شناسه خبر: 1321 منتشر شده در مورخ: 1392/9/17 ساعت: 12:29 گروه: مشاوره  
سکته مغزی را دست کم نگیرید

سکته مغزی را دست کم نگیرید

سکته، بویژه سکته مغزی ناگهانی اتفاق می‌افتد و خیلی سریع فرد مبتلا و اطرافیانش را خلع‌سلاح می‌کند؛ بخصوص اگر ندانیم چه علائمی دارد و در قبال آن، باید چه اقداماتی انجام دهیم.

مهم‌ترین مساله در برخورد با فرد مبتلا به سکته مغزی انتقال هرچه سریع‌تر او به بیمارستان است. این یک مساله حیاتی هم در زنده‌ماندن فرد و هم افزایش کیفیت زندگی او پس از درمان به شمار می‌رود. برای آنکه بتوانید بهتر با این بیماران رفتار کنید باید نکات متفاوتی را در ذهن داشته و البته سکته مغزی را از جهات مختلف بشناسید.

نشانه های اصلی سکته مغزی

آگاهی از علائم اصلی بروز سکته مغزی بسیار راهگشاست زیرا در این حال می توانید بدون معطلی اقدام کرده و بیمار را به بیمارستان منتقل کنید.

افتادگی صورت: دقت کنید آیا در یک طرف صورت بیمار افتادگی دیده می‌شود یا بیمار در یک طرف صورت خود احساس بی‌حسی می‌کند؟ برای اطمینان، از فرد بخواهید لبخند بزند. صورتی که افتادگی داشته باشد، لبخند متقارنی ندارد.

ضعف دست: آیا بیمار در یکی از دست‌ها احساس ضعف یا بی‌حسی می‌کند؟ از او بخواهید هر دو دست خود را بالا بیاورد و دقت کنید که آیا یکی از دست‌ها به پایین تمایل دارد یا می‌افتد؟

اختلال گفتار: آیا فرد در سخن گفتن ناتوان است یا به سختی متوجه سخنان شما می‌شود؟ از او بخواهید جملات ساده‌ای مانند «آسمان آبی است» را تکرار کند. آیا می‌تواند جمله را به درستی تکرار کند؟

** اگر با یک یا هر سه علامت فوق مواجه شدید زمان را از دست ندهید، بلافاصله به اورژانس زنگ بزنید. حتی اگر این علائم بر‌طرف شدند نیز نباید دست بردارید و حتما بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید تا بیمار در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بیمارستان منتقل شود. حین رسیدگی به بیمار از همان ابتدا حواستان باشد که نخستین علائم سکته مغزی چه زمانی بروز کرده‌اند. این مسأله به کادر درمانی کمک فراوانی خواهد کرد.

** حمله ایسکمی گذرا یک سکته خفیف است که علائمی مانند علائم سکته مغزی ایجاد می‌کند. علائم این حمله خفیف معمولا طی چند دقیقه از بین می‌روند، اما اگر فرد مبتلا به حال خود رها شده و درمان نشود، در معرض خطر بالای سکته مغزی قرار خواهد گرفت. تشخیص و درمان TIAمی‌تواند احتمال بروز یک سکته مغزی بسیار خطرناک را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

** علائم سکته مغزی به سه علامت ذکر شده محدود نمی‌شود. علائم دیگری هم هست که آگاهی از آنها نیز در مواقع خطر می‌تواند کارساز باشد:

ـ بی‌حسی ناگهانی یا ضعف در پا

ـ گیجی ناگهانی یا اختلال ادراک

ـ اختلال ناگهانی در دیدن یک یا هر دو چشم

ـ بروز ناگهانی اختلال در راه رفتن، سرگیجه، نداشتن تعادل یا ناهماهنگی اعضا

ـ سردرد ناگهانی و شدید بدون علت

آنچه مغز را سکته می‌دهد
 

 
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *