شناسه خبر: 14656 منتشر شده در مورخ: 1397/7/30 ساعت: 08:46 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 30 مهر 1397

روزنامه دوشنبه 30 مهر 1397

معرفی وزرای پیشنهادی - چشمهایت را باز کن مترو! - بیماری سل، پیشگیری و درمان "بخش اول" - استخراج صدای افراد از همهمه ممکن شد - بررسی نتایج شطرنج نابینایان، شگفتی سازان جاکارتا - فرار ساختگی برای ازدواج با پسر افغان

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 30 مهر 1397

12 صفر 1440

22 اکتبر 2018

سال بیست و دوم شماره 5981

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

معرفی وزرای پیشنهادی 2 

چشمهایت را باز کن مترو! 4

بیماری سل، پیشگیری و درمان "بخش اول" 9

استخراج صدای افراد از همهمه ممکن شد 12

بررسی نتایج شطرنج نابینایان، شگفتی سازان جاکارتا 14

فرار ساختگی برای ازدواج با پسر افغان 18

...........سیاسی

* معرفی وزرای پیشنهادی.  صبح یکشنبه، رئیس جمهوری با ارسال نامه ای به هیئت رئیسه مجلس، وزرای پیشنهادی کار، اقتصاد، راه و صنعت را به مجلس معرفی کرد. محمد اسلامی برای تصدی پست وزارت راه، فرهاد دژپسند برای تصدی پست وزارت اقتصاد، رضا رحمانی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت و محمد شریعتمداری برای تصدی پست وزارت کار. بر اساس آئین نامه داخلی مجلس، نمایندگان یک هفته فرصت بررسی برنامه های وزرای پیشنهادی را در کمیسیونهای تخصصی دارند و بعد از آن مجلس باید در صحن علنی وارد بررسی صلاحیت وزرا شود. در جریان اعلام اسامی گزینه های پیشنهادی دولت برای دو وزارتخانه راه و کار برخی از نمایندگان با فریاد "دو دو" مخالفت خود را با این گزینه ها اعلام کردند و در زمان اعلام گزینه وزارت صنعت، جمعی با فریاد "چهار چهار" موافقت خود را این گزینه اعلام کردند.

* رئیس کمیته بین الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به مهلت چهار ماهه FATF به ایران، گفت: تشخیص FATF در تمدید مهلت ایران صحیح بود و موجب شد که اسرائیل و آمریکا ناکام بمانند و ایران در لیست سیاه قرار نگیرد.

* حسین نقاشی، فعال سیاسی اصلاحطلب گفت: مسئولین باید در نظر بگیرند که زندگی مردم را با تنشهایی که ریشه در اختلافات ایجاد شده بر سر چگونگی اجرای قوانین و تصمیمگیریها دارد، رو به رو نکنند، مسئولین نباید مردم را نگران کنند. * نماینده مردم شهرستانهای رامسر، تنکابن و عباسآباد در مجلس: 90 درصد ابنیه ای که در حریم رودخانه ها بنا شدند، با مجوزهای دولتی و رسمی ساخته شده و حریم رودها رعایت نشده است. * سعید علی بخشی، شهردار بومهن گفته: «پله برقی جنجالی بومهن که از چند ماه پیش در خیابان اصلی این شهر نصب شده بود، پنجشنبه گذشته دزدیده شده. با اقدامات پلیسی و بررسیهای صورت گرفته دزد پله برقی را پیدا کرده ایم و به زودی دستگیرش میکنیم.»

 

......گزارش ویژه

* چشمهایت را باز کن مترو! قطار زیرزمینی یا همان مترو به عنوان وسیله نقلیه پر مسافر، از زمان بهره برداری (۱۳۷۹) محل نقدها و شکایتها بوده؛ شاید یکی از مهمترینِ این شکایتها، به کمبود واگنها برگردد، اما جنس گله و شکایت شهروندان نابینا متفاوت از دیگر شهروندان است. «مأموران سکوها ما را هنگام سوار شدن به قطار همراهی نمی کنند؛ وقتی هم از قطار پیاده میشویم، هیچ مأموری نیست که ما را تا بیرون ایستگاه راهنمایی کند و مجبوریم از مسافران کمک بخواهیم.»، «سیستم اعلام گویای قطارها زمانی که پیک مسافر است و حتی در مواقع خلوت یا کار نمیکند یا نام ایستگاهها را به اشتباه اعلام میکند.»، «خطوط ویژه نابینایان در برخی ایستگاهها فرسوده شده.»، «در تمام ایستگاهها آسانسور نصب نشده.».... این موارد و موارد زیادی که از سوی نابینایان مطرح شد، بهانه خوبی بود تا با فرنوش نوبخت، مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه گفتگو کنیم؛ نکته جالب توجه، پیوستن علی عبد الله پور، مشاور نوبخت در میانه گفتگو بود که کمک کرد تا موارد مغفول مانده از ذهن نوبخت بیان شود. در ادامه، این گفتگو را میخوانید. - بحث تأمین امنیت مسافران معلول و مخصوصاً نابینا در ایستگاههای مترو، همچنان مطرح است و این بحث بعد از حادثه ۲۴ مهر ۸۹ که منجر به فوت هما بدر، معلم نابینا در ایستگاه خزانه شد، پر رنگتر شده؛ شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه چه تمهیداتی برای حفظ امنیت معلولان در مترو حین سوار شدن به قطار و پیاده شدن از آن پیشبینی کرده است؟ از بدو بهره برداری قطارهای زیرزمینی در سال ۱۳۷۹ نابینایان جزو مسافران ثابت ما شدند. متأسفانه سامانه حمل و نقل ما برای شهروندان نابینا و حتی سایر معلولان، به طور یکنواخت و یکدست طراحی نشده؛ به این معنی که معماری ایستگاهها با نقشه ای واحد طراحی نشده است؛ بعضی از ایستگاهها پله برقی دارند، بعضی دیگر ندارند؛ پله برقی بعضی از ایستگاهها سمت راست است و بعضی دیگر سمت چپ. هند ریلهایمان آرایشی مختلف دارند، بعضی ایستگاهها آسانسور دارند و بعضی ندارند. در واقع شهروند نابینا با معماریهای مختلفی مواجه است. با این حال ما سعی کردیم مسافرانمان را بشناسیم؛ یعنی با یک آمار میدانی نسبی به این رسیده ایم که کدام ایستگاهها پذیرای چه طیف از شهروندان هستند. بنا بر این با مسافران نابینا آشنایی نسبی داریم و به این واقفیم که دریافت داده های شنیداری برای این شهروندان در اولویت است، اما متأسفانه سیستمهای طراحی شده در داخل ایستگاهها اجازه نمیدهند که این دوستان به بهترین شکل از راه شنیدن، جهت و مسیر خودشان را تعیین کنند و بعضاً حوادث ناگواری مثل حادثه تلخ سقوط خانم بدر در چاله ایستگاه خزانه پیش میآید. تمهیدات ما در بحث امنیت مسافران نابینا، بیشتر متکی بر کمکهای فردی است؛ به این معنی که همکاران ما به محض رؤیت مسافر نابینایی که وارد ایستگاه میشود، او را تا سوار شدن به قطار همراهی میکنند، اما بعضی وقتها که چه عرض کنم، بیشتر اوقات این کمکها از سوی مسافران نابینا پس زده میشود؛ البته شاید هم حق داشته باشند، چون معتقدند مشکلی در سوار شدن به قطار ندارند. پروتکل ما این است که مسافر نابینا را سوار قطار کنیم و ایستگاه مقصدش را بدانیم و در صورت امکان، او را تا بیرون ایستگاه همراهی کنیم. من میخواهم از دوستان نابینا خواهش کنم که وقتی پای گیت میرسند، حتماً منتظر باشند تا با همراهی مأموران ایستگاه سوار قطار شوند، این کمکها را به منزله توهین تلقی نکنند؛ چون حقیقتاً قطارها شلوغ است.

اتفاقاً یکی از مواردی که دوستان نابینا طی تماسهای مکرر با ما بر آن تأکید داشتند، نبود مأمور هنگام عبور از گیت برای همراهی است؛ حتی بعضی دوستان از این شاکی هستند که هنگام پیاده شدن هیچ مأموری -مخصوصاً در ایستگاههای جدید الاحداث- آنها را تا بیرون ایستگاه همراهی نمیکند. نه! مأموران ما موظفند مسافران نابینا را همراهی کنند، اما همان طور که گفتم، شاید علت عدم همراهی بعضی مأموران، پس زدن این کمکها از سوی مسافران نابینا باشد. با این حال من مأموران ایستگاهها را ملزم میکنم که این موضوع را جدی بگیرند؛ ضمن اینکه مسافران نابینا هم موقع پیاده شدن از قطار در نقطه ای بایستند تا مأموران ما آنها را همراهی کنند. شاید دلیل به قول شما «پس زدن» این کمکها، نبود آموزش صحیح به مأموران ایستگاهها در نحوه صحیح برخورد با شهروندان نابینا باشد؛ چنان که به شأن و منزلت این شهروندان برخورنده هم نباشد. حق با شماست؛ چون رفتار و برخورد بعضی پرسنل ممکن است برآیند اتفاقات شخصی آن روزش باشد و خروجیش، برخورد ناصحیح با یک مسافر نابینا شود. ما از این ایده استقبال میکنیم و حاضریم آموزشهای لازم به تمام مأموران ایستگاهها را با کمک کارشناسانی که مورد وثوق جامعه نابینایان هستند، انجام دهیم.

ادامه دارد...

.........آموزشی

* بیماری سل، پیشگیری و درمان "بخش اول": سل، یک بیماری عفونی است که در اثر مجموعه مایکو باکتریومهای سلی ایجاد میشود و میتواند تمام اعضای بدن را مبتلا سازد. شایعترین شکل بیماری سل، ریوی است. راه انتقال عفونت تقریباً همیشه از راه تنفس است، ولی میکروب سل پس از ورود به ریه و ایجاد ضایعه اولیه میتواند از طریق جریان خون، عروق لنفاوی، برونشها یا در اثر مجاورت، مستقیماً به دیگر قسمتهای بدن منتشر شود. میکروب سل به صورت ذرات ریز وارد هوا شده و نظیر سرماخوردگی منتقل میشود. این ذرات توسط سرفه، عطسه، صحبت، خنده یا فریاد بیمار، ایجاد و در هوا پخش میشوند. یک سرفه میتواند ۳۰۰۰ ذره میکروبی وارد هوا نماید؛ ۵ دقیقه صحبت کردن نیز همین تعداد ذره تولید میکند و عطسه نیز تعداد بیشتر ایجاد مینماید. این ذرات میکروبی چون بسیار کوچک هستند، در هوای موجود در هر فضای بسته برای مدت طولانی به طور معلق باقی میمانند. میکروب سل در خلط کاملاً خشک شده یا در گرد و غبار معلق پس از ۸ تا ۱۰ روز از بین میرود. این میکروب در خاک سرد و سایه دار حد اقل ۶ ماه زنده مانده و در خلط در حال پوسیدن و تجزیه، هفته ها و ماهها مقاومت دارد. لذا هوای اتاق آلوده شده به میکروب سل، میتواند حتی در زمان غیاب بیمار نیز موجب انتقال بیماری گردد. زمانی که فرد سالم در هوای آلوده به این ذرات میکروبی تنفس کند، میکروب سل را وارد ریه خود کرده و این میکروب خود را در عرض ۴۸ ساعت به نقاط مختلف بدن میرساند. ولی بعد از آن بدن دفاع کرده و اجازه گسترش و فعالیت را به میکروب سل نمیدهد. جهت انتقال بیماری سل، تماسهای طولانی و ورود تعداد زیاد میکروب سل نیاز است. انتقال میکروب سل از بیمار به اطرافیان بستگی به سه عامل واگیر بودن بیماری سل، محیطی که تماس در آن اتفاق می افتد و مدت زمان تماس دارد. بهترین راه برای توقف انتقال، دوری بیمار از اطرافیان و شروع درمان دارویی است. شروع درمان دارویی در کاهش انتقال بیماری بسیار مؤثر است؛ بطوری که واگیری بیماری سل را سریعاً بعد از دو هفته از شروع درمان حتی در صورت مثبت بودن آزمایش خلط کاهش داده و در طول زمان مصرف دارو ادامه خواهد داد. افرادی که به مدت طولانی در تماس نزدیک با بیماران مسلول واگیر هستند، بیشترین میزان خطر ابتلا به سل را دارند. . تماس نزدیک بیمار معمولاً با اعضای خانواده، هم اتاقی، دوستان و همکاران رخ میدهد. این افراد به دلیل تماس با میکروسکوپ سل، در معرض خطر ابتلاء به عفونت سل هستند. مکانهای پر ازدحام، کوچک، سربسته، کم نور، بدون تهویه مناسب و مرطوب، بهترین شرایط را برای تسهیل انتقال عفونت ایجاد میکنند. تابش مستقیم آفتاب در عرض ۵ دقیقه باسیل سل را از بین میبرد. لذا در کشورهای گرمسیر تماس مستقیم اشعه آفتاب روش مناسبی برای از بین بردن میکروب سل است. به همین دلیل گسترش و سرایت بیماری بیشتر در خانه ها یا کلبه های تاریک اتفاق می افتد.

.........دانش و فناوری

* استخراج صدای افراد از همهمه ممکن شد: زمانی که در محلی شلوغ، انبوهی از افراد در حال صحبت کردن با یکدیگر هستند، به سختی میتوان صدای فرد خاصی را تشخیص داد و از گفته های او مطلع شد، اما فناوری بر این چالش هم غلبه کرده است. اگرچه برخی بلندگوهای هوشمند مانند گوگل هوم و آمازون اکو از تواناییهای خوبی در این زمینه برخوردار هستند، اما آنها هم در تشخیص یک صدا از میان چند صدای همزمان دچار مشکل میشوند. به تازگی محققان مرکز تحقیقاتی Idiap در سوئیس با همکاری گوگل راه حلی برای این مشکل یافته اند. آنها با طراحی دو شبکه عصبی مبتنی بر هوش مصنوعی و ترکیب کارکردهای آنها با یکدیگر، استخراج صدای فرد هدف در یک جمع بزرگ و پر سر و صدا را ممکن کرده اند. از دو شبکه عصبی طراحی شده یکی وظیفه شناسایی صدای تک تک افراد و دیگری وظیفه استخراج آنها را بر عهده دارد. تلاش برای طراحی این سیستم از ابتدای سال جاری میلادی آغاز شده و آزمایش آن با موفقیت در آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم رایانه دانشگاه ام آی تی انجام گرفته است. این سیستم که پیکسل پلیر نام دارد، با دریافت ویدئوهایی از یوتیوب توانسته صدای تک تک افراد هدف را از آنها استخراج کند. تغذیه این سیستم و افزایش توان یادگیری آن از طریق تغذیه آن با استفاده از انبوهی از نمونه های صدا صورت گرفته که تعداد آنها بالغ بر ۳۴ میلیون مورد است.

* تکه ای از ماه ۶۰۰ هزار دلار فروخته شد: یک تکه ۵.۵ کیلوگرمی از ماه که روی زمین سقوط کرده بود، به قیمت بیش از ۶۰۰ هزار دلار در حراجی فروخته شد. این صخره در حقیقت یک شهاب سنگ ماه بود و به قیمت ۶۱۲۵۰۰ دلار در حراجی فروخته شد. تکه سنگ مذکور متشکل از ۶ بخش است که مانند قطعات یک پازل کنار هم قرار میگیرند که یک سال قبل در منطقه ای دور افتاده در موریتانی (واقع در شمال آفریقا) کشف شد.

..........ورزشی

* بررسی نتایج شطرنج نابینایان، شگفتی سازان جاکارتا: بی تردید شطرنجبازان نابینا و کمبینا کاری کردند کارستان! کسب 4 مدال طلا، 6 نقره، 4 برنز و مجموع 14 مدال رنگارنگ، نتیجه ای بود که کمتر کسی انتظار آن را داشت. به گفته علی اکبر هدهدی، رئیس انجمن شطرنج نابینایان، پیش از برگزاری مسابقات پارا آسیایی، شطرنج را در رده ورزشکاران برنزی قرار داده بودند و انتظار نمیرفت 4 نشان خوشرنگ طلا، دستآورد شطرنج نابینایان در اندونزی باشد. مسابقات شطرنج نابینایان در سومین دوره بازیهای پارا آسیایی که برای اولین بار در این رویداد بزرگ حضور مییافت، در دو بخش استاندارد و سریع، در دو گروه آقایان و بانوان و در دو کلاس (b1 نابینایان مطلق) و (b2-b3 کمبینایان) برگزار شد. در این مسابقات که هر بخش آن در هفت دور به روش سوئیسی برگزار میشد، به طور کلی کشورها شانس کسب 32 مدال را داشتند که تیم 12 نفره مردان و زنان ایران، 14 تای آن را صید کردند. در این بین، بانوان شطرنجباز با هدایت استاد بنام شطرنج ایران، شادی پریدر، خوش درخشیدند و 11 مدال از 14 نشان کسب شده را از آن خود کردند. در ادامه، به مدالهای تیمی و انفرادی شطرنجبازان نابینا و کمبینا نگاهی می اندازیم: مسابقات استاندارد: نقره تیمی در b1 بانوان، طلای تیمی در b2-b3 بانوان، برنز تیمی در b1 آقایان، نقره تیمی در b2-b3 آقایان، برنز لیلا زارعزاده در b1 بانوان، طلای عاطفه نقوی در b2-b3 بانوان، نقره فریبا زنده بودی در b2-b3 بانوان، برنز فاطمه برقول در b2-b3 بانوان و طلای امید کریمی در b2-b3 آقایان. به عبارت دیگر، در رقابتهای بخش استاندارد که به گفته علی اکبر هدهدی تمام تمرکز شطرنجبازان ایران بر روی آن قرار گرفته بود، توانستیم در مجموع سه مدال طلا، سه نقره و سه برنز به دست آوریم. اما در مسابقات بخش سریع که برخی کشورها مانند هندوستان حتی نفرات جداگانه ای را نسبت به بازیهای استاندارد در آن شرکت داده بودند، پنج مدال نصیب شگفتی سازان جاکارتا شد. نقره تیمی و نقره ملیحه صفایی در b1 بانوان، طلای تیمی، نقره فاطمه برقول و برنز فریبا زنده بودی در b2-b3 بانوان، از جمله مدالهایی بود که در روز آخر مسابقات شطرنج به دست آمد. آنچه بیش از همه نابینایان شطرنجباز بر آن تأکید داشتند، این بود که در مسابقات پارا آسیایی از صفحات و مهره های غیر استاندارد استفاده شده بود. به گفته ملیحه صفایی، اگر اجازه استفاده از صفحات خودمان را میدادند، قطعاً نتایج بهتری به دست میآوردیم. فاطمه برقول نیز معتقد است: برای آینده از همین الان باید برنامه ریزی کرد و از مسئولین خواهش میکنم بیشتر به رشته شطرنج بها دهند؛ چرا که این رشته در سالهای اخیر مظلوم واقع شده و شطرنجبازان نابینا به حق و حقوق خود نرسیده اند. فکر میکنم کسب این 14 مدال، تلنگری باشد تا توجه بیشتری به رشته شطرنج شود. شادی پریدر نیز آرزو دارد در سالهای آینده، تیم ایران بتواند در مسابقات بخش فیزیکال شطرنج (معلولین جسمی-حرکتی) شرکت کند که حضور در این بخش نیز میتواند مدالهای بیشتری را نصیب کاروان ایران کند. بهروز مرادی، سرمربی تیم ملی شطرنج آقایان نیز گفت: از معدود دفعاتی است که تمام اعضای تیم با دست پر به میهن باز گشتند. آنچه تجربه کار چند ساله با شطرنجبازان عادی و نابینا به من یاد داده، آن است که شور و نشاط حاکم بر شطرنجبازان نابینا بینظیر است و این مهم انگیزه ای برای هر مربی محسوب میشود. اما در حاشیه این مسابقات، یک اتفاق جالب برای علیرضا قورچیبیگی از شطرنجبازان کمبینا افتاد. وی که خبر تولد پسرش در حین برگزاری رقابتها بیش از هر چیز دیگری او را خوشحال کرده بود گفت: در این دوره مدال گرفتم، اما زمانی که خبر تولد امیرعلی به من رسید، دنیایی از خوشحالی بر من مستولی شد. این دو اتفاق مبارک در زندگیم را به نوعی هدیه خداوند در ماه مهربانی میدانم. «امیر سرمدی»

..........حوادث

* فرار ساختگی برای ازدواج با پسر افغان: دختر ایرانی که قصد داشت با پسری افغان ازدواج کند، وقتی با پاسخ منفی خانواده اش رو به رو شد، سناریوی یک فرار ساختگی را طراحی کرد. چند روز قبل مرد میانسالی به اداره پلیس رفت و از ناپدید شدن دختر 20 ساله اش خبر داد. وی گفت: دخترم مهرنوش مدتی است که با یک جوان افغان آشنا شده است. چند وقت قبل پسر افغان به خواستگاری دخترم آمد، اما از آنجا که ما ایرانی هستیم و او افغان، با این ازدواج مخالفت کردم. صبح امروز دخترم برای خرید از خانه خارج شد و دیگر برنگشت. مطمئنم که با او فرار کرده است. با شکایت مرد میانسال تحقیقات به دستور بازپرس امور جنایی تهران آغاز شد. در نخستین گام، کارآگاهان به سراغ پسر افغان رفتند. خواستگار 23 ساله به محض مشاهده مأموران گفت: سالها قبل برای کار به ایران آمدم و در کارگاه خیاطی مشغول به کار شدم. چند وقت قبل در فضای مجازی با مهرنوش آشنا شدم. مدتی از این آشنایی گذشته بود که با مهرنوش قرار ملاقات گذاشتم. از آشنایی ما هرچه میگذشت، من بیشتر به او علاقه مند میشدم. در نهایت به خواستگاریش رفتم. با آنکه مهرنوش به من علاقه داشت، اما خانواده اش به خاطر افغان بودنم با این ازدواج مخالفت کرد. مهرنوش پیشنهاد داد اگر فرار کنم و یک روز به خانه نروم، خانواده ام با این ازدواج موافقت میکند. به همین دلیل روز حادثه او به خانه دوستم که متأهل است رفت و نزد همسر دوستم ماند تا خانواده اش فکر کند او فرار کرده و ما بتوانیم باهم ازدواج کنیم. با اعترافات پسر افغان، مأموران دختر جوان را پیدا کرده و تحویل خانواده اش دادند.

* زن جوان به خاطر دریافت مهریه کشته نشده است: مرد عصبانی که با خودرو سه بار از روی همسرش رد شده بود، در بازجوییها مدعی شد همسرش سال گذشته مهریه اش را دریافت کرده بود. بازپرس شعبه اول دادسرای شهرستان تربت حیدریه گفت: علت قتل زن جوان در یکی از توابع این شهرستان، مطالبه مهریه نبوده؛ چرا که وی سال گذشته مهریه خود را دریافت کرده بود. چند روز گذشته زن و شوهری با یکدیگر مشاجره کرده و زن از همسر خود به دلیل فحاشی شکایت کرد و قاضی، پرونده را به پاسگاه تربت حیدریه ارجاع داد و پس از بررسیهای انجام شده، آنها را به صلح و آشتی دعوت کردند. اما پس از خروج دوباره، جر و بحث بالا گرفته و قاتل یک بار با ضربه ماشین، مقتول را به زمین انداخته و در همان حالت دو بار دیگر از روی وی رد شده و از محل جرم متواری شد. سپس خودروی خود را در یکی از روستاهای اطراف مخفی کرده و به سمت مشهد متواری شد که حدود ساعت سه بامداد روز بعد خود را به آگاهی تربت حیدریه معرفی کرد و اکنون در بازداشت برای تکمیل پرونده به سر میبرد. در بسیاری از اخبار انتشار یافته علت قتل طلب مهریه عنوان شده که کذب است؛ زیرا یک سال گذشته مقتول مهریه خود را که یک قطعه زمین بوده، دریافت کرده بود.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *