شناسه خبر: 14428 منتشر شده در مورخ: 1397/7/10 ساعت: 08:22 گروه: فرهنگی  
تشریح عملکرد هیئت مدیره خانه سینما
در نشست مطبوعاتی هیئت مدیره خانه سینما مطرح شد

تشریح عملکرد هیئت مدیره خانه سینما

اعضای هیئت مدیره خانه سینما قبل از ظهر دوشنبه نهم مهر ماه طی نشستی با اصحاب رسانه، به تشریح عملکرد این دوره از هیئت مدیره خانه سینما پرداخته و به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند.

به گزارش ایران سپید به گزارش ایران سپید، فاطمه معتمد آریا، همایون اسعدیان، مرتضی رزاق کریمی، جهانبخش صادقی، کامران ملکی و علی قائم مقامی، اعضای هیئت مدیره خانه سینما با حضور اصحاب رسانه عملکرد این دوره از هیئت مدیره را تشریح کردند. 

بر اساس این گزارش، در آغاز نشست مطبوعاتی هیئت مدیره خانه سینما، همایون اسعدیان در بیان کلیاتی از عملکرد اعضای هیئت مدیره خانه سینما، به طرح ساختار خانه سینما اشاره کرد و اظهار داشت: متأسفانه در شرایط فعلی، هیچ ساختار مدونی برای خانه سینما پیشبینی نشده؛ بر همین مبنا با همکاری یک گروه کارشناسی که مسئولیت آن بر عهده خانم معتمد آریاست، این ساختار در قالب یک طرح تدوین می شود. امیدواریم طرح مذکور تا قبل از مجمع عمومی در اسفند ماه، آماده شود تا با ارائه آن به اساسنامه جدید خانه سینما برسیم.

اسعدیان در ادامه به قرارداد های تیپ اشاره کرد و اظهار داشت: یکی دیگر از مواردی که برای ما مهم بود، تنظیم قرارداد های تیپ بود که بر اساس آن، کلیه تهیه کننده ها و اعضای سینما در صنوف مختلف با قرارداد های مشابهی قرارداد ببندند، نه این که هر دفتر برای خودش قرارداد منعقد کند. برای این کار وقت زیادی صرف شد که آقای رزاق کریمی مسئولیت آن را بر عهده گرفته و با همکاری چند وکیل و حقوقدان و مشاوره ای که با تک تک صنوف صورت گرفته و خواسته هایی که آن ها داشتند تا در این قرارداد گنجانده شود، بررسی و تنظیم شده؛ تا آنجا که من می دانم مراحل نهاییش را طی می کند.

بررسی آیین نامه ها یکی دیگر از مواردی بود که اسعدیان کلیاتی درباره آن بیان کرد: یکی دیگر از موارد مهمی که باز زحمت آن بر عهده آقای رزاق کریمی است، بحث آیین نامه های ۳۱ صنف خانه سینماست. این آیین نامه ها بعضاً با مشکلاتی مواجه بوده و با اساسنامه خانه سینما مطابق نبودند. آقای رزاق کریمی زحمت کشیدند و تمام آیین نامه های عضویت صنوف را بررسی کرده و با اساسنامه های صنوف تطبیق داده و موارد را به اطلاع صنوف رساندند تا آیین نامه ها به شکلی حقوقی و منسجم درآیند.

خانه سینما خانه اهالی سینماست

اسعدیان در ادامه صحبت هایش به موضوع بیمه اهالی سینما پرداخت و اظهار داشت: سال گذشته ما بیمه اعضای خانه سینما را از طریق صندوق اعتباری هنر و و بیمه رازی، انجام دادیم. امسال هم از طریق همان صندوق اعتباری هنر و توسط بیمه سرمد این کار صورت گرفت در اینجا لازم می دانم نکته ای را مطرح کنم. خیلی وقت ها از ما گله می کنند چرا کار هایی را که انجام داده اید، تشریح نمی کنید؛ انگار که اصلاً کاری انجام نمی دهید. خانه سینما خانه تمام اهالی سینماست. در مواردی مثل بیمه تکمیلی که امسال و سال گذشته پیگیر آن بوده ایم و قطعاً در دوره های قبل هم دوستان پیگیری کرده اند، به تمام صنوف اعلام کردیم که اگر عضو یا اعضایی از اصناف حتی قادر به پرداخت این حق بیمه ها نیستند، اسامیشان را به ما بدهند تا ما اقدامات لازم را انجام دهیم. امسال هم این اتفاق افتاد؛ به تمام صنوف اطلاع داده شد، حتی به صورت فردی هم اعضایی که نمی توانستند حق بیمه خود و خانواده شان را بپردازند، به ما اعلام کردند و خانه سینما بخش عظیمی از این پول را به عهده گرفت و پرداخت کرد.

اسعدیان در تکمیل توضیحاتش به بودجه خانه سینما هم اشاره کرد: بودجه ما اندک است. سال گذشته بالغ بر ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون صرف این گونه هزینه ها، یعنی پرداخت بلاعوض به اعضایی که توانایی پرداخت نداشتند، شد؛ اما به خاطر حفظ شأن اعضا هیچ وقت این موارد را مطرح نمی کنیم، ولی از ارقامی مثل ۵۰۰ هزار تومان بگیرید تا بالاتر را سعی کردیم به نیازمندان واقعی سینما بپردازیم؛ حتی کارت های هدیه ای که قبل از نوروز توزیع کردیم، به شکل مساوی نبود؛ چون احساس کردیم کسانی هستند که نیاز چندانی به این هدیه های نوروزی ندارند، اما در مقابل هستند کسانی که به این هدایا نیاز دارند. باز اسم نمی برم، اما در مواردی که هزینه های بیمارستانی مطرح بود، از بزرگ تا کوچک و حتی کسانی که ضد خانه سینما بودند، در صورتی که نیاز به پرداخت بخشی از هزینه های بیمارستانی داشتند، این پرداخت ها را انجام دادیم. تمام این ارقام موجود است و اگر کسی بخواهد، می تواند مراجعه کند و از نزدیک مبالغی که صرف امور مالی و درمانی اعضا شده را مشاهده کند. ضمناً این را اضافه کنم که برخی دوستان فکر می کنند اگر حق عضویت را بپردازند، مشکل بیمه شان حل می شود. این طور نیست، تمام اعضا باید حتماً عضو صندوق اعتباری هنر باشند تا مسائل بیمه ایشان حل شود.

حتی یک رأی هم جا به جا نشد

همایون اسعدیان در بخش دیگری از صحبت هایش از جشن خانه سینما و نشست مطبوعاتی که برگزار شده بود، سخن گفت: در نشست مطبوعاتی که برگزار کنندگان جشن خانه سینما امسال برگزار کردند، یک سوء تفاهم پیش آمد که خانه سینما امسال قصد برگزاری جشن سالانه خود را ندارد. این گونه نبود. به اعتقاد هیئت مدیره خانه سینما که اعتقاد درستی هم بود، با توجه به بحران اقتصادی پیش آمده باید این جشن برگزار می شد، اما با توجه به شرایط پیش آمده. مثلاً اگر در سال های قبل این جشن با حضور ۵ هزار نفر برگزار می شد، امسال با تعداد اندکی برگزار شود. مسئول اجرایی جشن امسال آقای مازیار میری بود که جا دارد از ایشان تشکر کنم. اگر در سال های قبل هزینه این جشن ۸۰۰ میلیون بود، امسال دوستان موفق شدند با وجود تورم روز افزون، تمام برنامه های جشن خانه سینما را با ۵۰۰ میلیون برگزار کنند. خودتان شاهد بودید که مراسم نهایی این جشن در تالار وحدت برگزار شد. نمی خواهم اینجا وارد بحث اخبار تفرقه افکنانه ای که در شبکه های مجازی منتشر شد، شوم. خانم معتمد آریا به علت این که داور جشنواره ونیز بودند، امکان حضور در جشن را نداشتند. اگر آقای حقیقی در جشن حضور نداشتند، به علت حضور در جلسه ای مربوط به جشنواره تجسمی بود؛ ضمن این که اگر امروز در جلسه نیستند، به علت پلمب شدن دفترشان به دلایل نامعلوم است. یک نکته دیگر درباره جشن بگویم و این سخن را قاطعاً اعلام می کنم که حتی یک رأی هم جا به جا نشد. دوستان می توانند به آراء جشن که موجود است مراجعه کنند. شورای صیانت جشن از اعضای خانه سینما و از اعضای هیئت داوری بودند.

راه اندازی سامانه فروش بلیت و همچنین افتتاح ساختمان شماره ۳ خانه سینما در خیابان لاله زار موسوم به ساختمان «پیرنیا»، از دیگر مواردی بود که اسعدیان به آن ها اشاره کرد.

از انتشار اخبار سطحی و زرد متأسفم

به گزارش ایران سپید، فاطمه معتمد آریا با بیان این که نیمی از اصحاب رسانه از نزدیکان خانه سینما هستند، اظهار داشت: اصل را ما بر تفاهم می گذاریم. نیمی از اهالی مطبوعات از نزدیکان خانه سینما هستند و از بدو تأسیس اینجا جزو فعالان رسانه ای بودند.

معتمد آریا با انتقاد از انتشار اخبار سطحی در فضای مجازی ادامه داد: نمی توانم تأسفم را از انتشار اخبار سطحی یا به قول شما زرد در فضای مجازی درباره سینما و خانه سینما کتمان کنم. معتقدم هشیاری، توانایی و شعور شما خیلی به ما می تواند کمک کند که از این سطح نازل روزمرگی درباره سینما خودمان را بالا بکشیم.

بازیگر آباجان در ادامه به ساختار خانه سینما اشاره کرد و اظهار داشت: ما با مجموعه ای طرف هستیم که هیچ کداممان نمی دانیم در اتاق های آن مجموعه چه جایگاهی داریم. به هر حال خانه سینما با روحیه دلی کار خود را آغاز کرد و تمام تلاش اعضا مصروف کار های سخت و سنگین شد که بلند کردن هر کدام از آن ها کار یک هیئت مدیره نیست؛ بلند کردن این وزنه ها کار همه سینماست. ما به این فکر کردیم که اول ببینیم که هستیم، کجا هستیم و چه باید بکنیم. بنا بر این از یک تیم حرفه ای در دفتر پژوهش و فرهنگ وزارت ارشاد که مستقلاً فعالیت می کند خواهش کردیم که از دی ماه گذشته با ارائه طرح هایی، ساختار خانه سینما را برای ما تعریف کنند. در این تعریف همه چیز مثل اساسنامه، اصلاح مکانی که در آن کار می کنیم، کسانی که می خواهند عضو خانه سینما شوند، انتظارات خانه سینما از اعضا و توقعات متقابل اعضا از خانه سینما در این ساختار می گنجد. مرحله دوم این طرح از هفته گذشته آغاز شده؛ می توانم اعلام کنم که چیزی بالغ بر ۱۰۰۰ صفحه کار تحقیقی و پژوهشی شامل مصاحبه با اعضای مختلف خانه سینما و سینماگرانی که در تکمیل تعریف ساختار خانه سینما می توانند کمک کنند، انجام شده و از این هفته ادامه تکمیل این طرح پی گرفته می شود.

قرارداد های تیپ، مبنای امنیت شغلی

مرتضی رزاق کریمی هم به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره خانه سینما با اشاره به ارتباط متقابل سینما و رسانه اظهار داشت: تلاش هیئت مدیره این دوره از خانه سینما، پرداختن به اموری بود که ضرورتشان از گذشته احساس می شد، اما شرایط انجامشان فراهم نبود. یکی از مواردی که حد اقل از دو دهه پیش در خانه سینما مطرح بود، قرارداد های تیپ یا قرارداد های همسان بود. این قرارداد ها از سال گذشته در هیئت مدیره تصویب شد به دنبال آن کارگروهی متشکل از یک حقوقدان بین المللی که به توصیه آقای دکتر خندان، از آقای دکتر ایمانی که وکیل و حقوقدان بین المللی هستند دعوت کردیم؛ همچنین آقایان تورج منصوری و قاسم قلیپور و آقای عنصری تشکیل شد. در طول انجام جلسات، از تمام صنوف دعوت شد تا مواردی که لازم است در قرارداد تیپ گنجانده شود مثل حقوق متقابل طرفین قرارداد اعم از تهیه کننده، بازیگر، کارگردان، مدیر تولید و... به صورت حقوقی بررسی شد و تجارب افراد صاحب نظر هم مد نظر قرار گرفت. در حال حاضر به نتایج خوبی رسیدیم و پیش نویس ۲۰ صنف آماده شده، اما نسخه کنونی فعلاً پیش نویس است و امیدوارم تا زمانی که ما در خدمت دوستان هستیم، نسخه نهایی و ویرایش شده آن آماده و مورد استفاده قرار بگیرد.

رزاق کریمی از این قرارداد به عنوان مبنایی برای تأمین امنیت شغلی نام برد و اظهار داشت: هماهنگی میان خانه سینما و سازمان سینمایی یکی از مبانی این قرارداد است و به نظر من این قرارداد می تواند مبنایی برای تأمین امنیت شغلی اهالی سینما باشد. با هماهنگی هایی که صورت گرفته، پروانه ساخت طی دو مرحله صادر خواهد شد؛ در مرحله اول بعد از موافقت اولیه تهیه کننده ها از قرارداد های تیپی که ما تهیه کردیم که مراحل نهاییش را طی می کند، استفاده خواهند کرد. در این قرارداد ها شماره شماره نظام سینمایی و شماره عضویت صنفی ذکر شده و این یکی از الزاماتیست که در قرارداد ها قید شده و فکر می کنم یک مبنا و پایه خوبی برای امنیت شغلی خواهد بود.

رزاق کریمی صحبت هایش را با توضیح درباره آیین نامه ها ادامه داد: آیین نامه ها معمولاً مصوب هیئت مدیره های اصناف است، ولی آیین نامه عضویت در اساسنامه خانه سینما قید شده و تنها آیین نامه ایست که حتماً باید به تصویب هیئت مدیره خانه سینما برسد. ما طی یک سال گذشته با همه اصناف مکاتبه کردیم و اولویتمان را بر اصنافی که در وزارت کار ثبت شده و شماره شناسه دریافت کرده اند، قرار دادیم. همه آیین نامه ها با اساسنامه های خود اصناف و اساسنامه خانه سینما مطابقت داده شد، اصلاحات لازم انجام شد، به تصویب خانه سینما رسید و به اصناف ابلاغ شد.

دنیای مدرن، ضامن بهبود کیفیت سینما

روانبخش صادقی، دیگر عضو هیئت مدیره هم در خصوص سامانه بلیت فروشی اظهار داشت: با توجه به پیشرفت روز افزون فنآوری های نوین، تلاش کردیم در هیئت مدیره این دوره اهالی سینما را به این سمت سوق دهیم تا سینما با استفاده از دنیای مدرن مثل دیجیتال امکان بهبود وضعیت خود را فراهم کند. ساختمان شماره ۳ خانه سینما هم در حال آماده سازیست و قرار است بخش انفورماتیک خانه سینما در آن ساختمان مستقر شود. سایت بلیت فروشی هم تا دو هفته دیگر رونمایی می شود؛ چون تمام زیر سازی های آن آماده شده و بار گذاری های لازم صورت گرفته و این سایت به نشانی www.filmticket.org راه اندازی می شود. قرار است بلیت فروشی از طریق خانه سینما و این سایت انجام شود. عایدات این بلیت فروشی مصروف امور اهالی سینما می شود. برگزاری سمینار سینمای دیجیتال و دیجیتال در سینما در مدرسه ملی سینما و راه اندازی اپلیکیشن خانه سینما، از مواردی بود که صادقی مطرح کرد.

ادامه کار در فضای رسانه ای گسترده امروز، در توان من نبود

کامران ملکی، دیگر عضو هیئت مدیره خانه سینما بود که درباره حواشی استعفایش از سمت مدیریت روابط عمومی خانه سینما صحبت کرد: زمانی که من به خانه سینما آمدم، آقای شهسواری مرا استخدام کرد. آرزو داشتم فیلم های آقای اسعدیان و فیلم هایی را که خانم معتمد آریا بازی کرده اند، ببینم. من ۵ دوره است که عضو هیئت مدیره خانه سینما هستم. به جرأت می توانم بگویم که این هیئت مدیره، یکی از بهترین دوره های خانه سینماست. در این هیئت مدیره رو دربایستی وجود ندارد، چون این هیئت مدیره برآیند ۵۰۰۰ رأی اعضای خانه سینماست. از یک سال پیش تقاضای استعفایم را تقدیم آقای شاهسواری کردم که نپذیرفت و من به هیئت مدیره متوسل شدم که تقاضایم را بپذیرند. به این دلیل که احساس کردم من الآن توان همراهی رسانه ای را ندارم. الآن روزگار فضای مجازیست و فضای رسانه ای تغییر کرده؛ من نمی توانستم از عهده این فضا برآیم. من کلماتی را در گفتگویی که داشتم مطرح کردم که فکر می کردم طنز است، ولی بعداً متوجه شدم که طنز نیست و برداشت های متفاوت و جدی از آن شده؛ من اگر باعث چنین برداشت هایی شدم، خیلی معذرت می خواهم. من خودم یکی از کارفرمایانم و اگر به عنوان کار گذار در خانه سینما فعالیت می کنم و عضو هیئت مدیره هستم، خودم از کارم راضی نبودم. من در صحبتی که کردم، به اختلاف اشاره نکردم، بلکه به تفاوت ها اشاره کردم. من نمی توانستم هم پای تلاش های هیئت مدیره حرکت کنم. وقتی تقاضایم را مطرح کردم، هیئت مدیره با لطف از این تقاضا استقبال کرد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *