شناسه خبر: 1381 منتشر شده در مورخ: 1392/9/19 ساعت: 15:35 گروه: اجتماعی  
مسؤولان عزیز! آیا صدای ما را میشنوید؟
نابینایان کرجی در روز جهانی معلولان:

مسؤولان عزیز! آیا صدای ما را میشنوید؟

به مناسبت فرا رسیدن 12 آذر، روز جهانی معلولان، مراسمی با موضوع طرح مشکلات معلولان برای مسؤولان، در استان البرز، شهرستان کرج برگزار شد.

به گزارش ایران سپید  در این برنامه که به همت جامعه نابینایان کرج و با حضور مسؤولان استانی، در محل سالن همایش های کتابخانه امیرکبیر این شهرستان برگزار شد، عباس فریادرس، مدیرعامل جامعه نابینایان کرج طی سخنانی، روز جهانی معلولان را بهانه ای برای رساندن صدای مظلومیت معلولان به گوش مسؤولان دانست و گفت: «جامعه نابینایان استان البرز و شهرستان کرج، حدود 730 عضو دارد که اگر تعداد اعضای خانواده هر عضو را به این رقم اضافه کنیم، باید اظهار کنیم که این انجمن حدود 3200 نفر عضو را تحت پوشش خود قرار داده است؛ بنابر این حق شهروندی این عزیزان توسط تمام ارگانهای استان، لحاظ گردد. زمانی که ما به هر کدام از مسؤولان ارگانهای مختلف مراجعه می کنیم، اظهار می کنند که متولی امور معلولان سازمان بهزیستیست؛ البته به علت نقص قانون و ظاهر امر، سخن این مسؤولان صحیح به نظر می رسد، اما من متأسفانه هم قانون و هم برخی مسؤولان و حتی در برخی موارد خود ما از این موضوع غافلیم که معلولیت عارضه ایست که در هر مقطع می تواند دامنگیر تمام شهروندان جامعه شود.» فریادرس در بخش دیگری از صحبتهای خود، به عوامل افزایش معلولیت اشاره کرد و افزود: «دو دسته عامل در به وجود آمدن معلولیت مؤثر است؛ یکی عوامل پزشکی و مادرزادی و دیگر، عواملی که بر اثر کوتاهی های سازمان ها یا جامعه، باعث افزایش جمعیت می شوند. به عنوان مثال، بر اثر عدم نظارت صحیح از سوی شهرداری، ساختمان های متعددی مجوز پایان کار می گیرند، اما به علت همان عدم نظارت صحیح، این ساختمان ها ریزش می کنند و همین ریزش بر اثر عدم رعایت اصول مهندسی، بسیاری از شهروندان دچار عارضه معلولیت می شوند. همین طور وزارت راه و وزارت بهداشت، بیمارستانها و پزشکان بر اثر برخی کوتاهیها، باعث ایجاد معلولیت می شوند. سؤال اساسی این است که مسؤولیت این عزیزان کجاست؟ همین که عده ای بر اثر کوتاهی این عوامل معلول شوند و روانه سازمان بهزیستی شوند، کافیست؟ به اعتقاد من نباید این مسؤولان تمام وظایف را به عهده بهزیستی محول کنند؛ مثلاً سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و جانبازان، باید تمام مشکلات معیشتی، اقتصادی، اجتماعی معلولان و مجروحان جنگ را عهده دار شوند. از نظر قانون، متولی ما سازمان بهزیستی است، اما از نظر اخلاقی و انسانی و حتی حقیقی، مسؤولیت شهروندان معلول بر عهده همه مسؤولان است. به نظر من، این مسؤولان می توانند درصدی از بودجه سازمان خود را در بانک یا صندوقی جمع کنند تا در هنگام بروز معلولیتهای احتمالی، بتوانند هزینه های آنها را تأمین نمایند.» مدیرعامل جامعه نابینایان کرج در ادامه صحبتهای خود، به هدف از گرامیداشت روز معلولان اشاره کرد و گفت: «پر واضح است که این روز موجبی برای تبریک ندارد. ما در اینجا جمع شده ایم تا از مسؤولان بخواهیم که به ما بگویند که در مسیر پیشرفت و خروج از محدودیت معلولان چه گامهایی برداشته اند؟ ما به عنوان بازویی قوی در فعالیتهای سازمانی مسؤولان محسوب می شویم.

جامعه نابینایان کرج در طول یازده سال فعالیت رسمی خود و طی مدیریتهای گذشته، فعالیتهای بسیاری در حمایت از اعضای خود انجام داده است، اما دریغ از یک گوشه چشم! همه  مسؤولان مستحضرند که هر فعالیتی در جامعه ما، بدون حمایتهای مالی امکان پذیر نیست. جامعه نابینایان کرج، فعالیتهای خود را در حوزه آموزش، اعم از بافندگی، چرم دوزی و کامپیوتر و همچنین آموزش نهج البلاغه متمرکز کرده است، اما دریغ از یک نگاه مسؤولان استان!» عباس فریادرس در بخش دیگری از صحبتهای خود به بحث متناسب سازی معابر شهری اشاره کرد و گفت: «متأسفانه در بحث متناسب سازی، از افراد ناکارشناس استفاده شده است. سؤال من این است که آقایان مسؤول! شما در مسیر متناسب سازی معابر شهری و محیط ادارات، گامهای مثبتی برداشته اید، اما چرا از افراد کارشناس استفاده نکرده اید؟ سنگفرشهایی که در پیاده روها طراحی شده است، معلوم نیست فرد نابینا را به کجا هدایت می کنند. شهرداری برای ایجاد فضای سبز، تمام درختان منطقه مد نظر خود را از بین می برد، اما هیچ توجهی به این نکته نمی کند که فلان درخت در پیاده رویی که سنگفرش شده، مانع بزرگی برای عابر نابیناست و اگر از سر راه برداشته نشود، آسیبهای دیگری به این عابر وارد خواهد آورد.»

بر پایه این گزارش، قرائت شعر توسط تنی چند از اعضای جامعه نابینایان کرج و سخنرانی توسط مهندس فرزانه، از همیاران این تشکل، از دیگر بخشهای این برنامه بود. گفتنیست در پایان این گرد همایی، با اهدای لوح تقدیر، از اعضای نمونه جامعه نابینایان کرج، با حضور مسؤولان استانی تقدیر به عمل آمد.

مسؤولان ما جزیره ای عمل میکنند

  در حاشیه این گرد همایی، رضا شریفی، عضو شورای اسلامی شهر کرج در گفتگو با ایران سپید، در خصوص فعالیتهای این شورا در حوزه متناسب سازی معابر شهری اظهار کرد: «من این افتخار را دارم که دو دوره (دوره سوم و دوره چهارم) خدمتگذار مردم در شورای اسلامی شهر کرج هستم. ما همه ساله در تنظیم بودجه، بخشی را به متناسب سازی پیاده روها اختصاص می دهیم. نکته اساسی این است که متأسفانه بخشی از این فعالیتها با غفلتهایی مواجه بوده است. مطالبی که آقای فریادرس در جلسه اشاره کردند، مطالب درستی بود و من این مطالب را یادداشت کرده ام تا در کمیسیون مربوطه، خدمت مسؤولان متذکر شوم. بر ما فرض است که به شهرداری یادآور شویم که موانعی که بر سر راه عابران نابینا در پیاده روهاست (درختان و تیرهای برق و مخابرات) برداشته شود. اما این نکته را فراموش نکنیم که متأسفانه ما در این جامعه به شکل جزیره ای عمل می کنیم؛ یعنی فقط خود و مصالح خودمان را می بینیم. مثلاً دستگاه های خدمات رسان اعلام می کنند که وظیفه آنها نصب تیرهای برق یا مخابرات در پیاده روهاست و برای این کار هزینه های میلیاردی می کنیم، اما از مسائل اساسی و انسانی غافل هستیم. از این غافلیم که هزینه ها و فعالیت هایمان را به گونه ای سازماندهی کنیم که هم خدمات رسانی ها و هم متناسب سازی ها بر اساس طرحهای کارشناسی انجام شود.»

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *