شناسه خبر: 14059 منتشر شده در مورخ: 1397/6/5 ساعت: 09:56 گروه: بهداشت و سلامت  
سکته چشمی چیست؟ علائم، علل و راه‌های درمان آن را بشناسید

سکته چشمی چیست؟ علائم، علل و راه‌های درمان آن را بشناسید

اگر رگ‌های خونی که از عصب بینایی بیرون می‌آیند و به سمت شبکیه چشم می‌روند دچار انسداد و گرفتگی شوند و خون نتواند جریان پیدا کند، به نام انسداد شریان (سرخرگ) مرکزی شبکیه چشم خوانده می‌شود که می تواند به سکته چشم منجر شود.

به گزارش ایران سپید  این بیماری ناشی از اختلال در خون رسانی به عصب بینایی بوده و باعث کاهش ناگهانی حدت بینایی یا دید محیطی خواهد شد. عصب بینایی مشابه کابل سیمی می باشد که حاوی حدود یک میلیون رشته سیم مستقل یا عصب های بینایی است. هر کدام از رشته های عصبی حامل اطلاعات مربوط به قسمتی از بینایی بوده و آنها را به مغز منتقل می کنند.

فرم شایع این بیماری اصولا در افراد بالای 50 سال رخ می دهد و عموما ارتباطی با بیماریهای دیگر ندارد اگر چه در بیماران فشار خونی و مبتلا به مرض قند شایعتر است.

در این بیماران قطع ناگهانی خون رسانی به قسمتی از عصب، منجر به ایجاد حالتی مشابه سکته مغزی در عصب بینایی می شود.

علائم سکته چشم

افرادی که دچار سکته چشم می‌شوند معمولا علائم هشداردهنده کمی دارند. بیشتر این افراد به محض بیدار شدن از خواب در صبح، دچار کاهش بینایی در یک چشم می‌شوند که دردی هم ندارد. برخی از این افراد یک ناحیه تاریک یا سایه ای را در نیمه بالایی یا پایین میدان بینایی خود می‌بینند. سایر علائم سکته چشم شامل کاهش کنتراست (تقابل) بینایی و کاهش واکنش به نور است.

اگر پزشک به وجود سکته چشم در شما شک کند، تاریخچه پزشکی و سلامتی و بیماری‌های شما را بررسی می‌کند و از شما می‌پرسد که آیا بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، فشارخون بالا و کلسترول خون بالا دارید یا خیر؟ پزشک با بزرگ کردن چشم شما، عصب بینایی و شبکیه را امتحان می‌کند. همچنین عصب بینایی را از نظر کمرنگی یا ورم دیسک بینایی بررسی می‌کند.

علل سکته چشم

کاهش جریان خون در رگ‌های قسمت جلویی عصب بینایی باعث سکته چشم می‌شود. عصب بینایی مثل یک سیم فلزی، مغز را به چشم وصل می‌کند و حاوی میلیون‌ها رشته عصبی و رگ خونی است. اگرچه سکته چشم می‌تواند در اثر انسداد کامل رگ خونی تغذیه کننده عصب بینایی رخ دهد، ولی می‌تواند در اثر کاهش جریان خون چشم هم اتفاق بیفتد.

اگر ذخیره غذایی و اکسیژن عصب بینایی قطع شود، بافت عصبی دچار آسیب شده و از بین می‌رود و در نتیجه باعث کاهش بینایی می‌شود. برخی پزشکان معتقدند داروهای ضد فشارخون جدید که قوی هم هستند، فشارخون را در هنگام خواب خیلی پایین می‌آورند و باعث سکته چشم می‌شوند.

درمان سکته چشم

زمانی که سرخرگ بسته شود و یا اینکه خون به عصب بینایی نرسد، راهی برای درمان وجود ندارد، در حالی‌که اگر سیاهرگ بسته شود، آمپول‌هایی به چشم وارد می‌کنند که ورم چشم را کاهش می‌دهد و تا حدی بینایی را به چشم بر می‌گرداند.

آیا درمانی برای سکته چشم وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ درمانی برای آن وجود ندارد و اگر چه در نیمی از بیماران بعد از بر طرف شدن تورم اولیه دید مرکزی اندکی بهبود می یابد ولی دید محیطی معمولا بهتر نخواهد شد.

ورم عصب چشم

خیلی اوقات وقتی چشم به مدت طولانی در معرض آفتاب قرار می‌گیرد دچار آفتاب سوختگی قرنیه می‌شود به گونه‌ای که فرد فکر می‌کند در چشمش ریگ وجود دارد؛ در این زمان باید از کمپرس سرد و قطره‌های ضد التهاب استفاده کرد. یکی از خطرناک‌ترین آسیب‌های چشمی، التهاب عصب بینایی است که متاسفانه ناگهانی به وجود می‌آید و بیمار تار می‌بیند و رنگ‌ها را به درستی تشخیص نمی‌دهد؛ این بیماری به دلیل تورم عصب چشم ایجاد می‌شود. همه افراد باید بیشترین مراقبت را از چشمان خود داشته باشند چرا که ممکن است با یک عفونت ساده و استرس روزانه، بینایی چشمان خود را از دست بدهند.

ترمیم عصب چشم

متخصصان عرصه علوم اعصاب با استفاده از یک پروتئین تازه کشف شده که رشته‌های عصبی آسیب دیده را وادار به رشد مجدد می‌کند، موفق به ترمیم صدمات وارده با اعصاب بینایی شده‌اند.

به گزارش سایت انجمن درمانگران ایران (IranHealers.com) از گاردین، این کشف مهم به درمان عارضه‌های نابینایی ایجاد شده در اثر جراحات وارده به عصب بینایی در نتیجه سوانح، تومورها و یا بیماریهای معمول چشمی همچون آب سیاه کمک خواهد کرد.

محققان حتی امیدوارند با بهره‌گیری از این روش منحصر به فرد به درمان دیگر بیماریهای فرسایشی همچون سکته مغزی و جراحات ناحیه ستون فقرات بپردازند. عصب بینایی بخشی از سیستم اعصاب مرکزی است و برخلاف اعصاب موجود در سیستم اعصاب پیرامونی مانند اعصاب موجود در انگشتان دست و پا هیچ توانایی در بهبود و ترمیم در پی بروز جراحت از خود نشان نمی‌دهد.

دانشمندان معتقدند سیستم اعصاب مرکزی به طور کلی به شیوهای تکامل یافته از ترمیم خود به خودی اعصاب آسیب‌دیده ممانعت به عمل می‌آورد و این اقدام نیز در واقع نوعی مکانیسم دفاعی علیه احتمال سیم‌کشی مجدد و همراه با اشتباه اعصاب آسیب دیده محسوب می‌شود. در واقع در صورت وقوع چنین خود ترمیمی و سیم‌کشی مجددی، این احتمال وجود داشت که سیگنال‌های مهم ارسالی و دریافتی از مغز دچار اختلال و آشفتگی شوند.

اکنون محققان موفق به کشف نوعی پروتئین تحت عنوان «oncomodulin» شده‌اند که از طریق اتصال به رشته‌های عصب بینایی، موجب فعال شدن مجموعه‌ای از ژن‌های رشد و در نتیجه رویش مجدد اعصاب آسیب‌دیده می‌شود. آزمایشات انجام شده نشان داده است که استفاده از کپسول‌های کوچک حاوی پروتئین مزبور می‌تواند به میزان 5 تا 7 برابر پروسه رشد مجدد اعصاب بینایی را افزایش دهد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
دیدار یوسفی 1398/2/22 - 23:22
rateup23
ratedown2
پاسخ
comment سلام بیناییم را ازدست داده ام پروتیین اینکومودولین را از کجا تهیه کنم متشکرم
عادل 1398/3/9 - 21:33
rateup14
ratedown0
پاسخ
comment لطفا راهنمایی کنید که داروی چشمی انکومولودین رو از کجا باید تهیه کنیم , ایا در ایران موجوده یا خارج کشور به همچین اسمی میشه تهیه کرد
لادن 1398/6/12 - 23:23
rateup9
ratedown10
پاسخ
comment سلام یکروز صبح که از خواب بیدارشدم دچار تاری دید در قسمت گوشه پایین چشم چپم شدو و با مراجعه به دکتر گفتند که عصب چشمم زرد شده و شفافیت دید رااز دست داده ام و میدان دیدم هم کو چکتر شده ولی دیدم بطور مستقیم خیلی خوبه . آیا برای چشمم درمان وجود داره یانه. متشکرم
ایدا خواجه 1398/6/26 - 20:31
rateup17
ratedown0
پاسخ
comment سلام خسته نباشید .پدر من ۶۱ سالشونه به همراه سکته مغزی که دوسال پیش داشتن .عصب های چشم هم از دست دادن و چشمشون هم سکته داشته .فقط چیزهایی را میتونند ببیند که نور پشتش داره مثل صفحه تلویزیون یا موبایل ولی در حالت عادی دید ندارند .میخواستم بدونم این دارو را میتونیم تهیه کنیم. و اگر هنوز تو مرحله ی آزمایش هست .خودشون تمایل دارند روی ایشون هم این دارو آزمایش بشه .ممنونم لطفا بفرمایید چه کنیم.
نادر 1398/8/10 - 16:17
rateup10
ratedown8
پاسخ
comment باسلام لطفاً درمورد داروی انکومودولین بیشتراطلاعات دراختیارمون بزارید. من سال قبل خیلی تحقیق کردم ولی به نتیجه ای نرسیدم . باتشکر
سعید عبدی 1398/11/22 - 19:35
rateup15
ratedown2
پاسخ
comment سلام خسته نباشید من۲۸سالمه یکروز صلح از خواب بیدار شدم دیدم تار شده بود به دکتر مراجعه کردم گفت عصب چشم ملتهب شده کورلوتون تجویز کرد میخواستم بدونم چقدر طول می‌کشد که خوب بشه دیدم ممنون والان گفته برو ام ار ای از چیه این بیماری
ثنا 1398/12/19 - 23:43
rateup13
ratedown2
پاسخ
comment چشم راست حدود یکه ماه درد داره انگار که چیزی توشه،اما چیزی پیدا نمیکنوم
نگار 1399/3/4 - 08:15
rateup9
ratedown3
پاسخ
comment حدودیکماهه چشم چپم ناگهانی ازمرکزدچارسیاهی شده عکس چشم ونوارعصب وام آرآی گرفتم کورتون هم تزریق کردم ولی اصلاتغییرنکردم میترسم کامل کوربشم نیمکره چپ سرم هم دائمادردداره
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *