شناسه خبر: 13892 منتشر شده در مورخ: 1397/5/14 ساعت: 10:00 گروه: بهداشت و سلامت  
این واژه‌های پزشکی را اشتباه نگیرید!

این واژه‌های پزشکی را اشتباه نگیرید!

کلماتی که در این مطلب آورده ایم شاید از نظر ظاهری شبیه به هم باشند و لی نباید به جای یکدیگر به کار بروند. این کلمات قابل جایگزین با یکدیگر نیستند و موجب اشتباهات پزشکی و در نتیجه به خطر افتادن سلامتی شما می‌شود.

به گزارش ایران سپید به نقل از برترین ها 1) تفاوت بین بیماری زوال عقل و آلزایمر چیست؟

زوال عقل اصطلاح عمومی برای علائمی است که پیدایش آنها به دلیل آسیب دیدن مغز ناشی از بیماری می باشد. زوال عقل باعث می شود که به یاد داشتن، برنامه ریزی کردن و ارتباط با دیگران مشکل شود.

آلزایمر فقط یکی از بیماری هایی است که می تواند در پی زوال عقل باشد.

2) تفاوت بین حمله قلبی و ایست قلبی چیست؟

هنگامی که یک شریان مسدود می شود و نمی تواند خون حامل اکسیژن را به قلب برساند، برخی از سلول های ماهیچه ای قلب می میرند و موجب حمله قلبی می شوند. این حالت با احساس درد قفسه سینه، احساس فشار و ضربان تند همراه است. ایست قلبی ممکن است در جریان حمله قلبی و یا در زمان دیگری روی دهد.

3) تفاوت بین بیماری التهاب روده و سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

سندرم روده تحریک پذیر اختلال در عملکرد روده است، به این معنی که سیستم گوارشتان به خوبی کار نمی کند و با علائمی مانند: درد مزمن در ناحیه شکم، احساس ناراحتی، نفخ و تغییرات در عادات روده‌ای همراه است.

التهاب روده، جدی تر است و یک بیماری محسوب می شود. علاوه بر علائم مرتبط برای بیماری سندرم روده تحریک پذیر، بیماری التهاب روده می تواند با زخم، خستگی شدید، خونریزی مجدد رکتوم مشخص شود.

 

4) تفاوت بین شکستگی، رگ به رگ شدن و در رفتگی چیست؟

شکستگی، شکستن استخوان با هر میزان شدت است.

رگ به رگ شدن به معنی آسیب رباط و لیگامان اطراف مفصل به علت قرار گرفتن مفصل در وضعیت های نامطلوب است. وقتی که اندام در وضعیت هایی که معمول نیست قرار میگیرد، رباط های اطراف آن تحت کشش زیادی قرار می گیرند. این کشش می تواند موجب پارگی های میکروسکوپی و یا حتی پارگی های بزرگ و یا کامل در رباط شوند. این پارگی ها را رگ به رگ شدن یا پیچ خوردگی مفصل می گویند.

در رفتگی به وضعیتی می گویند که در آن دو سطح استخوانی که در کنار هم قرار گرفته و یک مفصل را ساخته اند نسبت به هم جابجا شوند به طوری که ارتباط صحیح آناتومیکی که داشته اند از دست برود.

5) تفاوت بین ریفلاکس اسید، سوزش معده و ریفلاکس معده چیست؟

وقتی اسید از داخل معده به داخل مری وارد شود، ریفلاکس اسید رخ می دهد.

سوزش معده زمانی که احساس سوزش در سینه می کنید، اتفاق می افتد.

ریفلاکس اسید شدید یا مزمن، بیماری ریفلاکس معده را سبب می شود که می تواند موچب عوارض جدی مانند: زخم و یا سرطان شود.

6) تفاوت بین فشار خون و ضربان قلب چیست؟

فشار خون نیرویی است که بر دیواره شریانی شما از پمپاژ خون ایجاد می شود. اندازه گیری فشار شامل:

فشار خون سیستولیک (فشار خون بالا)، هنگامی که قلب به طور فعال مى تپد و خون را به داخل رگ ها منتقل می کند. این تخلیه پویاى خون به درون شریان ها موجب افزایش فشار داخل شریان ها می شود. فشار خون بالا در طول انقباض قلبی فعال، فشار خون سیستولیک نامیده می شود.

فشار خون دیاستولیک (فشار خون پایین) فشارى است که خون از درون شریان ها بین هر ضربان قلب تخلیه مى شود یعنی زمانی که قلب به طور فعال خون را به داخل شریان ها منتقل نمی کند.

 

ضربان قلب به تعداد دفعاتی گفته می شود که قلب شما در هر دقیقه می زند و با یک عدد نشان داده می شود.

7) تفاوت بین سلیاک، حساسیت گلوتن و آلرژی گندم چیست؟

بیماری سلیاک یک اختلال خود ایمنی است که حدود یک درصد از افراد را تحت تأثیر قرار می دهد. هنگامی که افراد مبتلا به سلیاک گلوتن مصرف می کنند، به دلیل پروتئین موجود در گندم، جو و چاودار، سیستم ایمنی آنها به لایه داخلی روده کوچک حمله می کند و موجب التهاب می شود.

هیچ آزمایشی که بتواند تشخیص دهد شما دچار حساسیت به گلوتن غیر سلیاک هستید، وجود ندارد. این بیماری در افرادی که پس از خوردن گلوتن علائمی شبیه سلیاک (نفخ، باد شکم، سردرد، اسهال مزمن، یبوست، مدفوع بدبو و کم رنگ، دل درد، تهوع و استفراغ) را تجربه می‌کنند اما تست تشخیصی آنها در مورد سلیاک و آلرژی گندم منفی است، تشخیص داده می‌شود.

آلرژی گندم با پروتئین گندم ارتباط دارد به این معنا که گلوتن از منابع دیگر بدون هیچ واکنشی می تواند خورده شود.

8) تفاوت بین استئوارتریت و آرتریت روماتوئید چیست؟

استئوآرتریت باعث درد مفاصل می شود، اما معمولاً بدون تورم است. معمولا در دوران سالخوردگی خود را نشان می دهد.

آرتریت روماتوئید یک بیماری بسیار شایع است که در آن سیستم ایمنی به مفاصل حمله می کند. این بیماری با درد، تورم و خستگی مشخص می شود.

9) تفاوت بین ریشه ناخن و ناخن فرورفته چیست؟

جویدن و کندن پوست اطراف ناخن موجب بروز ریشه کنار ناخن می شود. کوتاه کردن نامناسب ناخن، مانیکور کردن نامناسب و صدمه ناگهانی به ناخن نیز می تواند از علل بروز ریشه کنار ناخن باشد. ریشه ناخن در حقیقت بخشی از ناخن شما نیست، بلکه قسمتی از پوست است که از کوتیکول شما جدا شده است. شما می توانید با استفاده از قیچی تمیز آن را جدا کنید.

ناخن فرو رفته یکی از شایع‌ ترین بیماری‌ های ناخن است. عامل ایجاد این بیماری که اکثراً در انگشت شست پا دیده می‌شود، رشد بیش از حد ناخن و فرو رفتن آن در شیار ناخن است. این حالت معمولاً با درد و ایجاد عفونت همراه است. از علت های دیگر این مشکل کوتاه کردن نادرست ناخن، کفش های نامناسب و ضربه های وارده در پیاده روی طولانی مدت و دویدن است.

 

10) تفاوت بین پسوریازیس و اگزما چیست؟

هر دو بیماری پوستی می توانند موجب خارش، بثور، قرمزی بر روی دست، پاها و گردن شوند.

پسوریازیس بیماری مزمنی است که طی آن، سیستم ایمنی بدن با فرستادن سیگنال‌های اشتباه به سلول‌های پوست، موجب رشد بیش از حد آنها می‌شود. به طوری که سلول‌های جدید پوست، در طی چند روز رشد می‌کنند. بدن، این سلول‌های اضافی پوست را از بین نمی‌برد. بلکه سلول‌های اضافی در سطح پوست تجمع می‌یابند و لکه‌های پسوریازیس را تشکیل می‌دهند.

اگزما یا درماتیک اتوپیک، معمولا قبل از 5 سالگی ایجاد می شود و اغلب در پشت زانوها یا در ناحیه بازو دیده می شود.

11) تفاوت بین دیابت نوع اول و دوم چیست؟

حدود 5 تا 10 درصد افراد به دیابت نوع اول مبتلا هستند. سیستم ایمنی این افراد سلول های آزاد کننده انسولین را تخریب می کند. به این معنا که در نهایت بدن انسولین ندارد. این بیماری معمولاً در دوران کودکی به وجود می آید و افراد مبتلا به این بیماری قند خون پایینی دارند.

دیابت نوع دوم در جریان زندگی رشد می کند و  با ورزش و رژیم غذایی سالم به تاخیر می‌افتد. بدن افراد مبتلا به نوع دوم دیابت هنوز انسولین آزاد می کند، اما به طریق صحیح از آن استفاده نمی کنند. همان طور که بیماری وخیم تر شود، پانکراس شروع به تولید انسولین کمتر می کند که منجر به کمبود آن می شود.

 

12) تفاوت بین دیسفاژی، دیسپازی و دیسپلازی چیست؟

دیسفاژی زمانی است که بلعیدن مشکل و یا غیر ممکن است. اگر به ندرت این اتفاق می افتد مانند: زمانی که به سرعت غذا می خورید و یا غذا را نمی جوید، جای نگرانی در این موارد وجود ندارد. اما اگر این احساس شما را رها نمی کند، دنبال درمان پزشکی باشید.

دیسپازی یک اختلال است که در اثر آسیب مغزی که به فرد وارد می شود علائمی مثل: عدم قدرت تکلم و دشواری در سخن گفتن و ادای کلمات را دارند.

دیسپلازی به رشد غیر معمول سلول ها، بافت ها، اندام ها و یا استخوان گفته می شود.

13) تفاوت بین کپک قارچی و کپک چیست؟

هر دو از قارچ هایی هستند که ممکن است در خانه هایتان به خصوص حمام و زیرزمین آنها را پیدا کنید. کپک معمولاً خاکستری یا سفید، صاف، خشن و بدبو است. در حالی که کپک قارچی تیره تر و حتی مودار هستند. کپک ممکن است منجر به سرفه های گاه به گاه شود، اما کپک قارچی ممکن است منجر به مشکلات جدی تنفسی دراز مدت شود.

از راه حل سه چهارم فنجان ماده سفید کننده و یک گالن آب داغ برای حمله به کپک ها و کپک های متوسط استفاده کنید، اما برای از بین بردن آلودگی حشرات از کارشناس کمک بگیرید.

14) تفاوت بین هپاتیت آ، هپاتیت بی و هپاتیت سی در چیست؟

این سه نوع هپاتیت ممکن است نام های مشابهی داشته باشند، اما سه ویروس مختلف باعث این بیماری های التهابی شده است. علائم بیماری معمولاً یکسان هستند. تب، حالت تهوع، استفراغ، زردی پوست، درد مفاصل، خستگی و مدفوع خاکستری.

عامل هپاتیت آ ویروس HAV است که بوسیله مدفوع از بدن شخص آلوده دفع می‌شود و باعث آلودگی آب آشامیدنی و غذا می‌شود. راه انتقال این بیماری از طریق آب و غذاهای نپخته است. HAV به ندرت از طریق خون به اشخاص دیگر منتقل می‌شود. یکبار ابتلا به این بیماری در شخص مصونیت دائمی بوجود می‌آورد.

هپاتیت ب یک عفونت حاد و جدی کبدی است،که توسط ویروسHBV بوجود می‌آید. در بعضی از افراد هپاتیت ب مزمن شده و باعث مشکلات کبدی، سرطان کبد و یا سیروز کبدی می‌شود. اکثر افراد مبتلا به هپاتیت ب بعد از طی مراحل درمان، کاملا بهبود پیدا می‌کنند. نوزادان و کودکان بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به نوع مزمن هپاتیت ب می‌باشند. برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری می‌توانید از واکسن های آن استفاده کنید، همچنین اگر به این بیماری آلوده شده‌اید، می‌توانید با اتخاذ اقدامات احتیاطی از پخش شدن ویروس HBV و آلوده شدن دیگران جلوگیری نمایید. هپاتیت ب از طریق مایعات بدن مانند: خون یا اسپرم گسترش می یابد.

 

هپاتیت سی نوعی بیماری واگیردار کبدی است که افراد با شدت های مختلف به آن مبتلا می شوند، در بعضی از افراد این بیماری فقط چند هفته عمر دارد، درحالی که در دیگر افراد این بیماری برای مدت یک عمر همراهشان بوده و زندگی آنها را بصورت جدی تهدید می نماید. این بیماری در نتیجه آلوده شدن به ویروس HCV رخ داده و در درجه اول از طریق تماس با خون آلوده وارد بدن می شود. هپاتیت سی تنها از طریق خون گسترش می یابد.

سی دی سی توصیه می کند که همه کودکان و نوزادان برای هپاتیت آ و ب واکسینه شوند، اما برای هپاتیت سی واکسن وجود ندارد.

15) تفاوت بین فشار خون بالا و فشار خون پایین چیست؟

فشار خون چه بالا باشد چه پایین به دلیل فشاری که بر دیواره رگ وارد می کند، اثرات جانبی دارد. هیپرتانسیون یا فشار خون بالا می تواند منجر به سکته مغزی، بیماری قلبی، نارسایی کلیه و غیره شود.

هیپوتانسیون و یا فشار خون پایین معمولا مشکلی به وجود نمی آورد. اما کاهش ناگهانی فشار خون موجب سرگیجه، رنگ پریدگی و یا شوکه شدن می شود.

16) تفاوت بین پالپیشن و پالپیتشن چیست؟

متخصصان مراقبت های بهداشتی، هنگام بررسی یک قسمت بدن، آن را با دست و یا انگشتان دست لمس می کنند که این پالپیشن یا معاینه با دست نامیده می شود.

اختلال پالپیتشن زمانی است که احساس می کنید که قلبتان می لرزد، تند می زند و یا کند می زند. این علائم معمولاً با کافئین، الکل و یا نیکوتین ایجاد می شوند و دلیلی برای نگرانی نیستند. اما بعضی از این علائم می تواند به دلیل بیماری های قلبی و یا دیگر بیماری ها ایجاد شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *