شناسه خبر: 14754 منتشر شده در مورخ: 1397/8/10 ساعت: 06:43 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 10 آبان 1397

روزنامه پنجشنبه 10 آبان 1397

بهزیستی آماده واگذاری تعیین معافیت سربازی معلولان به ناجا - حرفهایی ناشی از جنگ روانی - کشف روغنهای تقلبی - ضریب نفوذ موبایل ثابت ماند - چشم من باش، بازوی تو میشوم «قسمت پایانی» - اعزام 4 جودوکار نابینا به مسابقات جهانی - قصاص برای قاتل متوهم - چاردیواری

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 10 آبان 1397

22 صفر 1440

1 نوامبر 2018

سال بیست و دوم شماره 5989

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

بهزیستی آماده واگذاری تعیین معافیت سربازی معلولان به ناجا 2

حرفهایی ناشی از جنگ روانی 5 

کشف روغنهای تقلبی 7

ضریب نفوذ موبایل ثابت ماند 9

چشم من باش، بازوی تو میشوم «قسمت پایانی» 11

اعزام 4 جودوکار نابینا به مسابقات جهانی 14

قصاص برای قاتل متوهم 16

چاردیواری 18

اطلاعرسانی

 

.............ویژه

* بهزیستی آماده واگذاری تعیین معافیت سربازی معلولان به ناجا: نحوینژاد، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: گاهی تصمیمهای بهزیستی برای معافیت افراد معلول از سربازی در کمیسیون وظیفه نیروی انتظامی نقض میشود؛ بنا بر این، این سازمان آمادگی دارد از صفر تا صد کار تشخیص معافیت سربازی برای معلولان را به این نهاد واگذار کند. حسین نحوینژاد افزود: گاهی معافیتها فقط مشمول فرد دارای معلولیت نمیشود، بلکه برای برادر یا پسر فرد معلول برای مراقبت از او هم هست، اما نظام وظیفه در این موارد نظر خود را اعلام میکند و ممکن است تصمیم دیگری در کمیسیون وظیفه نیروی انتظامی گرفته شود. وی ادامه داد: گاهی این کمیسیون تصمیمهای بهزیستی را یکطرفه به هم میزند؛ بنا بر این بهتر است این کمیسیون تمام اقدامها را خود انجام دهد و از کارشناسان بهزیستی برای اعلام نظر در کمیسیونهای خود دعوت کند تا روند اخذ معافیت برای افراد دارای معلولیت طولانی نشود. نحوینژاد اضافه کرد: اکنون تصمیم نهایی برای معافیت سربازان دارای معلولیت بر عهده نیروی انتظامی است و نظر بهزیستی، فصل الخطاب نیست؛ در حالی که در کمیسیونهای تجدید نظر بهزیستی، نمایندگان ناجا هم حضور دارند، اما ممکن است آن تصمیم را به علت قوانین خاص خود نپذیرند. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور تأکید کرد: برای راحتی کار افراد دارای معلولیت بهتر است کمیسیونهای تعیین معافیت از ابتدا در نیروی انتظامی تشکیل شوند تا معلولان سرگردان نشود. گاهی این کمیسیونها ابتدا در بهزیستی استانها تشکیل میشوند و اگر به نتیجه نرسیدند و شکایت کردند، به کمیسیون بهزیستی مرکزی در تهران و سپس به کمیسیون وظیفه نظام نیروی انتظامی میرود. نحوینژاد تصریح کرد: مدیران بهزیستی استان تهران پیشنهاد دادند که تشکیل کمیسیونها در بهزیستی برای تعیین معافیت سربازی معلولان متوقف شود، اما چون با نیروی انتظامی تفاهمنامه داشتیم، این کار را متوقف نکردیم، زیرا ممکن بود معلولان به نیروی انتظامی مراجعه کنند و آنها پاسخگو نباشند. وی اظهار داشت: مذاکرات و مکاتبات با نمایندگان نیروی انتظامی برای واگذاری تعیین معافیت سربازی افراد دارای معلولیت به آنها انجام شده، اما هنوز به نتیجه نرسیده و این مذاکرات در جریان است تا راه را برای معلولان کوتاه کنیم.

* مدیر کل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور از پرداخت کمک هزینه حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی به صورت الکترونیک و با هدف ارتقاء کیفیت زندگی افراد آسیبدیده و حمایت از این افراد در خانواده هایشان خبر داد. این خدمت در گذشته به صورت ابلاغ اعتبار ماهیانه و در برخی مواقع با تأخیر پرداخت میشد؛ از این پس به صورت الکترونیک، متمرکز و هم زمان در سراسر کشور ارائه میشود. وی همچنین از وجود بانک اطلاعاتی دقیق و کاملی از مشخصات افراد دارای آسیب نخاعی در سازمان بهزیستی کشور خبر داد.

 

...........سیاسی

* حرفهایی ناشی از جنگ روانی. سید احسان قاضیزاده هاشمی، نماینده مجلس درباره شایعه قطع اینترنت از سوی آمریکا در ادامه تشدید تحریمها از سوی این کشور در روز سیزده آبان گفت: بعید میدانم چنین مسأله ای اتفاق بیفتد، اصولاً این حرفها ناشی از یک فضای جنگ روانی و بیشتر از آن یک فضاسازی داخلی است.

* معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری گفت: جریان مخالف اعتدال و اصلاحات، سالها تلاش میکند و همه همت خود را برای اجرای پروژه پشیمان کردن مردم از رأی دادن گذاشته، اما تا کنون موفق نبوده است.

* بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه اخبار مغرضانه منتشره در خصوص طرح عملیات نافرجام علیه یکی از مخالفان ایرانی در دانمارک و ادعای انتساب آن به جمهوری اسلامی ایران را قویاً تکذیب کرد و آن را در ادامه توطئه ها و دسیسه های دشمنان شناخته شده روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا در شرایط خاص و خطیر کنونی خواند.

* دادگاه اقتصادی تاجیکستان با درخواست کمیته مالیات این کشور، فعالیت بیش از 20 شرکت تجاری مربوط به شهروندان ایران را قطع کرد.

* سردار محمدی، معاون اجرایی سازمان بسیج گفت: دشمنان ما طی ماههای گذشته برای ایجاد شکاف و جدایی میان ملتهای ایران و عراق به هر ترفندی دست زدند، اما با حضور گسترده زوار ایرانی در مراسم باشکوه اربعین و استقبال وصف ناشدنی عراقیها از زوار ایرانی، باز هم تیر دشمنان به سنگ خورد.

* فلاحتپیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: اگر اروپاییها درخواست رسمی بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا را به مقامات ایران تقدیم کنند، حتماً آن را با در نظر گرفتن منافع کشورمان بررسی میکنیم.

* جنیدی، معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری درباره پیگیری پرونده بازداشت فعالان محیط زیست در دولت گفت: دولت پیگیر این پرونده است و ما در صدد هستیم با رئیس قوه قضائیه در این خصوص و موارد دیگر دیداری داشته باشیم.

..........بهداشت و سلامت

* کشف روغنهای تقلبی: مدیر بخش قاچاق اداره نظارت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: 4400 لیتر از 180 نوع روغن تقلبی از جمله روغنزالو، جوجه تیغی، هسته گوجه، شحم گاو (چربی اطراف قلوه گاه گاو)، الاغ و مورچه در جنوب تهران کشف شد. ساسان قربانی افزود: اغلب مقادیر کمی از این روغنها که بیشتر مواد چرب کننده بودند بسیار گران فروخته میشدند. هر لیتر روغن زالو 280 هزار تومان فروخته میشد. این روغنهای آرایشی و بهداشتی در شرایط بسیار نامناسب با اضافه کردن اسانس به روغن پایه تولید میشدند. وی ادامه داد: خواص درمانی دروغین این روغنها در فضای مجازی تبلیغ و بین عطاریها توزیع میشدند. مصرف این مواد، آسیبهای پوستی مانند التهاب، اگزما و خارش و... را به همراه دارد.

* فشار روانی و بیماریهای روانتنی: یک روانپزشک گفت: یکی از انواع بیماریهای روانی، بیماریهای روانتنی است. زمانی که روان انسان بر روی جسم او تأثیر میگذارد، این بیماریها بروز میکنند و آن در صورتی است که انسان نتواند با استرسهای زندگی مقابله کند یا مسائل و مشکلات خود را بر زبان بیاورد، در آن صورت این اعضای بدن اوست که صحبت میکنند و درد و رنج را با نشانه های جسمی بروز میدهند. فربد فدایی افزود: فردی که تحت فشارهای دائمی از سوی خانواده برای تأمین زندگی و از سوی محیط کار برای کار بیشتر در قبال دستمزد ناچیز قرار گرفته و این فشارهای روانی را نمیتواند بر زبان بیاورد، این فشارها را در وجود خود وارد میکند و مبتلا به فشار خون اولیه میشود. فردی که نسبت به مادر همسر خود احساس خوبی ندارد یا مرتب مورد کنایه او قرار دارد و نمیتواند ناراحتی خود را ابراز کند، در مواردی به کهیر پوستی مبتلا میشود؛ یعنی هر وقت مادر زن را میبیند، بدن او قرمز و متورم میشود و احساس خارش میکند. فشار خون اولیه و کهیر دو نمونه از بیماریهای روانتنی هستند.

 

 

............دانش و فناوری

* ضریب نفوذ موبایل ثابت ماند: بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده از بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات که در پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار داده شده است، وضعیت رشد دسترسی موبایل در کشور تقریباً به اشباع رسیده و ضریب نفوذ این فناوری ارتباطی نسبت به سال گذشته، بدون تغییر باقی مانده است. آمارها نشان میدهد که هم اکنون تعداد ۹۰ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۷۹۳ مشترک موبایل در کشور به ثبت رسیده و ضریب نفوذ این فناوری در کشور ۱۱۰ درصد است. در همین حال ۸۲.۶۴ درصد جاده های کشور از جمله جاده های اصلی، فرعی و ریلی تحت پوشش موبایل قرار دارند. این در حالی است که تعداد مشترکان موبایل در سال ۹۶ حدود ۸۸.۵ میلیون نفر بود و ضریب نفوذ موبایل در این سال نیز ۱۱۰ درصد گزارش شده است. تعداد مشترکان تلفن همراه در سال ۹۲ حدود ۶۴ میلیون نفر بود که در سال ۹۳ به ۷۱ میلیون، در سال ۹۴ به ۷۶ میلیون و در سال ۹۵ به ۸۳ میلیون نفر رسید و طی این سالها روند رو به رشدی را در خصوص افزایش تعداد مشترکان موبایل و سیم کارت شاهد بودیم. در همین حال ضریب نفوذ موبایل در سال ۹۲ حدود ۸۳ درصد و در سال ۹۳ حدود ۹۱ درصد بوده است. همچنین در سال ۹۴ ضریب نفوذ موبایل به ۹۶ درصد و در سال ۹۵ ضریب نفوذ به ۱۰۴ درصد رسیده است. شواهد نشان میدهد که در سالهای ۹۶ و ۹۷ (تا کنون) ضریب نفوذ موبایل در کشور حدود ۱۱۰ درصد گزارش شده که این رقم از توقف رشد و نیز اشباع شدن جامعه از دسترسی به موبایل حکایت دارد.

* محققان بازوبندی ساخته اند که میتواند با ۸۵ درصد صحت تشنجهای شدید در افراد مبتلا به صرع را ردیابی کند. آنها یک بازوبند هوشمند ابداع کرده اند که نشانه های تشنجهای شدید را ردیابی میکند و به پرستاران اطلاع میدهد. این دستگاه در حقیقت یک حسگر ضربان قلب و ردیاب حرکت است. دستگاه مذکور بالا رفتن ضربان قلب و ویژگیهای ریتمیک تشنج را رصد میکند.

............از شش نقطه جهان

* چشم من باش، بازوی تو میشوم «قسمت پایانی»: در شماره پیشین از دو رفیق دارای معلولیت چینی گفتیم که یکی از ناحیه دو چشم و دیگری از هر دو دست دچار معلولیت بودند. خواندیم که این دو رفیق قدیمی، یکی بازوان آن دیگری شده و آن یکی چشم این یکی. این گونه توانسته اند باغی با بیش از ۱۰ اصله درخت را بپرورانند که در نوع خود در منطقه ای که زندگی میکنند، بیسابقه محسوب میشود. آنها اما در این مسیر سختیهای زیادی را تحمل کرده اند و با مشکلات فراوانی مواجه شده اند که امروز برخی از آنها را مرور خواهیم کرد.

قصه این مرد چینی به بیش از یک دهه پیش برمیگردد. زمانی که هر دو جویای کار بودند و هیچ کس حاضر نمیشد شغلی در اختیارشان بگذارد و مسؤولیتی به آنها بسپارد. هر دو تصمیم گرفتند کاری را با هم شروع کنند و هر یک، ضعف جسمانی آن دیگری را پوشش دهد. زمینی را که مساحتش به سه جریب بالغ میشد، از دولت اجاره کردند و شروع به درختکاری کردند. زمینی که آنها در اختیار داشتند، سنگلاخ و کوهستانی بود. در کنار رودخانه ای واقع شده بود، اما زمین آن قدر سنگلاخ بود که حتی برخی از ساکنان شهر کوچکشان کار را به تمسخر این دو رفیق قدیمی کشانده بودند. هیچ کس امیدی به موفقیت دو قهرمان قصه ما نداشت، اما آن دو مصمم و با قدرت، هر روز هفت صبح از رختخواب جدا میشدند و سر زمینشان میرفتند. در ماههای اول، دستشان از لحاظ مالی آن قدر تنگ بود که حتی توان خرید نهال را هم نداشتند و مجبور بودند قلمه هایی از درختهای پیرتر جدا کنند و به عنوان نهال در خاک بکارند. سالها طول کشید تا آنها توانستند زمینشان را آباد کنند و از میوه تلاش شبانه روزیشان بهره ای ببرند. در این مسیر حتی چند باری هم طعم تلخ شکست را چشیدند. شکستی که همه چیزشان را بر باد داد و مجبورشان کرد تمام راه را به عقب برگردند و دوباره از هیچ شروع کنند. آخرین این شکستها وقتی بود که چند سال بعد، از به ثمر نشستن درختها، رودخانه مجاور طغیان کرد و سیل هست و نیستشان را با خود برد.

آنها معتقدند اگر با این شکستها مواجه نمیشدند، حالا این طور با قدرت در کارشان پیش نمیرفتند. این روزها آوازه این دو دوست قدیمی در سراسر چین و دنیا پیچیده و همه آنها را به عنوان قهرمانانی قابل احترام یاد میکنند، اما این دو هرگز روزهایی را که حتی غذایی برای خوردن پیدا نمیکردند، فراموش نمیکنند. حالا مردم شهرشان دیگر روزهایی را که آن دو را به خاطر کارشان ریشخند میکردند، فراموش کرده اند و دارند از اکسیژنی تنفس میکنند که حاصل تلاش دو قهرمان قصه ما و وجود ده هزار درختی است که آنها در نزدیکی شهرشان به ثمر نشانده اند. هنوز هم مثل قدیم، مردی که بازو ندارد، چشم دوست نابینایش میشود و او را در باغبانی یاری میکند. آنها میدانند که تا وقتی باهم باشند، هیچ کمبودی نخواهند داشت. چرا که تکمیل کردن همدیگر را خوب یاد گرفته اند.

 

...........ورزشی

* اعزام 4 جودوکار نابینا به مسابقات جهانی: اعضای تیم ملی جودوی نابینایان جهت شرکت در رقابتهای جهانی پرتغال، از روز چهارم آبان ماه اردوی خود را در تهران تشکیل داده اند و تا پانزدهم آبان در اردو حضور خواهند داشت. 4 ورزشکار به این اردوی آمادگی دعوت شده اند و تمرینات خود را تحت نظر محمدرضا حاج یوسفزاده و فرهاد معابی، سرمربی و مربی تیم ملی انجام خواهند داد. محمدرضا خیر اللهزاده دارنده مدال نقره مسابقات پارا آسیایی جاکارتا، احسان موسینژاد و وحید نوری دارندگان مدال طلا و امید جعفری که در رقابتهای پارا آسیایی موفق به کسب مدال برنز شده بود، به مسابقات جهانی اعزام خواهند شد. این مسابقات از روز 25 تا 27 آبان در شهر ادویلاس کشور پرتغال برگزار میشود. البته تیم ایران روز 18 آبان راهی پرتغال شده و 23 و 24 آبان کلاسبندی ورزشکاران انجام خواهد شد. همچنین جودوکاران کشورمان از 28 تا 30 آبان، در اردوی تدارکاتی با سایر کشورها شرکت خواهند کرد. مسابقات جهانی جودوی نابینایان، اولین رویداد دارای رنکینگ پارالمپیک توکیو محسوب میشود.

* جلسه محرمانه تاج و کفاشیان با شیخ سلمان: مراسم افتتاحیه ساختمان جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا در کوالالامپور با حضور رؤسای فدراسیون کشورهای آسیایی و با میزبانی شیخ سلمان و سخنرانی اینفانتینو برگزار شد. در حاشیه این مراسم، جلسه محرمانه ای مابین تاج، علی کفاشیان و شیخ سلمان رئیس AFC  برگزار شد. محتوای جلسه پیرامون شرایط به وجود آمده در مورد احتمال عدم حضور بانوان تماشاچی در فینال جام باشگاههای آسیا در تهران بود. تاج با شرح وضعیت موجود در ایران از رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست حمایت کرد. گویا این بار فیفا به شدت پیگیر این مسئله شده و موضوع حضور یا عدم حضور بانوان در ورزشگاه را زیر نظر گرفته است. شیخ سلمان قول مساعد داد تا به صورت ویژه با اینفانتینو صحبت کند.

 

...........حوادث

* قصاص برای قاتل متوهم: پسر جوان که در جریان درگیری خیابانی مرتکب قتل شده بود، پس از محاکمه در شعبه هفتم دادگاه کیفری استان تهران به قصاص نفس محکوم شد.  رسیدگی به این پرونده از سال 95 به دنبال درگیری خونین در خیابان 17 شهریور شروع شد. در این نزاع که بین دو پسر جوان رخ داد، فرید 20 ساله بر اثر ضربه چاقو جان باخت. عامل جنایت که وحید نام داشت، خیلی زود دستگیر شد و در نخستین بازجوییها لب به اعتراف گشود و در شرح ماجرا به کارآگاهان گفت: روز حادثه وقتی از خواهرم شنیدم که پسر جوانی به نام فرید که هم محلیمان است برای او مزاحمت ایجاد کرده، عصبانی شدم و در حالی که به خاطر خوردن مشروب حالت عادی نداشتم، به سراغ فرید رفتم و با او درگیر شدم. بعد هم با چاقویی که همراهم بود ضربه ای به او زدم. وقتی زمین افتاد از ترس پا به فرار گذاشتم. پس از این اعتراف، متهم در شعبه هفتم دادگاه کیفری به ریاست قاضی کیخا به اتهام قتل عمد محاکمه شد. خانواده مقتول نیز برایش درخواست قصاص کردند. تنها شاهد ماجرا که در صحنه درگیری حضور داشت نیز او را به عنوان عامل قتل معرفی کرد. سپس از خواهر قاتل تحقیق صورت گرفت که وی گفت: اصلاً مزاحمتی در کار نبوده و برادرم به خاطر توهم مرتکب قتل شده است. قضات پس از بررسی پرونده و محتوای آن، متهم را به اتهام قتل عمد به قصاص نفس محکوم کردند.

* سقوط گاوصندوق 200 کیلویی روی کارگر: عصر پنجشنبه مردی از یک ساختمان اداری با آتشنشانی تماس گرفت و گفت: یک کارگر در زیر گاوصندوق 200 کیلویی گرفتار شده است. فرمانده آتشنشانان اعزامی به محل حادثه گفت: یک کارگر قصد جا به جایی گاوصندوق به وسیله آسانسور را داشت که به علت بی احتیاطی و رعایت نکردن اصول ایمنی، منجر به واژگونی و گرفتاری زیر گاوصندوق شده بود. با توجه به درد شدید فرد، آتشنشانان بلافاصله اقدام به رها سازی او کردند و کارگر جوان به بیمارستان منتقل شد.

..........چاردیواری

* با عرض سلام و تسلیت مجدد اربعین حسینی و آرزوی قبولی عبادات عزیزانی که موفق به شرکت در سفر این ایام به کربلا شدند. همچنین تسلیت پیشاپیش ایام 28 صفر، رحلت پیامبر مکرم اسلام و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) در هفته آینده و در نهایت تبریک روز 13 آبان، روز دانشآموز که به دلیل تقارن با آغاز موج جدید تحریمها علیه ایران، انتظار شرکت گسترده مردم در راهپیمایی این روز و تأکید بر وحدت ملی به علت این تقارن میرود. با توجه به تعطیلاتی که با آن رو به رو بودیم، به نسبت هر هفته تماسها و پیامکهای کمتری داشتیم. خانمها یادمند و رحیمی خواهان درج ستون آموزش آشپزی شدند که در این خصوص چند بار توضیح دادیم این گونه ستونهای آموزشی عموماً در چارچوب روزنامه ارائه نمیشوند. در گذشته نیز بخش آشپزی بخشی از ستون خانه داری به سبک نابینایی بود که مأموریت خود را انجام داد. دوستان علاقه مند به ستون آشپزی میتوانند از کتب بریل و گویای تخصصی آشپزی استفاده کنند. خانم رحیمی در مورد پرداخت شهریه دوره دکتری جویا شدند که طبق آیین نامه فعلی ترمی 4 میلیون تومان است، البته در دانشگاه آزاد 20 درصد تخفیف نیز شامل حال دانشجویان میشود، اما در آیین نامه جدید که باید به تصویب دولت برسد، محدودیتی در این خصوص ذکر نشده است. در مورد معافیت معلولان از پرداخت مالیات کسب و کار چنین استثنایی وجود ندارد. آقای ایرانینژاد خواهان چاپ احادیث در روزنامه شدند که این امر در حال انجام است و در مورد چاپ برخی نکات آموزشی در امر ورزش، مانند اندازه زمین گلبال با مسئول آن در میان میگذاریم تا با توجه به فضای محدود روزنامه، گاه گاه نکاتی آموزشی را در دستور کار بگذارد. در پاسخ به خانم آقاسی باید گفت کارت یارانه سرپرست خانوار خود به خود شارژ میشود و نیاز به انجام کاری از سوی شما نیست. ایامتان به کام تا دیداری دیگر، همیشه امیدوار باشید.

..........اطلاعرسانی

* فراخوانی برای یک خاطره بازی 22 ساله: با توجه به نزدیک شدن به سالروز انتشار تنها روزنامه به خط بریل، میخواهیم گزارشی از خاطرات و داستانهای مخاطبانمان بنویسیم. به همین جهت از تمامی مخاطبان روزنامه درخواست میکنیم در صورت تمایل خاطراتی که از این روزنامه یا ستونها و گزارشهایش دارند، با ما در میان بگذارند. اگر با ستونی از گذشته تا به امروز ارتباط بیشتری بر قرار کردید، برایمان از نقطه نظرهایتان بنویسید تا در نگارش این گزارش سهمی بزرگ را شما ایفا کنید. دوستانی که تمایل دارند خاطراتشان را برای تحریریه ارسال کنند، میتوانند مطالب خود را به آدرس تهران خیابان خرمشهر، پلاک 208 کد پستی 15875-5388 ارسال نمایند یا به آدرس jafarimohadeseh@yahoo.com ایمیل کنند. گفتنیست، فقط تا 23 آبان فرصت دارید. باشد که با همکاری هم گزارش خواندنی را تهیه کنیم.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *