شناسه خبر: 13795 منتشر شده در مورخ: 1397/4/27 ساعت: 14:04 گروه: دانش و فن آوری  
بریل آموزی با فناوری های امروزی

بریل آموزی با فناوری های امروزی

بریل دروازه ورود نابینایان به دنیای باسوادی است اما این روزها به دلیل پیشرفت هایی که در زمینه رایانه اتفاق افتاده، بسیاری از کودکان نابینا یا آموزگاران و والدینشان تمایلی به آموزش بریل نشان نمی دهند.

به گزارش ایران سپید شاید یکی از دلایل این اتفاق، نحوه آموزش بریل باشد. بریل در بسیاری از نقاط جهان همچنان به شیوه سنتی آموزش داده میشود اما برخی از مراکز تولیدات محصولات ویژه نابینایان تلاش کرده اند با تولید ابزارهای پیشرفته و امروزی برای آموزش بریل این عقب ماندگی را جبران کنند. یکی از محصولاتی که در همین راستا به بازار آمده ماشین تایپ بریلی است به نام Mountbatten. این ماشین علاوه بر امکان تایپ به روش معمول، امکانات دیگری هم در اختیار بریلآموزان قرار میدهد. یکی از جذابترین ویژگیهایی که در این ماشین به کار رفته صدای با کیفیتی است که تمامی دکمه های فشرده شده یا حروف نوشته شده را برای بریلآموز میخواند. این دستگاه تنها ماشینی است که با کمک بلوتوث به محصولات شرکت اپل متصل میشود. یکی دیگر از نرم افزارهایی که در این ماشین به کار رفته، نرم افزار آموزش بریل است که سعی دارد با فراهم آوردن محیطی شاد و سرگرم کننده فرایند بریلآموزی را برای کاربر جذابتر کند. در این قسمت کاربر میتواند دکمه های ماشین تایپ خود را غیر فعال کند. به گونه ای که با فشردن کلیدها فقط نام آنها خوانده شود بدون این که چیزی بر روی کاغذ نوشته شود. همچنین بخش دیگری هم برای پیشآموزی بریل در نظر گرفته شده که در این بخش کاربران صرفنظر از این که چه نقاطی کدام حروف را میسازند، با منطق ترکیب نقطه ها در بریل آشنا میشوند. همچنین بریلآموزان میتوانند نحوه ایجاد و ویرایش متون را در همان مراحل ابتدایی کار فرا بگیرند. به کمک ساعت و تقویمی هم که در این دستگاه تعبیه شده معلمان میتوانند بر زمانبندی آموزش نظارت داشته باشند. آموزگاران میتوانند با اتصال کیبرد معمولی رایانه به این ماشین برای دانشآموزانشان بریل بنویسند. همچنین با متصل کردن این دستگاه به آیپد یا آیفون میتوانند ریز عملکرد دانشآموزشان را بر روی صفحه نمایشگر ملاحظه کنند. با استفاده از این امکانات والدین کودکان نابینا هم میتوانند بر امر بریلآموزی کودکشان نظارت کنند. این دستگاه با ابعادی معادل 12 در 24 در 45 سانتیمتر و با وزن 4.7 کیلوگرم عرضه میشود. برای نوشتن میتوان از کاغذهای 80 گرمی استفاده کرد. همچنین قابلیت پرینت انبوه هم در این ماشین گنجانده شده است. زبانهای انگلیسی، فرانسه، اسپانیایی، ایتالیایی، چک، روسی، آلمانی، لهستانی، پرتغالی، یونانی، فنلاندی، سوئدی، نروژی، هلندی، چینی، عربی و سریلانکایی برای این ماشین تعریف شده اند. دفتر اصلی شرکت تولید کننده این ماشین در لهستان قرار دارد اما این محصول را میتوان از بسیاری از مراکز بین المللی فروش محصولات ویژه نابینایان خریداری کرد.

امید هاشمی

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *