شناسه خبر: 13446 منتشر شده در مورخ: 1397/3/9 ساعت: 09:53 گروه: سیاسی  
مهم ترین محورهای بیانات رهبر انقلاب در دیدار رهبر انقلاب با دانشجویان

مهم ترین محورهای بیانات رهبر انقلاب در دیدار رهبر انقلاب با دانشجویان

رهبر معظم انقلاب اسلامی (دوشنبه) در دیدار نمایندگان تشکلهای مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و صنفی دانشجویان دانشگاه های مختلف بیانات بسیار مهمی را ایراد کردند.

به گزارش ایران سپید مهمترین محورهای بیانات حضرت آیت الله خامنه ای به شرح زیر است:

** مهمترین و برجسته ترین نتیجه این جلسه، نمایان شدن روحیه و حرکت پرنشاط، زنده و با انگیزه در میان دانشجویان با گرایش های مختلف است و این فضای واقعی، برخلاف القائات دشمنان و بیگانگان و برخی عناصر داخلی درباره افسردگی و یأس و ناامیدی در دانشگاهها است؛ وجود چنین روحیه ای موجب می شود دانشجو احساس اثرگذاری کند و بر مبنای همین احساس، سخن بگوید و مطالبه کند.
** بیشتر اعتراض ها در این جلسه وارد است؛ تحقق آرزوهایی که از طرف جوانان پرشور به راحتی بیان می شوند با در نظر گرفتن واقعیات به این سادگی ها امکان پذیر نیست بلکه نیازمند کار و تلاش و برخی مقدمات است؛ یکی از مقدمات لازم برای تحقق آرزوها، حضور جوانان پرشور و با انگیزه در صحنه و فکر و تلاش آنها برای برطرف کردن مشکلات است.
** مدیریت نهادهایی همچون نیروهای مسلح با رهبری است اما در قوه قضاییه و صداوسیما با وجود آنکه رؤسای آنها از طرف رهبری منصوب می شوند، مدیریت آنها با رهبری نیست 
** در مواجهه با صداوسیما، چه در مدیریت فعلی و چه در مدیریت‌های قبلی، همواره در موضوعات مختلف موضع انتقادی داشته و دارم؛ راه حل اساسی برای برطرف کردن عیوب و مشکلات در برخی دستگاهها همچون صداوسیما، تزریق عناصر جوان، فعال، مؤمن و پرانگیزه به این دستگاهها است و من به آنها در این خصوص تأکید کرده ام.
** حرکت نظام اسلامی و کشور، بدون هیچ تردیدی رو به جلو است؛ بارها گفته ام که آینده بهتر از امروز و متعلق به جوانان است اما لازمه آن، باقی ماندن در صراط مستقیم و حرکت مستمر و خستگی ناپذیر است.
** این دیدار دانشجویی حامل یک بشارت و امیدواری بزرگ یعنی وجود جریانی از دانشجویان با ایمان، با غیرت و با انگیزه و مصمم در دانشگاهها است؛ با توجه به این واقعیت، باید کسانی که نسبت به آینده و دانشگاهها سخن از یأس و ناامیدی می گویند، تفکر خود را تصحیح کنند.

* تبیین مراحل پنج گانه انقلاب
** یک تفکر غلط از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشت مبنی بر اینکه انقلاب، بعد از تشکیل نظام به پایان می رسد و باید به سراغ شکل دهی نهادها و دیوان‌سالاری رفت. این تفکر غلط، انقلاب را به معنای تنش، نزاع و کارهای غیرقانونی می داند.
** «نظام انقلابی و اسلامی» اهداف، آرمانها و ارزشهایی دارد که تحقق آنها نیازمند مرحله سوم یعنی شکل گیری «دولت انقلابی» است، دولتی که ارکان نظام اسلامی را باور داشته باشد.
** با عملکرد صحیح دولت اسلامی و انقلابی و محقق شدن آرمانها، مرحله چهارم یعنی «جامعه اسلامی و انقلابی» شکل می گیرد؛ نظام اسلامی، دولت اسلامی و جامعه اسلامی زمینه ساز پنجمین مرحله یعنی ایجاد «تمدن انقلابی و اسلامی» خواهند شد، بنابراین انقلاب هیچگاه تمام شدنی نیست و همواره ادامه دارد.
** یکی از این آرمانها که بسیار مهم است، «عزت ملی» یعنی احساس افتخار ملی مبتنی بر واقعیات متن جامعه و نه متکی بر توهمات و تصورات است.
** «اعتماد به نفس ملی»، «استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی» و «آزادی» اعم از «آزادی اندیشه، بیان و عمل» از دیگر آرمانهای نظام اسلامی است؛ اگر آزادی نباشد، رشد معنوی و پیشرفت جامعه وجود نخواهد داشت اما همین آزادی نیازمند قانون و چارچوب است زیرا در غیر این صورت، منجر به ولنگاری خواهد شد که نمونه های آن در دنیای غرب موجود است.
** «استقرار عدالت»، «پیشرفت مادی و تمدنی به برکت فناوری»، «رشد اخلاق معاشرتی» و «آماده سازی فضا برای رشد معنویت و رهایی از بردگی شهوت و غضب» از دیگر آرمانها است که تحقق این آرمانها در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست بلکه نیازمند یک حرکت بلند مدت و مبتنی بر آگاهی و هوشیاری است.
** انقلاب بدون آرمانها و بدون استمرار در واقع فقط تغییر مدیریت کشور از افرادی به افراد دیگر خواهد بود، بنابراین باید حرکت به سمت آرمانها ادامه یابد.
** من از مسائل جامعه از راههای مختلف مطلع و در جریان امور هستم و با در نظر گرفتن همه مسائل معتقدم نظام اسلامی در چهل سال گذشته در همه این آرمانها پیشرفت کرده است؛ حتی در زمینه عدالت اگرچه در مقایسه با پیشرفت مورد انتظار، عقب ماندگی داریم اما در همین عرصه نیز پیشرفتهای خوبی داشته ایم که مقایسه ویرانی ها و عقب افتادگی‌های زمان طاغوت با اوضاع فعلی، این مسئله را اثبات می کند.
** آزادی های جاری در کشور، در فضای اجتماعی، سیاسی، رسانه‌ای و مجازی غیرقابل مقایسه با خفقان رژیم ستم شاهی است؛ ممکن است کسی بگوید چرا در صداوسیما فلان انتقاد مطرح نمی شود اما در مقابل، مسئولان دولتی مکرر از مطالب انتقادی صداوسیما و برخی بخشهای خبری شکایت می کنند.
** در زمینه آرمانها پیشرفتهای ملموس و عینی داشته ایم، البته نباید به این حد قانع باشیم بلکه باید با توجه به ظرفیتها و امکانات کشور، این حرکت پرافتخار را با قدرت و شتاب بیشتر ادامه دهیم.

* عوامل و موانع تحقق آرمان ها
** «حکومت انقلابی» و «دولت انقلابی» به معنای مجموعه مدیریتی کشور از عوامل تحقق آرمانها است و افزودند: اگر در این عامل مهم اختلال ایجاد شود، حتماً در مسیر انقلاب با مشکل مواجه خواهیم شد.
** قشرهای اثرگذار از جمله دانشگاهیان، حوزویان، هنرمندان و دانشمندان از دیگر عوامل تسریع در حرکت به سمت آرمانها هستند؛ نیروهای جوان به عنوان پیشران و لکوموتیو حرکت عمومی کشور می توانند در تحقق آرمانها نقش مهمی داشته باشند.
** «روحیه امید، عزم و برنامه ریزی» از دیگر مسائل در بحث عوامل پیشرفت آرمانها است؛ کسانی که یأس و نومیدی به جامعه پمپاژ می کنند، ممکن است دشمن نباشند اما حتماً کار آنها، همان کار دشمن است.
** برخی می گویند چرا رهبری همه مشکلات را گردن امریکا و انگلیس خبیث می اندازد، این یک برداشت اشتباه است چرا که بنده بیشتر مشکلات و موانع را داخلی و درونی می دانم که البته دشمنان از آنها سوءاستفاده می کنند.
** «درست نفهمیدن مسائل کشور و مسئله انقلاب» از جمله موانع تحقق آرمانها است و دانشجویان و عناصر فکری مؤمن و انقلابی حوزه و دانشگاه روی این موضوع کار کنند.
** «درست نشناختن محیط» و «اشتباه گرفتن جبهه دوست و دشمن» از دیگر موانع استمرار حرکت به سمت آرمانها است؛ «بی ارادگی، تنبلی و بی صبری» نیز موجب کندی این حرکت می شود.
** در مقابل «خشم انقلابی»، «صبر انقلابی» هم داریم بگونه ای که امیرمؤمنان نیز به عنوان مظهر کامل و تام و تمام عدالت در مواقعی صبر پیشه می کرد.

* موانع بیرونی تحقق آرمان ها
** «تزریق ناتوانی و نومیدی به جامعه ایران»، «القاء مردمسالاری واقعی ایران به عنوان دیکتاتوری»، «تبیین های دروغ و غیرواقعی و تحریف حقایق تاریخی از جمله درباره رژیم فاسد، وابسته، دیکتاتور و بشدت ضعیف ستم شاهی»، «کوچک جلوه دادن پیروزی‌ها و برجسته کردن نقاط ضعف»، «کارشکنی و تحریم» از جمله عوامل بیرونی بعنوان مانع شتاب گرفتن تحقق آرمانها است.
** برخی، کارهای غلط بعضی مدیران را با هیاهو به همه مجموعه مدیریتی کشور تعمیم می دهند و حتی آن را به نظام اسلامی منتسب می کنند تا نظام را زیر سؤال ببرند که باید بشدت به این مسئله توجه داشت.
** نظام در میانه کارزار عظیمی قرار دارد و شما که در وسط این کارزار همه جانبه هستید، باید این رویارویی را احساس و درک کنید و با شناخت طرف مقابل، وظایف انقلابی خود را بشناسید و به آنها عمل کنید.
** انقلابی گری به معنای «مشی صحیح، عاقلانه، شجاعانه و پرانگیزه» فقط در بستر نظام اسلامی معنادار و امکان پذیر است، بنابراین کسانی که نظام و بنیانها و ارزشهای آن را زیر سؤال می برند و تخریب و ساختار شکنی می کنند، در واقع در حال ویرانگری هستند، نه انقلابی گری.
** تکرار و تأکید بر آرمانها در جامعه و مطالبه گری آنها بسیار ضروری است؛ اگر تهاجم وسیع و پرحجم ضد انقلاب به افکار عمومی، با برجسته کردن و مطالبه گری آرمانی روبرو نشود، قطعاً ویرانگری خواهد کرد.
** لشکر جوانان مؤمن و انقلابی باید وارد میدان مطالبه دائم و هوشیارانه آرمانها و کمک به تحقق اهداف انقلاب شود و در مقابل تخریب افکار عمومی و فضاهای نخبگانی و مدیریتی، سد ایجاد کند.
** صراحت و شجاعت در مطالبه آرمانها با همان زبان ویژه جوانان مؤمن و انقلابی، کاملاً ضروری است؛ باید در افکار عمومی اشرافی‌گری و وابستگی فکری نفی و طرد شود.
** ترجیح کالاهای خارجی به ایرانی یک مشکل جدی ذهنی در جامعه است؛ باید تحرک و تحولی فکری و قوی شکل بگیرد تا برداشت غلط بهتر بودن جنس خارجی از ذهن ها پاک شود.
** «مطالبه سبک زندگی اسلامی- ایرانی» و «مقابله با لاابالی‌گری، تنبلی، بی هویتی و دین ستیزی» از دیگر ضروریات حرکت انقلابی دانشجویی است؛ البته همه این ضروریات باید با حوصله، هوشمندی و صبر انقلابی انجام شود. /ایرانا

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *