شناسه خبر: 14975 منتشر شده در مورخ: 1397/8/30 ساعت: 10:44 گروه: اجتماعی  
30 درصد از شرایط بهبود زندگی معلولان در دست بهزیستی

30 درصد از شرایط بهبود زندگی معلولان در دست بهزیستی

مدیر کل امور بین الملل وزارت تعاون با اشاره به اینکه فقط 30 درصد از عوامل مؤثر بر بهبود وضعیت معلولان، در اختیار بهزیستی است گفت: 70 درصد باقی مانده در اختیار دستگاه های اجرایی و مردم است.

به گزارش ایران سپید حسین نحوی نژاد"معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در مراسم اختتامیه "کنفرانس ملی کودکان دارای معلولیت" با اشاره به اهمیت این برنامه گفت: «اهمیت این کنفرانس بیش از مطالبی که عنوان میشود، ایجاد جو همدلی و همبستگی بین شرکت کنندگان در این کنفرانس است که این امر نوید روزهای خوب برای کودکان دارای معلولیت را میدهد.

وی افزود: به نظر میرسد بسیاری از مشکلات ما در اجرایی نشدن قوانین، کمبود و خلاء قانون نیست؛ بلکه عدم مدیریت است که متاسفانه در بسیاری موارد اختلافات شخصی و اعمال سلیقه منجر به این ناهماهنگی ها میشود. نحوی نژاد افزود:حتی در جوامع بدوی و در زمانی که قوانین ویژه معلولان وضع نشده بودند، افراد به صورت خود جوش معلولان را یاری میکردند. بنابراین رعایت حقوق افرادی که نیازهای ویژه دارند مسئله ای نیست که به کنوانسیون و قانون نیاز داشته باشد بلکه وظیفه ای دینی و اخلاقی است.

معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی بیان کرد: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان با تلاش و کمک معلولان به صورت یک لایحه تصویب شده است و  مواد آن برای حمایت از حقوق مادی و معنوی معلولان در جامعه، به خوبی پیش بینی شده است؛ اما متاسفانه به دلیل عدم همکاری نهادهای مربوط و سرباز زدن از اجرای وظایف محول شده برای آنها در این قانون؛ بهزیستی همواره هدف حملات است و باید پاسخگوی کم کاری آنها باشد. برای مثال عدم مناسبسازی فضاهای شهری که مشکلات زیادی برای تردد معلولان ایجاد کرده است.

در ادامه این مراسم "علی حسین شهریور" مدیر کل امور بین الملل وزارت تعاون با ارائه گزارشی در خصوص اهمیت مشارکت بین بخشی و ضرورت تشکیل شورای مشورتی در جلسه حضور یافت. وی با اشاره به اینکه مشارکت بین بخشی فرایند اتحاد نیروها، دانش و ابزارهای لازم برای درک و حل مشکلات کودکان دارای معلولیت است، گفت: «بر اساس بررسیهای انجام شده، حداکثر 30 درصد از عوامل مؤثر بر بهبود وضعیت معلولان، در اختیار بهزیستی است و 70 درصد باقی مانده در اختیار دستگاه های اجرایی و مردم است. شهریور افزود: حمایت و خدمات پیشگیرانه، پوشش های بیمه ای، ایجاد فرصتهای برابر مشارکت، بهره گیری مطلوب کودکان دارای معلولیت از امکانات و دسترسی به فضاها و خدمات شهری و .... نیازهای این کودکان است که با توجه به تنوع این خدمات امروزه مشارکت در این حوزه یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است که تحقق آن نیازمند همکاری واحدهای اجرایی و استفاده از ظرفیت سازمانها و فرصتهای موجود در سطح جامعه و همچنین مشارکت بخشهای غیردولتی است.»

در ادامه این کنفرانس دو روزه پنل های تخصصی هم در نظر گرفته شده بود که با حضور مسئولان NGO ها و حقوقدانان بر گزار شد.  علی صابری، عضو سابق شواری اسلامی شهر تهران و سهیل معینی مدیرعامل شبکه تشکل‌های نابینایان کشور چاووش از سخنرانان میزگرد تخصصی بودند.

صابری، با تشریح انواع قوانین و مقررات معطوف به حقوق کودکان معلول از جمله پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک و پیمان‌نامه جهانی حقوق افراد معلول بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های قانونی جهت پیشبرد حقوق کودکان تأکید کرد. وی در مورد چگونگی تفسیر قوانین به ویژه پیمان‌نامه‌های جهانی که امکان دارد با پیش‌شرط حق تحفظ ممکن است مسیر اجرایی این قوانین را منحرف کند، هشدار داد. این وکیل دادگستری از تشکلهای مردم‌نهاد معلولان خواست با نظارت دقیق بر تحقق کامل ظرفیتهای قانونی در مورد افراد معلول به ویژه کودکان که قادر به دفاع از خود نیستند، از حقوق این گروه‌ هدف به ویژه کودکان معلول دفاع ‌کنند.

در ادامه سهیل معینی با تشریح برخی مواد تخصصی مربوط به حقوق کودکان معلول در تصویب‌نامه هیأت دولت افزود: «هیچکس خواهان تبعیض علیه کودکان معلول نیست اما آن چه در عمل موجب تبعیض میشود عدم فراهم‌کردن زمینه‌های عملی برخورداری کودکان معلول از حقوق‌شان است. معینی، با اشاره به مشکلاتی همچون عدم حضور کودکان معلول در مهدکودکها متناسب با کمیت کودکان معلول، عدم تولید محصولات فرهنگی کودکان مناسب کودکان معلول، عدم ارائه وسایل توانبخشی متناسب با کودکان معلول از جمله کودکان نابینا و... خواهان جلب مشارکت انجمنهای اولیای کودکان دارای معلولیت در همه تصمیم‌گیری‌های مربوط به این کودکان و استفاده از ظرفیتهای قضایی برای پیگرد مسئولانی است که وظایف خود را در چارچوب قانون انجام نمیدهند.

معینی با انتقاد از عدم حضور انجمنهای  اولیاء کودکان معلول و سازمانهای غیردولتی فعال کودکان گفت: تشکیل چنین برنامه هایی از سوی سازمان بهزیستی بسیار ارزشمند است اما افراد در این کنفرانس متناسب با جایگاه‌شان دعوت نشده اند. در این گونه برنامه ها جای بسیاری از سخنان  والدین خالیست.»

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *