شناسه خبر: 13345 منتشر شده در مورخ: 1397/2/25 ساعت: 08:25 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 25 اردیبهشت 1397

روزنامه سه شنبه 25 اردیبهشت 1397

شناسایی مددجویان نیازمند برای اهدای وسایل توانبخشی در سال جدید - واکنش تند دولت به تناقضها در مورد برجام - شایعترین دلیل مرگ جوانان تهرانی - قرآن چلچراغ هدایت - سفری در میان دستگاههای موسیقی ایرانی «چهارگاه» - تیم ملی فوتبال نابینایان راهی بلژیک میشود - نجات معجزه آسای یک اعدامی از چوبه دار

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 25 اردیبهشت 1397

28 شعبان 1439

15 می 2018

سال بیست و دوم شماره 5853

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

شناسایی مددجویان نیازمند برای اهدای وسایل توانبخشی در سال جدید 2

واکنش تند دولت به تناقضها در مورد برجام 5

شایعترین دلیل مرگ جوانان تهرانی 7

قرآن چلچراغ هدایت 9

سفری در میان دستگاههای موسیقی ایرانی «چهارگاه» 12

تیم ملی فوتبال نابینایان راهی بلژیک میشود 15

نجات معجزه آسای یک اعدامی از چوبه دار

..........ویژه

* شناسایی مددجویان نیازمند برای اهدای وسایل توانبخشی در سال جدید: نحوینژاد, معاون توانبخشی سازمان بهزیستی از شناسایی مددجویان نیازمند برای اهدای وسایل توانبخشی در سال جدید خبر داد و گفت: در سال 97 در نظر داریم تا این وسایل به نیازمندان واقعی برسد. بدین منظور با شناسایی افراد نیازمند از تحویل وسایل توانبخشی به افرادی که نیاز مالی ندارند، جلوگیری خواهد شد. معاون توانبخشی بهزیستی کل کشور از شناسایی مددجویان نیازمند برای اهدای وسایل کمک توانبخشی در سال جدید خبر داد و گفت: در سال 97 در نظر داریم تا این وسایل به نیازمندان واقعی برسد و بدین منظور با شناسایی افراد نیازمند از تحویل وسایل توانبخشی به افرادی که نیاز مالی ندارند، جلوگیری خواهد شد. نحوینژاد درباره تعداد افراد نیازمند وسایل توانبخشی گفت: به تمام معلولان نیازمند این وسایل تحویل شده است, اما در حال حاضر تعدادی مددجو هم در نوبت هستند که درخواست وسایل گران قیمت و خارجی دارند. برخی معلولان نیز ممکن است وسایل کمک توانبخشیشان دچار آسیب شده باشد یا به تازگی دچار معلولیت شده باشند؛ به همین خاطر در نوبت دریافت وسایل کمک توانبخشی باشند که تعداد این افراد به طور کلی در اسفند سال گذشته حدود یک میلیون نفر بود. نحوینژاد گفت: بر اساس سامانه اینترنتی پایش, میزان وسع و درآمد وزارت تعاون، دهکهای بالای جامعه شناسایی شده اند. با استفاده از اطلاعات این سامانه و بررسی وضعیت معیشتی مددجوها قرار است به آنها در سال جدید وسایل کمک توانبخشی اهدا شود. معاون توانبخشی بهزیستی کل کشور افزود: یکی دیگر از برنامه های جدید ما, پرداخت مستقیم اعتبارات توانبخشی به مددجوهاست. چرا که با پرداخت این اعتبار به صورت مستقیم به معلولان، آنها میتوانند بر اساس سلیقه و نیاز خود خرید کنند. وی با اشاره به اینکه یکی از اولویتهای ما برای اهدای وسایل کمک توانبخشی مددجوهای مناطق حاشیه شهر و محروم است، گفت: به غیر از سمعک تمام وسایل توانبخشی، جزو تولیدات ملی هستند. در حال حاضر کیفیت برخی وسایل توانبخشی تولیدات داخلی قابل قبول نیست؛ اما تلاش میکنیم این کیفیت به میزان قابل قبولی برسد. به طوری‌که کارشناسانمان را برای آموزش به کشورهای دیگر اعزام کرده و با شرکتهای داخلی در حال تعامل هستیم. نحوینژاد در پایان افزود: وسایل کمک توانبخشی تولید داخل در مقایسه با نمونه خارجی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند. اما به طور کلی میزان کیفیت این وسایل نسبت به سالهای گذشته رو به پیشرفت بوده است.

* رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران گفت: هزینه ایاب و ذهاب دانشآموزان استثنایی شهر تهران توسط شهرداری پرداخت میشود. در حال حاضر از 5500 دانشآموز با نیازهای ویژه که در مدارس استثنایی شهر تهران تحصیل میکنند، ۵ هزار نفر از سرویس ایاب و ذهاب رایگان استفاده میکنند.

........سیاسی

* واکنش تند دولت به تناقضها در مورد برجام. پایگاه اطلاع رسانی دولت در اطلاعیه ای اعلام کرد: دولت ضمن استقبال از تمامی اظهار نظرها و توصیه های خیرخواهانه، اعلام میکند که تمامی مراحل مذاکرات و توافق، در چارچوب قانون اساسی، اختیارات و مسئولیتهای رئیس جمهوری و مصوبات شورای عالی امنیت ملی بوده است.

* حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با رئیس جمهوری سریلانکا فرمودند: کشورهای آسیایی باید هرچه بیشتر با یکدیگر کار و همکاری کنند، زیرا این همکاریها موجب تقویت آنها خواهد شد.

* کواکبیان, عضو فراکسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر برجام توانسته ترامپ را با آن خصوصیات رفتاری خشمگین کند، اتفاقاً نشان دهنده درست بودن آن است. اگر افرادی از برهم خوردن برجام خوشحال باشند, فرقی با ترامپ ندارند.

* جلال میرزایی, عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در رابطه با بحث قراردادهای نفتی و بیمه کشتیها و سایر مسائلی که آمریکا در گذشته موفق به اجرای تحریمها بود، دیگر امروز این قدرت برایش وجود ندارد چرا که بسیاری قدرتها که پیش از این به همراه آمریکا بودند به نوعی اقدام آمریکا برای خروج از برجام را زیر سؤال برده اند.

* روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: بیانیه ای به نام مجلس خبرگان رهبری به مناسبت خروج آمریکا از برجام منتشر شده که نویسنده آن از رئیس جمهوری خواسته به این خاطر از مردم عذرخواهی کند. به نظر میرسد نویسنده این بیانیه رئیس جمهوری آمریکا را با رئیس جمهوری کشورمان اشتباه گرفته و به جای آنکه خواستار عذرخواهی دونالد ترامپ از مردم ایران به خاطر عهدشکنی و خروج از برجام شود، از رئیس جمهوری کشورمان خواستار عذرخواهی شده است!

* رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد که ایران در زمان اجرای برجام در حال تصرف خاور میانه بود!

 

........بهداشت و سلامت

* شایعترین دلیل مرگ جوانان تهرانی: معاون وزیر بهداشت گفت: پزشکی قانونی میگوید ضربه به سر یکی از دلایل مرگهای غیر طبیعی در کشور است که این ناشی از حوادث ترافیکی، سقوط اجسام و قطعات حین کار و اقداماتی نظیر آن است. دکتر رضا ملکزاده افزود: بر این اساس 35 درصد علت مرگ افراد 15 تا 40 ساله در تهران ضربه مغزی است. بنا بر این میتوان گفت ضربه به سر شایعترین علت مرگ جوانان در تهران است که امیدواریم با انجام یک سری اقدامات مشترک با دستگاههای مختلف این مسئله حل شود.

* جشنواره طعم سلامت: دومین جشنواره طعم سلامت در ماه مبارک رمضان در برج میلاد برگزار خواهد شد. این جشنواره به همت مرکز فرهنگی تحقیقاتی غذای سالم با شعار «پس انداز سلامتی با غذای سالم» برای  اصلاح سبک تغذیه و حمایت از کالای ایرانی در ایام ماه مبارک رمضان هر روز از ساعت ۱۹ تا ۲۳ برگزار خواهد شد. این جشنواره به منظور ایجاد آگاهی و حساسیت در مخاطبان برای شناسایی و استفاده از غذای سالم میزبان مردم خواهد بود. ارائه مشاوره طب سنتی، مشاوره تغذیه، عنبیه شناسی و رایحه درمانی از دیگر امکاناتی است که بازدید کنندگان میتوانند به صورت رایگان از آن بهره مند شوند.

* برنامه وزارت بهداشت برای کنترل 46 بیماری واگیر: رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت برخی بیماریهای واگیر را کنترل کرده و برای کنترل 46 بیماری و جلوگیری از انتقال و شیوع آنها برنامه جامع تدوین کرده است. دکتر محمد مهدی گویا افزود: در 18 سال گذشته حتی یک مورد بیماری فلج اطفال در کشور گزارش نشده است. در حالی که کشورهای همسایه ما همچنان درگیر این بیماری هستند و ما در زمینه حذف کامل بیماریهایی نظیر کزاز نوزادی موفق بوده ایم. همچنین سال 84 18 هزار مورد گزارش مالاریا داشتیم که در حال حاضر آمار افراد مبتلا به بیماری مالاریا کمتر از 70 نفر است.

........گزارش فرهنگی

* قرآن چلچراغ هدایت: نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم روز دوشنبه 24 اردیبهشت ماه در محل ستاد اجرایی نمایشگاه با حضور معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان اجرایی و اصحاب رسانه برگزار شد. به گزارش ایران سپید, در این نشست خبری عبد الهادی فقهیزاده, معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم ضمن توضیحاتی درباره کم و کیف برگزاری نمایشگاه امسال, محور اصلی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن را تکیه بر محتوا عنوان کرد و نمایشگاه قرآن را جشنواره بزرگ قرآنی دانست. وی اظهار کرد: در اغلب نمایشگاهها یکی از محورهای اصلی به فروش محصولات ارائه شده اختصاص داده میشود, اما رویکرد ما در برگزاری نمایشگاه  قرآن, تمرکز بر بحث محتوایی است که در واقع محور اصلی برنامه های ما را در بر میگیرد. فقهیزاده در بخش دیگری از صحبتهای خود به حوزه های مختلف برنامه های نمایشگاه امسال اشاره کرد و اظهار داشت: ما بیش از 120 برنامه برای امسال در نظر گرفته ایم که طی 17 روز این برنامه ها در حوزه های مختلف مثل برگزاری نشستهای تخصصی و نیمه تخصصی, تجلیل از خادمان قرآنی, بخش محتوایی, خلاقیتهای هنری و تبلیغات و همچنین رسانه های دیجیتال ارائه خواهد شد. وی گفت: امسال 12 نشست تخصصی و حدود 50 نشست نیمه تخصصی برگزار میشود؛ همچنین در کنار برگزاری این نشستها چند رونمایی خواهیم داشت, از جمله رونمایی از ماهنامه شبنم که ویژه کودکان منتشر خواهد شد و رونمایی از چند ترجمه قرآن به زبانهای خارجی. یکی از ویژگیهای بخش رسانه های دیجیتال در نمایشگاه امسال اضافه شدن بخش فضای مجازی است. ضمن اینکه دوستان میتوانند جزئیات برنامه های مختلف نمایشگاه را از طریق پیام رسانهای داخلی پیگیری و تعقیب کنند. وی در بخش دیگری از صحبتهایش در پاسخ به سؤال ایران سپید مبنی بر پیشبینی تمهیدات لازم جهت حضور نابینایان در محیط نمایشگاه اظهار داشت: با توجه به اینکه معلولان و نابینایان از عزیزترین اقشار جامعه ما هستند, قطعاً  برای حضور این شهروندان در نمایشگاه امسال پیشبینیهایی کرده ایم. طی بازدیدی که من اوایل کارم از دفتر فرهنگ معلولان در استان قم داشتم, از نزدیک در جریان فعالیتهای این عزیزان قرار گرفتم. بر همین مبنا امسال ما غرفه ای به فعالیتهای این دفتر اختصاص دادیم. این نکته را لازم میدارم بیان کنم که متأسفانه پیشبینیهای ما جهت حضور شهروندان نابینا آن گونه که بتوانند حق مطلب را ادا کند نیست, اما برای تسهیل در دسترسی این عزیزان 5 نفر راهنما در محیط شبستان به منظور هدایت این شهروندان در نظر گرفته ایم. این نمایشگاه با شعار «قرآن چلچراغ هدایت» از 29 اردیبهشت ماه تا 14 خرداد ماه, از ساعت 17 الی 24 در مصلی امام خمینی برگزار میشود.

......آهنگ و درنگ

* سفری در میان دستگاههای موسیقی ایرانی «چهارگاه»: بعد از وقفه ای دو ماهه در سفرمان میان دستگاههای موسیقی ایرانی، بعد از آشنایی با شور و ماهور و شنیدن قطعات شاخصی که در طول سالیان گذشته با استفاده از قابلیتهای این دو دستگاه ساخته و اجرا شده اند، این بار به سراغ یکی از شناخته شده ترین و محبوبترین دستگاههای موسیقی سنتی ایرانی, یعنی «چهارگاه» میرویم.

اگرچه تقریباً تمام صاحبنظران معاصر، دستگاه شور را مهمترین دستگاه موسیقی ایرانی میدانند و به آن «مادر همه دستگاهها» میگویند، اما عده ای، همچون هرمز فرهت و داریوش صفوت، دستگاه شور را به خاطر قدمت کمترش اصلی نمیدانند و در مقابل، دستگاه چهارگاه را به خاطر این که دو دانگ متقارن دارد، دستگاه اصلی میدانند. این دستگاه، از نظر علم موسیقی یکی از مهمترین و زیباترین مقامات ایرانی است. گام آن مانند شور و همایون، پایین رونده و مثل گام ماهور و اصفهان بالا رونده است، چرا که در دو حالت محسوس است. یعنی میتوان گفت که این گام، مخلوطی از گام سه گاه و همایون است و اگر نت دوم و ششم گام ماهور را ربع پرده کم کنیم، تبدیل به چهارگاه میشود. اگر اهل پیگیری مطالب مندرج در این سری نوشتارها هستید و سعی میکنید نمونه صوتی آنچه را که در این ستون میخوانید در نسخه های مختلف ردیفهای سازی یا آوازی ضبط شده بشنوید، پیشنهاد میشود برای بررسی گوشه های مختلف دستگاه چهارگاه، حتماً سری به ردیفهای آوازی شادروان محمود کریمی بزنید. به طور مثال خواهید دید که چهارگاه هم از نظر آوایی و هم گوشه های مشترک، شباهت زیادی با گام سه گاه دارد. چهارگاه در گوشه زابل، کمی به اوج میرود. این گوشه با وجود اینکه نت شاهد و ایست ثابتی ندارد، ولی از حالت ریتمیک و ضربی بالایی برخوردار است, ولی از این نظر هیچ وقت به پای گوشه مخالف نمیرسد. مخالف اوج زیبایی چهارگاه است. حصار گوشه ای است که در عین زیبایی، کمی از نظر کوک برای نوازندگان به خصوص سنتورنوازان، مشکلساز میشود. زیرا برای اجرای این گوشه در ادامه ردیف چهارگاه، بایستی نت «فا» را دیِز کوک کرد (البته در راست کوک). یعنی نت فا، نیم پرده زیر میشود. این گوشه تا حدودی معادلات چهارگاه را به هم میریزد و برای اینکه بتوان به ادامه ردیف پرداخت، بایستی فرودی مجدد به درآمد داشته باشیم. گوشه منصوری نیز معمولاً پایان بخش دستگاه چهارگاه است. حالات کرشمه، بسته نگار، حزین و زنگ شتر، به زیبایی در تمام چهارگاه خودنمایی میکنند. آثار بسیاری در سالهای اخیر در دستگاه چهارگاه ساخته شده اند، از جمله مشهورترین آثار میتوان به دستان, اثر پرویز مشکاتیان با آواز محمدرضا شجریان و همچنین صبحگاهی اثر حسین علیزاده با آواز محسن کرامتی اشاره کرد. از میان خیل آثار ساخته شده در چهارگاه، این دو نمونه به بهترین شکل ممکن قابلیتهای خارق العاده این دستگاه در القای عواطف و احساسات مختلف را به نمایش میگذارند.

 

........ورزشی

* تیم ملی فوتبال نابینایان راهی بلژیک میشود: مرحله هفتم اردوی تیم ملی فوتبال 5 نفره اعزامی به تورنمنت بین المللی بلژیک برای حضور در مسابقات جهانی اسپانیا با حضور 10 نفر در تهران در جریان است. در این اردو که تا 29 اردیبهشت ادامه خواهد داشت، امیر پور رضوی، بهزاد زادعلی اصغر، صادق رحیمی، محمدرضا مهنینسب، حسین رجبپور، احمدرضا شاه حسینی، حجت الله مزارعی، رسول باصری، میثم شجاعیان و مهرداد عباسی دعوت شده اند. تیم ملی فوتبال نابینایان 29 اردیبهشت راهی بلژیک میشود و تا دوم خرداد در این کشور حضور خواهد داشت.

* اعلام فهرست 35 نفره برای جام جهانی: کارلوس کیروش، فهرست 35 نفره خود را برای حضور در اردوهای پیش از جام جهانی اعلام کرد تا در نهایت، بازیکنان حاضر در این مسابقات را از این لیست انتخاب کند. دروازه بانها: علیرضا بیرانوند پرسپولیس، سید حسین حسینی استقلال، رشید مظاهری ذوبآهن، امیر عابدزاده ماریتیمو پرتغال. مدافعان: رامین رضاییان اوستنده بلژیک، وریا غفوری استقلال، استیون بیتآشور لسآنجلس آمریکا، سید جلال حسینی پرسپولیس، محمدرضا خانزاده پدیده، مرتضی پورعلی گنجی السد قطر، محمد انصاری پرسپولیس، پژمان منتظری استقلال، سید مجید حسینی استقلال، میلاد محمدی اخمت گروژنی روسیه، امید نور افکن استقلال، روزبه چشمی استقلال،

سعید آقایی سپاهان. بازیکنان میانی: سعید عزت اللهی آمکار پرم روسیه، مسعود شجاعی آاک آتن یونان، احمد عبد اللهزاده فولاد، سامان قدوس اوسترشوندس سوئد، مهدی ترابی سایپا، دژاگه ناتینگهام فارست انگلیس، امید ابراهیمی استقلال، حاجصفی المپیاکوس یونان، علی کریمی سپاهان، سروش رفیعی الخور قطر، علی قلیزاده سایپا، وحید امیری پرسپولیس. مهاجمان: علیرضا جهانبخش آلکمار هلند، کریم انصاریفرد المپیاکوس یونان، طارمی الغرافه قطر، آزمون روبین کازان روسیه، قوچاننژاد هیرنفین هلند و کاوه رضایی شارلروا بلژیک.

 

........حوادث

* نجات معجزه آسای یک اعدامی از چوبه دار: مرد جوانی به جرم تعرض به یک دختر در دادگاه به اعدام محکوم شد, اما هنگامی که برای اجرای حکم در برابر چوبه دار قرار گرفته بود, وکیل مدافع این محکوم 29 ساله توانست سندی از رایانه دختر به‌دست بیاورد و متهم را از اعدام نجات دهد. این دختر جوان اردیبهشت سال 94 شکایت کرده بود که مرد 29 ساله ای به نام غلام او را ربوده و در خلوتگاهش واقع در ماهدشت کرج به وی تعرض کرده است. در پی این شکایت متهم جوان دستگیر شد؛ در حالی که گزارش پزشکی قانونی هم نشان میداد متهم با دختر جوان رابطه داشته است. بر این اساس غلام به اتهام تجاوز به عنف در شعبه یکم دادگاه کیفری استان البرز محاکمه شد و قضات دادگاه او را به اعدام محکوم کردند. در حالی که جوان محکوم قرار بود هفته گذشته در ندامتگاه کرج اعدام شود, سرنوشت وی با تلاش وکیل تسخیریش طور دیگری رقم خورد. غلام را یک شبانه روز قبل از اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل کرده بودند, اما وکیلش با جمعآوری اطلاعاتی از سیستم رایانه دختر جوان توانست به قضات اجرای احکام ثابت کند جوان محکوم به مرگ مرتکب تعرض به زور نشده است. بسرعت پرونده برای رسیدگی دوباره به دادگاه ارجاع شد و نمایش فیلمی که از رایانه دختر به‌دست آمده بود نشان داد این دختر با رضایت کامل خود, تن به ارتباط داده است و به این ترتیب غلام از اعدام نجات یافت. وی گفت: زندگی دوباره ام را مدیون وکیلم هستم و در این چند روز که برای اعدام با خودم خلوت کرده بودم فرصتی بود که توبه کنم وحالا بدون هیچ تردیدی دریافته ام که خداوند توبه مرا پذیرفته است. من کارگر ساختمان هستم و تقریباً ده سالی است که از افغانستان به ایران آمده ام و نمیدانستم با یک هوس شیطانی چه بلایی سرم میآید.

* انتظار مادر سلاله کوچولو برای مجازات قاتل دخترش: مرد دوره گرد معتادی که در یکی از روستاهای استان گلستان یک دختربچه پنج ساله را ربوده و او را در انبار خانه یکی از روستائیان خفه کرده بود در آخرین مراحل بازجویی جزئیات جنایت را بازگو کرد و رئیس دادگستری استان گلستان خبر داد پیگیری پرونده این قتل در دستور ویژه قرار گرفته است. سه هفته پیش بود که این دختربچه 5 ساله به نام سلاله در یکی از روستاهای آق قلا ناپدید شد و پس از جستجوی بسیار مأموران, جسد این کودک گمشده را در انبار متروک خانه یکی از روستاییان یافتند که قاتل پس از ربودن خفه اش کرده بود.

مادر سلاله به پلیس گفت: قاتل مرد معتادی به نام غفور است که در کوچه های روستا پرسه میزد و برای اهالی مزاحمت ایجاد میکرد. همه مردم روستای گری آق قلا او و خانواده اش را میشناسند و دل خوشی از این معتاد ولگرد نداشتند. چون او دست به آزار و اذیت بچه ها و مردم روستا میزد, اما هیچ وقت خانواده ها از ترس آبرو نخواسته بودند علیه او شکایت کنند. من برای این قاتل بیرحم درخواست قصاص کرده ام و باید هرچه زودتر او را در پای چوبه دار ببینم که طناب را به گردنش می اندازند. این مادر داغدار میگوید: چند وقت پیش هم غفور یکی از دختربچه های روستا را ربوده, اما او را نکشته بود و خانواده کودک از ترس آبرو شکایتی علیه او نکرده بودند. من روز مرگ سلاله به خانه مادربزرگش رفته بودم و دخترکم را در خانه تنها گذاشتم. او سرگرم بازی با عروسکهایش بود. وقتی منزل مادرشوهرم بودم غفور آمد و مثل همیشه ضمن مزاحمتهایش پیاپی تقاضای چای کرد که مادرشوهرم به او گفت چای نداریم. از اینجا برو و مزاحم نشو! که او هم بعد از کمی مکث راهش را کشید و رفت. این بانوی ترکمن ادامه داد: بعد از رفتن غفور با دلواپسی به خانه برگشتم و وارد اتاق که شدم، دیدم از دخترم خبری نیست. به مادرم که در همسایگی ما زندگی میکند، گفتم سلاله کجاست؟ گفت که به دنبال تو به خانه مادر بزرگش آمده که به ناگاه دلم چند پاره شد، چون میدانستم غفور در کوچه ها پرسه میزند. شروع به گشتن در کوچه ها کردیم تا اینکه با جنازه دختر بیگناهم رو به رو شدیم.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *