شناسه خبر: 14150 منتشر شده در مورخ: 1397/6/14 ساعت: 12:01 گروه: دانش و فن آوری  
هوش مصنوعی در خدمت مسیریابی نابینایان

هوش مصنوعی در خدمت مسیریابی نابینایان

چند سالی است که طراحان فناوریهای مختلف منبع تازه ای برای طراحی ابزارهای تازه پیدا کرده اند و آن هم چیزی نیست مگر «هوش مصنوعی» و «واقعیت افزوده».

به گزارش ایران سپید امکانات مبتنی بر قابلیتهای این دو حوزه، فناوریهای مخصوص نابینایان را هم به شدت دستخوش تغییر کرده است. Microsoft، یکی از کمپانیهایی است که گامهای عملی و قابل استفاده ای را در این راه برداشته است. نمونه اش را حتماً چند وقت پیش در قالب اپلیکیشن Microsoft Seeing AI ملاحظه کرده اید. نرم افزاری که به کمک آن نابینایان میتوانند از موانع پیش رو مطلع شوند و اشیا و تصاویری که در مقابلشان قرار میگیرد را شناسایی کنند. خواندن نوشته های مختلف مندرج بر روی تابلوها یا صفحات نمایش هم از دیگر امکاناتی است که از طریق seeing AI در اختیار نابینایان قرار میگیرد.

چند ماهی میشود که Microsoft اپلیکیشن دیگری را در همین حوزه عرضه کرده است. این اپلیکیشن هم درست مثل قبلی، برای سیستم عامل IOS عرضه شده و رایگان در اختیار کاربران نابینا قرار گرفته است. Microsoft Soundscape، نام اپلیکیشنی است که قرار است به کمک هوش مصنوعی و واقعیت افزوده، نقشه خیابانها و مکانهای مختلف را برای نابینایان شبیهسازی کند. این نرمافزار با استفاده از فناوریهای صدای سه بعدی سعی میکند فضایی را بازسازی کند که فرد نابینا نقشه ای از محیط اطراف از جمله مسیرها، موانع، نشانهها و غیره به دست بیاورد.

مایکروسافت از سال ۲۰۱۴ در حال کار و توسعه فناوریهای صدای سه بعدی برای ناوبری خودروها است. اپلیکیشن موبایل Soundscape از دل این تحقیقات بیرون آمده و طراحی شده است. این اپ فقط به یک گوشی هوشمند معمولی و یک جفت هدفون استریو نیاز دارد.

کاربران ابتدا میتوانند یک سری صداهای راهنما و علامتگونه برای مسیرها و مکانهای خاص تعریف کنند. نرمافزار Soundscape از این صداها، نشانه های سه بعدی میسازد که کاربر به طور مستقیم متوجه آنها میشود و به کاربر کمک میکند تا آگاهی محیطی نسبت به مسیری که در حال طی کردن است؛ پیدا کند.

کاربران از این پس، میتوانند با ترکیب اطلاعات و صداها، تصویری ذهنی از آنچه که در محیط اطرافشان وجود دارد را ترسیم کنند.

اپلیکیشن Soundscape میتواند درباره علاقهمندیها، نقاط، جادهها و تقاطعهایی که کاربر مشخص کرده؛ صحبت کند یا توضیحات بیشتری بدهد. این اطلاعات توسط خود کاربر قابل تنظیم است.

کاربران میتوانند با سفارشیسازی این اپ، از آن بخواهند درباره برخی چیزها، توضیحات بیشتر و جزییتری بدهد یا دقیقتر بگوید در طول مسیر چه چیزهایی وجود دارد. مثلا نام خیابانها، مغازهها و فروشگاهها، مدل خودروها و چیزهایی که افراد نابینا یا کمبینا قادر به دیدنشان نیستند.

اگر کاربر مطمئن نیست در چه مکانی قرار دارد یا دارد به کدام سمت میرود؛ میتواند با نگه داشتن گوشی در دست خودش ولی به شکلی که بالای آن رو به سمت و مکانی که اطلاعاتی در موردش میخواهد  قرار گیرد و با استفاده از کلیدهای پایین صفحهنمایش؛ اقدام به مکانیابی یا جست و جو برای نشانه ها و علامتهای خاص کند.

این اپلیکیشن برای تکمیل ابزارهای ساده و سنتی ناوبری افراد نابینا طراحی شده است و قرار نیست جایگزین آنها شود. افراد نابینا هنوز باید از عصاهای مخصوص خود یا مثلاً یک سگ برای راه رفتن استفاده کنند ولی ابزار Soundscape کمکشان میکند درباره محیط اطرافشان بیشتر بدانند و بهتر تصمیمگیری کنند.

مایکروسافت فعلا این اپلیکیشن را برای دستگاههای iOS در دو کشور انگلیس و ایالات متحده عرضه کرده و از اپ استور اپل قابل دریافت است. با توجه به این که اغلب کاربران ایرانی برای محصولات apple از ابزارهایی جهت تغییر IP استفاده میکنند، علیرغم انتشار این اپلیکیشنها برای انگلستان و آمریکا احتمالاً خواهند توانست از آنها در ایران استفاده کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *