شناسه خبر: 14326 منتشر شده در مورخ: 1397/7/1 ساعت: 12:02 گروه: اجتماعی  
بخشنامه ای که پای عملش می لنگد

بخشنامه ای که پای عملش می لنگد

ایران سپید ماجرای اجرایی نشدن بخشنامه «دانشجویان معلول از پرداخت دیون خود به صندوق رفاه دانشجویی معاف شدند» پیگیری کرد.

به گزارش ایران سپید  چندی پیش خبری در سایت ایران سپید منتشر شد با این عنوان: «دانشجویان معلول از پرداخت دیون خود به صندوق رفاه دانشجویی معاف شدند» این بخشنامه با امضای معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی در شبکه ها و سایتهای خبری منتشر شد. به رغم انتشار این خبر، چند تن از دانشجویان نابینا طی تماس با تحریریه روزنامه، از عدم اجرای این بخشنامه شکوه کردند؛ شکایتها از بی اطلاعی مسئولان صندوق رفاه دانشجویی از این بخشنامه حکایت میکند. ما نیز برای پیگیری موضوع با حسین نحوینژاد، معاونت توانبخشی بهزیستی به گفتگو پرداختیم.

وی در پاسخ به نحوی اجرای این بخشنامه گفت:« صندوق رفاه دانشجویان اساسنامه ای دارد که بر اساس ماده 15 آن افراد معلول که از کارافتاده کلی باشند از پرداخت دیون خود به صندوق رفاه دانشجویی معاف میشوند.

حوزه توانبخشی سال90  از این بخشنامه مطلع شد و جلساتی را درهمان سال با مسئولان صندوق رفاه برگزار کرد.» وی ادامه داد:« در آن جلسات از سوی بهزیستی عنوان شد لفظ از کارافتاده کلی درست نیست چرا که فرد معلول ازکار افتاده کلی اصلاً نمیتواند دانشجو باشد. از آنجایی که تغییر اساسنامه زمان زیادی را می طلبید بهزیستی پیشنهاد کرد تا معلولان شدید و خیلی شدید را به عنوان از کارافتاده به صندق رفاه دانشجویان معرفی کند. که در آن زمان با این پیشنهاد موافقت شد و سال 92 بخشنامه ای با امضای معاونت توانبخشی وقت بهزیستی برای بهزیستی استانها ارسال شد.»

نحوی نژاد ادامه داد:« بعد از گذشت مدتی این بخشنامه به فراموشی سپرده شد و برای یادآوری این خدمت، بخشنامه مذکور با امضای اینجانب به استانها مجدداً ابلاغ شد تا مدیران بهزیستی این خدمت را به دانشجویان شدید و خیلی شدید ارائه دهند. حال که این بخشنامه دوباره ارسال و البته رسانه ای شد مسئولان صندوق رفاه گفتند: «ملاک ما معافیت معلولان خیلی شدید است» البته برای نابینایان هم دستورالعملی  جدا دارند که فقط میتوانند بدهی را تقسیط کنند و نابینایان معاف از پرداخت وام دانشجویی نمیشوند.» وی با اشاره به اینکه دفتر توانمندسازی بهزیستی درحال مذاکره با مسئولان صندوق رفاه دانشجویی است گفت: « باید برایشان روشن کنیم که اولاً نابینایان هم جزو معلولان هستند و ثانیاً این معافیت برای معلولان شدید و خیلی شدید لحاظ شود.»

معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی کل کشور با بیان آنکه دانشجویان دارای معلولیت برای بهره مندی از این خدمت باید از بهزیستی معرفی نامه دریافت کنند، گفت:« ما متن نامه را هم به استانها ارسال کردیم که در معرفی نامه دانشجویان ذکر شود معلول ازکار افتاده کلی جهت برخورداری از امتیاز بخشش دیون. کلمه از کارافتاده کلی برای این در نامه استفاده میشود که مغایرتی در اساسنامه صندوق رفاه ایجاد نگردد و اگر نه ما دانشجویان معلول را از کارافتاده نمیدانیم اما درضوابط اداری باید این کلمه استفاده شود. ما معتقدیم دانشجوی معلول نیازمند است و باید از تسهیلات پیش رو بهره مند شود و تشخیص آن هم با سازمان بهزیستی است. درحال حاضر پیگیر این موضوع هستیم تا این بخشنامه عملیاتی شود. »

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *