شناسه خبر: 13280 منتشر شده در مورخ: 1397/2/13 ساعت: 07:53 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 13 اردیبهشت 1397

روزنامه پنجشنبه 13 اردیبهشت 1397

معلم استثنایی دانشآموز ویژه - چگونه حقوق خود را حساب کنیم (بخش دوم) - ارتباط شکل ظاهری ناخنها با سلامتی - تلاش یک نابینا برای افزایش شانس استخدام نابینایان - هدف تیم ملی ارتقای رنکینگ جهانی است - مرد سه زنه قربانی کینه همسر دوم - چاردیواری

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 13 اردیبهشت 1397

16 شعبان 1439

3 می 2018

سال بیست و دوم شماره 5843

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

معلم استثنایی دانشآموز ویژه 2

چگونه حقوق خود را حساب کنیم (بخش دوم) 6

ارتباط شکل ظاهری ناخنها با سلامتی 8

تلاش یک نابینا برای افزایش شانس استخدام نابینایان 10

هدف تیم ملی ارتقای رنکینگ جهانی است 13

مرد سه زنه قربانی کینه همسر دوم

چاردیواری 18

..........یادداشت معلم

* معلم استثنایی دانشآموز ویژه: در جهان امروز، و در نظام سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، توجه به کودکان و دانش آموزان، بخصوص " کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه" (استثنایی) از جمله شاخص های ارج نهادن به ارزشهای والای انسانی محسوب می شود. با مروری کوتاه در می یابیم نزدیک به یکسال است که به همت معلمان دلسوز، علاقمند و بزرگ همچون "جبار باغچه بان" تعلیم و تربیت " کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه" با رویکردی نوین در میهن عزیزمان آغاز شده، پیچ و خم هایی را پشت سر نهاده و گام به گام توسعه یافته است. در ابتدا آموزش نابینایان و ناشنوایان مورد توجه قرار گرفت و در دهه های بعدی گروه هایی دیگر از جمله کودکان دارای مشکلات حرکتی، ذهنی و نیز اختلالات عاطفی- رفتاری تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی قرار گرفتند. با افزایش و توسعه رشته های تحصیلی مرتبط با این بخش از تعلیم و تربیت در مراکز تربیت معلم و دانشگاه ها، آموزش و پروش استثنایی توسعه یافته و گروه های بیشتری از کودکان با نیازهای ویژه را در برگرفت.  در حال حاضر و در بیست و هشتمین سال تأسیس" سازمان آموزش و پرورش استثنایی"مجموعاً بیش از یکصد و چهل هزار نفر از دانش آموزان نابینا و کم بینا ناشنوا و کم شنوا، آهسته گامان(کم توان ذهنی)، کودکان دارای مشکلات حرکتی، اختلالات عاطفی- رفتاری، اختلالات یادگیری، اختلالات طیف اوتیسم و نیز دانش آموزان داری معلولیت های چند گانه از دوره پیش دبستانی تا پایان دوره دبیرستان در مراکز آموزشی ویژه توسط نیروی انسانی متخصص،آموزش دیده و ماهر یا در نظام "آموزش فراگیر" و در کنار میلیون ها دانش آموز(عادی ) سراسر کشور به تحصیل اشتغال دارند. بر هیچکس پوشیده نیست که موفقیت همه جانبه آموزش و پرورش به عنوان گسترده ترین دستگاه دولتی و نیز بنیادی ترین و مهمترین نهاد پرورشگر و تاثیرگذار بر همه تحولات اجتماعی، مبتنی بر کوششهای مستمر و تلاشهای ثمر بخش معلمانی است که علیرغم نابرابریهای اجتماعی، طبقاتی، استخدامی، اداری و همچنین مضیغه های شغلی، معیشتی و رفاهی، همچنان گهواره جنبان سرمایه های اجتماعی و همراه و همگام با والدین و دانش آموزان و در کنار آنان، انتقال میراث تمدنی و فرهنگی از نسلی به نسل دیگر را بر عهده دارند. در این میان ،معلمان استثنایی که آگاهانه برگزیده از سیر و راه رسول الله صلی الله علیه و آله که"افضل الاعمال احمزها" (بهترین  کارها ، سخت ترین آنهاست) با پذیرش مسئولیت دشوار آموزش و پزورش و توانبخش دانش آموزان با نیازهای ویژه از یک سو همراه و همدل با والدین این دانش آموزان آرامشگر آلام و خستگیهای مداوم و طاقت فرسای آنان اند و از سوی دیگر ضمن تعهد برابر کامل برنامه های درسی و رعایت چارچوب مقرر در همه مدارس سراسر کشور به تحقق  هدفی دشوارتر که عبارت است از تغییر نگرش در مردم و مسئولین و ایجاد نگرش مثبت در آنان نسبت به کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه و آموزش و پرورش این کودکان تلاش نمایند تا صفت " نیازهای ویژه" را به"دارای توانائیهای" تبدیل نمایند و آنان را به کفایت متناسب اجتماعی و اقتصادی برسانند. اینک به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم با تعظیم و تقدیر از معلمان استثنایی، دیگر بار کوششهای مستمر و تلاشهای ثمر بخش آنان را ارج می نهیم و سپاس والدین و دانش آموزان با نیازهای ویژه را صمیمانه تقدیم این بزرگواران می نمائیم. دکتر مهدی صادقینژاد

* گلواژه: پیامبر صلی ا... علیه و آله: بخشنده ترین شما پس از من، کسى است که دانشى بیاموزد، آن گاه دانش خود را بپراکند.

* گلواژه: امام سجّاد علیه السلام: حق استاد تو این است که بزرگش دارى و محضرش را محترم شمارى و با دقّت به سخنانش گوش بسپارى.

* امام باقر علیه السلام: زکات دانش، آموختن آن به بندگان خدا است.

........اقتصادی

* در بخش قبل آموزش حساب کردن حقوق و دستمزد را آغاز کردیم و در ادامه مابقی این آموزش را میخوانید. پایه سنوات به چه کارگرانی تعلق میگیرد؟ بر اساس بخشنامه اسفندماه ۹۱ وزارت کار، تمام کارکنان که دارای یکسال سابقه کار شده و یا یکسال از دریافت آخرین پایه سنوات آنها در همان کارگاه گذشته باشد، مشمول دریافت «پایه سنوات» هستند که این مبلغ باید بر روی مزد مبنای کارگران لحاظ شود تا به تناسب در اضافه کار، عیدی و حق سنوات نیروی کار مورد محاسبه قرار گیرد. بنابر این «پایه سنوات» نباید به عنوان یک ردیف جداگانه محاسبه شود. بنابر این کارگرانی که در کارگاه جاری حد اقل یکسال یا بیشتر سابقه کار دارند مشمول «پایه سنوات» خواهند شد. «پایه سنوات» در کارگاه‌هایی که طرح طبقه بندی مشاغل ندارند روزانه ۱۷۰۰ تومان (ماهیانه ۵۱ هزار تومان) است؛ اما در کارگاه‌های دارای طرح طبقه بندی مشاغل این نرخ در گروه‌های شغلی بیست گانه متغیر خواهد بود. به این ترتیب با توجه به اینکه در طرح طبقه بندی مشاغل، بیست گروه شغلی تعریف شده، این پایه سنوات برای گروه های شغلی دو تا یازدهم به ازای هر گروه روزانه ۲۰ تومان اضافه خواهد شد. همچنین پایه سنوات کارگران گروه‌های شغلی دوازدهم تا بیستم به ازای هر گروه روزانه ۴۰ تومان افزوده میشود. با این توضیح، مجموع سه ردیف «افزایش ۱۰.۴ درصدی»، «رقم ثابت ۸۴ هزار و ۶۲۴» و «پایه سنوات (به شرط داشتن حداقل یک سال سابقه کار)» مزد مبنای کارگرانِ دارای سایر سطوح مزدی را تشکیل میدهد. بنابر این، دستمزد ثابت ماهیانه این فرد با احتساب حق مسکن (۴۰ هزار تومان) و حق بن کارگری(۱۱۰ هزار تومان) یک میلیون و ۵۵۹ هزار و ۴۲۴ تومان می‌شود که بدون احتساب اضافه کار و سایر ردیفهای متغیر مندرج در فیش حقوقی است. کارگران متاهل نیز به ازای هر فرزند مشمول دریافت ۱۱۱ هزار و ۱۲۶ تومان حق عائله مندی میشوند. ادامه دارد ...

.......بهداشت و سلامت

* ارتباط شکل ظاهری ناخنها با سلامتی: ناخن آخرین عضو بدن است که بروز تغییر در آن به لحاظ ارتباط با مشکل جسمی مورد توجه قرار میگیرد. هر چند بروز تغییراتی در شکل و رنگ ناخنها میتواند نشان دهنده وجود مشکلاتی از قبیل اضطراب، از دست رفتن آب بدن و حتی کمخونی باشد اما اگر این تغییرات ظاهری ناشی از کمبود آهن باشد باید مکمل‌ استفاده شود. اغلب مشکلاتی که برای ناخنها بوجود میآیند نشانه موضوع جدی نیست اما گاهی اوقات از وجود بیماریها و عارضه‌های جدی و طولانی مدت از قبیل کمخونی حکایت دارد. برخی از این تغییرات عبارتند از: در صورتیکه سطح ناخن شکل تو رفتگی پیدا کند و به شکل قاشق درآید میتواند نشان دهنده فقر آهن باشد. برای حل این مشکل باید سبزیجات حاوی برگهای تیره، خشکبار را در رژیم غذایی گنجاند. در صورتیکه ناخنها ظاهری سالم و براق نداشته باشند میتوان به وجود عفونت در بدن پی برد. همچنین گود افتادن یا رنگ پریدگی ناخنها میتواند حاکی از بیماری پسوریازیس یا دیگر مشکلات پوستی باشد. اضطراب نیز علت اصلی جویدن ناخنهاست زیرا فرد را از مشکل خود غافل میسازد. در صورتیکه به جویدن ناخنهایتان عادت دارید، توجه کنید چه شرایطی باعث میشود به این کار اقدام کنید. حفظ رطوبت بدن یکی از عوامل مهم در سلامت ناخنهاست. از دست رفتن آب بدن موجب شکننده شدن ناخنها میشود. بالا رفتن سن نیز موجب میشود ناخنها ضخیمتر شده و شکننده تر شوند هر چند این شرایط طبیعی است و بخشی از فرآیند افزایش سن است. برای حفظ سلامت و شادابی ناخنها مصرف مکملهای حاوی روی کمک کننده است. زرد شدن ناخنها یکی از بزرگترین نشانه‌های این است که فرد سیگار مصرف میکند یا قبلا سیگاری بوده است. از گذشته‌ها وجود لکه‌های سفیدرنگ روی ناخنها نشانه ضربه دیدن ناخنها بوده است. اما در صورتیکه پس از چند هفته کوتاه از بین نروند می‌تواند نشان دهنده مشکلاتی از قبیل دیابت باشد.

.......از شش نقطه جهان

* تلاش یک نابینا برای افزایش شانس استخدام نابینایان: ماجرای یافتن شغل مناسب برای نابینایان یکی از دغدغه های اصلی این گروه در زندگی به حساب میآید. کمتر منبعی را میتوان پیدا کرد که به این دسته از افراد آموزش دهد که چطور میتوانند در مصاحبه های شغلی، مسیر مصاحبه را که اغلب به ضررشان است، به نفع خود تغییر دهند یا چطور یک کسب و کار موفق راه بیندازند. یک فرد نابینا با تلاش خود توانسته است تجربه خوبی در محیط کار به دست آورد و حال دنبال ایجاد فرصتی برای سایر معلولان است.

کتی مارتینز نابینا است؛ اما این باعث نشده که به ادامه تحصیل نپردازد و وارد محیط کار نشود. او مدتی در اتاق بازرگانی اسپانیا مشغول به کار بود و همچنین تا به حال در دو شرکت خدمت کرده است. مارتینز مدتی روی استراتژی معلولیت و دسترسیپذیری شرکت Wells Fargo کار کرد؛ اما زمانی که میخواست کسب و کار خود را راه اندازی کند، با ایده اش موافقت نشد. دلیل مخالفت این بود که مشاور او در اداره توانبخشی کالیفرنیا معتقد بود آرمانهای شغلی او نمیتواند به موفقیتهای بزرگ منجر شود زیرا او نابینا است. مارتینز در این خصوص میگوید:

مشاور من در اداره توانبخشی کالیفرنیا انتظار چندان زیادی از افراد دارای ناتوانی جسمی ندارد. درنتیجه اغلب مشاغلی که به این افراد پیشنهاد میشود، کارهای سطح پایینی هستند که امیدی به رشدشان در آینده نیست. او در مورد من همینطور فکر میکرد و توقع انجام کارهای سطح بالا نداشت؛ اما کسانی که در زندگی من بودند میدانستند تواناییهای بالایی دارم و زمانی که برای گرفتن مدرکم تلاش میکردم در هر مرحله از من حمایت کردند.

برای مارتینز حدود ۱۳ سال طول کشید تا بتواند مدرک خود را از دانشگاه بگیرد؛ اما تأخیری که در ورود به دنیای کار داشت مانع از این نشد که دنبال رؤیای خود نرود. او آرزو داشت بتواند ثابت کند افراد دارای ناتوانی جسمی از عهده انجام کارهای مهم برمیآیند و نباید نادیده گرفته شوند. او در این باره میگوید:

من میخواهم جامعه و محیط کاری را فراهم کنم تا هر شخصی با هر میزان توانایی بتواند در رشته مورد نظر خود تحصیل کند، آینده شغلی خوبی داشته باشد، بتواند خانه بخرد و در زندگی موفق باشد. انجام این کار مستلزم ساخت اجتماعی است که از نظر فیزیکی و دیجیتال قابل دسترسی باشد. همچنین نگاه مردم به تواناییهای افرادی که دارای معلولیت جسمی هستند باید تغییر کند و تمایل ما به شرکت در جوامع و حضور در محیطهای کار باید درک شود.

کسب و کار مارتینز قدم بزرگی در راه تغییر طرز تفکر مردم نسبت به افراد دارای ناتوانی جسمی در اجتماع و در محیط کار بود. در مورد این کسب و کار و تأثیراتش در شماره های آینده بیشتر خواهیم خواند. «ادامه دارد»

* گلواژه: اى کسانى که ایمان آورده‏اید، از صبر و نماز کمک بگیرید که خداوند با صابران است. بقره آیه ۱۵۳

 

......ورزشی

* هدف تیم ملی ارتقای رنکینگ جهانی است: تیم ملی جودوی نابینایان در رقابتهای جام جهانی آنتالیا در ترکیه، دو مدال برنز انفرادی و عنوان سوم مشترک تیمی را به دست آورد و پس از اردوی مشترک با کشورهای شرکت کننده در این مسابقات، به ایران بازگشت. محمدرضا یوسفزاده سرمربی تیم ملی جودوی نابینایان در خصوص این رقابتها گفت: جام جهانی با حضور ۱۵۰ جودوکار مرد و ۷۰ ورزشکار زن از ۳۵ کشور جهان در ترکیه برگزار شد. رضا غلامی در وزن -66 کیلوگرم و محمدرضا خیرا...زاده در وزن +100 کیلوگرم، صاحب مدال برنز شدند و در بخش تیمی نیز عنوان مشترک سوم را به همراه روسیه کسب کردیم. تیمهای کره جنوبی و ازبکستان هم عناوین قهرمان و نایب قهرمانی را به دست آوردند. وی افزود: تیم ایران با ترکیب علی عباسنژاد، امید جعفری، فرید عساکره، احسان موسینژاد، رضا غلامی و محمدرضا خیرا...زاده در این رقابتها شرکت کرد. تیم ملی پس از این مسابقات، اردوی مشترکی با تیمهای شرکت کننده در این رقابتها برگزار کرد. یوسفزاده هدف از شرکت در این پیکارها را ارتقای رنکینگ جهانی ملی پوشان دانست و اظهار داشت: تقریباً تمامی ورزشکاران شرکت کننده در این رقابتها در بازیهای پارالمپیک 2016 ریو حضور داشتند و برای گرفتن سهمیه پارالمپیک 2020 توکیو، در این مسابقات شرکت کردند. کره جنوبی و ازبکستان از تیمهای مدعی و رقبای اصلی ما در جهان هستند. حضور در این رقابتها در ارتقای رنکینگ ملی پوشان جهت حضور در بازیهای پارالمپیک توکیو بسیار مؤثر بود. سرمربی تیم ملی جودوی نابینایان در پایان گفت: تنها راه ما برای کسب نتیجه مورد نظر در بازیهای پاراآسیایی جاکارتا، شرکت در کمپهای بین المللی و تبادل تکنیک و تاکتیک و رسیدن به خودباوری است. با شرکت در اردوهای داخلی، میتوانیم تک چهره هایی پرورش دهیم که بتوانند برای آینده جودوی نابینایان ایران و تورنمنتهای مهم پیش رو، مدال کسب کنند.

........حوادث

* مرد سه زنه قربانی کینه همسر دوم: زن میانسال وقتی فهمید شوهرش برای سومین بار ازدواج کرده با او درگیر شد و همین اختلاف مرگ شوهر را رقم زد. ساعت 7:34  سه‌شنبه 28 فروردین مأموران کلانتری 150 تهرانسر، مرگ مرموز مرد میانسالی را در یکی از بیمارستانهای پایتخت به بازپرس کشیک قتل اعلام کردند. به دنبال اعلام این خبر بازپرس شعبه ششم دادسرای امور جنایی تهران به همراه تیم بررسی صحنه جرم راهی محل حادثه شدند. یکی از شاهدان ماجرا که از دوستان مقتول بود در تحقیقات گفت: سیروس با همسر دومش، مهناز مشکل داشت. همسرش خودروی او را بدون اجازه برداشته بود و هر چه سیروس با او تماس میگرفت که خودرو را برگرداند او راضی نمیشد. تا اینکه روز حادثه یک نفر که نمیدانم چه کسی بود با سیروس تماس گرفت و به او آدرس محلی را که خودرو اش پارک شده بود، داد. بلافاصله به محل مورد نظر رفتیم و خودروی سیروس را مقابل خانه‌ای دیدیم. سیروس با چاقو یکی از لاستیکها را پنچر کرد. ما دو ساعتی داخل خودرو در کمین نشستیم تا اینکه همسر سیروس به همراه زن جوانی از خانه خارج شدند. سیروس به طرف آنها رفت و مهناز با دیدن او بلافاصله سوار خودرو شد و درها را قفل کرد.  در همین لحظه مهناز خودرو را روشن کرد و در حالی که سیروس جلوی خودرو ایستاده بود او حرکت کرد و سیروس را زیر گرفت. بعد هم فرار کرد، من سیروس را به بیمارستان رساندم اما فوت کرد. در حالی که تحقیقات ادامه داشت، 5 اردیبهشت، مهناز به کلانتری 150 تهرانسر رفت و خود را معرفی کرد. به‌دنبال این ماجرا زن جوان دستگیر و روز یکشنبه برای تحقیقات به دادسرای امور جنایی تهران منتقل شد. زن 50 ساله در تحقیقات گفت: من همسر دوم سیروس بودم، 15 سال قبل به عقد او درآمدم و یک پسر بزرگ هم دارم. 4 فروردین بود که از سیروس خواستم خودرو اش را به من بدهد تا به مسافرت بروم. او قبول کرد اما گفت دو یا سه روزه برگردم، اما من پشیمان شدم.  همان روز داخل خودروی شوهرم، گوشی تلفن همراهش را پیدا کردم که آن را جا گذاشته بود. گوشی را که روشن کردم عکس و پیامهای زنی را دیدم که متوجه شدم همسر سوم شوهرم است. شوکه شدم. فوراً به سیروس زنگ زدم و دعوایمان شد. از سر لجبازی عکس و پیامهای آن زن را برای همسر اول سیروس هم فرستادم و آنها را هم به جان همدیگر انداختم. سر همین موضوع با هم اختلاف پیدا کردیم و روز حادثه با من تماس گرفت و گفت ساکم را که داخل خودرو است میخواهم. من به دروغ به او گفتم شهرستان هستم. او هم گفت شهرستان است و با این حرف خیالم راحت شد که تهران نیست، اما ساعتی بعد او را مقابل خانه دوستم دیدم. چون خیلی عصبانی بود، سریع درها را قفل کردیم. او شروع به داد و فریاد کرد و من برای اینکه بتوانم از دستش فرار کنم شروع به حرکت کردم که نمیدانم چه شد زیر خودرو رفت. قصد من کشتن نبود و زمانی که متوجه شدم سیروس فوت کرده است فوراً خودم را معرفی کردم.

........چاردیواری

* سلام عزیزان خوشبختانه این هفته توأم شده با انتشار خبر مسرتبخش ابلاغ قانون حمایت از حقوق افراد معلول که ضمن تبریک آن به کلیه خوانندگان به عنوان دستآوردی بزرگ برای بهبود زندگی نابینایان و کمبینایان کشور، آرزو میکنم همه تشکلهای نابینایان پیگیری اجرای این قانون را سر لوحه فعالیتهای خود قرار دهند. تا از این خبر فاصله نگرفته ایم در پاسخ به درخواست آقای امینی از شیراز برای نقد و بررسی مفاد این قانون به اطلاعتان برسانم از روز شنبه مواد این قانون به تدریج در روزنامه هر روز به چاپ خواهد رسید در کنار آن متن کامل قانون در سایت ایران سپید در دسترس همه نابینایان و کمبینایان است و پس از پایان چاپ کامل مواد قانون نقد و بررسی مواد آن را آغاز میکنیم. آقای قاسمی از تبریز در خصوص پیامرسان داخلی سروش پرسیده اند و پیگیری این امر که چرا این پیامرسان برای کاربری نابینایان مناسبسازی نشده است پاسخ این پرسش را در بخش فناوریهای امیدبخش خواهید خواهند. آقای طبرستانی از آمل نیز خواهان آمورش نرم افزارهای گوشی همراه و اصطلاحات انگلیسی رایانه در روزنامه شدند. قبلاً در این خصوص توضیح داده بودم که روزنامه وسیله مناسبی برای آموزش نرم افزار نیست. وظیفه ما در روزنامه اطلاعرسانی در خصوص فناوریها و نرم افزارهای کمکی برای نابینایان و کمبینایان است تا خوانندگان پس از آگاهی به سراغ آموختن آنها بروند از طریق برگزاری دوره های آموزشی یا نرم افزار ها یا سی دیهای خودآموز، اما روزنامه جای آموزش فنی نیست. آقای اقبالی با توصیف تجربه خود در مراجعه به سازمان بهزیستی از اینکه مددکاران به جای گفتگو با خود ایشان از همراهانشان پرس و جو میکردند به شدت شکوه کردند و آن را توهین به شخص نابینا دانستند ضمن تأیید این شکایت و رفتار نامناسب مددکار سازمان بهزیستی که به دلیل شغل خود به شکل مضاعف باید مورد انتقاد قرارگیرد، دوستانه بگویم این انتقاد  به آقای اقبالی نیز وارد است که چرا پس از دیدار این رفتار مداخله نکرده و به طور مستقیم از مددکار میخواست در مورد مسائل او با خودش سخن بگویند آقای اقبالی حق داشت دلخور شود اما وظیفه داشت به مددکار تذکر میداد که شخص نابینا فقط نابینا است و مسائل شخصی اش را باید از خودش پرسید تا رفتار زشت آن مددکار دیگر تکرار نشود. آقای حسین کاظمینی با ابراز تأسف از مرگ جناب لکا که همکلاسی سابق ایشان بوده این ضایعه را تسلیت گفتند. آقای ملکوتی با اشاره به مفاد سخن هفته 8 اردیبهشت برخورد جامعه نابینایان را با افراد تحصیلکرده و صاحب شغل نابینا موجب دوری آنها از فعالیتها اجتماعی دانسته است به گفته ایشان برخی نابینایان نسبت به نابینایان صاحب شغل حسادت میکنند و تلاش میکنند که آنها از فعالیتهای جمعی نابینایان دور شوند. آقای فرزندی خواهان مصاحبه با ورزشکاران در اردوهای پاراآسیایی و جهانی شدند. میماند وداع با شما تا گفتگوی دیگر.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *