شناسه خبر: 13841 منتشر شده در مورخ: 1397/5/4 ساعت: 10:44 گروه: سیاسی  
روزنامه پنجشنبه 4  مرداد 1397

روزنامه پنجشنبه 4 مرداد 1397

آغاز به کار همایش هم اندیشی سازمانهای مردم نهاد در استان کردستان - مردم منتظر عملند - پرونده الکترونیک سلامت در تلفن همراه مشاهده میشود - «به دنبال موفقیت»، برنامه ای که در سراسر دنیا شنونده دارد - کمبودهای ورزشکاران نابینا در همدان - امیر آقایی به «رقص روی شیشه» پیوست - ترفند عجیب مرد شیاد برای سرقت از پیرزنها -

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 4  مرداد 1397

12 ذی القعده 1439

26 جولای 2018

سال بیست و دوم شماره 5909

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

آغاز به کار همایش هم اندیشی سازمانهای مردمنهاد در استان کردستان 2

مردم منتظر عملند  3

پرونده الکترونیک سلامت در تلفن همراه مشاهده میشود 5

«به دنبال موفقیت»، برنامه ای که در سراسر دنیا شنونده دارد 7

کمبودهای ورزشکاران نابینا در همدان 10

 امیر آقایی به «رقص روی شیشه» پیوست 12

ترفند عجیب مرد شیاد برای سرقت از پیرزنها:

چاردیواری 17

اطلاعرسانی

 

...........ویژه

* همایش هم اندیشی سازمانهای مردمنهاد استان کردستان برگزار شد. به گزارش ایران سپید همایش هم اندیشی سازمانهای مردمنهاد معلولان استان کردستان به همت انجمن نابینایان باران شهرستان قروه و شبکه تشکلهای نابینایان و کمبینایان کشور چاووش در این شهرستان صبح روز چهارشنبه 3 مرداد ماه کار خود را آغار کرد. بر اساس این خبر در این همایش موضوعاتی مثل بررسی و تشریح قانون حمایت از حقوق معلولان، شیوه های مطالبه گری خواسته های تشکلهای معلولان و همچنین هم اندیشی تشکلهای نابینایان استانی با حضور نمایندگان این تشکلها مطرح و مورد ارزیابی کارشناسی قرار میگیرد. این همایش در روزهای سوم و چهارم مرداد ماه در شهرستان قروه برگزار میشود. گزارشهای تکمیلی همایش مذکور در هفته آینده در روزنامه منتشر خواد شد.

*  گلواژه: امام صادق (ع): نیکی و احسان، زکات نعمتهاست. 

 

.........سیاسی

* مردم منتظر عملند.  غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به اظهارات حسن روحانی رییس‌جمهوری در همایش روسای نمایندگیهای ایران در خارج از کشور و هشدارهایی که نسبت به رییس‌جمهوری آمریکا مطرح کرد، گفت: آقای روحانی و همکارانشان باید بیشتر از اینکه در سخنرانیها احساسی و شعاری حرف بزنند برنامه دولت برای اداره کشور در شرایط جدید را مطرح کنند و به حل وفصل مسائل و مشکلات مردم بپردازند.

* مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاحطلب راه حلی را برای پاسخ به گزافه گوییهای ترامپ پیشنهاد داد. وی نوشت: «مدنیترین پاسخ به گزافه‌گوییهای ترامپ، گفتگوی تلفنی روحانی با اوباما است. مؤثرترین جواب به سخنان مداخله‌جویانه پمپئو در کالیفرنیا نیز دعوت ظریف از جان کری برای ایراد سخنرانی در تهران است. دفاع از برجام و مخالفت با ماجراجویی ترامپ را باید به درون آمریکا و میان آمریکاییان کشاند. * عبدا... ناصری عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات گفت: تغییرات در کابینه حداقل کاری است که آقای روحانی باید بکند و میتواند انجام دهد چون جامعه منتظر این اتفاق است، البته این تغییرات باید منطقی و جدی باشد که انتظارات عمومی را برآورده کند.

* عبدالصمد خرم آبادی معاون دادستان کل کشور درامور فضای مجازی تأکید کرد که تلگرام هرگز رفع فیلتر نخواهد شد.

* محسنی اژه‌ای در نشست خبری پلیس آگاهی از بازداشت مدیر کل سازمان توسعه تجارت و معاونش، مسئول ثبت سفارش و طراح سامانه در ماجرای واردات خودرو خبر داد. وی همچنین درمورد واردات موبایل گفت: حدود 40 شرکت تخلفاتی داشتند. بعضیها فاکتور صوری برای فروش موبایل صادر کرده بودند که فهمیدیم اصلاً  فردی که فاکتور براش صادر شده خبر نداشته است.

 

.......بهداشت و سلامت

* پرونده الکترونیک سلامت در تلفن همراه مشاهده میشود: معاون بهداشت وزیر بهداشت از راه اندازی سامانه خود مراقبتی از طریق سیستم اندروید تلفن همراه شهروندان از آبان امسال خبر داد. علیرضا رئیسی افزود: با راه اندازی این سامانه مردم میتوانند از طریق تلفن همراه به پرونده سلامت دسترسی یابند و اطلاعات روزانه سلامت خود را درباره قندخون، وزن، فشارخون، سابقه فامیلی و غیره در پرونده الکترونیک سلامت تکمیل کنند. رئیسی افزود: برای ایمنی اطلاعات به افراد کد شناسه اختصاصی داده میشود و در این صورت با دریافت کد اختصاصی روی   موبایل خود میتوانند به اطلاعات پرونده الکترونیک خودشان دسترسی داشته باشند. فرد در هر جای کشور نیز که به پزشک مراجعه کند میتواند اطلاعات پرونده سلامت خود را ارائه دهد. وزارت بهداشت نیز به اطلاعات سامانه سلامت افراد دسترسی دارد و افراد بیمار را شناسایی میکند. به عنوان مثال اگر فردی فشارخون بالا دارد به او هشدار میدهیم که داروهای خود را مصرف کند، اگر بیماری خاصی دارد به او پیام داده میشود که رژیم غذایی مناسب را رعایت کند. رئیسی ادامه داد: اکنون 76 میلیون نفر وارد سامانه خودمراقبتی شده اند و مراقبان سلامت آنها مشخص است، ممکن است افراد مراقب سلامت خود را نشناسند اما با مراجعه به مرکز درمانی، مراقب سلامت آنها معرفی میشود. بسیاری از مردم به علت مراجعه نکردن به مراکز بهداشتی و درمانی از وجود این پرونده و خدمات مراقبتی آن که برای پیشگیری از بیماریهای مختلف به خصوص بیماریهای غیر واگیر مانند فشار خون، چاقی، دیابت، بیماریهای قلبی و بیماریهای محیطی و خانوادگی است، اطلاعی ندارند. به همین علت اطلاعات بسیاری از این پرونده ها همچنان ناقص است. * سه داروی جدید با خاصیت آنتی هیستامین و همچنین کاهش دهنده قند خون، با حضور وزیر بهداشت رونمایی شد. این داروها در شرکت داروسازی عبیدی برای اولینبار در ایران تولید میشوند.

..........از شش نقطه جهان

* «به دنبال موفقیت»، برنامه ای که در سراسر دنیا شنونده دارد! ایرانی و غیر ایرانی ندارد. تحصیلکرده و بیسواد نمیشناسد. نابینا که باشی، بی برو برگرد رادیو یکی از بهترین دوستانت است. لذت میبری از این که وقت آزادت را با این رفیق قدیمی شریک شوی. حالا میخواهد در نقطه ای در ینگه دنیا و با تمام امکانات ممکن زندگی کنی یا در روستایی محروم در قلب کنیا. بعضی از نابینایان هم هستند که پا را از حد یک شنونده عادی فراتر میگذارند و وارد عرصه برنامه سازی رادیویی میشوند. Peter Torpey و همسرش Nancy Goodman Torpey از همین دسته آدمها هستند. هر دو مدرک دکترای فیزیک دارند و پس از 25 سال کار در کمپانی معتبر زیراکس، حالا بازنشسته اند و به برنامه سازی رادیویی مشغول. آقای فیزیکدان نابینای مادرزاد است اما همسرش بینا است. سال 2011 که شروع شد، آنها هم تولید برنامه ای را با محوریت نابینایان آغاز کردند. یک برنامه هفتگی و نیم ساعته. از آن زمان تا کنون، هر هفته با یک موضوع تازه و جذاب سراغ گوشهای نابینایان میآیند. از بررسی فنآوریهای جدید رایانه ای و غیر رایانه ای گرفته تا استفاده از تجربیات نابینایان موفق در جهت داشتن زندگی بهتر و گفت و گو با کارآفرینان نابینا و ورزشکارانی که اثری خارق العاده از خود به جا گذاشته اند و بسیاری دیگر از موضوعاتی که ممکن است به هر دلیل برای شنوندگان نابینایشان جذاب باشند. به عنوان نمونه، آخرین برنامه این دو مجری محبوب که هفته گذشته به روی آنتن رفت، سه میهمان داشت. ربکا، دختر کوچولوی نابینا و پدر و مادرش. موضوع برنامه هم شیوه های تربیت و آموزش کودکان نابینا بود. پیتر و نانسی هزینه های تولید این برنامه ها را با استفاده از کمکهای داوطلبانه تأمین میکنند. آنها این برنامه را با نام «نقطه نظرها» کلید زدند و از سال 2011 تا کنون تنها تغییری که در آن رخ داده، تغییر نام برنامه به «Eyes on Success» است. این برنامه در سال 2012 توانست عنوان بهترین برنامه در ژانر اطلاعرسانی را به خود اختصاص دهد. این عنوان از سوی انجمن بین المللی سرویسهای اطلاعرسانی صوتی به این برنامه تعلق گرفت. «به دنبال موفقیت» در 50 ایالت آمریکا و سراسر کانادا از طریق رادیو قابل شنیدن است. اما پیتر و نانسی برای این که بتوانند صدای خود را به گوش سایر نابینایان هم برسانند، اقدام به راه اندازی یک پایگاه اینترنتی کرده اند. در این پایگاه اینترنتی که با نشانی: www.eyesonsuccess.net  در دسترس علاقمندان است، تمامی برنامه ها با تفکیک موضوع یا شماره برنامه قابل دانلود خواهد بود. به گواه آماری که گردانندگان وبسایت ارائه میکنند، پادکستها یا فایلهای صوتی این برنامه علاوه بر آمریکا و کانادا، در 90 کشور دنیا نیز شنونده پر و پا قرص دارد.

* گلواژه: برای کسی که اندیشه عدم خشونت را در خود پرورده است تمام عالم یک خانواده است. نه ترسی به دل دارد و نه کسی از او میترسد. ماهاتما گاندی

 

..........ورزشی

* کمبودهای ورزشکاران نابینا در همدان: سهیلا مرادی، مربی تیم دو و میدانی هیأت ورزش نابینایان همدان با بیان اینکه ورزش بانوان در کشور ما جدی گرفته نمیشود و مشکلات برای بانوان نابینا و کمبینا به مراتب بیشتر است، گفت: مشکل ورزشکاران ما زمانی سختتر میشود که این بانوان دچار محدودیت بینایی یا حرکتی هم باشند. وی با بیان اینکه متأسفانه فکر و رفتار حرفه ای برای کم کردن مشکلات این قبیل ورزشکاران وجود ندارد، عنوان کرد: سؤال من این است که اگر بتوانیم دخترانی که به خاطر محدودیت در بینایی یک گوشه منزوی شده‌اند را به ورزش جذب کنیم و به آنها تحرک برای زیستن و افتخارآفرینی بدهیم، کار اشتباهی کرده ایم؟ مرادی با اشاره به کمبودها و مشکلات برای دونده ها خاطر نشان کرد: متأسفانه با کمبودهای زیادی مانند نبود تخته استارت، مانع برای پرش و پیست در طول هفته که بتوانیم در آن با آرامش تمرین کنیم مواجه هستیم. امیدوارم در سریعترین زمان این کمبودها مرتفع شود . مربی تیم دو و میدانی بانوان با بیان اینکه در سالهای 1391 تا 1394 عضو تیم ملی دو و میدانی و نجات غریق کشورمان بوده است، افزود: دو و میدانی برای من یک عشق است، من به ورزش دو و میدانی مدیونم. بعد از اینکه با آسیبدیدگی جدی در بخش عضله همسترینگ مواجه شدم، تصمیم گرفتم به جرگه مربیان بپیوندم. وی با بیان اینکه سمیه سهیلی رئیس هیأت نابینایان همدان و حمایتهای او انگیزه هایش برای ورود به مربیگری را بیشتر کرد، افزود: رؤیایی که برای آن بسیار خواهم جنگید حضور خودم و شاگردانم در مسابقات آسیایی، جهانی و المپیک خواهد بود.

* جنگ ستارگان: فیفا نام 10 بازیکن را به عنوان نامزدهای بهترین بازیکن سال و دریافت جایزه THE BEST را معرفی کرد که به شرح زیر است: کریستیانو رونالدو، کوین دیبروین، ادن هازارد، آنتوان گریزمان، هری کین، کیلیان امباپه، لیونل مسی، لوکا مودریچ، محمد صلاح و رافائل واران.

..........فرهنگ و هنر

* امیر آقایی به «رقص روی شیشه» پیوست: امیر آقایی با نقشی متفاوت به مجموعه «رقص روی شیشه» به کارگردانی مهدی گلستانه و تهیه کنندگی پیمان جعفری پیوست تا سومین حضور خود را در شبکه نمایش خانگی تجربه کند. «رقص روی شیشه» یکی از پربازیگرترین مجموعه های شبکه نمایش خانگی است که در حال حاضر در پیش تولید است و گروه مشغول تکمیل فهرست بازیگران هستند. فیلمنامه این مجموعه ٢٦ قسمتی بر اساس طرحی از ابوالفضل کاهانی به قلم طلا معتضدی به نگارش درآمده است.

* خردسالان اوقات فراغتشان را پای تلویزیون گذراندند: بر اساس یک نظر سنجی که اواخر خرداد ماه امسال در مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما اجرا شد ۹۰.۹ درصد از خردسالان، بهار امسال از تلویزیون برای برای پُرکردن اوقات فراغت خود بهره برده اند. همچنین این نظرسنجی نشان داد ۸۸.۳ درصد از این گروه سنی، برنامه های ویژه گروه سنی خود را در تلویزیون دنبال کرده اند و ۵۸.۶ درصد از آنان علاقه مند به تماشای برنامه های مخصوص بزرگسالان بوده اند و همراه خانواده، سریالها و مستند های شبکه های مختلف را تماشا کرده اند.

* چرا جایزه فریدون آسرایی داده نشد؟ دبیر جشنواره سین سیما در پاسخ به ادعای فریدون آسرایی مبنی بر دریافت نکردن جایزه نقدی ا‌ش گفت: «به همه هنرمندان برگزیده اعلام شده بود برای احترام به نظر و انتخاب مردم حتماً در مراسم ویژه تقدیر که به صورت زنده پخش میشود، حضور داشته باشند تا جایزه خود را دریافت کنند.» کریمان افزود: «آقای آسرایی برغم تماسها و درخواستهای مکرر از چند روز قبل از مراسم اختتامیه حضور در آن را نپذیرفت و تأکید کرد برای یکی از ارگانها کنسرت زنده دارد و ایشان هم حق داشتند، چون مبالغ دریافتی در کنسرتها با جوایز جشنواره مردمی قابل مقایسه نیست.»

..........حوادث

* ترفند عجیب مرد شیاد برای سرقت از پیرزنها: مرد شیاد که به بهانه پرداخت «بنکارت» دو میلیونی زنان سالخورده را فریب داده و طلاهایشان را سرقت میکرد، تحت تعقیب پلیس قرار گرفت. اواخر خرداد و در واپسین روزهای ماه رمضان زن میانسالی با مراجعه به کلانتری 104 عباسآباد تهران از مرد کلاهبرداری به اتهام فریب و سرقت طلاهایش شکایت کرد. وی گفت: «از بیمارستان بر میگشتم. ساعتها معطلی در بیمارستان خسته‌ ام کرده بود. حوالی میدان سپاه مرد 60 ساله ای جلویم را گرفت. او در حالی که مشغول صحبت با تلفن همراهش بود رو به من کرد و سن و سالم را پرسید. تعجب کرده بودم اما او گفت مؤسسه ای خیریه با ارائه کارت ملی به زنان بالای 70 سال بن ماه رمضان میدهد وچون من هم این شرایط را دارم میتواند مرا به آنجا ببرد تا بن را بگیرم. از این طریق سر صحبت را باز کرد. او تظاهر میکرد مادرش پشت خط است و میخواهد مرا نزد او ببرد.» این زن ادامه داد: «چند قدمی که جلو رفتیم تلفنش را قطع کرد و گفت این فرصت خوبی است که بن را دریافت کنید. من هم با خودم فکر کردم کارت ملی که همراهم است و اگر هم حرفهایش درست نباشد چیزی از دست نمیدهم. آن مرد ظاهر موجهی داشت و وقتی پشت تلفن با مادرش حرف میزد سعی میکرد این حس احترام را به من هم منتقل کند. کمی که جلو رفتیم او اشاره به انگشتر و النگوهایم کرد و گفت: «خانم؛ آنجا اگر ببینند طلا و جواهر همراهتان است به شما بن نمیدهند بهتر است همین جا همه را در کیفتان بگذارید. من هم با هر سختی بود همه طلاهایم را درآوردم و داخل دستمالی در کیفم گذاشتم.» او درباره نحوه سرقت کیف همراهش نیز گفت: «همانطور که با هم راه میرفتیم او که کیسه‌ای دستش بود از من خواست برای اینکه راحتتر راه بروم و سریعتر برسیم کیفم را داخل کیسه اش بگذارم. در بین راه کیسه را گرفتم اما چون سنگین بود دوباره دست او دادم. او مدام میگفت چند متری بیشتر نمانده و مرا دنبال خودش میکشاند. من هم بیمار قلبی هستم و نمیتوانم تند راه بروم. نزدیک میدان که رسیدیم آن مرد ناگهان قدمهایش را تند کرد و تا خواستم اعتراضی بکنم در بین جمعیت ناپدید شد. شوکه بودم و نفسم بالا نمیآمد. همانجا نشستم. دو سرباز راهنمایی و رانندگی که وضعیتم را دیدند مرا داخل کیوسک پلیس بردند و همانجا پلیس گشت موضوع سرقت را صورتجلسه کرد.» پس‌ از تشکیل این پرونده در کلانتری 104، موضوع در دادسرای حکیمیه مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس اظهارات این زن، طلاهای دزدیده شده (گردنبند، گوشواره، النگو، حلقه ازدواج و دستبند) قدیمی و گرانقیمت بوده همچنین  مبلغ 150 هزار تومان پول نقد نیز به همراه داروهای او داخل کیف قرار داشته که همه به سرقت رفته‌اند. مأموران پلیس آگاهی با شروع تحقیقات از طریق دوربینهای محل عکس این متهم را پیدا کردند و تحقیقات برای شناسایی هویت وی و دستگیری اش ادامه دارد.

..........چاردیواری

* سلام عزیزان روزگارتان بیش از گرمای هوا قرین امید باشد. کیمیایی که این روزها متاسفانه کمتراز هر زمان دیگر است و به همین دلیل امیدوار بودن و امیدوارکردن دیگران واقعاً یک وظیفه ملی است. با این مقدمه میپردازم به تماسها و پیامکهای شما درآغاز. آقای رحمتی با تشکر از سخن هفته 23 تیر ماه بر این نکته صحه گذاشتند و اینکه عموم مردم در مورد نابینایان و نابینایی تصورات افراط و تفریطی دارند. یا نابینایان را ناتوان و عاجز میدانند و یا دارای قدرت مافوق طبیعه و خارق العاده، دوست عزیز رفع این برداشتهای غلط مستلزم زمان و فرهنگسازی ماست آقای رحمتی از ستون حوادث نیز حمایت کرده و خواهان حفظ آن شدند. آقای حضوری از شاهرود نیز خواهان حفظ ستون حوادث شدند و آن را آموزنده شمرده اند. آقای قدرت ا... چراغی از قم ضمن تقدیر از ستون حوادث خواهان محدود شدن صفحات گزارشهای روزنامه در هر شماره شده اند تا به خاطر طولانی  شدن آن ستونهای مانند حوادث حذف نشود. در اظهارنظری مرتبط نظرآقای قاسمی از تبریز را میآوریم که خواهان چاپ خلاصه مصاحبه ها در روزنامه بریل و انتشار کامل آن در سایت شدند و همینطور خواهان خودداری از چاپ قسمتهای مختلف یک گزارش در هفته های مختلف شدند. همین جا گفتنیست اگر یک گزارش را در هفته های مختلف چاپ کنیم ضمن آنکه ممکن است قسمتهای قبلی فراموش شده باشند احتمال دارد به علت بی نظمیهای توزیع قسمتهای بعدی گزارش به دست خواننده نرسد. به همین جهت کوشش کردیم حد الامکان گزارشها با حد اکثر تحریف در یک شماره چاپ شوند اما حتی با این قید حجم یک گزارش کمتر از چهار صفحه نخواهد بود. درمورد سایت هم برخی از دوستان خواننده از فضاهای مجازی استفاده نمیکنند. اینها واقعاً مشکلات ما در برنامه ریزی محتوای روزنامه هستند. آقای علی پارساپور طی پیامکی از عدم وجود آمار شفاف افراد معلول در کشور گله کردند که حرف درستی است و باید به این بی سامانی پایان داد. علت آمار مختلف عدم سرشماری دقیق افراد معلول و استفاده از مبناهای مختلف آماری است. خانم کریمی از لرستان خواهان چاپ قانون به صورت ویژه نامه شدند. قانون در حال چاپ و انتشار در قالب یک دفتر و یا کتابچه جداگانه است. خانم حیدربیگی از کرمانشاه ضمن تقدیر از ستون حوادث که این هفته خیلی طرفدار داشت خواهان درج اخبار فوتبالهای خارجی و معرفی معلولان موفق شدند. آقای دانیال امیری هم خواهان اخبار بین المللی ورزشی و هم ستون آموزش مهارتهای کنترل هیجان و خشم شدند. آقای علی ربیعی که در آزمون استخدامی سازمان ثبت شرکت کردند خواهان تغییر در شیوه گزینش افراد معلول به گونه ای شدند که آنها پس از آزمون مجبور به مصاحبه در کمیسیون پزشکی نشوند یا قبل از آزمون این امر اتفاق بیافتد. آقایان درخشانی و لبافی در مورد دیرکرد در پرداخت مستمری و عدم افزایش آن شکایت کردند که پیگیری میکنیم. میماند آرزوی گفتگوی مجدد در هفته آینده.

..........اطلاعرسانی

* جامعه نابینایان شهرستان کرج برگزار مینماید:

مجمع عمومی فوق العاده نوبت اول، دستور جلسه: تصویب اساسنامه ساعت 9 صبح الی 11 و همچنین مجمع عمومی عادی دستور جلسه انتخاب هیأت مدیره و بازرسی ساعت 30/11 الی13 تاریخ18/5/97

مکان: کرج- بلوار شهید چمران بعد از پاسگاه روبروی پل هوایی درب شرقی دانشکده منابع طبیعی. از شرکت کنندگان تقاضا میشود با در دست داشتن مدرک شناسایی در مجمع حضور بهم رسانند.همچنین متقاضیان عضویت در هیأت مدیره و بازرسان جهت ثبت نام با در دست داشتن مدارک شناسایی و مدرک تحصیلی تا تاریخ11/5/97 به دفتر جامعه مراجعه نمایند.

تلفن دفتر جامعه نابینایان کرج 02632225347

* گلواژه: من از گناه بدم میآید نه از گناهکار. ماهاتما گاندی

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *