شناسه خبر: 14771 منتشر شده در مورخ: 1397/8/12 ساعت: 12:06 گروه: اجتماعی  
دستگاه ها ملزم به مناسب سازی فضای مجازی برای معلولان شدند

دستگاه ها ملزم به مناسب سازی فضای مجازی برای معلولان شدند

مدیرکل توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور گفت: عطف به نامه دبیرخانه شورای عالی فناوری اطلاعات و همچنین با توجه به الزامات قانونی ملی و بین المللی، تمام دستگاه های کشور ملزم به مناسب سازی فضای مجازی برای افراد دارای معلولیت شده اند.

به گزارش ایران سپید کاظم نظم ده خاطرنشان کرد: دبیرخانه شورای عالی فناوری اطلاعات در نیمه دوم امسال به تمام دستگاه های اجرایی کشور نامه ارسال کرده است که نسبت به دسترسی پذیری، مناسب سازی فضای مجازی و بکارگیری فناوری های کمکی برای نابینایان و دیگر افراد دارای معلولیت از جمله ناشنوایان اقدام کنند.

وی افزود: این نامه الزام قانونی و مصوبه هیات وزیران را دارد و یک اقدام جهانی نیز به شمار می رود؛ استانداردهای این مناسب سازی از سوی کنسرسیوم جهانی وب موسوم به W3C تدوین شده و ایران نیز متعهد به اجرای بندهایی از اجرای این قوانین است.
نظم ده تاکید کرد: همچنین کنوانسیون حمایت از حقوق معلولان در دو سطح ملی و بین المللی را در این زمینه داریم که ایران آن را امضا کرده و این قوانین در کنار قانون حمایت از حقوق معلولان از قوانین بالادستی برای اجرای مناسب سازی فضای مجازی برای افراد دارای معلولیت به شمار می رود.
مدیرکل توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: طبق آمار جهانی 285 میلیون فرد کم بینا و نابینا در جهان وجود دارد که بر اساس این آمارها در ایران نیز جمعیت این قشر باید 390 هزار نفر باشد اما حدود 155 هزار نفر نابینا و کم بینا تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.
نظم ده گفت: خدمات ارائه شده به افراد نابینا و کم بینا در راستای توانمندسازی آنان است و یکی از موضوعات در این حوزه مناسب سازی فضای مجازی است؛ افراد دارای معلولیت همانند دیگر افراد از فضای مجازی استفاده می کنند بنابراین این فضا مانند محیط زندگی باید برای آنان دارای ویژگی های خاص و مناسب سازی شود.
وی اظهار داشت: استانداردهای فضای مجازی برای افراد دارای معلولیت باید مطابق استانداردهای کنسرسیوم جهانی وب موسوم به W3C باشد. طبق این استانداردها، فضای مجازی باید به گونه ای باشد که افراد دارای معلولیت از جمله افراد دارای معلولیت های جسمی-حرکتی یا ذهنی، ناشنوایان و نابینایان بتوانند از آن استفاده کنند.
به گفته نظم ده، مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ایران در مهرماه امسال وب سایت پایگاه اطلاع رسانی این مرکز به آدرس https://www.cyberpolice.ir/ را برای استفاده افراد نابینا و کم بینا مناسب سازی کرده است. 
مدیرکل توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور گفت: افراد نابینا با مراجعه به این سایت می توانند از خدمات خبرخوان متن به شکل صوتی استفاده کنند. همچنین امکان بزرگ نمایی فونت محتوای متنی در این سایت برای افراد کم بینا وجود دارد و این افراد می توانند از این دو شیوه برای بهره مندی از هشدارهای پلیس درباره فضای مجازی استفاده کنند.
مناسب سازی فضاهای مجازی از بهترین انواع توانمندسازی برای افراد دارای معلولیت محسوب می شود.
نظم ده خاطرنشان کرد: علاوه بر اقدام مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا، 150 باجه بانک نیز برای استفاده افراد نابینا در نقاط مختلف کشور، مجهز شده است تا افراد نابینا و کم بینا به تنهایی بتوانند امور بانکی خود را انجام دهند.
وی افزود: این مناسب سازی ها باید در تمام ابعاد زندگی افراد دارای معلولیت مانند دانشگاه ها و سیستم حمل و نقل نیز اتفاق بیفتد؛ نباید فراموش کرد که آسیب جسمی به خودی خود محدودیت ایجاد نمی کند بلکه نبود امکانات در محیط زندگی است که برای آنان محدودیت ایجاد می کند.
نظم ده با تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی و آموزش دستگاه های مختلف برای اقدام در جهت مناسب سازی محیط های زندگی برای افراد دارای معلولیت، گفت: هرچند فعالیت های زیادی در این زمینه انجام شده اما نیاز به اطلاع رسانی های بیشتری در این حوزه است. به نقل از ایرنا

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *