شناسه خبر: 13906 منتشر شده در مورخ: 1397/5/15 ساعت: 11:48 گروه: سیاسی  
موسیقی درمانی چیست + صوت
آهنگ و درنگ

موسیقی درمانی چیست + صوت

قدیمی ترین زمان استفاده از موسیقی به عنوان روشی برای تأمین سلامت جسم و روان، به گذشته های بسیار دور باز می گردد. هنگامیکه بدویترین اقوام و قبایل در مراسم مختلف از آن برای دفع اشرار و بلایا استفاده می کرده اند.

به گزارش ایران سپید پس از گذشت این دوران، توجه بسیاری از فلاسفه و بزرگان نیز بر تاثیرات مثبت موسیقی بر روی انسان جلب گردید و در این زمینه تحقیقات بسیاری انجام گردید، که حاصل آن نتایج جالبی در خصوص فواید موسیقی بود. به طوری که افلاطون در خصوص اثرات مثبت موسیقی عنوان میکند: اگر دیوانه ای را به من بدهند، با استفاده از موسیقی از او فردی عالم، سخن ور، ادیب، شاعر، جنگنجو یا هرچه که بخواهند، میسازم. شاید بتوان اهمیت وجود موسیقی در زندگی انسان را از زمان آشنایی با آن دانست. زمانیکه از دوران جنینی با شنیدن صدای قلب مادر آغاز میشود و پس از آن با صدای لالاییهای شبانه و آرام بخش ادامه مییابد. اما، استفاده از روش موسیقی درمانی به دوران پس از جنگ جهانی اول باز میگردد. هنگامی که از موسیقی برای درمان مشکلات روحی و روانی مصدومین باقی مانده از جنگ استفاده میشد، که سر انجام با تاسیس انجمن موسیقی درمانی در سال ۱۹۵۰ این روش درمانی شکل کاملا رسمی و حرفه ای گرفت. نتایج حاصل از موسیقی درمانی بر روی سلامت جسم و روان انسان و اثبات اثرات بیشمار آن، زمینه ساز ایجاد سبک جدیدی از موسیقی با عنوان عصر جدید (New-age Music)، در اواسط دهه هفتاد میلادی گردید. در حقیقت، موسیقی عصر جدید را میتوان جنبشی جدید برای فرار انسان امروزی از شلوغیها و توجه بیشتر به دوران خود دانست. سبکی که به بیان احساسات عمیق روح توجه داشته و اکثرا بی کلام بوده تا فرد بیشتر از طنین موسیقی لذت ببرد. این سبک موسیقی به واسطه ریتم آرام و نتهای تکرار شونده بم، بیشتر برای جلوگیری از اضطراب و آرامش بخشی و استفاده دارویی از موسیقی که همان موسیقی درمانی است، استفاده میشود. ریتم آرام موسیقی باعث ایجاد تغییرات محسوسی در امواج مغزی میشود و وضعیتی مشابه حالت مدیتیشن در شخص ایجاد میکند. تاثیر موسیقی آرام بخش به همین جا ختم نمیشود، بلکه بر روی ادراک انسان از درد نیز تاثیر داشته و باعث کاهش آن نیز میشود. به طوری که در برخی موارد حتی نیاز به مصرف داروهای مسکن نیز نبوده و تاثیر آنها با یکدیگر برابری میکند.

در حقیقت، این سبک موسیقی در درجه نخست به دلیل بی کلام بودن، هر دو نیم کره مغز را درگیر مینماید و سپس به واسطه ریتم آهسته، الگوی تنفسی آرام تر و عمیق تری ایجاد مینماید، که به همان میزان باعث کاهش تعداد ضربان قلب و فشار خون میشود، که نتیجه نهایی آن ایجاد حس آرامیدگی جسمی خواهد بود.

 

اگر بخواهیم شناخته شده ترینهای موسیقی عصر جدید در ایران را رده بندی کنیم، شاید بعد از کیتارو، رده دومِ شناخته شده ترین موسیقیدانان نیو ایج به ونجلیس تعلق گیرد. آثار ونجلیس، آهنگساز یونانی (که بسیاری او را با موسیقی فیلمهایی که ساخته است میشناسند) نمونه های بارزی از موسیقی نیو ایج بشمار میروند. از آنجا که سازهای مختلفی اعم از آکوستیک، الکترونیک، یا حتی ترکیب هر دو در موسیقی نیو ایج بکار گرفته میشود، تعاریف این سبک مبتنی بر سازهای بکار گرفته شده در آن نیست، بلکه این سبک موسیقی را معمولاً به واسطه تأثیر آن بر احساس شنونده تعریف میکنند. هنرمندان نیو ایج -چه در تکنوازی و چه در اجراهای گروهی-، از سازهای موسیقی کلاسیک اعم از پیانو، گیتار آکوستیک، فلوت و چنگ یا سازهای موسیقی الکترونیک یا حتی سازهای شرقی از قبیل سیتار، طبلا و تامبورا استفاده نموده اند. بخشهایی از موسیقی نیو ایج با سایر سبکهای موسیقی از قبیل امبینت، کلاسیک، جاز، الکترونیکا، و چیلاوت به میزان قابل توجهی همپوشانی دارد.

برای نیو ایج عموماً دو تعریف از دو منظر مختلف ارائه میشود: در تعریف نخست، اینطور از نیو ایج یاد میشود: موسیقیهایی که به منظور استفاده در مدیتیشن یا دیگر مراسم معنوی از قبیل یوگا، چاکرا و طب جایگزین ساخته میشود. از جمله هنرمندان برجسته ای که هدف خود از ساختن موسیقی نیو ایج را استفاده در مدیتیشن عنوان میکنند، میتوان به استیون هالپرن، پل هورن و دین ایونسن اشاره کرد. اما رویکرد دوم، تعریفی به مراتب عمومیتر از نیو ایج ارائه میدهد: موسیقیهایی که فروشگاههای موسیقی آن را در بخش نیو ایج میگذارند. با توجه به تنوع گسترده آثاری که شرکتهای ضبط و فروشگاههای موسیقی در این رده موسیقی میگنجانند، به نظر میرسد چنین تعریفی بیشتر یک تعریف عملگرایانه باشد. این تعریف بیشتر شامل آثاری میشود که به راحتی زیر عنوان سایر سبکهای شناخته شده و جا افتاده قرار نمیگیرند، در عین حال شامل برخی از انواع شناخته شدهٔ موسیقی از قبیل ورلدبیت و گیتار فلامنکو است. این تعریف همچنین موسیقی نیو ایج معنوی (تعریف اول) را به عنوان یک زیر مجموعه در بر میگیرد. بعضی فروشگاهها این نوع موسیقی را به زیرگروههایی از قبیل «صدای طبیعت»، «پیانو»، «آواها» و غیره تقسیم میکنند. فروشگاه اینترنتی آمازون علاوه بر این، زیرسبکهای «سلتیک»، «مدیتیشن» و «آرامش» و آیتیونزاستور، زیرسبکهای «طبیعت»، «محیط زیست»، «تمدد»، و «سفر» را به رده بندی انواع موسیقی خود اضافه کرده است. لیست وبسایت آلمانی سیلنزیو، دارای حدود هفتاد زیرسبک برای موسیقی نیو ایج است.

طی سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۳ موسیقیدانان آلمانی از جمله ادگار فروزه، هولگار زوکی، و اشرا مجموعهای از آثار را با استفاده از صداها و اصوات تجربی (با بکارگیری سینثسایزر، سازهای آکوستیک و الکترونیک) منتشر کردند که از آنها تحت عنوان کراوتراک یاد میشود. این تجربیات تبدیل به زیربنای مهمی برای سبکهای موسیقی امبینت و نیو ایج شدند. اواخر دهه ۱۹۷۰ تجربیات برایان اینو در موسیقی امبینت زمینهٔ شکلگیری موسیقی نیو ایج در کارهای دیگرانی همچون رابرت فریپ را بیش از پیش فراهم نمود.

در سال ۱۹۷۳ آلبوم نامتعارف زنگهای لوله ای در سبک پراگرسیو راک اثر مایک اولدفیلد یکی از اولین آلبومهایی بود که به عنوان نمونه ای از موسیقی نیو ایج شناخته شد. نمونه های برجسته دیگر شامل موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، موسیقی محلی، و موسیقی ملل هستند. میتوان از مینیمالیسم در کارهای تری ریلی و استیو رایش، و همچنین الگوهای تکرارشونده در موسیقی تونی کونارد و لامونت یونگ، به عنوان عوامل مؤثر بر شکلگیری موسیقی نیو ایج یاد کرد. عامل دیگر مرتبط با پیدایش موسیقی نیو ایج را میتوان رجعت برخی از موسیقیدانان به آواهای گرگوری (سرودهای مذهبی مسیحی) در نیمهٔ دوم قرن بیستم دانست. اکنون موسیقی نیو ایج از این نوع موسیقی کاملاً منشعب شده است و آواهای «معنوی» به زبانهای باستانی از قبیل سانسکریت، لاتین، و عبری را نیز در بر میگیرد. میتوان از کریشنا داس، دیوا پرمال، باگاوان داس، و سناتم کور به عنوان هنرمندان شناخته شدهٔ این نوع موسیقی نام برد.

از تکنوازیهای کیث جارت، رالف تونر و لایل میز که همگی توسط ئی سی ام منتشر شده اند نیز به عنوان آثار مهم و تأثیرگذار موسیقی نیو ایج یاد میشود. همچنین آثار ویلیام اکرمن، الکس دگراسی، جرج وینستون، و مایکل هجز که توسط شرکت ویندام هیل منتشر شدند نیو ایج به شمار میرفتند.

برخی از تمهای محبوب در موسیقی ایج عبارتند از فضا و کیهان، پیرامون و طبیعت، سلامتی، هماهنگی با خود و جهان، رؤیاها، و سفر ذهن و روح. اسامی آلبومها و قطعات نیو ایج نیز معمولاً عناوینی گویا هستند: ماههای شبان اثر انیا، مستقیم تا شکارچی (صورت فلکی) اثر کیتارو، لمس ابرها اثر سیمبیوسیس، و یک نفس عمیق اثر برادلی جوزف.

حال به قطعه ای با نام «رقص باران» گوش کنیم که «Karl Jenkins»، از شناخته شده ترین آهنگسازان موسیقی نیو ایج آن را ساخته است. این قطعه را از اینجا دانلود کنید.

 

در ادامه معرفی چهره ها و سبکهای تأثیرگذار در موسیقی «new-age»، به سراغ نامی میرویم که در میان موسیقی دوستان ایرانی بسیار شنیده شده است. نامی که هم به دلیل شایعات گاه و بیگاهی که مبنی بر صدور مجوز اجرای کنسرتهایش در ایران شنیده میشد خبرساز شده است و هم به آن علت که در یکی از بزرگترین کنسرتهایی که اجرا کرده، از یک رهبر ارکستر ایرانی استفاده کرده است. «yanni»، آهنگساز نام آشنای سبک نیو ایج، در کنسرتی که ۲۴ سال پیش به همراه ارکستر سلطنتی فیلارمونیک در فضای باز در پارتنون واقع در آتن پایتخت یونان انجام شد از «شهرداد روحانی» در جایگاه رهبر ارکستر بهره برده است. این کنسرت تحسین و نقد بینندگان را در پی داشت که به پربینندهترین برنامهٔ پخش شده از تلویزیون در آمریکا، و دومین موزیک ویدئوی پرفروش در تاریخ جهان پس از موزیک ویدیوی «تریلر مایکل جکسون» تبدیل شد.

بسیاری از آلبومهای یانی موسیقیدان و آهنگساز یونانی به صدر ردهبندی پرفروشترینهای نشریهٔ بیلبورد در موسیقی نیو ایج رسیدند.

همانطور که در این سه شماره ذکر شد مرزهای موسیقی نیو ایج به طور کامل و دقیق تعریف نشده اند. اما فروشگاههای موسیقی آثار هنرمندان مختلفی را در این رده موسیقی گنجانده اند، حتی اگر خود هنرمندان عناوین دیگری را برای سبک موسیقی خود بکار برند. در اینجا به برخی از این عناوین جایگزین برای موسیقی نیو ایج اشاره میکنیم.

«موسیقی سازی معاصر»: عنوان «موسیقی سازی معاصر» را میتوان به آثار هنرمندانی مانند دیوید لانز که در موسیقی خود از سازهای الکترونیک استفاده نمیکنند اطلاق کرد. به همین ترتیب پیانیستهایی مانند یانی و برادلی جوزف نیز از این عنوان استفاده میکنند، اگرچه هر دوی آنها از کیبورد برای اضافه کردن صداهای ارکستری در موسیقی خود استفاده میکنند. یانی بین سبک موسیقی نیو ایج و جنبش معنوی نیو ایج تفاوت قائل میشود.

«موسیقی سازی معاصر بزرگسالان»: این نام توسط استیون هالپرن در نشریهٔ صدای نیو ایج ژوئن ۱۹۹۹ به عنوان یک نام کلی برای تمام آثاری که توسط فروشگاههای موسیقی زیر عنوان نیو ایج قرار میگیرند، اما واضحاً ماهیت نیو ایج معنوی ندارند پیشنهاد شد.

به عنوان آخرین قطعه ای که قصد داریم ذیل این مطالب با هم به آن گوش کنیم، به سراغ یکی از مؤثرترین چهره های نیو ایج میرویم. آهنگساز و پیانیستی که نامش به عنوان یکی از آهنگسازانی مطرح میشود که آهنگهایش را مبتنی بر سازهای آکوستیک و بیشتر با محوریت و چیرگی ساز پیانو میسازد. دیوید لانز، برای آنها که نیو ایج را میشناسند، نامی معتبر به حساب میآید. در اینجا شما میتوانید به قطعه «ترانه ای برای هلن» که لانز آن را در آلبوم «زندگیِ خوب» در سال ۲۰۰۴ منتشر کرده، گوش کنید. این قطعه را از اینجا دانلود کنید

 

08. Adiemus - Rain Dance
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *