اگر پلاک «ژ» نداری طرح رایگان نداریماجرای طرح جدید ترافیک و تعیین عوارض تردد که سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران متولی اجرای آن است، جنجالهای زیادی به دنبال داشته؛ دامنه این جریان تا آن جا رسیده که سر و صدای گروه های مختلف درآمده و با وجودی که چند روز از اجرای آن می گذرد، هنوز این سر و صداها و اعتراض ها ادامه دارد. |
به گزارش ایران سپید از جمله گروه هایی که اجرای طرح جدید در تردد آن ها در محدوده طرح ترافیک تأثیر گذاشته و اعتراض تشکل هایشان را بر انگیخته، معلولان هستند. شهروندانی که تردد در مرکز شهر برایشان یکی از نیاز های مهم محسوب میشود؛ چه، انجام امور درمانی و امور روزانه و همچنین رفت و آمد به محل کار برخی معلولان، مستلزم تردد در محدوده های طرح ترافیک است، اما آنچه باعث شده تا انتقادات برخی گروه ها و کارشناسان معلولان به این طرح همچنان قوت بگیرد، صحبت های ضد و نقیض مسئولان شهری، وجود پیچیدگی ها و نکات مبهم و همچنین روشن شدن ناقص این ابهامات از سوی مسئولان ذیربط در هفته های اخیر است؛ به نحوی که معلولان متقاضی دریافت این سهمیه با سردرگمی ها و درماندگی های زیادی مواجهند.
این ابهامات مخصوصاً با انتشار مصوبه جدید شورای شهر بیشتر شد. ماده 3 این مصوبه که معلولان و جانبازان، بیماران خاص و خبرنگاران را مشمول دریافت یک نوع سهمیه دانسته، به مواردی مثل مشمول شدن این گروه ها در ضریب نیم درصد، معافیت جانبازان بالای 70 درصد و جانبازان اعصاب و روان بالای 25 درصد و همچنین معلولان ویلچری دارای پلاک «ژ» از پرداخت عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک اشاره کرده اما تکلیف معلولانی که پلاک «ژ» ندارند، چیست؟
این گزارش سعی کرده طی گفت و گو با دو تن از مسئولان شهری و یک کارشناس از جامعه معلولان ،موارد مبهم و ناروشنی های طرح جدید را بررسی کند. محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در مقام یکی از اعضای نهاد سیاستگذاری امور شهری، مرتضی قنبر نژاد، مسئول صدور آرم سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مقام اجرایی و سهیل معینی، مدیر عامل انجمن باور، مدیر عامل شبکه تشکل های نابینایان و کم بینایان ایران «چاووش» و مدیر مسئول روزنامه ایران سپید به عنوان کارشناس حوزه معلولان در مقام منتقد، مسئولانی هستند که قبول کردند در این گفت و گو شرکت کنند.
هدف اصلی نزدیک شدن به عدالت است
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سؤال ما در خصوص تعیین ضریب نیم درصد و محاسبه سهمیه معلولان، توضیحات مفصلی میدهد. او ترجیح میدهد قبل از پرداختن به پاسخ سؤال ما، کمی عقب تر رفته و از اهداف پایهریزی طرح جدید بگوید: «اصل محدوده طرح ترافیک و تعداد مجوزها توسط شورای ترافیک تهران تعیین میشود. منتها قانون مشخص کرده بحث تعیین نرخ با شورای اسلامی شهر تهران باشد. پس در اینجا دو بحث مجزا از هم مطرح است که ما بهعنوان نمایندگان شورای شهر فقط در یکی از این دو، یعنی تعیین نرخ دخالت داریم.» او ادامه میدهد: «شهرداری تهران لایحهای جهت تعیین نرخ تقدیم شورا کرد. این نکته را هم اضافه کنم که مکانیزم نرخ و نحوه محاسبه آن در دوره جدید متفاوت از دورههای قبل است. هدف از این تغییر مکانیزم و شیوه تازه محاسبه، نزدیک شدن بهعدالت است. منظورم از نزدیک شدن به عدالت، به این معنا نیست که قبلاً عدالت وجود نداشت، تأکیدم این است که یکی از اهداف مهم به کارگیری این مکانیزم، پر رنگ شدن اجرای عدالت است.» او همچنان توضیحاتش را ادامه میدهد و به این نکته اشاره میکند که در سالهای گذشته سوءاستفادههایی از برخی امتیازات از سوی عدهای صورت میگرفت که حق صاحبان اصلی آن امتیازات را تضییع میکرد: «در دورههای گذشته، عوارض تردد از محدوده طرح ترافیک نرخهای متفاوتی داشت؛ مثلاً برای گروههایی مثل خبرنگاران، جانبازان، معلولان و برخی گروههای دیگر نرخ پایینتری در نظر گرفته شده بود و بعد از این موارد، نرخهای بالاتر و نرخهای آزاد یا بخش خصوصی تعیین شده بود. اشکال کار در تفاوت فاحش بین نرخهای ارزان و نرخهای آزاد بود؛ یعنی از نظر سقف و کف بین این نرخها تفاوت زیادی بود. همین تفاوت فاحش، خیلیها را وا میداشت تا با عناوین مختلف از سهمیههای اقشاری مثل خبرنگاران و معلولان استفاده کنند. مثلاً کسی که خبرنگار واقعی نبود، از روشهای مختلف سعی میکرد کارت خبرنگاری چاپ کند یا به کمک آشنا یا دوستی معرفی نامه از جایی بگیرد تا بتواند از این تعرفههای ارزان استفاده کند. با بررسیهایی که ما کردیم، به این رسیدیم که آمار خبرنگاران واقعی در تهران، بیش از 3 هزار نفر نیست؛ حال آنکه بیش از 6 هزار نفر تحت عنوان خبرنگار توانسته بودند آرم بگیرند. خب رانتی که این فضا ایجاد کرده بود، باعث شده بود برخی خبرنگاران واقعی موفق به اخذ آرم نشوند. وجود چنین مسائلی انگیزه ایجاد ضوابط جدید را تقویت کرد تا افراد واقعی بتوانند از امتیازاتی که برایشان در نظر گرفته شده، استفاده کنند.»
برخی باعث اتلاف امتیاز میشدند
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر به موضوع اتلاف امتیازات و سهمیهها توسط عدهای از شهروندان اشاره میکند: «مشکل دیگر، اتلاف امتیاز از سوی برخی افراد بود. مثلاً شهروندی هزینه طرح ترافیک را میپرداخت، اما بعضی وقتها از آن استفاده میکرد، یعنی استفاده دائمی نداشت و با این خرید، باعث میشد شهروند دیگری که شرایط زندگی و کاری اش ایجاب میکند از طرح ترافیک استفاده کند، از این امتیاز بیبهره بماند. یک مثال ملموس تر میزنم؛ فرض کنید تعداد خودروهایی که در شهر تهران تردد میکنند، 5 میلیون است و از این تعداد فقط 100 هزار خودرو میتواند آرم بگیرد و 4 میلیون و 900 هزار خودروی دیگر از این امتیاز محروم میشود. خب این عادلانه نبود.» او اظهار میکند که اجرای طرح جدید، میزان تخلفات را کاهش میدهد: «قرار شد سهمیه به این شکل باشد که مردم در صورت نیاز اضطراری برای ورود به محدوده طرح ترافیک، مجبور به خلاف نشوند. بر همین اساس تصمیم گرفته شد برای ساعات مختلف روز اعم از ساعات شلوغی و خلوتی تعرفههای خاصی در نظر گرفته شود تا اقشار بیشتری به تناوب استفاده کنند؛ یعنی این امتیاز در انحصار عده خاصی نباشد... در واقع بحث طرح ترافیک با این طرح کارشناسی مدیریت میشود.» علیخانی بالاخره بعد از توضیحات مفصل درباره هدف از ارائه طرح جدید ترافیک، به پاسخ سؤال ما در خصوص ضریب نیم درصد میرسد: «ریز موارد مربوط به ضریب نیمدرصد در مصوبه نیامده و بر اساس جداولی محاسبه شده که جزئیاتش را دوستان در سازمان حمل و نقل و ترافیک میدانند. این ضریب پایین ترین ضریبی است که ما در مصوبه داریم و برای جانبازان و معلولان در نظر گرفته شده است.»
90 درصد تخفیف برای معلولان
برای دریافت پاسخی شفاف تر در خصوص ضریب نیم درصد، به سراغ مرتضی قنبرنژاد، مسئول صدور آرم ترافیک سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران رفتیم. جالب آنکه او اظهار میکند دخالتی در طراحی شاخصهای محاسبه مثل ضریب نیمدرصد نداشته است: «این شاخص توسط کارشناسان انجام شده و من و همکارانم در طراحی آن دخالتی نداشتیم.» اما برای اینکه مواردی در توضیحی روشنگر ارائه دهد، به پارهای فرمولهای محاسبه اشاره میکند: «فرمول محاسبه ورود به محدوده طرح ترافیک چند شاخص دارد؛ مثل ضریب مکانی، ضریب زمانی، ضریب آلایندگی ضریب شارژ و... این برای تمام گروهها قیمتی واحد دارد. شورای شهر اعلام کرد که اگر شهروندی معاینه فنی برتر بگیرد، از عدد کلی فرمول 20 درصد به او تخفیف داده میشود، اگر حسابش را از قبل شارژ کرده باشد ضریب یکش هشت دهم محاسبه میشود. برابر ماده 3 مصوبه جدید شورای شهر و تبصرههای آن، برای معلولان و جانبازان، بیماران خاص و خبرنگاران 90 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است، یعنی از کل عدد واحدی که بر اساس فرمولها محاسبه شده، این دوستان فقط 10 درصد را باید بپردازند.» قنبرنژاد در تشریح چگونگی این تخفیف اظهار میکند: «یک شهروند بر اساس ساعت ورود و خروجش اگر در ساعت پیک ترافیک وارد شود و در ساعت پیک ترافیک خارج شود، کل روزهای سال هم تردد داشته باشد، تقریباً مبلغش بالغ بر 6 میلیون و 500 هزار تومان میشود. این در حالی است که شهروند مذکور هم معاینه فنی برتر دارد و هم شارژ. وقتی 90 درصد شامل این مبلغ میشود، 6 میلیون و 500 هزار تومان به 650 هزار تومان تقلیل مییابد. حالا در نظر بگیرید که این شهروند در ساعات غیر پیک در طول سال وارد محدوده طرح شود و در همان ساعات غیر پیک از محدوده خارج شود، در این صورت باید 2 میلیون و 500 هزار تومان بپردازد که باز با همان تخفیف 90 درصدی، این مبلغ برای معلولان به 250 هزار تومان تقلیل مییابد.»
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر نیز به دیگر تخفیفها که تحت عنوان «مشوق ها» برای شهروندان در نظر گرفته شده اشاره میکند و اظهار میدارد که معلولان هم میتوانند در صورت داشتن شرایط لازم، مشمول آن مشوقها شوند: «در جدولی که مربوط به مصوبه شورای شهر است و دوستان سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری بر آن اشراف دارند، ریز این موارد مشوق آمده؛ مثلاً کسانی که دارای خودرو هیبریدی هستند از چه تخفیفهایی بهرهمند میشوند یا کسانی که معاینه فنی برتر دارند شامل چه تخفیفهایی میشوند یا کسانی که در ساعات غیرپیک وارد محدوده میشوند از چه تخفیفهایی استفاده میکنند و... این مشوقها شامل همه شهروندان است؛ به این معنا که حتی جانبازان و معلولان هم که امتیازات خود را دارند، اگر دارای این مشخصات باشند، از این تخفیفها هم بهرهمند میشوند. مواردی داریم که افراد خاص میتوانند کمتر از ضریب نیم درصدی که تعیین شده پرداخت کنند. به این شکل که در بحث اجرا، مشوقهایی در نظر گرفته شده؛ مثلاً کسانی که از خودروهای هیبریدی استفاده میکنند یا دارای برگه معاینه فنی برتر هستند از همین ضریب تعیین شده کمتر میپردازند.»
طرحها و برنامههای پیچیده، فسادزا هستند
اما در کنار توضیحات مسئولان شهری، صحبتهای سهیل معینی که نقادانه موضوع را تعقیب میکند، جالب توجه است. او هم مثل علیخانی قبل از ارائه نقد هایش، مختصری درباره هدف از اجرای این طرح میگوید: «ظاهراً هدف این طرح، ساماندهی ترافیک شهر و جلوگیری از آلودگی است، حتی نمایندگان شورای اسلامی شهر تهران و مسئولان شهرداری در گفتوگوهایی که انجام دادند، در پاسخ به این سؤال که آیا از رهگذر این طرح هدف کسب درآمد بیشتر برای شهرداری است؟ اظهار کردند که هدف اصلی طرح کسب درآمد نیست؛ ممکن است شهرداری غیر مستقیم از اجرای این طرح عایدی خوبی داشته باشد، اما ما بهدنبال این نیستیم که از طرح جدید، درآمد کسب کنیم و هدفمان ساماندهی است.» مدیر عامل انجمن معلولان باور اظهار میکند که این طرح پیچیده است و اساساً طرحهای پیچیده میتواند فساد را بهدنبال خود بیاورد: «در اینجا دو بحث مطرح است؛ نخست خود طرح و تأثیر آن بر گروههای هدف مثل معلولان که من نمیتوانم در این زمینه اظهار نظر کنم. چون تخصص لازم را ندارم و از دیگر سو، اطلاعات کافی در اختیارمان نیست. نکته قابل بحث که از اواخر سال گذشته مطرح شده، پیچیده بودن طرح است؛ طرحی که پیچیده است، اتفاقاً میتواند فسادزا باشد؛ چرا؟ چون اطلاع دقیقی از چگونگی روند طرح نیست و نمیشود بدرستی مسائل آن را رصد کرد بنا بر این اجرای طرح امر مشکلی است.» چاووش، مدیر عامل شبکه تشکلهای نابینایان و کم بینایان کشور در تکمیل توضیحاتش، به نقدهای پلیس راهور قبل از سال جدید اشاره میکند: «حتی پلیس راهور قبل از عید به این طرح اعتراض و اعلام کرد که اجرای چنین طرحی مستلزم اطلاعات وسیعی است و اتوماسیون و همچنین زیر ساختهای لازم برای اجرای آن مهیا نشده. به نظر من اعتراض پلیس راهور و نقدهای زیادی که پیش از سال جدید بر این طرح از سوی کارشناسان وارد شد، درست بود.»
طرح جدید ناپختگیهای زیادی دارد
سهیل معینی نوک پیکان انتقاداتش را به اصل طرح نشانه رفته و این طرح را ناپخته میداند: «با شروع سال جدید، بهنظر میرسد تمام آن دغدغهها و اشکالات وارده درست بوده، چرا که طرح، طرح خام و ناپخته ای است، خیلی از زوایا دیده نشده؛ نمیشود چنین طرحی را در پایتخت با همان شیوههای قدیمی ایرانی «راهبنداز، جا بنداز» شروع کنی. این روش غلط است و سردرگمیهای زیادی به بار میآورد.» وی طرح جدید را دارای اشکالات زیادی میداند و تأکید میکند که پیچیدگیهای طرح، کارشناسان را هم با ابهامات زیادی مواجه کرده: «البته برای هر طرح که اجرا میشود، میتوان فاکتورهایی در نظر گرفت که بعد از طی شدن مدت زمانی بتوان آن فاکتورها و اشکالات را برطرف کرد. منتها به این معنی که در طراحی آن طرح، فکر کارشناسی صورت بگیرد و تمهیدات لازم اندیشیده شود. نهایتاً اشکالاتی که از نظر کارشناسان مغفول مانده و در هنگام اجرا معلوم میشود، قابل بررسی و برطرف شدن است، ولی وقتی این همه ابهام درباره طرح جدید ترافیک در ذهن کارشناسان ایجاد شده، نشان میدهد که این طرح اساساً دارای اشکالات زیادی است و نمیشود این را براحتی راه انداخت و جا انداخت.»
مردم همراهی کنند، اشکالات برطرف میشود
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر هم این نقد را میپذیرد که طرح دارای اشکالات است، اما معتقد است همین طرح برای عدهای از شهروندان به صرفه است: «قطعاً این طرح اشکالات زیادی دارد و این اشکالات به مرور و در هنگام اجرا برطرف میشود؛ به هر حال بعد از 38 سال برای نخستین بار است که چنین طرحی اجرا میشود. اگر مردم همراهی کنند اشکالات طرح سریع تر حل میشود. کما اینکه پارهای اشکالات درباره تعرفههای معلولان و جانبازان وجود داشت که با اصلاحاتی در ارقام برطرف شد. به نظر من طرح جدید برای کسانی که دائماً از طرح ترافیک استفاده نمیکنند به صرفه است.»
مبنای دسته بندیها معلوم نیست
مدیرعامل باور به پارهای موارد مندرج در ماده 3 مصوبه شورای اسلامی شهر اشاره میکند: «درباره گروه هدف افراد معلول، از همان ابتدا ما با ابهامات زیادی مواجه شدیم. صحبتهایی هم با نمایندگان شورای شهر داشتیم که وضعیت معلولان مشخص شود چون در طرح اولیه استثنائات روشن نشده بود. وقتی مصوبه شورای شهر اعلام شد، روشن شد که ماده 3 این مصوبه به جانبازان و معلولان اختصاص دارد. در این ماده تأکید میشود معلولان ویلچری که دارای پلاک ژ هستند، از پرداخت عوارض معافند.» وی در بیان ابهامات این طرح اظهار میکند که مشخص نیست آیا معلولان دارای پلاک ژ هم باید در سامانه ثبتنام کنند یا نه؟ «یکی از مهمترین ابهامات، ناروشن بودن این موضوع است که دارندگان پلاک ژ هم آیا باید در سامانه ثبتنام کنند یا نه؟ این را ما نمیدانیم.» مرتضی قنبرنژاد، مسئول صدور آرم ترافیک سازمان حمل و نقل و ترافیک هم در پاسخ به این نقد معینی اظهار میکند که دارندگان پلاک «ژ» نیازی به ثبتنام در سامانه ندارند و میتوانند همچنان از امتیازات مربوط به تردد در محدوده ترافیک بهرهمند شوند. اما انتقادات معینی بر مندرجات ماده 3 مصوبه شورای شهر همچنان ادامه دارد. او میگوید مبنای ضریب نیم درصد که در این ماده آمده ناروشن است: «در بخش دیگری از این ماده و تبصرههای آن آمده که جانبازان بالای 70 درصد و همچنین جانبازان اعصاب و روان بالای 25 درصد از پرداخت عوارض معافند و معلولان و بیماران خاص مشمول ضریب نیم درصد میشوند. همین ضریب نیم درصد برای ما کاملاً مبهم بود که بر چه اساس و شاخصی محاسبه شده است. یکسری فرمولهایی در نظر گرفته شده که وقتی بررسی کردیم، با پیچیدگیهای زیادی مواجه شدیم چون چند ضریب وجود داشت؛ مثلاً ضریب نیم درصد قیمت پایه روزانه. یک قیمت پایه روزانه 20هزار تومانی به اضافه 20 درصد گذاشته بودند که واقعاً ابهام داشت. معلوم نبود که این قیمت پایه اصلاً چیست؟ آیا نیم درصدی که اعلام شده همان نیم درصد پایه است؟ ما نشستیم این قیمت پایه را حساب کردیم و مبلغی معادل 150-60 تک تومن درآمد که معقول به نظر نمیرسد.» معینی دسته بندیهای معلولان در ماده مذکور را هم فاقد مبانی و مصادیق صحیح عنوان میکند: «ابهام مهم دیگر، بیماران خاص است. مصادیق بیماران خاص چیست؟ بعد در همین ماده 3 به معلولان جسمی-حرکتی اشاره میشود؛ منظور از افراد معلول جسمی-حرکتی چیست؟ یعنی طرح شامل نابینایان و ناشنوایان نمیشود؟ خب الآن من فردِ نابینای صاحب خودرویی هستم که دارای پلاک ژ نیست و همسر یا برادر یا خواهر من باید با این خودرو مرا به مرکز شهر برای انجام امور روزانه یا محل کارم برساند؛ حالا تکلیف من چیست؟ چون من معلول جسمی-حرکتی نیستم مشمول این طرح نمیشوم؟ به چه دلیل؟ اصلاً مصادیق معلولان جسمی-حرکتی چیست؟ معلولان ویلچری، معلولان دارای یک عصا یا معلولان دارای دو عصا؟ مبنای این تشخیص چیست؟» محمد علیخانی در توضیح موارد مربوط به دارندگان پلاک «ژ» چنین اظهار میکند: «درباره معلولان و جانبازان موضوع در دو بخش بررسی شد. یکی معلولان دارای پلاک «ژ» که این افراد به طور رایگان میتوانند وارد محدودههای ترافیک شوند، اما بخش دوم به معلولانی ارتباط دارد که دارای این پلاک نیستند و خودروی شخصی دارند و تشخیص معلول یا غیر معلول بودن این افراد ساده نیست. این شهروندان باید مدارک لازم را ارائه دهند. با ارائه مدارک و احراز معلولیت، این شهروندان میتوانند از حداقل تعرفههای تعیین شده در این مصوبه بهرهمند شوند.» رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر درباره دسته بندیهای معلولان توضیحی نمیدهد، اما به دسته بندیهای جانبازان اشاره میکند و اظهار میدارد که شورای شهر در این دستهبندی دخالتی نداشته است: «بحث جانبازان با معلولان کمی متفاوت است. دسته بندیهایی که درباره جانبازان صورت گرفته، بر اساس قانون حمایت از ایثارگران است. ما دخالتی در این دستهبندیها نداشتیم.» مرتضی قنبرنژاد نیز اظهار میکند که شورای شهر و شهرداری دخالتی در دستهبندیهای معلولان نداشتند و بر اساس آن چه از سوی سازمان بهزیستی اعلام شده، عمل کرده اند: «ما در تقسیمبندی یا گروهبندی معلولان هیچ دخالتی نداشتیم. اعضای شورای شهر و شهرداری براساس آنچه از سوی سازمان بهزیستی اعلام شده، سهمیههای معلولان را در نظر گرفتهاند.»
باید کارگروههای تخصصی تشکیل شود
معینی بهعنوان کارشناس حوزه معلولان که خود یکی از اعضای جامعه معلولان است، نکته پایانی خود را خطاب به اعضای شورای شهر چنین اظهار میکند: «در اینجا لازم میدانم نکتهای نقدآمیز خطاب به دوستان شورای شهر مطرح کنم. این دوستان توجه نکردند که کارگروههای تخصصی مثل افراد معلول را که در حکم بازوهای تخصصی است تشکیل دهند. بارها ما این موضوع را به دوستان تأکید کردیم تا در چنین روزهایی، هنگام تصمیمگیری، آن چه صحیح است اتخاذ شود. روشن است که نمایندگان شورای شهر آگاهیهای لازم درباره معلولان را ندارند؛ اینکه ما چند گروه معلولیتی داریم، کدام گروه از معلولان بیشترین نیاز به دسترسی را دارند و... اگر دوستان شورای شهر کارگروه تخصصی معلولان را با بهرهگیری از کارشناسان این حوزه فعال در تشکلهای معلولان تشکیل میدادند، قطعاً در پایهریزی طرح جدید ترافیک، جمیع جهات مربوط به معلولان در نظر گرفته میشد.»
به هر حال طرح ترافیک جدید از 15 اردیبهشت آغاز شده اما با وجود توضیحات مسوولان هنوز ابهامات زیادی برای معلولانی که فاقد پلاک «ژ» هستند وجود دارد و تعداد بسیاری از صاحبان پلاک «ژ» نیز از دریافت پیامک های جریمه به توانش خبر دادهاند.
مجید سرایی
|
|||||||||
پلاک های مناطق شمال تهران ایران 11وایران 44وایران 77متعلق به منطقه های 1و2و3و4و5و7و8و22پلاک های مناطق مرکزتهران ایران 22وایران 55وایران 88متعلق به منطقه های 2و6و10و11و12پلاک های مناطق جنوب تهران ایران 33وایران 66وایران 99متعلق به منطقه های 9و13و14و15و16و17و18و19و20و21.فقط پلاک های باحروف ق مخصوص قلب ومرکزتهران مثال ایران 77ق ایران 88 ق ایران 99 ق
|