شناسه خبر: 1283 منتشر شده در مورخ: 1392/9/16 ساعت: 12:12 گروه: مشاوره  
طلاق ، حق هیچ کس نیست

طلاق ، حق هیچ کس نیست

طلاق حق مرد یا استحقاق زن نیست ، نه راه چاره بلکه آخرین راه گریز از بن بست زندگی است.

از پدرش شنیده بود، که از قدیم و ندیم گفته اند دختر با همان لباس سفید عروسی که به خانه شوهر می رود با کفن سفید خارج می شود.

جلسه نقد فیلم ˈجدایی نادر از سیمین ˈ است ،دارد به عنوان یک کارشناس جامعه شناسی درباره ضعف های اجتماعی این فیلم با دانشجویان گفت وگو می کند.

وسط این گفت وگو ها یک دفعه حرفی از زبانش بیرون می اید که شاید اگر نگفته بود، بهتر بود و این قدر استرس و اضطراب گذشته در صورت اش ظاهر نمی شد.

نقد جامعه شناسانه فیلم تمام شده است ،می خواهد حرفش را به گونه ای جمع و جور کند اما نمی تواند و بعد به بیراه می رود و کارگردان فیلم را محکوم می کند که یک طرفه قضاوت کرده و در فیلم اش حکم صادر کرده است.

اصل قضیه را خودش در جمع دانشجویان لو داد ،این که زندگی مشترکش در آستانه طلاق و فروپاشی بود.

دقیق دو سال از آن ماجرا می گذرد،آن روز که فروش فیلم جدایی نادر از سیمین گل کرده بود و مهسا و معبود به عنوان افراد تحصیلکرده در آستانه طلاق قرار گرفتند.

خودش می گوید، دوست ندارد از آن دو سال پر تنش و استرس آور حرفی بزند اما هر چه بود به خواست خدا به خیر و خوشی تمام شد و طلاقی صورت نگرفت.

به عنوان یک محقق تحصیلکرده که زمانی مدافع سرسخت جامعه شناسی مدرن بوده است، از زندگی های سنتی به شدت دفاع می کند و آن را باعث استحکام خانواده ها می داند.

می گوید که اگر بزرگترهای خانواده نبودند و بازگشت به سنت ها برای دو نفرشان رخ نمی داد، شاید کارشان به طلاق کشیده شده و دیگر راه بازگشتی نبود.

به عنوان یک جامعه شناس بر این امر تاکید دارد که طلاق در جامعه بیش از هر چیز به روحیه دختران و زنان ضربه می زند حتی اگر مهریه زن کوهی از طلا باشد،صدمات روحی و ذهنی برای زنان زخم کاری خواهد بود.

می گوید: داشتن مهریه بالا هرگز نمی تواند پشتیبان یک زندگی مستحکم باشد و زندگی باید بر محور تفاهم ،درک مشترک و گذشت و همدلی باشد.

ترس از مهریه به خودی خود نمی تواند عاملی برای جلوگیری از طلاق در بین زوجین باشد بلکه مهریه فصل مشترک برای پیوند مقدس و حسنه ازدواج است.

اول ذی الحجه مصادف با پیوند آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (ص) است و از این رو نخستین روز از ماه حج به عنوان روز ملی ازدواج نام گرفته است.

در روایات اسلامی از مهریه به عنوان تکیه گاه آرامش بخش و اطمینان زن از آینده یاد شده، اما اکنون این باور وجود دارد این اهرم اطمینان،چالش های بسیاری را فراروی خانواده ها قرار داده و دورنمای مبهمی در ذهن دختران و پسران منتظر ازدواج ایجاد کرده است.

از یک سو دختران مهریه را پشتیبانی برای تضمین آینده زندگی مشترک خود می دانند و آن را اساسی ترین شرط قرارداد پیوند مقدس ازدواج می انگارند که هرچه مهریه بالاتر، تضمین زندگی مشترک محکمتر و از سوی دیگر برخی پسران آن را از موانع پیش روی تصمیم گیری عاطفی خود می پندارند.

با نگاهی گذرا بر اهمیت و کارکرد مهریه در جامعه امروزی بویژه شهری، نشان می دهد این مولفه می تواند با خارج شدن از فلسفه تضمین بقای زندگی مشترک ، به یکی از عوامل کاهنده میل به ازدواج تبدیل شود.

براساس قانون آیین دادرسی مدنی، چنانچه مرد نتواند مهریه همسر خود را پرداخت کند، روانه زندان می شود و به صورت معمول در چنین مواردی پس از مدتی، مهریه توسط محاکم قضایی تقسیط خواهد شد.

اگر زندگی مشترک انسانها براساس مفاهیم دینی و اعتقادی پی ریزی شود دیگر نیازی به مهریه های سنگین نیست، اما اگر قرار است از پایین بودن مهریه ، یکی از زوجین صدمه ببیند و دیگری سوء استفاده کند، باید شرط بالا بودن مهریه ایجاد شود.

بررسی های آماری نشان می دهد بخش قابل توجهی از زنانی که قصد جدایی از همسران خود را دارند، هنگام طرح خواسته خود، مهریه را فقط ابزاری برای رسیدن به طلاق قرار داده و از قید دریافت مهریه درصورت دریافت رضایت طلاق، می گذرند.

در قوانین جاری ایران، زن می تواند بلافاصله پس از جاری شدن صیغه عقد، مهریه خود را مطالبه کند و اگر شوهر نتوانست آن را بپردازد، زن حق دارد همسر خویش را راهی زندان کند.

در مهریه ممکن الحال، به محض جاری شدن عقد نکاح ، زوج مکلف است مهریه را پرداخت کند و در این صورت زن می تواند تمکین نکند و مهریه عندالمطالبه که رواج بیشتری در بین جوانان دارد و پرداخت مهریه به عهده همسر و هنگام مطالبه زن، مرد موظف به پرداخت آن می باشد.

به هر حال با وجود همه این موارد،مهریه هم نمی تواند باعث تحکیم خانواده باشد بلکه آنچه خانواده را از منظر بنیادی مستحکم و استوار نگه می دارد تفاهم و اشتراکات فرهنگی و اجتماعی است.

یک استاد دانشگاه معتقد است: دختران و پسران باید پیش از امر مقدس ازدواج، یکدیگر را بپذیرند و با آموزش های فرهنگی، رفتار مطلوب، احقاق حق و احترام به حقوق همدیگر، زندگی اجتماعی را بیاموزند تا مجبور نشوند، به استفاده ابزاری از مهریه رو بیاورند.

دکتر ˈ ناهید مجیدی ˈ در گفت وگو با ایرنا افزود: رسانه ها به جای پرداختن به فوتبال و فیلم های خارجی باید از بهترین ابزار هنری درخصوص تحکیم بنیاد خانواده استفاده کنند،تا مفهوم جدایی و مطالبه مهریه، ترسی برای ازدواج قلمداد نشود.

به گفته وی، هر واقعه طلاق در ایران براساس قیمت های سال 89 بیش از 900 میلیون ریال هزینه داشته که با هزینه های امروز این قیمت دو یا سه برابر می شود.

وی افزود: این میزان براساس میانگین مهریه 60 تا 70 سکه بهار آزادی، خرید جهیزیه، هدایای عروسی، هزینه بررسی پرونده دادگاه، کادوهای ازدواج، هزینه های جشن های عروسی و عقد برآورده شده است.

به گفته وی، این خسارات ناشی از وقوع طلاق بر پیکره جامعه و دولت وارد می شود و صدمات اجتماعی طلاق قابل قیمت گذاری مادی نیست.

مجیدی بیان داشت: برخی خانواده ها به ازدواج به عنوان کالای لوکس نگاه می کنند که این اشتباه است و خانواده ها باید در زمینه ازدواج جوانان خود پیشگام باشند و بیشتر احساس مسوولیت کنند.

وی گفت:ترویج ازدواج در جامعه نیازمند همت همگانی است و باید از ظرفیت های خیرین و افراد ذی نفود دربین اقوام و ریش سفیدان در ترویج ازدواج جوانان نیز استفاده شود.

به گفته وی، مدل ایرانی اسلامی برای ازدواج جوانان باید تدوین شود و در این زمینه نیز برنامه های رادیویی و تلویزیونی به منظور ترویج ازدواج آسان و کم هزینه دربین خانواده ها تهیه شود و رسانه ها نیز طلاق را امری قبیح و خلاف عرف اجتماع نشان دهند.

وی گفت:هم اکنون نزدیک به 15 میلیون جوان در کشور در آستانه سن ازدواج قرار دارند که ترس از طلاق یا مهریه، سن ازدواج یک میلیون جوان ایرانی را به تاخیر انداخته است.

مجیدی، به اول ذی الحجه روز ملی ازدواج اشاره کرد و گفت: سالروز پیوند مقدس حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) بهترین زمان برای ترویج فرهنگ ازدواج بین جوانان است، که ائمه معصومین بهترین الگوی تربیتی برای جوانان کشورند.

یک محقق دینی و استاد دانشگاه نیز گفت: دختران آموختن سوره مبارکه ˈنورˈ را به عنوان بخشی از مهریه خود به هنگام ازدواج مطالبه کنند.

ˈنازنین کیانیˈ در گفت وگو با ایرنا افزود: آموختن سوره مبارکه نور به عنوان یکی از زیباترین سوره های قرآن و کلام وحی در گذشته به عنوان مهریه دختران ایران به حساب می آمد.

به گفته وی،این فرهنگ باید دوباره احیا شود و دختران یکی از شروط عقد خود را آموختن سوره نور برای خواستگار خود قرار دهند.

کیانی گفت: در سوره نور بر جایگاه اجتماعی ازدواج دربین جوانان تاکید شده و باید این سوره مورد توجه جوانان و خانواده ها قرار گیرد و این سوره را در حقیقت می توان سوره پاکدامنی و عفت و مبارزه با آلودگیهای دانست.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: برخی عادت ها و رفتارها در خصوص ازدواج جوانان به دلیل بدعت های غیراسلامی است که عده ای آن را در دین اسلام گذشته اند و این بدعت ها باید از سنت الهی ازدواج زدوده شود زیرا گاهی همین بدعت ها باعث طلاق می شود.

وی تاکید کرد:خانواده ها باید از بدعت هایی که کشورهای غربی در روابط اجتماعی افراد پدید می آورند، پرهیز کنند و از بدعت های اجتماعی غرب استقبال نکنند.

او گفت: بدعت های غربی برای ضربه زدن به آرامش جوانان است تا از پرداختن به سنت الهی ازدواج دور باشند و در این راه جوانان باید بیدار و هوشیار باشند.

روز اول ماه ذی الحجه به عنوان روز بدون طلاق است و دفترخانه ها نیز از ثبت طلاق در این روز برحذر شده اند.

گزارش از محمود رییسی 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *