شناسه خبر: 12963 منتشر شده در مورخ: 1396/11/25 ساعت: 08:09 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 25 بهمن 1396

روزنامه چهارشنبه 25 بهمن 1396

جزئیات به‌کارگیری معلولان در سازمانها - مردم همان راه را ادامه میدهند - ۱۰۰ هزار نوجوان ۱۳ تا ۱۵ ساله در کشور سیگار میکشند - تولید برق با خم کردن انگشت - پخش نمایش جدید "تله مجازی" از رادیو نمایش - ابقای رئیس هیأت نابینایان اردبیل

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 25 بهمن 1396

27 جمادی الاول 1439

14 فوریه 2018

سال بیست و دوم شماره 5791

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

جزئیات به‌کارگیری معلولان در سازمانها 2

مردم همان راه را ادامه میدهند 6

۱۰۰ هزار نوجوان ۱۳ تا ۱۵ ساله در کشور سیگار میکشند 8

تولید برق با خم کردن انگشت 10

پخش نمایش جدید "تله مجازی" از رادیو نمایش 14

ابقای رئیس هیأت نابینایان اردبیل 17

حوادث

 

.........ویژه

* جزئیات به‌کارگیری معلولان در سازمانها: سازمان امور اداری و استخدامی کشور درباره به‌کارگیری معلولان توسط دستگاه های اجرایی توضیحاتی به شرح زیر ارائه کرد. 1- با توجه به تبصره 2 ماده 7 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مصوب 16/02/1383 مجلس شورای اسلامی، 3 درصد از سهمیه های استخدامی دستگاه های اجرایی به معلولان اختصاص داشته و معلولان باید در آزمونهای استخدامی شرکت و حد نصاب نمره لازم را کسب کنند و این موضوع در بند (ج) دفترچه چهارم امتحان مشترک فراگیر دستگاه های اجرایی کشور به اطلاع داوطلبان ذینفع رسانده شده است. همچنین در تذکر 1 بند مذکور اعلام شده است: "بدیهی است انتخاب افراد برتر جهت استفاده از سهمیه معلولان از طریق رقابت بین جامعه معلولان صورت خواهد پذیرفت و صراحتاً اعلام شده است که سهمیه 3 درصد معلولان قابل تخصیص به سایر داوطلبان نبوده و در صورت عدم تکمیل، باقیمانده سهمیه سه درصد معلولان محفوظ خواهد ماند." که در حال حاضر در اعلام نتایج به عمل آمده این امر کاملاً رعایت شده است. 2- بر اساس بررسیهای به عمل آمده در اطلاعات چهارمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه های اجرایی کشور، آمار معلولان معرفی شده در برخی دستگاه های اجرایی که از محل سهمیه مذکور جهت انجام مصاحبه استخدامی و سایر فرایندهای استخدام معرفی شده اند، به شرح زیر آمده است: بانک سپه 2 مرد - بانک صنعت و معدن 2 مرد - بانک مسکن 1 مرد - سازمان انتقال خون ایران 1 زن - سازمان اسناد و املاک کشور 3 مرد و 1 زن - سازمان حسابرسی 1 زن - وزارت امور خارجه یک مرد و یک زن - وزارت آموزش و پرورش 27 زن و 29 مرد. 3- ضمناً از معلولان بر اساس نمرات مکتسبه، نسبت به نفرات آزاد از نمره بالاتری برخوردار بوده که به عنوان سهمیه آزاد معرفی شده اند تا امکان جذب تعداد معلول بیشتری در آزمونهای استخدامی فراهم آید. در زیر آمار معلولان معرفی شده در برخی دستگاه های اجرایی که بدون استفاده از سهمیه معلولان جهت انجام مصاحبه استخدامی و سایر فرایندهای استخدام معرفی شده اند، آمده است. شرح جدول: بانک سپه: تعداد مرد 1 نفر - بانک مسکن: تعداد زن 1 نفر - وزارت آموزش و پرورش: تعداد زن 4 نفر تعداد مرد 10 نفر.

 

.........سیاسی

* مردم همان راه را ادامه میدهند. حجت الاسلام حسن روحانی, رئیس جمهوری در نشست مشترک وزیران و استانداران با رؤسای سازمانهای اقتصادی با اشاره به راهپیمایی ۲۲ بهمن عنوان کرد: در این مقطع تاریخی حضور مردم در همه استانها و شهرها و بخشها و روستاها با عظمت بود و نشان داد مردم ما نسبت به راه و مسیری که حدود ۴۰ سال پیش شروع کردند، مصمم هستند و همان را ادامه میدهند. این حرف معنایش این نیست که مردم نقصی نمیبینند؛ مشکلات را باید حل کرد. رئیس جمهوری گفت: امروز هم اگر از مردم بپرسیم آزادی میخواهید یا استبداد, همان آمار ۹۸.۲ درصد امروز هم به جمهوری اسلامی رأی میدهند.

* اشرف بروجردی, فعال سیاسی اصلاحطلب میگوید: با شکلگیری شورایی که بتواند اجماعی را بین احزاب برقرار کند, خیلی موافقم و نظرم در مورد تعامل آنها مثبت است. اما در مورد این که چه کسی احزاب را دور هم جمع بکند، معتقدم که متولی این کار نباید دولت باشد.

* محمدباقر نوبخت, سخنگوی دولت اعلام کرد که دولت بدون موافقت مجلس، قانون یارانه ها را اجرایی نمیکند. وی افزود: با قدرت و توان دفاعی بازدارنده، نظام ما پرچمدار مبارزه با تروریسم داعش در منطقه شد و بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، ایران جزو ۱۸ اقتصاد بزرگ جهان است و بر اساس گزارش آ اس آی، ایران نوزدهمین کشور تولید کننده علم در جهان است.

* ذو القدر, نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت که نمایندگان در جریان بررسی بودجه، آن چه به نفع مردم است را در اولویت قرار میدهند. وی با اشاره به مخالفت کمیسیون تلفیق مجلس با افزایش قیمت حاملهای انرژی در بودجه ۹۷، خاطرنشان کرد: در بودجه امسال ردیف خاصی برای اجرای عدالت و مبارزه با فقر پیشبینی شده، همچنین برای حقوقهای زیر دو میلیون تومان، بازنشستگان و معوقات حق التدریسیها رقم خوبی در نظر گرفته شده است.

......بهداشت و سلامت

* سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص سوء استفاده از نام طب سنتی گفت: درخواست وزارت بهداشت در خصوص طب سنتی و سوء استفاده هایی که در این حوزه انجام میشود، اجرای کامل قانون است. هر کس که ادعای طبابت و درمان و فعالیت در حوزه دارو را دارد باید از وزارت بهداشت تأییدیه و مجوز داشته باشد. طب مکمل در همه کشورها مورد استقبال مردم است و طب اصیل سنتی بیشتر در حوزه پیشگیری و سبک زندگی و بر مبنای کتب معتبر است. استفاده غیر قانونی از طب سنتی، گاهی ناشی از جهل و گاهی به دلیل سودجویی و استفاده از استیصال افراد است. داروها در واقع نوعی سم هستند که تنها در زمانی که مؤثر و لازم هستند باید مصرف شوند. هر نوع ماده خوراکی در صورت مصرف اشتباهی و در غلظت بالا منجر به مسمومیت میشود و این در مورد گیاهان دارویی هم صادق است. بسیاری از علتهای شایع ایجاد نارسایی کبد، به خاطر مصرف بالای گیاهان طبیعی است.

* ۱۰۰ هزار نوجوان ۱۳ تا ۱۵ ساله در کشور سیگار میکشند: معاون اول وزیر بهداشت گفت: در ایران ۷ میلیون نفر از جمعیت بالای ۱۵ سال و ۱۰۰ هزار نفر نوجوان ۱۳ تا ۱۵ سال سیگار مصرف میکنند. دکتر حریرچی افزود: ۱۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال در ایران هر روز سیگار میکشند و همچنین ۱۸ درصد از جمعیت کشور به صورت روزانه قلیان و سیگار مصرف میکنند. شیوع مصرف سیگار بین جوانان ۳.۴ درصد است. دخانیات بزرگترین عامل قابل پیشگیری از سرطان در دنیا است. در سیگار بیش از ۷ هزار ماده شیمیایی وجود دارد که ۷۰ نوع از آن قطعاً سرطانزاست. دخانیات سالانه ۷ میلیون نفر در دنیا را از بین میبرد که ۹۰۰ هزار نفر از این تعداد اصلاً دخانیات مصرف نمیکردند و صرفاً در مجاورت چنین افرادی قرار گرفته اند. سالانه در ایران نیز ۵۵ هزار نفر به دلیل مصرف سیگار و دخانیات فوت میکنند و بیش از ۹۰ درصد از موارد ابتلا به سرطان ریه ناشی از مصرف سیگار است.

 

........دانش و فناوری

* تولید برق با خم کردن انگشت: شارژر تازه که تولیدگر نانوی مالشی نام دارد، یک زبانه فلزی کوچک است که با چسباندن آن به بخشهای مختلف بدن میتوان از آن برق تولید کرد. لذا اگر زبانه یاد شده به انگشت چسبانده شود, با کج و راست کردن آن الکتریسیته تولید میشود. ابزار یاد شده برای تولید برق متکی به پدیده ای موسوم به اثر برق مالشی است. برای تولید برق از حرکات بدن با استفاده از ابزار مذکور از موادی همچون طلا و سیلکسان و همین طور لایه های نازکی از چند ماده مختلف دیگر استفاده شده است. اصطکاک مجموعه این مواد در زمان کج و راست کردن ابزار مذکور باعث تولید برق میشود. این نانوشارژر ۱.۵ سانتیمتر طول و ۱ سانتیمتر پهنا دارد و حد اکثر ولتاژ قابل تولید با استفاده از آن ۱۲۴ ولت است. شارژ تولید شده از طریق این نانوشارژر در زمان خم کردن انگشت برای روشن کردن همزمان ۴۸ چراغ ال ای دی کافی است.

........جعبه جادو

* پخش نمایش جدید "تله مجازی" از رادیو نمایش: 26 بهمن ماه، شنونده نمایش رادیویی "تله مجازی" به کارگردانی مینو جبارزاده از رادیو نمایش باشید. به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی رادیو، این نمایش را حسین یعقوبی نوشته و در خلاصه داستان آن آمده است: مهندس حسن حاتمی متوجه میشود که برنامه تخصصی مهندسی سازه ای را که با صرف وقت و هزینه بسیار آماده کردند، پیش از عرضه رسمی به صورت قاچاق و غیر قانونی وارد بازار سی دی فروشان غیر مجاز شده، مهندس به پلیس فتا مراجعه میکند و.. در "تله مجازی" هنرمندانی چون احمد ایرانیخواه، جواد پیشگر، محمد شریفی مقدم، معصومه عزیز محمدی، مهرداد مهماندوست، امیر فرحان نیا، محمدرضا علی  و تعداد دیگری از هنرمندان اداره کل هنرهای نمایشی رادیو به ایفای نقش میپردازند.

* تصویربرداری مجموعه تلویزیونی "آسمان هوای باران دارد" به کارگردانی شهرام شاه حسینی به 90 درصد پیشرفت رسید. به گزارش روابط عمومی شبکه یک، به نقل از مریم فاطمی, مدیر تولید این سریال، کار با تلاش و جدیت در حال انجام است و امیدواریم تصویربرداری تا اواخر اسفند به اتمام برسد. فاطمی ادامه داد: هم اکنون گروه چند روزی است که در لوکیشن منزل شخصیت حمید پارسا (علی عمرانی) در منطقه لارستان تهران مشغول تصویربرداری هستند و تا دو روز آینده کار در این مکان ادامه خواهد داشت و پس از آن ضبط تصاویر خارجی را داریم و بعد از آن به لوکیشن بیمارستان خواهیم رفت. او با اشاره به این که تدوین همزمان توسط فرامرز هوتن در حال انجام است، اظهار داشت: روزانه تقریباً همه بازیگران اصلی مقابل دوربین میروند و امیدواریم طبق برنامه کار تا پیش از پایان سال، به اتمام برسد. مرجانه گلچین، فریبا کوثری، بابک کریمی، فریبا جدیکار، بهرنگ علوی، علی عمرانی و تیما پور رحمانی از بازیگرانی هستند که این روزها مقابل دوربین میروند. داستان این سریال قصه خانواده ای است که برای ادامه تحصیل دختر بزرگشان در مقطع دکترا راهی تهران میشوند, اما خواسته یا ناخواسته درگیر موضوعاتی میشوند که دستمایه قصه های این سریال است. عوامل تولید این سریال عبارتند از: نویسنده: احمد رفیعزاده، مدیر تولید: مریم فاطمی، مدیر برنامه ریزی: مهدی آقایی، دستیار اول کارگردان: حسین خضوعی، مدیر تصویربرداری: سجاد حیدری، طراح صحنه و لباس: نازنین توسلی، مدیر صدابرداری: یاسر رمضانی، طراح گریم: میشا جودت، مدیر تدارکات: علی قادری، منشی صحنه: زهرا مهدوی، عکاس: امید صالحی. سریال "آسمان هوای باران دارد" به تهیه کنندگی امیر پور رحمانی، کاری از گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما است که در 30 قسمت 40 دقیقه ای در حال تولید است.

* گلواژه: امام علی (ع) میفرمایند: «با هم دشمنی ننمایید، همانا دشمنی بنیان بر افکن است.»

........ورزشی

* ابقای رئیس هیأت نابینایان اردبیل: ولی یعقوبی با کسب ۱۵ رأی از ۱6 رأی مأخوذه، برای چهار سال دیگر به عنوان رئیس هیأت ورزشهای نابینایان استان اردبیل انتخاب شد. یعقوبی در مجمع انتخاباتی این هیأت به تجهیز دفتر هیأت اردبیل و برنامه ریزی برای ایجاد دفاتر شهرهای پر جمعیت اشاره کرد و گفت: در شهرهای کم جمعیت، تعداد نابینایان اندک است و ایجاد هیأت صرفه اقتصادی ندارد. با این وجود، هیأت ویژه نابینایان در اردبیل و پارسآباد فعال شده و در مشکینشهر نیز فعال خواهد شد. وی یکی از نیازهای استان اردبیل را تربیت مربی دانست و افزود: در رشته های گلبال و دو و میدانی، نیازمند تربیت مربی هستیم. یعقوبی بیان داشت: بر اساس مطالعات انجام شده، ورزش بهترین ابزار توانمند سازی معلولان است و ایجاد بستر فعالیت ورزشی، از اهداف این هیأت است. در راستای بستر سازی ورزش معلولان، تمامی نهادها باید مشارکت کرده و برنامه های ورزشی این قشر حمایت شود.

* رکورد شگفت انگیز بارسلونا دو ساله شد: از آخرین باری که علیه بارسلونا در اسپانیا پنالتی گرفتند، دو سال میگذرد. آبی اناریها در مسابقات این هفته لالیگا، برابر ختافه بدون گل متوقف شدند، اما یک رکورد جاودانه از خود در اسپانیا به جای گذاشتند. حالا دقیقاً دو سال از آخرین باری که یک داور علیه بارسا اعلام پنالتی کرد، میگذرد. این که سازمان دفاعی یک تیم دو سال به نحوی کار کند که بر علیهش اعلام پنالتی نشود، شگفت انگیز است. آخرین بار 14 فوریه 2016، در بازی برابر سلتا بود که علیه بارسا اعلام پنالتی شد. از آن روز 76 هفته میگذرد. در این مدت، 224 بار در لالیگا داوران اعلام پنالتی کرده اند که هیچ کدامشان به ضرر بارسا نبوده است. بیشتر از همه، بر علیه والنسیا و سلتا بوده که 18 بار اعلام پنالتی شده است. در این زمینه، رقیب بارسا تیم آژاکسیوی فرانسه است که در دو سال اخیر، یک بار علیهش اعلام پنالتی شده است.

........حوادث

* فرجام خونین دو رقیب عشقی: پسر نوجوانی که رقیب عشقیش را در درگیری کشته بود با رأی قضات دیوان عالی کشور از قصاص گریخت و به پرداخت دیه و حبس محکوم شد. رسیدگی به این پرونده از سوم آبان سال ٩٤ با گزارش مرگ پسر جوانی در میدان اصلی شهر ورامین شروع شد. با حضور کارآگاهان جنایی در محل و تحقیقات مقدماتی مشخص شد مقتول پسر جوانی به نام رامین است که به‌دلیل اصابت ضربه چاقو به سینه اش در بیمارستان جان باخته است. به گفته شاهدان, مقتول در درگیری با چند نفر و با چاقوی پسر نوجوانی به‌نام «سجاد» مجروح شده بود. با این سرنخ جستجو برای یافتن عاملان نزاع شروع شد و سر انجام مأموران سجاد را دستگیر کردند. این نوجوان در بازجویی به قتل اعتراف کرد و گفت: با رامین (مقتول) در یک گروه تلگرامی آشنا شدم. اما بعد از مدتی متوجه مزاحمتهای او برای دختر مورد علاقه ام شدم و به همین دلیل با هم قرار دعوا گذاشتیم و در یک نزاع دسته جمعی, با ضربه چاقو او را از پا درآوردم.

با این اعترافات پرونده برای رسیدگی در اختیار شعبه چهارم دادگاه کیفری استان تهران قرار گرفت و اولیای دم خواستار قصاص شدند. سپس متهم در جایگاه ایستاد و گفت: آن روز من و رامین به اتفاق دوستانمان برای دعوا به میدان شهر رفتیم. تعدادمان زیاد بود و به جان هم افتادیم که من ناخواسته باعث قتل رامین شدم. در این جلسه وکیل مدافع سجاد هم گفت: موکلم هنگام ارتکاب جرم زیر ١٨ سال بوده, به همین خاطر تقاضا دارم طبق ماده ٩١ قانون مجازات اسلامی جدید که برای محکومان زیر ١٨ سال در نظر گرفته شده است، برای موکلم حکم صادر شود. در پایان جلسه، قضات وارد شور شدند و با توجه به سن کم قاتل او را به پنج سال حبس و پرداخت دیه کامل محکوم کردند. در این دادگاه یکی از نزاع کنندگان به نام رضا نیز به‌دلیل شرکت در نزاع دسته جمعی منجر به قتل, به سه سال حبس و به‌دلیل قدرتنمایی به یک سال حبس محکوم شد.

 

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *