شناسه خبر: 14948 منتشر شده در مورخ: 1397/8/29 ساعت: 08:37 گروه: اجتماعی  
تولد سالانه ۳۵ هزار کودک معلول

تولد سالانه ۳۵ هزار کودک معلول

سرپرست سازمان تامین اجتماعی ضمن اشاره به اینکه سالانه حدود ۲۹ تا ۳۵ هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شود تاکید کرد: نیمی از این تعداد دارای اختلالات ژنتیکی هستند؛ این در حالیست که بررسی‌های علمی نشان داده اگر برای اختلالات ژنتیکی به علت‌یابی ژنی بپردازیم، می توانیم معلولیت‌زایی را کاهش دهیم.

به گزارش ایران سپید  انوشیروان محسنی بندپی در کنفرانس ملی کودکان دارای معلولیت با بیان این که معلولیت یک پدیده جهانی است که به یک کشور، اقلیم و منطقه خاصی اختصاص ندارد گفت: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت هر کشوری دچار نوعی از معلولیت هستند که به تناسب سیاست گذاری و اقدامات پیشگیرانه و مداخلات تخصصی می توان شدت آن را کاهش داد.

به گفته وی، سازمان بهزیستی کشور به عنوان تخصصی‌ترین نهاد، راهبردهای تخصصی و علمی در زمینه معلولیت را در چند سال اخیر به ویژه در دولت تدبیر و امید در برنامه خود نهادینه کرده که مهمترین آن برنامه ششم ماده ۵۷ قانون "غربالگری ژنتیک ازدواج" است که لحاظ و اجباری شد. این آیین نامه در دست هیات دولت است.

محسنی بندپی افزود: سالانه حدود ۲۹ تا ۳۵ هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شوند که نیمی از آنها دارای اختلالات ژنتیکی هستند. این در حالیست که تمامی بررسی‌های علمی نشان داده اگر برای اختلالات ژنتیکی به علت یابی ژنی بپردازیم، می توانیم معلولیت زایی را کاهش دهیم.

وی معتقد است که دوسال مطالعات مبتنی بر شواهد در سازمان بهزیستی کشور بر روی زوج های جوان نشان داد که این مداخلات بسیار موثر هستند.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه ۳۰۰ مرکز مشاوره ژنتیک در کشور وجود دارد گفت که ۹۶ درصد از این مراکز  خصوصی هستند.

وی افزود: در سامانه سازمان بهزیستی در حال حاضر  یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به عنوان معلول ثبت نام شده اند که ۲۴۰ هزار نفر آنها کودک هستند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *