شناسه خبر: 13026 منتشر شده در مورخ: 1396/12/12 ساعت: 09:20 گروه: اجتماعی  
کاشت سبزه از انواع مختلف بذر
بهار را صدا بزن

کاشت سبزه از انواع مختلف بذر

با نزدیک شدن ایام نوروز قطعاً یکی از زیباترین سنتهای آن چیدن سفره هفت سین است؛ البته در بازار سِتهای هفت سین با شکلهای متنوعی یافت میشود, اما هیچ کدام رنگ و بوی سفره هفت سین سنتی را که خود در خانه تهیه میکنیم ندارد

به گزارش ایران سپید  در این مطلب برای شما چند روش از تهیه وسایل سفره هفت سین را درج میکنیم تا بتوانید با دستان خود یک سفره زیبا را آراسته و برای لحظه تحویل سال آماده کنید و با جمع شدن گرد این سفره, سال جدید را کنار خانواده آغاز کنید. کاشت سبزه عید قبل از سال، نشانی از سبزینگی برای سال جدید است و بدون سبزه، بساط هفت سین صفایی ندارد.

برای کاشت سبزه از انواع مختلف بذر، مانند گندم، عدس، قره ماش، شاهی و تره تیزک میتوان استفاده کرد. اما متداولترین سبزه ها با گندم, عدس و قره ماش است. برای سبز کردن گندم 12 روز مانده به عید، یک لیوان گندم درون کاسه ای ریخته و به اندازه 2 تا 3 بند انگشت روی آن آب میریزیم و تا 2 روز صبر میکنیم و طی این مدت 2 بار آب آن را عوض میکنیم.

وقتی گندمها شروع به جوانه زدن کردند، آب کاسه را خالی کرده و گندمها را درون یک دستمال نخی میریزیم. سعی کنید دستمال همیشه مرطوب بماند. وقتی گندمها شروع به ریشه زدن کردند, آنها را به آرامی از درون دستمال خارج میکنیم. در ته ظرف مورد نظر، لایه ای از پنبه را پخش کرده و گندم ریشه زده را درون آن ریخته و پخش میکنیم. روی گندمها را پارچه ای نخی انداخته و هر روز روی آنها کمی آب اسپری میکنیم تا ساقه پیدا کنند.

وقتی ساقه های جوان از درون گندمها برون زد,  پارچه را از روی آن برداشته و ظرف را در زیر نور و جای خنک قرار داده، هر روز مقدار کمی آب در حدی که مرطوب بماند روی آنها اسپری میکنیم. برای سبز کردن قره ماش: دو لیوان قره ماش را درون کاسه ای ریخته و تا 2 بند انگشت آب روی آن، آب میریزیم.

پس از 4 روز ماشها سفید میشوند، پس آنها را درون دستمالی نخی میریزیم. پس از سه روز که ماشها جوانه زدند, آنها را درون ظرف مورد نظری که از قبل ته آن لایه ای از پنبه گذاشته ایم، میریزیم و روی آنها را بادستمال خیس میپوشانیم. پس از سه روز دستمال را از روی قره ماشها برمیداریم و در حدی که فقط مرطوب بمانند روی آنها، آب اسپری میکنیم و آنها را در آفتاب قرار میدهیم. طی 2 هفته به شکل زیبایی رشد خواهند کرد و سبزه آماده خواهد شد تا سر سفره هفت سین قرار گیرد. سبزه عدس یکی از ساده ترین و پر طرفدارترین انواع سبزه عید است. برای کاشت سبزه عدس باید: دو تا سه هفته قبل از عید داخل ظرف مقداری عدس بریزید و روی آن را با آب پر کنید و بگذارید چند روز در دمای اتاق بماند.

عدس آب را به خود جذب میکند، هر روز چک کنید تا اگر آب عدس تمام شده بود باز هم به آن آب اضافه کنید. عدس را در آب غرق نکنید، بلکه آب را روی عدسها اسپری کنید تا مرطوب بمانند. پس از چند روز یک دستمال پارچه ای را با آب نمدار کنید و روی عدسها بگذارید. سپس در جایی نزدیک پنجره که دارای هوای معتدلی است (نه گرم و نه سرد) قرار دهید.

هر روز عدسها را با آب آبکشی کنید (درون ظرف آب بریزید و خالی کنید تا عدسها تازه بمانند) روی دستمال را نیز هر روز با اسپری مرطوب کنید تا زمانی که عدسها جوانه بزنند. پس از این که عدسها جوانه زدند, آنها را به ظرف اصلی منتقل کنید. پس از این که عدسها کمی سبز شدند میتوانید دستمال را از روی آنها بردارید. سبزه را همچنان آبیاری کنید (آبکشی و اسپری کردن آب). سبزه را در جایی قرار دهید که از نور مناسبی برخوردار است. برای آن که زیبایی به ظرف سبزه هفت سین دهید میتوانید ظروف سفالی استفاده کنید که کمی گود باشد. 

استفاده از ظروف سفالی و چینی نتیجه بهتری خواهد داشت تا ظروف پلاستیکی. هر قدر قطر بستر کمتر باشد عمر سبزه بیشتر میشود. آبی که در طی مراحل کشت سبزه عید استفاده میکنید آب ولرم باشد. کلام آخر, اگر در محیط گرم و خشک زندگی میکنید, تا مرحله ای که جوانه ها هنوز به یک سانت نرسیده اند از پارچه مرطوب استفاده کنید. 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *