شناسه خبر: 13413 منتشر شده در مورخ: 1397/3/2 ساعت: 12:37 گروه: اجتماعی  
«از من بپرس» تا با هم قرآن بخوانیم

«از من بپرس» تا با هم قرآن بخوانیم

نمایشگاه قرآن در ماه صیام, فرصت مناسبیست برای برخورداری از لحظه های معنوی انس با قرآن و اطلاع از فعالیتهای جدیدی که در حوزه قرآن و عترت انجام شده است.

به گزارش ایران سپید امسال و در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم, غرفه قرآنکده توانمندان, وابسته به دفتر فرهنگ معلولان قم, به عنوان تنها غرفه ویژه معلولان در سالن 18 حضور یافته است. بهروز مروتی مسئول غرفه در خصوص فعالیتهای خود و دوستانش به ایران سپید میگوید: «فعالیتهای ما در نمایشگاه امسال, در دو حوزه معرفی کتاب و برگزاری جلسات و نشستهای دورهمی و پرسش و پاسخ برگزار میشود.» او در توضیح بیشتر این دو حوزه ادامه میدهد: «کتابهایی که معرفی میکنیم, بیشتر در حوزه مرتبط با معلولان و معارف دینیست که عموماً از تولیدات انتشارات توانمندان است. نشستهای ما هم با موضوعاتی مثل پرسش و پاسخ در خصوص مسائل مربوط به معلولان است؛ ضمن برگزاری این برنامه ها, میزبان ضیافت مختصر افطار میهمانان غرفه هستیم.» در همین راستا, علی نوری, مدیر اجرایی غرفه قرآنکده و همچنین مدیر انتشارات توانمندان, وابسته به دفتر فرهنگ معلولان قم اظهار میکند: «انتشارات توانمندان در زمینه های مختلف اقدام به تولید کتاب ویژه معلولان در قالبهای گویا, بریل و نسخه بینایی میکند. امسال به اقتضای موضوع نمایشگاه قرآن و عترت, حدود یکصد عنوان کتاب با این موضوع و مرتبط با معلولان را در قالبهایی که عرض کردم معرفی میکنیم.»

وی در خصوص نشستهای غرفه قرآنکده اظهار میکند: «تقریباً یک هفته اول نمایشگاه را اختصاص به جلسات دورهمی داده ایم, اما از دومین هفته, نشستهای تخصصی ما با گروههای مختلف معلولیت آغاز میشود؛ به این شکل که هر روز به یک گروه از معلولیتها اختصاص مییابد و مسائل ویژه آن گروه مطرح میشود.» - محیط نمایشگاه مناسبسازی نیست: بهروز مروتی در بخشی از این گفتگو با انتقاد از نبود مناسبسازی لازم برای حضور معلولان, مخصوصاً از درهای نمایشگاه تا مقابل سالن شبستان اظهار میکند: «محیط داخل شبستان چندان نامناسب نیست, اما مشکل اصلی محوطه بیرونی نمایشگاه است که متأسفانه برای معلولان, اعم از معلولان جسمی-حرکتی و نابینایان مناسب نیست. از آنجا که مسیر ورودی تا شبستان طولانیست, باید تمهیدات لازم پیشبینی شود. ما در دومین شب نمایشگاه, برای اینکه اتوبوس معلولان امکان ورود به محوطه را پیدا کند, مدتی معطل شدیم. این را هم اضافه کنم که مسئولان در داخل شبستان سعی میکنند نیازهای ما را تأمین کنند.» مروتی به نبود راهنماهای ویژه نابینایان اشاره میکند: «با وجودی که اعلام شده بود تعدادی راهنما برای هدایت بازدید کننده های نابینا اختصاص داده شده است, اما ما هنوز این راهنماها را ندیده ایم.» او که معلول دیستروفیست, به نبود ویلچر در محیط نمایشگاه هم اشاره کرده و می افزاید: «ممکن است یک فرد معلول یا سالمند نیازمند ویلچر باشد تا بتواند از محیط نمایشگاه بازدید کند, اما متأسفانه حتی یک ویلچر هم برای مواقع ضروری پیشبینی نشده است.» علی نوری هم ضمن تأیید نکات مروتی اظهار میکند: «قرار بود 5 نفر را به عنوان راهنما برای حضور نابینایان اختصاص دهند؛ اما هنوز این راهنماها را ندیده ایم.» حال آنکه مسئولان اجرایی نمایشگاه به اختصاص راهنمایان ویژه نابینایان تأکید میکنند. سید فخر الدین اسماعیلی, مدیر روابط عمومی نمایشگاه اظهار میکند: «اتفاقاً بنا بر قولی که دکتر فقهیزاده به نابینایان عزیز دادند, طرح از من بپرس را به منظور راهنمایی نابینایان, با استقرار 5 راهنما -3 آقا و 5 خانم- در ورودی شماره 18 شبستان اجرا کردیم. این راهنماها به محض رؤیت بازدید کننده نابینا, او را برای بازدید از غرفه های نمایشگاه همراهی میکنند.» بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تا 14 خرداد, از ساعت 17 تا 24 در مصلای امام خمینی دایر است. گفتنیست غرفه قرآنکده توانمندان در راهرو 18 بخش سازمانها و نهادها آماده پذیرایی از بازدید کنندگان معلول است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *