شناسه خبر: 13640 منتشر شده در مورخ: 1397/4/10 ساعت: 07:48 گروه: اجتماعی  
گلستان رتبه هفتم را در آمار معلولان دارد

گلستان رتبه هفتم را در آمار معلولان دارد

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان با اشاره به این که گلستان رتبه هفت کشوری در آمار معلولان را دارد، گفت: اجرای قانون حمایت از معلولان عزم جدی همه دستگاه ها و سازمان های متولی را می طلبد.

به گزارش ایران سپید به نقل از مرکز اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر گرگان، فائزه عبداللهی با اشاره به این که استان گلستان رتبه هفتم کشوری در آمار معلولان را دارد، افزود: متأسفانه نرخ جمعیتی معلولان در کشور ۱.۴ درصد ولی در گلستان ۲.۴۸ درصد است که این موضوع نیازمند بازنگری و اعمال برنامه های پیشگیرانه است.

وی با اشاره به تصویب و تأیید قانون حمایت از معلولان توسط مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، گفت: هدف از پیگیری این قانون انجام اقداماتی با هدف ایجاد محیط بدون مانع جهت مشارکت افراد معلول در همه حوزه‏‌های زندگی و فراهم آوردن فرصت برابر برای آن ها در برخورداری از امکانات زندگی اجتماعی، همانند سایر افراد است.

عبداللهی ادامه داد: سیستم حمل و نقل، محیط فیزیکی، اطلاعات، آموزش و پرورش، تکنولوژی، اشتغال، منابع مناسب ارتباطی و رسانه‏‌ها از جمله موضوعات مورد توجه در این مصوبه است که همه دستگاه‌ها مکلف شدند که معابر و خصوصاً مکان‌هایی که متعلق به معلولان است را مناسب سازی کنند و فضا را برای تحرک و تردد معلولان آماده کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان با اشاره به شرح وظایف تعریف شده برای شهرداری ها در این قانون، خاطر نشان کرد: مناسب سازی موضوعی چند وجهی است و همکاری فرابخشی وزارت کشور، شهرداری ها و دهیاری ها، وزارت صنایع، بنیاد جانبازان، سازمان بهزیستی و غیره را می طلبد و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مکلف می‌شوند در صدور پروانه و پایان کار ساختمان‌ها مناسب‌سازی را رعایت کنند.

عبداللهی با اشاره به این که در قانون حمایت از معلولان برای ۱۵ وزارتخانه شرح وظایف تعریف شده است، ادامه داد: در قانون جدید حمایت از حقوق معلولان همچنین شهرداری‏‌ها مکلف هستند جهت امکان تردد افراد دارای معلولیت ‏های شدید، سامانه‌های حمل و نقل ویژه افراد دارای معلولیت را با تجهیز ناوگان خودروهای مناسب‌‏سازی شده ایجاد کنند و دولت مکلف است در تشکیل این سامانه‏‌ها به شهرداری‏ های فاقد اعتبارات لازم، کمک کند.

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان با بیان این که اجرایی شدن این قانون مستلزم آئین‌نامه‌ای است که بر اساس آن توافق بین دستگاه‌های اجرایی صورت بگیرد، تصریح کرد: در کنار معلولان بسیاری از افراد جامعه از قبیل سالمندان، کودکان و زنان باردار هم نیازمند مناسب سازی معابر شهری هستند

عبداللهی با تأکید بر این که این الزامات در سطح ملی و استانی باید با جدیت و به صورت تخصصی مورد توجه قرار گیرد، خاطر نشان کرد: امید است با همراهی و همدلی همه دستگاه های اجرایی متولی در این حوزه شاهد ارائه خدمات بهتر و مطلوب تر به معلولان باشیم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *