شناسه خبر: 13057 منتشر شده در مورخ: 1396/12/15 ساعت: 11:42 گروه: دانش و فن آوری  
بهترین شهرهای دنیا برای زندگی معلولان

بهترین شهرهای دنیا برای زندگی معلولان

براساس گزارشی که هر ساله در آمریکا تحت‌عنوان «بهترین و بدترین شهرها برای افراد دارای معلولیت» منتشر می‌شود، در‌ سال ٢٠١٦ به ترتیب شهرهای اورلند پارک، سکاتزدیل، لینکلن، گیلبرت و پئوریا؛ رتبه نخست تا پنجم را به‌عنوان بهترین شهرها برای افراد دارای معلولیت کسب کرده‌اند.

به گزارش ایران سپید در این آمار شاخص‌های مختلفی مدنظر قرار گرفته است، مثل تعداد سرانه پزشکان به تعداد افراد معلولان یا میزان دسترسی معلولان به پارک‌ها.

اما براساس گزارش دیگری که شهرهای مناسب برای نابینایان را مشخص کرده است شهر‌های برکلی، کالامازو، نیویورک، لاکراس و لوئیزویل؛ پنج شهر نخست مناسب برای نابینایان معرفی شده‌اند.

در این گزارش معیارهایی مانند وضع پیاده‌روها، در دسترس بودن حمل‌ونقل عمومی، هزینه‌های زندگی و در دسترس بودن شغل برای افراد با توانایی‌های مختلف درنظر گرفته شده است. جالب آن‌که شهر نیویورک که در گزارش دوم جزو پنج شهر مناسب برای نابینایان معرفی شده، در گزارش «بهترین و بدترین شهرها برای افراد دارای معلولیت» در جایگاه ١٣٥ قرار گرفته است.

به‌طور مشابه در کشور اسپانیا مالاگا بهترین شهر برای ناشنوایان معرفی شده یا بارسلونا بهترین شهر برای افراد دارای معلولیت‌های جسمی است، به این دلیل که بارسلونا جزو نخستین شهرهایی است که در ‌سال ١٩٧٧ اقدام به نصب رمپ‌های مخصوص معلولان در پیاده‌روها کرد و از اواسط دهه ٩٠ اتوبوس‌ها و متروهای اکثر شهرهای اسپانیا مجهز به سطوح شیب‌دار مخصوص ویلچر و بالابر ویلچر شده‌اند. همچنین در اسپانیا شهرهای بیلبائو، گرانادا، مادرید، مالاگا، مورسیا، اوویدو، پامپلونا، وایادولید و ساراگوسا؛ مناسب برای نابینایان  معرفی شده‌اند.

مقایسه این گزارش‌ها و آمارها به خوبی نشان می‌دهد مناسب‌سازی فضای شهری تا چه حد نیاز به تخصص دارد و اگر بخواهیم شهری را برای همه افراد دارای معلولیت بهسازی کنیم، باید نیازهای همه آنها را درنظر بگیریم.

از طرف دیگر مناسب‌سازی فضای شهری برای تردد بیشتر معلولان در شهر همه ماجرا نیست.
 
استانداردهای جهانی برای شهرهای دوستدار معلولان تنها به رفع موانع شهری خلاصه نمی‌شود، معلولان نیاز به قوانین حمایتی بیشتر و خاص‌تری دارند، قوانینی مثل دسترسی به مراقبت‌های پزشکی، بیمه‌ها، سیستم‌های حمایتی و... باز هم باید توجه داشت که ممکن است فردی نابینا نیاز به هیچ حمایتی نداشته باشد و بتواند به راحتی و بدون هیچ حمایت خارجی زندگی کند و از طرف دیگر فردی نیاز به مراقبت و نگهداری ٢٤ ساعته داشته باشد.  
 
شهرهای مناسب برای معلولان باید به تمام نیازهای معلولان توجه داشته باشند و نمی‌توان تنها با مناسب‌سازی بخشی از فضای شهری ادعا کرد شهری دوستدار معلولان است.
 
به همین دلیل یافتن شهری که به‌طور کامل دوستدار معلولان باشد، سخت است، چراکه معیارها و شاخص‌ها در لیست‌ها مختلف است و یکسان نیست و بر سر این شاخص‌ها نیز بحث است. از طرف دیگر زمانی که عنوان دوستدار معلولان را بر شهری می‌گذارند، عموما تنها معلولان جسمی را در نظر می‌گیرند و از دیگر معلولان و کسانی که دارای اختلالات خاص هستند، غافل می‌شوند.
 
 بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم

شاخص‌های شهر دوستدار معلولان

در گزارش‌ها و آمارها عموما به معیارهای یک شهر دوستدار معلولان اشاره‌ای نشده است یا اگر شده معیارها مختص به معلولان جسمی و حرکتی است، به همین دلیل تنها برای آشنایی با این ملاک‌ها و شاخص‌ها به یک مورد از آنها اشاره می‌شود.

هرساله در گزارش «بهترین و بدترین شهرها برای افراد دارای معلولیت» که توسط سایت WalletHub منتشر می‌شود، ٢٥شاخص مدنظر قرار می‌گیرد که در سه گروه کلی تقسیم‌بندی می‌شوند:

١. مسائل اقتصادی ٢. کیفیت زندگی ٣. مراقبت‌های پزشکی.

 ٢٥شاخص مورد بررسی WalletHub به شرح زیر است:   

الف- مسائل اقتصادی

١. استطاعت مالی برای خرید مسکن

٢. هزینه زندگی

٣. نرخ اشتغال معلولان

٤.‌درصد معلولان زیر خط فقر

٥. هزینه سالانه خدماتی که در منزل به معلولان ارایه می‌شود

٦. میانگین درآمد افراد معلول

ب- کیفیت زندگی

١.‌ درصد معلولانی که در منطقه زندگی می‌کنند

٢. تعداد معلمان ویژه برای معلولان به‌ازای هر هزار دانش‌آموز معلول

٣. تعداد رستوران‌هایی که مناسب افراد با صندلی چرخ‌دار هستند به ازای هر هزار نفر

٤. تعداد رمپ‌های مخصوص صندلی چرخ‌دار در پیاده‌روها

٥. تعداد وسایل نقلیه عمومی دارای بالابر صندلی چرخ‌دار

٦.‌ درصد جمعیت معلولی که به پارک دسترسی دارند

٧. مسیرهایی که می‌توان در آن پیاده‌روی کرد

٨. میزاد اثربخشی برنامه‌های درمانی دولت

٩. تعداد فارغ‌التحصیلان دارای معلولیت

١٠. تعداد ساختمان‌هایی که در ‌سال ٢٠٠٠ یا بعد از آن ساخته شده‌اند

١١. آب‌وهوای منطقه
 
بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم
 
ج- مراقبت‌های پزشکی

١. هزینه ویزیت دکتر
 
٢. میانگین هزینه بیمه به‌ازای هر شخص

٣. سرانه تعداد پزشکان خانواده و عمومی

٤. کیفیت پزشکان منطقه (با استناد به رتبه‌بندی خود سایت)

٥. کیفیت پرستاران منطقه (با استناد به رتبه‌بندی خود سایت)

٦. کیفیت بیمارستان‌های عمومی

٧. سرانه بیمارستان‌ها

٨. ‌درصد افراد بیمه‌نشده

برلین، آلمان

همان‌طور که پیشتر اشاره شد برلین جزو بهترین شهرها برای افراد دارای معلولیت است. این شهر در سال‌های اخیر سیاست‌های مناسبی را برای تبدیل شهر به مکانی برای دسترسی همه افراد و بدون مانع پیش گرفته است.
 
در ‌سال ٢٠١٣ این شهر موفق به کسب جایزه دسترسی شهری از اتحادیه اروپا شد، همچنین برلین به‌خاطر ایجاد یک محیط بدون مانع و سیستم حمل‌ونقل عمومی با دسترسی بسیار آسان، مورد ستایش قرار گرفته است. در این شهر معلولان اکثر قریب به اتفاق به مکان‌های عمومی ازجمله تئاترها و موزه‌ها به راحتی دسترسی دارند، همچنین رستوران‌ها و کافه‌ها در سراسر شهر برای معلولان بهسازی شده‌اند.

دنور، کلرادو، ایالات‌متحده آمریکا

برخلاف کوه‌های راکی که در کلرادو واقع شده‌اند، دنور منطقه‌ای نسبتا صاف است. درواقع این شهر یکی از بهترین شهرهای آمریکا برای رفت‌وآمد با ویلچر است. این شهر هر ساله طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های تفریحی و فرهنگی را برای افراد معلول برگزار می‌کند.
 
سیستم حمل‌ونقل عمومی دنور نیز مثال‌زدنی است و خدمات خاصی را برای سوار و پیاده‌شدن معلولان ارایه می‌دهد، به‌طوری که هر فردی با هر نقص فیزیکی می‌تواند به‌راحتی از این وسایل برای رفت‌وآمد استفاده کند. بسیاری از موزه‌های این شهر نیز برای معلولان بهسازی شده‌اند و تورهای مخصوص ناشنوایان نیز درنظر گرفته شده است.

گدنیا، لهستان

اگرچه ممکن است قرار گرفتن یک شهر تاریخی مثل گدنیا در این لیست تعجب‌آور باشد اما این شهر یکی از شهرهایی است که سیستم حمل‌ونقل عمومی‌اش مناسب همه افراد است. تقریبا تمام اتوبوس‌هایی که در سطح این شهر تردد می‌کنند دارای سطح شیب‌دار و بالابر برای معلولان هستند.
 
گدنیا همچنین دارای یک سیستم اطلاعات منحصربه‌فرد شامل علایم راهنمایی بریل برای نابینایان است، در ضمن در سراسر شهر پارکینگ‌های مخصوص معلولان تعبیه شده است. رستوران‌ها و موزه‌های این شهر نیز برای معلولان بهسازی شده‌اند.
 
 بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم
 
میلان، ایتالیا

میلان در‌ سال ٢٠١٦ برنده جایزه دسترسی شهری در اروپا شده است. میلان شهری است که برای هیچ‌کس خسته‌کننده نیست و افراد با توانایی‌های مختلف می‌توانند به راحتی در شهر تردد کنند. این شهر با این‌که شهری تاریخی به حساب می‌آید، اکثر موانع شهری را برای دسترسی راحت‌تر معلولان حذف و سیستم حمل‌ونقلش را بهسازی کرده است. میلان جزو شهرهایی است که متعهد شده در مسیر توسعه تمام شهروندانش را مشارکت دهد.

سیاتل، واشنگتن، ایالات متحده آمریکا

این شهر بارانی در سواحل غربی آمریکا در رتبه‌بندی‌ها جزو ٥کشور برتر دوستدار معلولان است. سیستم حمل‌ونقل عمومی سیاتل نزدیک به ٤٠‌سال است که بهسازی شده، همچنین افرادی که از صندلی چرخدار استفاده می‌کنند، هزینه کمتری را برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی پرداخت می‌کنند.
 

در سطح شهر سیاتل مینی‌بوس‌هایی تعبیه شده که افراد معلول را بدون محدودیت جابه‌جا می‌کنند. از طرف دیگر برنامه‌هایی مانند آسیب‌های نخاعی در دانشگاه واشینگتن و برنامه‌های اشتغال در مایکروسافت و بوئینگ کیفیت زندگی معلولان  در سیاتل را بسیار بالا برده است.

پایان

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *