شناسه خبر: 13888 منتشر شده در مورخ: 1397/5/14 ساعت: 09:07 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 14 مرداد 1397

روزنامه یکشنبه 14 مرداد 1397

ربیعی از طرح استیضاحش گفت - ارزیابی همایش قروه از نگاه شرکت کنندگان - واردات مکملهای امریکایی ممنوع است - وادی شعر (غزل اجتماعی) - استانها حد اقل یک ورزشکار ملیپوش تربیت کنند - همایون شجریان برای برگزاری کنسرت خیابانیش وارد مذاکره شد

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 14 مرداد 1397

22 ذی القعده 1439

5 آگوست 2018

سال بیست و دوم شماره 5917

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

ربیعی از طرح استیضاحش گفت 2

ارزیابی همایش قروه از نگاه شرکت کنندگان 3

واردات مکملهای امریکایی ممنوع است 6

وادی شعر (غزل اجتماعی) 8

استانها حد اقل یک ورزشکار ملیپوش تربیت کنند 11

همایون شجریان برای برگزاری کنسرت خیابانیش وارد مذاکره شد 13

اطلاعیه ایران سپید 20

 

 

 

........سیاسی

* ربیعی از طرح استیضاحش گفت. علی ربیعی با اشاره به طرح استیضاح خود در مجلس شورای اسلامی در توییتر خود نوشت: در ۷ ماه دوبار از مجلس رأی گرفتم. دوباره استیضاح میشوم، در حالی که حق دفاع در کمیسیون را نداشتم و مستقیم به صحن آورده شدم. ربیعی ادامه داد: خود را پاسخگوی مردم و نمایندگان میدانم. به عموم نمایندگان دلسوز و پاک احترام میگذارم. علت اصلی استیضاح را نمیدانم، ولی استیضاح پس از تنها ۵ ماه از استیضاح قبلی را عجیب میدانم.

* مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران گفت: اینکه سؤال از رئیس جمهوری، در وضعیت تهدید و تحریمهای اقتصادی جا داشت یا خیر، بحث جدایی است؛ اما به نظر من خود آقای حسن روحانی هم در ایجاد این شرایط تقصیر دارد. ما بارها به آقای روحانی پیغام فرستادیم که بیایید و با نمایندگان گفتگو کنید اما کمتر توجه شد.

........گزارش ویژه

* ارزیابی همایش قروه از نگاه شرکت کنندگان. همایش هم اندیشی تشکلهای معلولان استان کردستان، سوم و چهارم مرداد ماه جاری به همت و میزبانی انجمن معلولان «باران» شهرستان قروه و با همکاری شبکه تشکلهای نابینایان و کمبینایان کشور «چاووش» در این شهرستان برگزار شد. برگزاری یک همایش در سطح استان از سوی یک تشکل فعال شهرستانی، طبعاً نقد و نظرهای مختلفی به دنبال دارد که عموماً این نقدها از سوی شرکت کنندگان در همایش مطرح میشود. اساساً کیفیت برگزاری این همایش در چه سطحی بوده و چه دستآوردهایی در پی داشته، دو پرسشیست که گزارش حاضر در گفتگو با سه تن از شرکت کنندگان در همایش هم اندیشی تشکلهای معلولان استان کردستان مطرح میکند تا به پاسخهای سازنده ای برسد. – همایش قروه، خلأ آگاهی از جزئیات قانون حمایت از معلولان را پر کرد: نصر الله ابراهیمی، از جمله معلولان فعال در سطح استان کردستان است که تعامل و هم افزایی معلولان و تشکلهایشان با نهادهای دولتی و دیگر سازمانهای مردمنهاد را یکی از محورهای اصلی فعالیتهای خود عنوان میکند و بر آن است که حضور گسترده معلولان در سطوح مختلف جامعه، میزان آگاهی جامعه نسبت به شخصیت و حقوق این افراد را ارتقا میبخشد. او برگزاری همایش تشکلهای معلولان در قروه را به قول خودش، از چند زاویه بررسی میکند: «به نظر من برای یک قضاوت منطقی، باید از چند زاویه به این همایش نگاه کرد. نخست بحث مدیریتی که به اعتقاد من مدیریت همایش از سوی یک تشکل فعال در سطح شهرستان و استان، مثبت و قابل قبول بود. این نکته را باید در نظر بگیریم که این همایش و پنلهایی که برگزار شد، نباید با یک همایش علمی که استانداردهایی مثل تشکیل یک هیئت رئیسه برای هر پنل را رعایت میکند، مقایسه شود.» ابراهیمی در بیان ویژگیهای این همایش، به پر کردن خلأ آگاهی شرکت کنندگان از جزئیات قانون اشاره میکند و می افزاید: «یکی از مهمترین دستآوردهای این همایش، اختصاص فرصتی مناسب به منظور تشریح قانون حمایت از حقوق معلولان و جزئیات هر یک از مفاد قانون بود. این فرصت، خلأ آگاهی شرکت کنندگان در همایش را که به نمایندگی از تشکلهای معلولان استان کردستان حضور داشتند، پر کرد.» وی در پایان صحبتهایش، زمانبندی بعضی آیتمهای برنامه را با نگاهی نقادانه بررسی میکند و می افزاید: «به عقیده من یکی از ضعفهای این همایش، در زمانبندی آیتمهای برنامه بود. گنجاندن سخنرانی لا به لای آیتمهای مهمی مثل تشریح جزئیات قانون حمایت از معلولان و کنوانسیون بین المللی معلولان، باعث شد به طور کامل و مشروح تمام مفاد قانون تشریح نشود. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که طولانی بودن چنین آیتمهایی، شرکت کننده ها را خسته میکرد؛ شاید به این علت برگزار کننده ها تصمیم گرفتند آیتم سخنرانی را هم به کنداکتور برنامه اضافه کنند.» ادامه دارد ... مجید سرایی

 

........بهداشت و سلامت

* واردات مکملهای امریکایی ممنوع است: مدیرکل اداره کل فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه واردات مکملهای امریکایی از اردیبهشت ممنوع شده است، گفت: مکملهای داخلی به نسبت مکملهای خارجی ۳۰ درصد ارزانتر است. مهناز خانوی افزود: یکی دیگر از دلایل ممنوعیت واردات فراورده های امریکایی، عدم امکان تأمین فراورده با قیمت و کیفیت قابل نظارت و مناسب در صورت تأمین از نمایندگیهای واسط است. در زمینه تولید مکمل، کارخانه های داخلی با بهترین کیفیت فعال هستند که ظرفیت تأمین بازار داخل را دارند و در برخی موارد هم مکملهای مورد نیاز از کشورهای اروپایی و آسیایی با بهترین برندها تأمین میشود. تا کنون ۴۶ قلم از فراورده های وارداتی که تولید داخل آن به سطحی رسیده که ۵۰ درصد نیاز بازار را تأمین کنند، در فهرست ممنوعیت واردات قرار گرفته اند.

* آمادگی هلال احمر برای تأمین داروهای حیاتی: معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر گفت: جمعیت هلال احمر این امکان را دارد که در شرایط اضطراری بتواند بسیاری از داروهای حیاتی بیماران را وارد کشور کند. در دوران جنگ تحمیلی این نقش را بر عهده داشتیم و اینک هم آمادگی این امر وجود دارد. در حال حاضر ۳۶ داروخانه هلال احمر در کشور فعال هستند.

* مطبها به سامانه پرونده الکترونیک سلامت ملحق میشوند: معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: در اجرای طرح پرونده الکترونیک سلامت، ابتدا به سراغ مطبهای خصوصی پزشکان عمومی میرویم. علیرضا رئیسی افزود: در این راستا به صورت تشویقی و داوطلبانه با هماهنگی بیمه ها این اقدام را انجام میدهیم. از اوایل مهر ماه این مطبها میتوانند به صورت داوطلبانه وارد سامانه شوند که ضمن تسریع در رسیدگی پرونده ها و نسخه ها، از برخی مزایای بیمه ای نیز برخوردار خواهند شد.

 

 

........وادی شعر

* شعر اجتماعی: همان گونه که پیش از این در تعریف غزل در همین ستون آورده بودیم، درون مایه و محتوای غزل بیان عواطف و احساسات، عشق و عرفان و گاهی هم مضمون اجتماعی است. آنچه مسلم است، شاعر امروز با نظاره تحولات مختلف در عرصه های سیاسی و اجتماعی و تأثیر آن بر پیکره مردمی جامعه، نمیتواند بیتفاوت باشد و همچون گذشته تنها از عشق بسراید؛ چرا که دغدغه جوانان امروز فراتر از یار و دردناکتر از عشقیست بیفرجام. آن جاست که غزل رنگ و بویی اجتماعی به خود میگیرد و شاعر ناگزیر دردها و دغدغه های اجتماعی را برای بهتر دیده شدن، گاه با زبان استعاره و گاه بیپرده در ابیاتش نمایان میکند. از این رو غزل اجتماعی را میتوان اعتراضی هنرمندانه به بایدها و نبایدهای جامعه دانست. آنچه مسلم است، شاعرانی خوش ذوق، جسور و بیپروا که خود را جدا از مردم نمیدانند، این گونه غزلسرایی را برای همراهی با مردم زمانه شان بر میگزینند. برای آشنایی بیشتر شما در این بخش، تعدادی از غزلهای برگزیده با مضمون اجتماعی از چند شاعر معاصر را با هم میخوانیم. - درست مثل همیشه کسی اذان میداد، و اشک هم که مرا روی پا تکان میداد؛ غروب سیلی سرخی به آسمان میزد، غروب قدرت غم را به من نشان میداد؛ و خاک مرده که در شهر پخش میکردند، شبیه بم خبر از هرچه ناگهان میداد؛ سحر مقابل چوبه عجیب میخندید، زنی که دست زمین را به آسمان میداد؛ و بعد ساعت سه چارپایه ای که نبود، و اشک مثل همیشه مگر امان میداد؛ درست بعد همان حادثه کسی پرسید، کسی که مرد چرا بیگناه جان میداد؟

که مرگ چند نفر را یتیم خواهد کرد؟ زنی که مرد نبوده، زنی که نان میداد؛ و باز صبح سر جای اولم بودم، و باز مثل همیشه کسی اذان میداد. علی حاجی یاری - شبیه باد همیشه غریب و بی وطن است، چقدر خسته و تنها، چقدر مثل من است؛ کتاب قصه پر از شرح بیوفایی اوست، اگرچه او همه عمر فکر ما شدن است؛ چه فرق میکند عذرا و لیلی و شیرین؟ که او حکایت یک روح در هزار تن است؛ قرار نیست معمای مبهمی باشد، کمی شبیه شما و کمی شبیه من است؛ کسی که کار جهان لنگ میزند بی او، فرشته نیست، پری نیست، حور نیست، زن است! مژگان عباسلو - دامن ز تماشای جهان چیده گذشتیم، چون باد از این باغ خزان دیده گذشتیم؛ رفتیم به گل چیدن و از ناله بلبل، از خیر گل چیده و ناچیده گذشتیم؛ گامی ننهادیم که عیبی نگرفتند، از همرهی مردم سنجیده گذشتیم؛ بس پند که ناصح ز ره لطف به ما داد، ما گوش گران کرده و نشنیده گذشتیم؛ ما غنچه بیطالع ایام خزانیم، از شاخه دمیدیم و نخندیده گذشتیم؛ از طعنه بی حاصلی از بس که خمیدیم، چون بید سر افکنده و رنجیده گذشتیم؛ معلوم نشد هیچ از این هستی موهوم، بی خواست رسیدیم و نفهمیده گذشتیم؛ از فکر به مضمون قضا ره نتوان برد، ما از سر این معنی پیچیده گذشتیم؛ از هیچ کسی در دل کس جای نکردیم، در یاد نماندیم چو از دیده گذشتیم. زنده یاد محمد قهرمان

........ورزشی

* استانها حد اقل یک ورزشکار ملیپوش تربیت کنند: نشست هم اندیشی نواب رئیس بانوان هیأتهای نابینایان سراسر کشور به میزبانی مشهد برگزار شد. محمدرضا مظلومی، رئیس فدراسیون نابینایان گفت: حوزه ورزش بانوان برای ما بسیار حائز اهمیت است. سالی یک بار نواب رئیس را گرد هم جمع میکنیم تا با همفکری، مشکلات را حل کنیم. بانوان در مدالآوری توان بالایی دارند، لذا نیازمند نگاه ویژه ای از سوی ما هستند. در استانها با وجود کم و کاستیهایی که هست، تلاش زیادی در راستای رشد و ارتقاء ورزش بانوان صورت میگیرد. وی بیان داشت: اولین هدفمان سوق دادن نابینایان به سوی ورزش همگانی است و بعد قهرمانی، تنها هدف ما نیست. مظلومی خاطرنشان کرد: استانها باید حتی اگر شده بصورت گلخانه ای و متمرکز، یک ورزشکار را شناسایی و در تیم ملی داشته باشند تا بستر برای حضور دیگران را هموار کنند. باید از تمام توانمان در ترویج ورزش و پرورش قهرمانان بهره مند شویم. نواب رؤسا نیز باید با تعامل با رؤسای هیأتها در یک راستا گام بردارند. فائزه توسلی، نایب رئیس بانوان فدراسیون نابینایان نیز در این نشست گفت: پرداختن به ورزش همگانی و حضور نابینایان در جامعه، یک فرصت آشکار برای جوامع فراهم میکند. وی با اشاره به تأثیر مثبت ورزش نابینایان در جامعه گفت: اگر فردی نابینا با محدودیت ظاهری و جسمانی اصرار به ورزش کردن داشته باشد، چرا افرادی که همین محدودیت ظاهری را ندارند، به ورزش نپردازند؟ از جنبه ای دیگر، پرداختن نابینایان به امر ورزش همگانی منجر به استفاده بهینه و هدفمند آنان از اوقات فراغت خواهد شد. در پایان این جلسه، علی اصغر هادیزاده، نایب رئیس فدراسیون نابینایان گزارشی از فعالیت تیمهای ملی نابینایان و بانوان ملیپوش ارائه کرد. سردار باقرزاده، رئیس هیأت نابینایان خراسان رضوی نیز در خصوص نقش بانوان در ورزش نابینایان و لزوم حمایت از این قشر تأکید کرد.

 

........فرهنگی

* همایون شجریان برای برگزاری کنسرت خیابانیش وارد مذاکره شد: همایون شجریان برای برگزاری کنسرت خیابانی، مذاکره و رایزنی با نهادها و سازمانهای مختلف را آغاز کرده است. در همین راستا این خواننده با برزین ضرغامی، رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران مذاکره کرد. برزین ضرغامی، رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران، در این جلسه ضمن اعلام حمایت و همکاری با برگزاری کنسرت خیابانی همایون شجریان، گفت: «زمانی که ایده برگزاری این کنسرت از سوی شما مطرح شد حوزه فرهنگی شهرداری تهران از جمله مرکز ارتباطات، معاونت فرهنگی و اجتماعی و سازمان زیباسازی به اتفاق به این نتیجه رسیدیم که برگزاری کنسرت خیابانی در این شرایط میتواند یک اتفاق مثبت باشد و شهرداری تهران به عنوان مجری اصلی میتواند نقشآفرینی کند. از سوی دیگر چون تا کنون چنین رویدادی برگزار نشده، این دغدغه جدی ماست که این کنسرت باید با هوشمندی کامل برنامه ریزی شود تا ایده، الگو و سرمشق کارهای بعدی باشد.» او به نیاز مشارکت گسترده همه دستگاهها و مردم در برگزاری این کنسرت اشاره کرد و گفت: «تنها بخشی از مقدمات این رویداد مربوط به شهرداری تهران میشود. بخش مهم و اصلی آن مربوط به شما در جایگاه هنرمند است و بخشی دیگر مربوط به سازمانها و نهادهای دیگر و همین طور حضور مردم است. باید در جلسات دیگری که برگزار میکنیم، سهم عناصر دیگر را بررسی کنیم تا این حرکت مردم محور در عرصه موسیقی ادامه دار باشد.» همایون شجریان هم با اشاره به دلیل درخواست خود برای برگزاری کنسرت خیابانی گفت: «سه سال پیش برای کسانی که تا به حال امکان دیدن کنسرت نداشته اند و اغلب در نقاط کم امکانات شهرها زندگی میکنند، درخواست اجرای کنسرت خیابانی دادم که به دلایلی برگزاری آن میسر نشد. دغدغه برگزاری این کنسرت تا به امروز با من ماند. امروز به دلیل دیگری که میدانید، این دغدغه مطرح شد؛ به هر حال صورت مسأله، یعنی مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، سر جای خودش هست. این مسائل تا حل نشود، نارضایتیِ جامعه پابرجاست، اما یک رویداد هنری میتواند به همدلی و انرژیمان کمک کند.» این موسیقیدان ضمن مقایسه برگزاری کنسرت در سالن و فضای باز گفت: «سالهاست که در برگزاری کنسرت تجربه کسب کرده ام؛ چه زمانی که در رکاب پدر بودم و چه حالا که کنسرتهای مستقل خود را در ایران یا خارج از کشور برگزار میکنم. به همین دلیل میدانم که شرایط کار و برگزاری چگونه است. بنا بر این درک میکنم که مهمترین اقدام در ساز و کار برگزاری کنسرت خیابانی با جمعیت گسترده، برقراری امنیت، آسایش و راحتی عبور و مرور مردم باشد که از دیدگاه این جانب با یک همکاری چند جانبه و همدلانه کاملاً قابل انجام است.»

........حوادث

* مرد معتاد زنش را کشت، چون داد میزد: مرد شیشه ای که 15 سال پیش در جنایتی هولناک همسر صیغه ایش را به قتل رسانده و جسدش را در بام کرج به آتش کشیده بود، صبح دیروز محاکمه شد. در سال 82 زن جوانی با مراجعه به اداره آگاهی از ناپدید شدن خواهر 38 ساله اش خبر داد و کارآگاهان برای یافتن این زن گمشده به نام مهناز به جستجو پرداختند، اما موفق به یافتن او نشدند. تا اینکه پیدا شدن خودروی این زن گمشده پس از 12 سال راز قتل او را فاش کرد. مردی که این خودرو را در شهرستان به دیگری فروخته بود دستگیر شد و در بازجویی گفت: من و مهناز یک سالی بود که باهم ازدواج موقت کرده بودیم. روز حادثه من و مهناز داشتیم مواد مخدر مصرف میکردیم که باهم مشاجره کردیم؛ صدای مهناز بالا رفت. من از او خواستم که داد نزند و صدایش را پایین بیاورد، نمیخواستم همسایه ها صدایش را بشنوند، اما او گوشش بدهکار نبود تا اینکه دستم را روی دهانش گذاشتم و چند لحظه بعد متوجه شدم مرده است. خیلی ترسیده بودم و نمیدانستم چه کنم؛ برای همین جسد مهناز را داخل خودروی خودش گذاشتم، یک دبه بنزین که گوشه حیاط خانه مان بود برداشتم و جسد را بالای تپه ای در کرج بردم و به آتش کشیدم. بعد هم ماشینش را به فرد ناشناسی زیر قیمت فروختم..... در پایان محاکمه، قضات دادگاه برای صدور رأی وارد شور شدند.

* چاه آب، قاتل سه عضو خانواده: در جریان یک واقعه غم انگیز که در کلاردشت اتفاق افتاد، سه نفر از اعضای یک خانواده برای نجات جان پدر 75 ساله این خانواده، یک  به یک وارد چاه عمیق شدند، ولی هر سه بر اثر استنشاق گاز جان خود را از دست دادند. این حادثه بعد از ظهر پنجشنبه در یکی از باغهای روستای کله نو کلاردشت اتفاق افتاد. ابتدا پدر سالخورده به درون چاهی به عمق بیست متر رفت که آب آن 7 متر بود. این مرد 75 ساله هنگامی که درون چاه سرگرم کار بهسازی بود، بر اثر استنشاق گاز دچار مشکل تنفسی شد و از حال رفت. برای نجات او یکی از پسرانش که 37 سال داشت به درون چاه رفت تا پدرش را نجات بدهد، اما او هم دچار گازگرفتگی شد و به حال اغما افتاد. آن گاه برادر 42 ساله اش برای نجات پدر و برادر وارد چاه شد، اما او هم با رسیدن به عمق چاه دچار تنگی نفس شد و بر اثر استنشاق گاز از حال رفت. در این هنگام داماد 38 ساله خانواده که همراه با دیگر ساکنان باغ بر فراز چاه ایستاده بود، با پی بردن به این واقعه غم انگیز بسرعت از دهانه چاه پایین رفت تا پدر زن خود و دو پسر او را نجات دهد، اما او نیز به محض رسیدن به عمق چاه گرفتار شد و بر اثر استنشاق گاز نیمه جان در آب افتاد. بقیه اعضای خانواده برای نجات جان این چهار نفر از نیروی امداد و نجات هلال احمر کلاردشت تقاضای کمک کردند و امدادگران پس از حضور در محل حادثه به تلاش پرداختند، اما در این حادثه اسماعیل و ابراهیم تیمورپور، دو پسر خانواده و حسین ویسی، داماد خانواده بر اثر مسمومیت شدید از استنشاق گاز در دل چاه جان سپردند و تنها پدر سالخورده این خانواده را که در حال اغما بود پس از خارج کردن از اعماق چاه به بیمارستان انتقال دادند.

* قتل پسر اوتیسمی به خاطر داشتن اسلحه اسباب بازی: پلیس سوئد پسر جوان اوتیسمی را به خاطر داشتن اسلحه اسباب بازی کشت. رسانه های سوئد گفته اند این پسر 20 ساله تفنگ اسباب بازی در دست داشت و به بیماری سندروم داون و نوعی از اوتیسم مبتلا بود. پلیس پس از دریافت گزارشهایی در مورد مشاهده مردی که اسلحه در دست دارد وارد عمل شد. سه مأمور پلیس به اریک نزدیک شدند و به او گفتند اسلحه را به زمین بیندازد. اما وقتی او دستور پلیس را اجرا نکرد، مأموران به دلیل «رفتار تهدیدآمیز» به او تیر اندازی کردند. خانواده اریک تورل گفته اند او ساعاتی پیش خانه را ترک کرده بود و آنها این موضوع را به پلیس گزارش کرده بودند. کاتارینا سودربرگ، مادر اریک گفته است پسرش این تفنگ اسباب بازی را به عنوان هدیه دریافت کرده بود.

........اطلاعرسانی

* اطلاعیه ایران سپید: به اطلاع خوانندگان گرامی میرساند: به علت کمبود کاغذ و عدم تأمین به موقع کاغذ برای چاپخانه، روزنامه روزهای پنجشنبه و شنبه با تیراژ پایینتری چاپ شد. بر همین اساس ممکن است برخی خوانندگان نتوانسته باشند روزنامه های این دو روز را دریافت کنند؛ ضمن عذرخواهی از این عزیزان، امیدواریم با تأمین شرایط مطلوب، هیچ مخاطبی بدون روزنامه نماند. با تشکر، مدیریت ایران سپید.

* کانون نابینایان نشاط، اردوی زیارتی و سیاحتی یک روز امامزاده داوود را در تاریخ جمعه 19 مرداد ماه برگزار مینماید. جهت ثبت نام و هماهنگی با شماره  09122485134 خانم قجاوند تماس حاصل فرمایید.

* آموزش آواز سنتی، صدا سازی، ویولن، سه تار، سنتور و فلوت ریکوردر با 50 درصد تخفیف. آقای حسینی: 09127057546 (زمان پاسخگویی از ساعت 10 الی 14)

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *