با بسیاری از نوازندگان و آهنگسازان صاحبنام غربی از جمله: استیوی واندر، جرج هریسن و ... همنوا شده است. بلوجی در سال 2012 به این فکر افتاد تا از شهرت خود به نفع همنوعان نابینایش بهره ببرد.

او 14 نوازنده حرفه ای و آماتور نابینا را از کشورهای مختلف دنیا گرد هم آورد و ارکستری را به نام Inner Vision Orchestra یا ارکستر بینایی درون تأسیس کرد. او در خصوص گروهی که گرد هم جمع کرده میگوید: «این نوازندگان از ژاپنی تا نیجریه ای و از لبنانی تا هندی، هر یک به تنهایی سبک موسیقی خود را با طعم و رنگ خاص کشورش ارائه میکند. اما حالا دور هم جمع شده اند تا تلفیقی از موسیقیهای مختلف را برای مخاطبانشان اجرا کنند.» او میفزاید: «در این ارکستر از نغمه های کشورهای مختلفی مانند ایران، لبنان، هند و نیجریه و افغانستان و سبکهای متفاوت غربی مثل سول و جَز بهره گرفته شده تا راگاهای هندی به گونه ای زیباتر و متعالیتر به گوش شنوندگان برسد.»

بلوجی که توری را با این نوازندگان نابینا  در کشور انگلستان روی صحنه برده هدف اول خود از اجراهای این ارکستر را قرار گرفتن نابینایان روی صحنه و غلبه آنها بر ترس خود میداند و معتقد است اجراهای صحنه ای به آنها کمک میکند با کسب اعتماد به نفس مضاعف، زندگی بهتری برای خود بسازند. آخرین اجرای این ارکست در فستیوال موسیقی لیدز در انگلستان روی صحنه رفته است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *