شناسه خبر: 14717 منتشر شده در مورخ: 1397/8/6 ساعت: 11:46 گروه: اجتماعی  
حداقل دریافتی ادیولوژیست های کشور بابت خدمات سمعک

حداقل دریافتی ادیولوژیست های کشور بابت خدمات سمعک

رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، در واکنش به گران بودن قیمت و خدمات سمعک در بازار کشور، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ایران سپید  علی قهرمانی، در واکنش به خبری تحت عنوان «سمعک با ارز دولتی چرا گران است/ نظارتی وجود ندارد»، گفت: سمعک وسیله کمک شنوایی است که از نظر فناوری در بالاترین سطح تکنولوزی قرار داشته و آمار سازمان بهداشت جهانی (W.H.O) حاکی از محدودیت تولید آن در دنیا است به نحوی که عرضه سمعک تنها پاسخگوی ده درصد  از جامعه نیازمندان به این فناوری پیچیده است. بر این اساس که کشور ما هم که خود در این مورد تنها مصرف کننده است از این قاعده مستثنی نیست. این مهم و همچنین باورها و سنت ها ، کسب اطلاعات نادرست از مراکز غیر تخصصی و عدم پوشش بیمه ای از دلایل عدم استفاده برخی افراد کم شنوا و ناشنوا در دنیا و نیز کشور ما بود که سازمان های جهانی و ملی به دنبال رفع این نقیصه هستند.

وی افزود: سمعک به عنوان یک وسیله پزشکی که توسط شرکت های تامین کننده وارد کشور می شود خام بوده و بدون خدمات تخصصی بعدی قابل استفاده نیست. به همین دلیل و حسب قانون دانش آموخته رشته شنوایی شناسی تنها مرجع صلاحیت دار در تجویز ، تنظیم و ارائه سمعک به بیمار است.

قهرمانی ادامه داد: کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت نظام جمهوری اسلامی ایران بابت موضوع سمعک، خدماتی را تعرفه گذاری نموده است و انجمن علمی شنوایی شناسان ایران بر اساس آن بسته خدماتی سمعک را تهیه کرده است. با اعمال خدمات تخصصی توسط ادیولوژیست سمعک خام وارداتی برای بیمار قابل استفاده خواهد شد. به این ترتیب هزینه تجویز، تنظیم و ارائه سمعک مشتمل بر بسته ای مرکب از قیمت خام و خدمات تخصصی مربوط به سمعک است.

وی افزود: در دنیا اگر قیمت سمعک x باشد در جمع با خدمات تخصصی مربوطه به ۲ تا ۳ برابر می رسد. به عنوان مثال در ایالات متحده ۳ برابر، در ترکیه تا ۳ برابر، در کانادا ۲ تا ۳ برابر و...، می رسد. علت امر روشن است عدم توجه به بسته خدماتی سمعک مثل خرید قطعات کامپیوتر بدون توجه به تناسب آنها باهم و نصب ناصحیح نرم افزارهای آن است.

قهرمانی تاکید کرد: با این اوصاف مبلغ دریافتی ادیولوژیست های شاغل در ایران بابت بسته خدماتی سمعک از بیمار در بین کشورهای جهان و منطقه از نازل ترین و حداقل میزان برخوردار است. لذا ادعای دریافت نجومی و ۳ برابری قیمت خام سمعک از بیمار غیر واقعی و ناشی از عدم اطلاع و یا دریافت گزارش خلاف واقع از منابع اطلاعاتی بوده که به نوعی از قانونمند شدن تجویز و ارائه سمعک توسط ادیولوژیست و جلوگیری از قاچاق و واردات سمعک بی کیفیت و غیر استاندارد متضرر شده اند.

وی افزود: خوشبختانه با تصمیمات خردمندانه مسئولین و اختصاص ارز به سمعک و نیز عدم تغییر تعرفه های خدماتی مربوطه به آن قیمت سمعک قبل و بعد از مشکلات ارزی اخیر ثابت بوده و به هیچ عنوان تغییر نکرده است و بعضا در برخی از برندها کاهش هم داشته ایم. البته هر چه فناوری سمعک پیشرفته تر باشد لزوما  قیمت آن بالاتر خواهد بود.

رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، در پایان افزود:  توزیع سمعک نه تنها بدون ضابطه نبوده و قیمت آن دلخواهی نیست، بلکه با نظارت های قوی از سوی سازمان های نظارتی مواجه است و انجمن علمی شنوایی شناسان ایران نیز نسبت به اعضای خود نظارت داشته تا خدای نکرده در حق بیمار اجحاف نشود. به نقل از مهر

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *