شناسه خبر: 13966 منتشر شده در مورخ: 1397/5/22 ساعت: 20:05 گروه: فرهنگی  
جایزه مال مسابقات است/ دلواپس آثار بزرگان موسیقی ایرانی هستم
گزارش ایران سپید از نشست خبری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر

جایزه مال مسابقات است/ دلواپس آثار بزرگان موسیقی ایرانی هستم

نشست خبری سی و چهارمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، با حضور شاهین فرهت دبیر هنری جشنواره، علی ترابی رئیس جشنواره، شهرام صارمی دبیر اجرایی سی و چهارمین جشنواره بین المللی جشنواره موسیقی فجر و اصحاب رسانه، امروز ۲۲ مرداد ماه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش ایران سپید در این نشست هر یک از مسئولان جشنواره به بیان توضیحات و دیدگاه هایشان درباره چگونگی برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر پرداختند.

آرزویم از بچگی، معرفی و اجرای آهنگسازان و سولیست های ایرانی بود

در آغاز این نشست، شاهین فرهت دبیر هنری جشنواره با ابراز امیدواری که بتواند برای موسیقی کشور کاری انجام دهد، اظهار داشت: از امسال این افتخار را دارم که دبیر جشنواره موسیقی فجر باشم. عاشق موسیقی هستم و خوشحالم اگر بتوانم کاری برای موسیقی انجام دهم. آرزوی من از بچگی معرفی و اجرای آثار آهنگسازان و سولیست های ایرانی بوده است. با اینکه کار اصلی خودم در فرم های موسیقی کلاسیک است. چهل سال است که در زمینه تدریس موسیقی فعال هستم و می دانم که جوانان ما در رشته موسیقی ایرانی کارهای بسیاری کرده اند و در زمینه موسیقی چندصدایی فعالیت های بسیاری داشته اند.وی در ادامه، در پاسخ به سؤالی پیرامون جایزه باربد و اختصاص این جایزه در جشنواره امسال اظهار داشت: اصلا نمی دانم ماجرای جایزه باربد چیست. جایزه دادن معمولا مال مسابقات است. اصلا نمی دانم این جایزه چیست.وی ادامه داد: در جشنواره های بزرگ جهانی معمولا یادبودی داده می شود. در برخی جشنواره ها جایزه شان این است که اثرشان چاپ یا منتشر شود. در سال های گذشته من به جشنواره دعوت نمی شدم که بدانم جایزه باربد چیست. البته حدود 10 سال پیش برای داوری دعوت می شدم.

موسیقی زنده تقریبا وجود ندارد. چون صداها در کنسرت ها تقویت می شود.

به گزارش ایران سپید، دبیر هنری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص بخش موسیقی پاپ در جشنواره امسال چنین پاسخ داد: موسیقی پاپ یکی از شاخه های موسیقی است و طرفداران بسیاری دارد. داشتن طرفدار فاکتور بسیار مهمی است و همین مسئله باعث می شود که آن را در برنامه هایمان بگنجانیم. ما به طور حتم اجراهای پاپ را خواهیم داشت.این مدرس موسیقی کلاسیک با ابراز تأسف از ضبط نشدن اجرا های دوره های نخست جشنواره موسیقی فجر، گفت: من خودم کلکسیونر هستم و اجراهای بسیاری از هنرمندان را به خودشان داده ام. اولین، دومین، سومین و چهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر، اجراهای بسیاری داشتیم. با الهام از لئونارد برنشتاین و برنامه موسیقی برای جوانان، موسیقی، ملودی، سازبندی و هارمونی را برای مخاطبان توضیح می دادیم. کاش این اجراها ضبط می شد.وی درباره کیفیت اجرای موسیقی ایرانی در سالن ها، با نگاهی نقادانه بیان داشت: موسیقی ایرانی و سازهای ایرانی از لحاظ رنج و دامنه برای محیطی کوچک ساخته شده است. اصلا درست نیست که سه یا چهار نفر با ساز سه تار و سنتور در سالنی هزار نفری اجرا کنند. وقتی می آیند مجبور به تقویت صدا می شوند. من با این موضوع مخالفم.نمی دانم زورم برسد که این موضوع را درست کنم یا نه. خیلی حساس روی یک صدا هستم. گرانترین قسمت وسایل صوتی آمپلی فایر و بلندگو هست. این ابزار باید خیلی دقیق باشند. متاسفانه در خیلی از کنسرت ها صدا اورلود است. در کنسرت های ارکستر سمفونیک تهران قول می دهم که این ضعف های صدایی را رفع کنم.به جز موسیقی پاپ و به جز اجراهای موسیقی کلاسیک در اجراهای فضای باز، صدا در دیگر کنسرت ها تقویت نمی شود. بزرگترین توهین به خواننده این است که به او بگویند از پشت میکروفن بخوان.

من هیچ وقت دلواپس آثار بزرگان موسیقی جهان نبودم

شاهین فرهت علت آمدنش به جشنواره موسیقی فجر امسال را توجه به آثار با ارزش جوانان و موسیقی ایرانی عنوان کرد: علت آمدن به جشنواره موسیقی فجر، تلاشی است برای دستیابی به چیزهایی که مد نظرم هست. بیشتر توجهم در موسیقی به آثار با ارزش جوانان و آهنگسازان ایرانی است. می خواهم این آثار در برنامه ها گنجانده شود. گله مندم از اجراهای کنونی. من هیچ وقت دلواپس آثار بزرگان موسیقی نبوده ام. اما این آثار آهنگسازان ایرانی است که حتی پس از مرگشان فراموش می شوند.وی به شروطی که برای حضورش در جشنواره امسال مطرح کرده، اشاره کرد و گفت: من به دو شرط دبیری جشنواره را قبول کردم، یکی تکیه بر آثار آهنگسازان ایرانی و شرط دوم این بود که هیچ دستمزدی نگیرم.

مشکلات اعتباری ما را هم دامنگیر کرده است

در ادامه این نشست خبری نسبتاً طولانی، علی ترابی، رئیس سی و چهارمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به تأخیر در آغاز جشنواره اشاره کرد و اظهار داشت: کار جشنواره امسال دیرتر از سال های گذشته آغاز شد و این هم به دلیل زمانی بود که صرف تصویب آیین نامه جشنواره داشتیم. مشکلات اعتباری و بودجه ای که دامنگیر همه فعالیت های دولتی است، ما را هم درگیر کرده است. به دنبال این هستیم که با استفاده از داشته هایمان بیشترین بهره برداری را داشته باشیم.وی این نشست را به مراد علی صالح احمدی، استاد تازه درگذشته موسیقی نواحی تقدیم کرد: اینجا یادی می کنیم از مرادعلی صالح احمدی استاد پرآوازه موسیقی نواحی ایران که چند روز پیش درگذشت. این نشست را به روح این بزرگوار تقدیم می کنیم.ترابی در ادامه اظهار داشت که جشنواره امسال به صورت سلیقه ای اداره نمی شود: جشنواره امسال در چارچوب آیین نامه است و براساس سلیقه اداره نمی شود. در هر جشنواره ای سیاست های دبیر جشنواره حرف اول را می زند. در جشنواره امسال از تمام تجربه های سی و سه دوره ی گذشته استفاده می کنیم اما لزوما به معنای تکرار تجربه های گذشته نیست.وی دو اتفاق مهم درباره اهدای جایزه در کشور را مثبت ارزیابی کرد: درباره جایزه دادن دو اتفاق خوب در ایران در حال رخ دادن است. یکی جایزه موسیقی ما است و جایزه دوم از آنِ خودِ خانه موسیقی است. وزارت ارشاد به عنوان نهاد متولی فرهنگ نباید وارد عرصه جایزه دادن شود و نگاهی خاص را ترویج دهد.

آیین نامه جشنواره دقیق تهیه شده است

ترابی به موضوع تهیه آیین نامه جشنواره امسال اشاره کوتاهی کرد و اظهار داشت: آیین نامه جشنواره موسیقی فجر در روندی دقیق و شفاف تهیه شده است. قبل از آمدن من به جشنواره پیش نویس هایی تهیه شده بود. پیش نویس ها به مشورت گذاشته شد و در نهایت هم پیش نویس را در سایت دفتر موسیقی منتشر کردیم تا هر کسی که نقدی دارد برای ما ارائه کند.شورای انتخاب دبیر را نمی خواهم معرفی کنم. در شورای انتخاب دبیر، به صورت مکتوب از سه دانشگاه و سه نهاد موسیقی نمایندگانی خواستیم تا در کنار سه نفر موزیسین بنشینند و دبیر جشنواره را انتخاب کنند. گزینه های مختلفی معرفی و بررسی شد و در نهایت دو گزینه به معاون هنری معرفی شد. نهایتاً هم آقای فرهت به عنوان دبیر معرفی گردید.ترابی همچنین درباره لوگو و سایت جشنواره و اتفاقی که برای سایت این رویداد مهم موسیقایی رخ داده، اظهار داشت: سایت جشنواره محتوای خودش را داشت. اطلاعات سی دوره گذشته جشنواره موجود و ثبت شده بود، اما به یک باره در جشنواره سی ام پاک شد. ما معتقدیم تمام سی و سه دوره گذشته جشنواره ارزشمند است. تمام این دوره ها ارزشمند هستند و با پول بیت المال برگزار شده اند. جشنواره لوگو دارد و حتما لوگوی خودش را استفاده خواهد کرد.ترابی در ادامه این نشست، خبر از حضور رامین صدیقی به عنوان مشاور بخش بین الملل جشنواره داد: درباره بخش بین الملل باید بگویم که رامین صدیقی در این بخش فعال است و خیلی جدی پیگیر گروه ها خواهد بود. متأسفانه ما مشکل زمان و مشکل تخصیص ارز داریم. امیدمان به خدا و تجربه هایی است که کسب کرده ایم. امیدواریم بتوانیم از بودجه مان بهترین استفاده را بکنیم.وی ابراز امیدواری کرد که آرشیو سایت جشنواره را بتوانند باز گردانند: آرشیو سایت جشنواره موسیقی فجر قابل بازگشت است. تشکر می کنم از آقای اداک و خانم طاعتی که در تهیه آرشیو زحمات بسیاری کشیدند. ما سعی می کنیم آرشیو سایت جشنواره را بازگردانیم و می دانم که این کار زمانبر است.علی ترابی همچنین به حضور بخش های نواحی و بانوان اشاره کرد: اگر کیفیت تامین شود بخش نواحی و بخش بانوان هم در جشنواره خواهند بود.در جشنواره هایی که من مسئولیت داشته ام، زودتر از هر دوره ای جدول را منتشر کرده ایم. امروز که شش ماه مانده به جشنواره، سخن گفتن درباره جزئیات بخش های خاصی مانند بخش بانوان و بخش نواحی کار درستی نیست.

کیفیت و شفافیت، دو محور اصلی جشنواره امسال

به گزارش ایران سپید، شهرام صارمی به عنوان دبیر اجرایی سی و چهارمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، در بخشی از نشست خبری جشنواره پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد. وی اظهار امیدواری کرد که جشنواره با کیفیتی برگزار کنند: امیدواریم امسال جشنواره ای با کیفیت و در شان موسیقی برگزار کنیم.صارمی به سالن هایی که فعلاً برای جشنواره امسال در نظر گرفته شده است، اشاره ای تیتر وار کرد: وحدت، رودکی، نیاوران، آزادی و مجموعه هایی که تحت پوشش وزارت ارشاد هستند، جزو سالن های جشنواره امسال هستند که تا این لحظه قطعی شده اند. علاوه بر این ها، امسال روی سالن های برج میلاد تمرکز داریم تا اجراهای پاپ را در آنجا برگزار کنیم.وی به انتشار فراخوان جشنواره هم اشاره کوتاهی کرد و اظهار داشت: جشنواره امسال فراخوان خواهد داشت. طی 10 روز آینده فراخوان جشنواره منتشر می شود. دلیل تأخیر در انتشار فراخوان، مشکلاتی بود که برای سایت جشنواره به وجود آمده بود.دبیر اجرایی جشنواره نکاتی هم درباره محتوای این رویداد موسیقایی گفت: محتوای جشنواره براساس درخواست هایی که به جشنواره می رسد، تعیین می شود. البته بخش های ثابتی هم داریم مانند اجراهای ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی.امسال چند کار موازی هم انجام خواهیم داد؛ مثل حضور مراکز آکادمیک – دانشگاه ها و هنرستان های موسیقی در جشنواره. بخش ویژه ای هم برای چهلمین سال سالگرد انقلاب خواهیم داشت. دو محور اصلی را امسال دنبال می کنیم؛ در درجه اول به کیفیت موسیقی می پردازیم و در درجه دوم می خواهیم که شفاف باشیم.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *