به گفته مدیر کل روابط عمومی پست، در واقع یکی از علل مهجور ماندن این قاصدان کاغذی که جاذبههای طبیعی، افتخارات ملی، فرهنگ و سنن بومی و وقایع تاریخی را به نمایش می گذارد، ورود فناوری های نوین ارتباطی است که موجب کاهش و فراموشی فرهنگ مکاتبه و نامهنگاری و ارسال کارت پستال شده است.
اکنون شرکت پست اعلام کرده که با بکارگیری خلاقیت، خدمتی نوین را برای حفظ و احیای سنت ارسال کارت پستال و ترغیب مردم به استفاده از این آثار مصور جذاب در مراودات خود طراحی و راه اندازی کرده است.
سرویس کارت پستال شرکت ملی پست با تلفیق شیوه های سنتی و الکترونیکی، طوری طراحی شده که هم پاسخگوی نیازهای جامعه امروز که فناوری بخش مهمی از زندگی آنها شده است، باشد و هم از بعد عاطفی و احساسی، تاثیر بیشتری بر گیرنده کارت پستال بگذارد.
همه افراد، سازمانها و شرکتها از اقصی نقاط دنیا میتوانند با مراجعه به سامانه www.ecard.post.ir به مناسبت نوروز و دیگر مناسبتها و ایام خاص، از میان صدها عنوان کارت پستالهای متنوع در این سامانه، کارت دلخواه خود را انتخاب، پیام موردنظر را درج و نشانی گیرنده را ثبت کنند.
پس از آن سفارشهای ثبت شده از سوی واحدهای پستی بررسی و کارت پستال الکترونیکی انتخاب شده به صورت کاغذی براساس سفارش کاربر آماده سازی میشود. در نهایت شرکت پست آن را به دست گیرنده میرساند.
این سرویس دارای امکانات دیگری نظیر بارگذاری تصاویر شخصی برای چاپ به عنوان تصویر کارت، درخواست توزیع در زمان دلخواه، ارسال انبوه، پرداخت هزینه به صورت برخط، ارسال به صورت ثبتی و امکان رهگیری تا رسیدن به مقصد از طریق پرتال شرکت پست و ارسال به سراسر کشور است.
سرویس ثبت سفارش آنلاین کارت پستال، نسبت به دیگر شیوههای مشابه بسیار مقرون به صرفه و کم هزینه است چراکه هزینه سرویس ثبت سفارش آنلاین در مقایسه با هزینه رجوع به بازار، خرید کارت پستال و همچنین ارسال به گیرنده بسیار کم تر خواهد بود.
علاوه بر ارسال کارت پستال، انجام تبلیغات مستقیم و همچنین ارسال دعوتنامههای همایشها، سمینارها، نمایشگاهها، مراسم و برنامههای فرهنگی، اجتماعی و حتی شخصی از طریق این سامانه امکانپذیر است. ارائه این سرویس مشابه سرویس برخی کشورهای توسعه یافته نظیر اسپانیا، اتریش، آمریکا، پرتغال، دانمارک، سوییس و کانادا دانست.