شناسه خبر: 13804 منتشر شده در مورخ: 1397/4/30 ساعت: 09:33 گروه: اجتماعی  
اعتراض معلولان قروه ای مسئولان این شهرستان را ویلچرنشین کرد

اعتراض معلولان قروه ای مسئولان این شهرستان را ویلچرنشین کرد

معلولان قروه ای پس از تجمع اعتراض آمیز خود در شورای شهر باعث شدند حس مسئولیت مسئولان برانگیخته شده و با واکنشی متفاوت برای درک بهتر وضعیت غیراستاندارد مناسب سازی، ویلچرنشین شوند.

به گزارش ایران سپید به نقل از مهر پس از اعتراض معلولان قروه ای در شورای شهر که هفته گذشته همزمان با هفته بهزیستی اتفاق افتاد، جمعی از مسئولان شهرستان واکنش نشان داده و در اقدامی متفاوت سوار بر ویلچر از رمپ های ورودی ادارات رد شدند.

شامگاه جمعه در واکنش به اعتراض معلولان، رئیس بهزیستی قروه به همراه معاون عمرانی فرماندار و تعدادی دیگر از رؤسای ادارات و با حضور نماینده معلولان به بازدید از ادارات پرداخته و برای درک بهتر وضعیت غیراستاندارد بودن مناسب سازیهای صورت گرفته، ویلچر نشین شده و وارد ادارات شدند.

درست سال گذشته بود که در بازدید میدانی توسط فرماندار وقت و دیگر مسئولان مرتبط، اجرای مناسب سازی برای ادارات به خصوص ورودی آن ها در دستور کار قرار گرفت. کاری که گرچه عملی شد اما به گفته معلولان شهرستان تنها پرت هزینه بوده چرا که غیراستاندارد و بدون نظارت نماینده معلولان انجام شده است.

حال پس از گذشت یک سال و تکرار اعتراضات و بالا گرفتن مطالبات، بار دیگر در بازدیدی میدانی البته به صورت دقیق تر و ملموس تر، موارد مرتبط بررسی شد و کاملاً واضح حق به معلولان داده شد. حقی که تا زمانی توسط مسئولان حس نشده بود، بهانه به حساب می آمد.

ظاهرسازی و رفع تکلیف

در این بازدید میدانی ابتدا ورودی شهرداری قروه مورد بررسی قرار گرفت. رمپی که در این ارگان پر رفت و آمد ساخته شده بود وضعیت نامناسب آن، زمانی که شهردار سوار بر ویلچر از آن عبور کرد به وضوح دیده شد. مسیری که شهردار به سختی خود را به ورودی اداره رساند.

در این میان با وجود آنکه خود شهردار به غیر استاندارد بودن رمپ و نبود فضای مناسب داخل اداره منجمله آسانسور پی برد اما تنها راهکار را در تعبیه بالابر و اینکه معلولان هر وقت گذرشان به شهرداری خورد تماس بگیرند تا ما پایین بیاییم، دانست.

این در حالی است که در خصوص مناسب سازی غیراستاندارد صورت گرفته که تنها هدر رفت هزینه را در برداشته سخنی گفته نشد. هزینه ای که شامل اعتباراتی می شود که بارها از کمبود آن صحبت شده است.    

در مسیر بعدی، چند اداره دیگر به ترتیب میزبان مسئولان ویلچرنشین شدند. ورودی این ادارات هم با رمپی نامناسب کار شده بود که یک معلول نه تنها به سختی آن هم با کمک دیگران باید از آن می گذشت بلکه برای پایین آمدن دیگر قادر به استفاده از رمپ نبود حتی با کمک دیگران.

بعضی از ادارات هم که رمپ آن ها توسط مسئولان با ویلچر بررسی شد، به گونه ای بود که حتی با کمک دیگران هم فرد ویلچری نمی توانست از آن عبور کند و وارد شود چه برسد به پایین آمدن و خروج از آن.

شیب نامناسب رمپ ها از نظر نماینده معلولان و کارشناس بهزیستی به گونه ای نیست که بتوان حتی نام رمپ را بر آن نهاد.

هدر رفت هزینه و هیچ

این بازدید میدانی و عملی نشان داد که ادارات در راستای دستور مناسب سازی که سال گذشته مصوب شده بود تنها به ظاهرسازی و رفع تکلیف پرداخته اند و هیچ گونه نظارت فنی و تخصصی برای تعبیه رمپ و مناسب سازی فضای داخلی ادارات صورت نگرفته است.

مناسب سازی که به گفته رئیس بهزیستی قروه باید طبق دستور مصوب شده با نظارت نماینده معلولان انجام می شد و با این ناهماهنگی، یک کار غیراستاندارد با پرت هزینه شکل گرفته و باید گفت ظاهرسازی بیش نیست.   

«سارا عبدی» از این روند جدید برای مناسب سازی بهتر و لمس واقعیت موجود به صورت عینی توسط مسئولان گفت.

به گفته او این روند در جریان اعتراض معلولان شهرستان و همچنین به مناسبت هفته بهزیستی، پیرو مصوبات کمیته مناسب سازی در سال ۹۶ مبنی بر اینکه که قرار بود مدیران دستگاه های دولتی با نظارت فنی در بحث مناسب سازی ساختمان های اداری اقدام کنند، انجام شد.

«عبدی» با اشاره به هدف اصلی این کار افزود: باید این مسئله توسط خود مسئولان حس شود و ملموس باشد که مشکل در تردد معلولان وجود دارد و لازم است بازسازی فضای ورودی ادارات صورت گیرد.

او همچنین بر مناسب سازی به صورت استاندارد و با نظارت فنی برای جلوگیری از هدر رفت هزینه و جلب رضایت جامعه معلولان تأکید کرد و از ادامه این بازدید میدانی در تمامی دستگاه های اجرایی و در ادامه در سطح شهر خبر داد.  

لمس واقعیت

این واکنش مسئولان قروه یادآور همان اقدام تأمل برانگیز شهردار معروف در یکی از کشورهای خارجی است. اقدامی که نشان داد معلولان از چه دردی رنج می برند. درست همانند دردی که این قشر از جامعه در سطح شهر قروه حس می کنند. دردی ناشی از رعایت نشدن حق شهروندی و اجتماعی.

این گونه حضور در میان مردم و بررسی موارد مرتبط می تواند بهترین کار و اقدام توسط مسئولان باشد. مسئولانی که همیشه عادت کرده اند نشست ها و همایش های کلیشه ای برگزار کرده و با حرف های شعاری همیشگی به ظاهرسازی تنها، بدون خروجی مثبت بپردازند.

با این وصف انتظار می رود حالا که واقعیت موانع حضور معلولان در جامعه به صورت عینی لمس شد هر چه سریع تر برای برداشتن این موانع کاری اساسی صورت گیرد. کاری که بتوان از آن به عنوان عملکردی مثبت نام برد.   

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *