متروسواری نابینایان از تهران تا لندنامنیت، سرعت و سهولت استفاده را شاید بتوان سه فاکتوری به حساب آورد که هر شخص هنگام انتخاب وسیله سفر در نظر میگیرد. چیزی در حدود ۱۶ سال است که مترو در تهران تأسیس شده و خود را به عنوان یکی از پر مسافرترین وسایط نقلیه تثبیت کرده است. |
به گزارش ایران سپید روندی که در شهرهایی مثل مشهد و شیراز هم آغاز شده و احتمالاً همین ماجرا در سالهای آینده در مورد این شهرها نیز تکرار خواهد شد. به سادگی میشود از خلال حرفها و تبادل نظرهای نابینایان با یکدیگر دریافت که این وسیله نقلیه، علیرغم همه کاستیها، در میان نابینایان هم به عنوان ایمنترین ابزار حمل و نقل عمومی شناخته میشود. با این وجود شاید تنها خدمات ارائه شده به معلولین در ایستگاههای مترو را بشود در رایگان شدن استفاده از مترو برای معلولین، خطوط برجسته ویژه نابینایان، آن هم فقط در برخی ایستگاهها و وظیفه محول شده به مأمورین در خصوص راهنمایی نابینایان از محل گِیت ورودی تا لبه سکو، که البته آن هم بعد از سقوط شادروان هما بدر و درگذشتشان تعریف شد خلاصه کرد. راهنماییهایی که به شکلی کاملاً خودجوش انجام میشود و نه فرد خاصی به عنوان مسئول این کار در نظر گرفته شده و نه متصدیان مترو آموزشی در این خصوص دیده اند. حال بد نیست نگاهی به آن روی سکه هم بیاندازیم: مترو لندن از جمله قدیمیترین متروهای جهان است که سالیان درازی است که خدمات ویژه ای در اختیار مسافران معلول خود قرار میدهد. خدماتی که ارائه آنها لزوماً نیازی به برخورداری از فناوریهای برتر یا صرف هزینه های آن چنانی ندارد. طی قوانینی الزامآور، مدیران مترو لندن موظف شده اند امکان سوار و پیاده شدن در قطارهای شهری لندن را برای تمامی اقشار معلول اعم از نابینا یا جسمی و حرکتی و ناشنوا فراهم کنند. بر اساس این قانون، هیچ معلولی نباید بدون وجود علتی منطقی، از استفاده از این وسیله نقلیه محروم شود. اگر مسافر مترو لندن باشید، در کمال سهولت میتوانید پیش از خروج از خانه، اقدام به مسیریابی کنید. با ورود به وبسایت مترو لندن، میتوانید اطلاعاتی در باره امکانات خاص ویژه معلولین در ایستگاه مبدأ و مقصد خود به دست آورید. تمامی مسیرها، از خیابان تا باجه بلیتفروشی و از باجه تا سکوی ایستگاه را رصد کنید و از تعداد و محل قرارگیری پله های برقی، مسیرهای ویژه صندلی چرخدار، خطوط برجسته، آسانسرها و سایر خدمات ویژه آگاه شوید. یکی دیگر از وظایف مترو در قبال معلولین این است که نقشه های متناسب استفاده معلولین و به خصوص نابینایان در اختیار آنها بگذارد. نقشه هایی که راهنماهای صوتی دارند و تمامی بخشهای ایستگاه، اعم از باجه ها، گِیتهای ورودی و سرویسهای بهداشتی را به نابینایان نشان میدهند. از دیگر خدمات مترو لندن یکی هم این است که تمامی کارمندان ایستگاهها، از آموزشهای ویژه ای به منظور خدماترسانی بهره مند شده اند. آنها یاد گرفته اند که با رویی گشاده، در تمامی مراحل حضور فرد نابینا در ایستگاه، از خرید بلیت گرفته تا سوار شدن به قطار، او را همراهی کنند. همچنین اینطور برنامه ریزی شده که متصدی ایستگاه، پس از اطلاع یافتن از مقصد فرد نابینا، شماره قطار و واگن مسافر نابینا را به متصدیان ایستگاه مقصد اطلاع میدهد و کارمندان ایستگاه مقصد موظفند به محض پیاده شدن مسافر از قطار، او را تا خروج از ایستگاه همراهی کنند. از دیگر خدمات ارائه شده به معلولین در قطارها، یکی هم صندلیهای ویژه این افراد است. در همه قطارها و واگنها، نزدیکترین صندلیها به در ورودی هر واگن را خاص معلولین در نظر گرفته اند و حتی در شلوغترین ساعات مترو هم هیچ یک از مسافران این حق را برای خود قائل نمیداند که از این صندلیها استفاده کنند. سرویس شکایت از خدمات مترو هم یکی دیگر از خدماتی است که در اختیار معلولین قرار گرفته است. این افراد میتوانند در هر ساعت از شبانه روز، در صورت داشتن شکایت نسبت به کیفیت و شکل ارائه خدمات ویژه در هر کدام از ایستگاهها، به شکل برخط یا از طریق تلفن، مسئولین را از شکایت خود آگاه کنند.