شناسه خبر: 14604 منتشر شده در مورخ: 1397/7/23 ساعت: 08:53 گروه: اجتماعی  
بیانیه اتحادیه جهانی نابینایان

بیانیه اتحادیه جهانی نابینایان

بیانیه اتحادیه جهانی نابینایان به مناسبت روز 15 اکتبر، 23 مهر، روز جهانی عصای سفید

به گزارش ایران سپید  هر ساله تمام نابینایان روز 15 اکتبر را به عنوان روز جهانی عصای سفید جشن میگیرند. نابینایان و تشکلهای آنان با استفاده از این فرصت، جهانیان را هرچه بیشتر در خصوص نابینایی و آثار آن و همچنین در مورد شیوه زندگی افراد دارای آسیب بینایی آموزش میدهند؛ همچنین با استفاده از این فرصت، از موفقیتهای حاصله توسط نابینایان سخن میگویند و از دستاوردهایی خبر میدهند که با کوشش نابینایان نصیب جوامع میشود. روز عصای سفید همچنین فرصتی است برای آگاهی رسانی به جوامع برای شناخت عصای سفید به عنوان سمبل و نشانه زندگی مستقل نابینایان و کمبینایان و در عین حال، نشانه ای از شأن و کرامت افراد دارای آسیبهای بینایی که منطبق است با مفاد ماده 3 پیمان نامه جهانی حقوق افراد معلول که تأکید بر ضرورت رعایت احترام به شخصیت اجتماعی افراد معلول است.

روز عصای سفید همچنین منطبق است بر مفاد ماده 9 این پیمان نامه، دال بر ضرورت دسترسی پذیری همه شهرها برای نابینایان و کمبینایان و نیز منطبق است با مفاد ماده 20 پیمان نامه دال بر ضرورت رفع کلیه موانع در برابر تحرک همه جانبه افراد معلول و نیز بند 11 اهداف توسعه پایدار هزاره سوم دال بر دسترسی پذیری همه شهرها و اماکن استقرار جمعیت انسانی برای افراد معلول.

اما 15 اکتبر سال جاری (2018) مبتنی است بر شعار ضرورت آموزش مهارت تحرک و جهتیابی با عصای سفید توسط نابینایان و کمبینایان ساماندهی میشود. این آموزش به این دلیل مورد تأکید قرار میگیرد که تضمین کننده تحرک مستقل افراد نابینا و کمبینا و حضور آنها در هر مکان دلخواه و متعاقب آن، تضمین کننده مشارکت مؤثر اجتماعی افراد نابینا و کمبینا است. علیرغم اهمیت توصیف شده عصای سفید در امکانپذیری تحرک ایمن و مستقل افراد نابینا و کمبینا، یکی از مهمترین چالشها در برابر این افراد و در اکثر کشورهای در حال توسعه گرایی این عصاها برای اکثریت نابینایان نیازمند است.

لذا وظیفه دولتهاست که منابع لازم را هم جهت دسترسی نابینایان و کمبینایان به عصای سفید با کیفیت تأمین کنند و هم امکان آموزش استفاده کنندگان از عصای سفید در زمینه چگونگی تحرک و جهتیابی نابینایان با کمک عصای سفید. مشکلات نابینایان و کمبینایان حتی با داشتن این امکان اساسی و ضروری تحرک در سطح جامعه تمام نمیشود، زیرا این افراد با موانع بسیار فرا روی حرکت آزادانه و مستقلشان در سطح شهرها رو به رویند؛ موانعی مانند عدم ایمنی محیطی برای نابینایان و کمبینایان و عدم نشانه های محیطی قابل لمس و تشخیص با عصا جهت کمک به تردد ایمنتر افراد نابینا.

از همین رو اتحادیه جهانی نابینایان از کلیه 190 کشور عضو، خواهان تدوین برنامه های اجرایی ملی به آنها و به این ترتیب زمینه ساز تحقق مشارکت همه جانب شهروندان نابینا و کمبینای کشورهای عضو در مسیر توسعه پایدار این کشورهاست.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *