شناسه خبر: 12757 منتشر شده در مورخ: 1396/10/3 ساعت: 09:53 گروه: اجتماعی  
آموزش رکن مهمی از لایحه حمایت از حقوق معلولان است
بدون ما برای ما تصمیم نگیرید

آموزش رکن مهمی از لایحه حمایت از حقوق معلولان است

همایش سازمانهای مردم نهاد و تجارب اموخته در حوزه معلولان در سالن همایش تلاش با حضور علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ، شهیندخت ملاوردی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی، میدری معاون وزیر رفاه، محسنی بندپی رییس سازمان بهزیستی کل کشور، روزبه کردونی مشاور وزیر رفاه، خانم الماسی و خانم ساعی نمایندگان خانه ملت و جمعی از نمایندگان سازمانهای مردم نهاد برگزار شد.

به گزارش ایران سپید این همایش با شعار بدون ما برای ما تصمیم نگیرید آغاز شد و نمایندگان NGOها مشکلات و خلاهای موجود در حوزه معلولیت را در حضور مسوولان بیان کردند و مسولان یک به یک به پاسخگویی پرداختند.  در ابتدای این همایش سهیل معینی مدیر عامل انجمن باور در خصوص لایحه حمایت از حقوق معلولان گفت: خوشبختانه هفته گذشته این لایحه در مجلس به تصویب رسید و میتوان گفت نسبت به قانون جامع فعلی تفاوت های بسیاری دارد.

با قانون جامع مصوب سال ۸۳ ما صاحب حق شدیم اما این قانون از ابتدا به صورت طرح بود و نقایص بسیاری در ان وجود داشت اما لایحه ای که از سوی دولت به مجلس تسلیم شد با بررسی های کارشناسان و دخالت نمایندگان انجمن های مردم نهاد شکل گرفت و نقطه قوت این لایحه این است که دولت منابع مالی ان را مشخص کرده و ضمانت اجرایی لایحه در بند بند ان مشخص گردیده است. معینی در ادامه بیان کرد: ما از نهاد های نظارتی همچون مجلس شورای اسلامی میخواهیم نظارت جامع و کاملی را در اجرایی شدن این لایحه توسط نهادهای مختلف داشته باشند و گزارش عملکرد دستگاه های مختلف را دریافت کنند.

خواسته ما بررسی هرچه زودتر لایحه در مجلس است

بندپی، رییس سازمان بهزیستی کل کشور در این همایش با اشاره به تصویب لایحه در مجلس گفت: برای انکه منابع مالی این لایحه در بودجه ۹۷ مشخص گردد باید هرچه زودتر در مجلس شورای اسلامی بررسی شود و تقاضای ما از نمایندگان حاضر خانم ها ساعی و الماسی و آقای تاجگردون این است که این لایحه قبل از ایین نامه داخلی مجلس که ۴۲ ماده است و تا کنون ۱۴ ال ۱۵ ماده آن بررسی شده، بررسی و به شورای نگهبان تقدیم گردد.

بندپی با بیام آنکه لایحه حمایت از حقوق معلولان در ۱۰ فصل و ۳۵ ماده نوشته شده و تفاوتهای بسیاری با قانون جامع حمایت از حقوق معلولان دارد و سرفصلهای خوبی برای رشد زندگی معلولان در ان دیده شده است‌. یکی از بخش های مهمی که در لایحه جدید به ان اشاره کردیم در جهت اشتغالزایی معلولان است چه در بخش استخدام های دولتی و چه در بخش ارائه تسهیلات و مشوق ها به کارفرمایان برای جذب نیروی دارای معلولیت. امیدواریم این لایحه بتواند از بوجه سال ۹۷ بهره مند شود تا هرچه زودتر و بهتر مشکلات را از پیش روی معلولان برداریم. 

شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی در همایش تجارب آموخته سازمانهای مردم نهاد در حوزه معلولان به شعار این همایش، «بدون ما برای ما تصمیم نگیرید» اشاره کرد و گفت: مشارکت و برنامه ریزی مشارکتی با معلولان کلید اصلی در توسعه و احقاق حقوق شهروندی است.

معتقدم برنامه ریزی باید با «حضور» معلولان و برای معلولان انجام شود. وی به پیام‌مدیر کل سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ اشاره کرد و افزود: این شعار به تغییر به سوی جامعه ای پایدار، تاب‌آور و انعطاف‌پذیر با تاکید بر معلولان به عنوان ذینفعان اشاره می کند. با وجود ‌پیشرفت‌های جامعه جهانی در توجه به حقوق معلولان و مطرح شدن معلولیت به عنوان مساله ای چند جانبه در سند توسعه پایدار، این افراد همچنان از برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها محروم هستند. ملاوردی با بیان اینکه تضمین غلبه بر چالش ها، فراگیری دسترسی به خدمات و‌تولیدات برای معلولان باید مورد توجه قرار گیرد تصریح کرد: باید همراهی معلولان در همه این موارد تضمین شود به همین دلیل نیازمند راه های مبتکرانه و حرفه ای در این زمینه هستیم.

مولاوردی به ماده ۵ حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت:معلولان باید از توان بخشی و حق مشارکت در حوزه های مختلف اجتماعی بهره مند شوند. ارائه گزارش دستگاه های مختلف در حوزه عملکردشان در خصوص حقوق شهروندی معلولان فرصت خوبی برای آنها و سازمانهای مردم نهاد در حوزه معلولان خواهد بود. وی از برنامه‌ریزی برای تشکیل کارگروه ویژه با همکاری سازمان بهزیستی در حوزه حقوق شهروندی معلولان خبر داد و گفت:  شهروندان صاحب حق، برنامه ریزی درست و واقع بینانه با حضور سازمانهای مردم نهاد هستند. در ادامه این همایش  الماسی نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: لایحه حمایت از حقوق معلولان که در سال 83 در مجلس ششم مصوب شد 16 ماده داشت که ضمانت اجرایی در آن دیده نشده بود.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه 30 برنامه در زمینه اجتماعی وجود دارد ادامه داد: بزرگترین دستاورد برنامه ششم درصد افزایش میزان مستمری است. لایحه حمایت از حقوق معلولان توسط دولت به مجلس دهم شورای اسلامی ارائه شده است کلیات این لایحه با آرای بسیار بالایی در مجلس رای اورده است و در حال بررسی جزییات هستیم. الماسی با اشاره به نبود نظارت بر رعایت حقوق معلولان گفت: نظارت مجلس شورای اسلامی بر رعایت حقوق معلولان بسیار کم بوده و امیدواریم بهتر شود. امیدوارم با کمک انجیوها اقدامات مناسب‌تری را برای معلولان ارائه دهیم.

معلولان باید گروهی واحد تشکیل دهند

ساعی، رییس فراکسیون معلولان در مجلس شورای اسلامی در همایش سازمانهای مردم نهاد و تجارب آموخته در حوزه معلولان گفت: مجلس دهم اهتمام ان را دارد تا قدمهای موثری را در حمایت از افراد دارای معلولیت بر دارد. با تشکیل فراکسیون حمایت از حقوق معلولان در خواست های مختلف و بسیاری برای تک تک نمایندگان ارسال شد و ما نیز در فراکسیون تمام تلاشمان را انجام می دهیم تا گره ای از مشکلات معلولان باز شود.  ساعی افزود: قانون سال ۸۳ کم و کاستی هایی داشت که با لایحه حمایت از حقوق معلولان این کاستی ها پوشیده و رفع می شود.  

در این لایحه جدید برای تک تک دستگاه ها وظایفی در نظر گرفته شده و بحث نظارت بر اجرای ان نیز افزایش پیدا کرده است تا شاهد مشکلات قبلی در اجرای قانون نباشیم.  روز یکشنبه ۳ دی ما نیز مواد این لایحه در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا هرچه زودتر ان را به شورای نگهبان ارسال کنیم تا از بودجه ۹۷ محروم نگردد.  یکی از قدمهای مهم تشکل های معلولان ایجاد یک گروه واحد از هر تشکل است همچون چاووش که صدای واحد افراد دارای معلولیت بینای است.

ایجاد این صدای واحد به ما کمک می کند تا با افراد دارای معلولیت برجسته هر گروه اشنا شویم و مشکلات ریشه ای و اساسی به ما و مسولان دیگر منتقل شد . این صدای واحد سبب میشود تصمیم های بهتری  در حوزه افراد دارای معلولیت از سوی نمایندگان در خانه ملت اتخاذ شود.

آموزش رکن مهمی از لایحه حمایت از حقوق معلولان است

علی ربیعی، وزیرتعاون در همایش تجارب آموخته سازمانهای مردم نهاد در حوزه معلولان با اشاره به اینکه گاهی درک درستی از مسائل حوزه معلولان و سیاستگذاری در مورد آنان وجود ندارد افزود:  گاهی ما عارضه و بیماری را با یکدیگر اشتباه میگیرم و به همین دلیل سیاستگذاری‌هایمان دچار مشکل میشود.با بیان اینکه امسال، سال نوآورانه‌ای برای رابطه دولت با معلولان بوده است گفت: در حال حاضر غربالگری بینایی و شنوایی به شکل ۱۰۰ درصدی در غالب استانها انجام شده است.

وی با اشاره به سه مسئله اصلی پیرامون حوزه معلولان تصریح کرد:‌اولین مسئله مربوط به برنامه‌های این قشر از جامعه است که گفته میشود به اندازه کافی برنامه در این خصوص وجود دارد این در حالی است که ما باید به دنبال اندازه‌گیری اثربخشی برنامه‌ها باشیم و برنامه ریزی‌ها را با حرفهای کلی وآرمانی اشتباه نگیریم. ربیعی، با تاکید بر اینکه در برنامه ها باید تلاش کنیم تا عمل در سطح پایین جامعه را امکان پذیر کنیم تصریح کرد: باید در حوزه زندگی واقعی معلولان اثر بخش باشیم این در حالی استکه گاهی برنامه‌های ما طبقه‌بندی درستی ندارند.

وی با تاکید بر اهمیت آموزش در حوزه معلولان افزود: بخشی از مشکل ما معلولانی است که مدرسه نمی روند و آینده شان را با بی‌سوادی سپری میکنند این مسئله  به خصوص در مناطق مرزی با توام شدن با فقر دو برابر میشود و در حال حاضر در وزارت رفاه توجه به این که کودک معلولی بدون تحصلیل قرار نگیرد مورد توجه قرار گرفته به طوری که این آمادگی وجود دارد در صورت امکان در خانه‌های کودکان معلول برای آموزش حاضر شویم.

وزیرتعاون، با بیان این که در حوزه آموزش عالی به دنبال پرداخت هزینه تحصیل افراد معلول هستیم گفت: همچنین قصد داریم به عنوان مشاوران معلولان در دانشگاه‌ها حاضر شویم به طوری که معلول بعد از خروج از آموزش عالی آموزش‌های جانبی و تکمیلی را دیده باشد. ربیعی با تاکید بر اهمیت آموزش دوگانه به معلولان در این باره گفت: آموزش دوگانه به این معناست که به معلولان همراه با آموزشهای عادی چگونگی ورود به جامعه و دستیابی به فرصتها را نیز آموزش دهیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های وزارت رفاه توجه به کودکان و زنان است اظهار کرد: کودکی که ممکن است تا دوران سالخوردگی با معلولیت زندگی کند باید مورد توجه قرار گیرد.

همچنین زنان نیز به دلیل نقشی که در جامعه دارند از اولویت برخوردارند.  این موارد اگرچه ممکن است در همه بندهای لایحه حمایت از حقوق معلولان به چشم نخورد اما در روح قانون جاری هستند. وی در پایان افزود:‌ بعد از تصویب لایحه توسط مجلس شورای اسلامی ممکن است از فردا همه ساختمان‌ها برای معلولان مناسب سازی نشود اما باید تغییرات را هر چه سریع‌تر آغاز کنیم تا معلولان در جامعه زندگی بهتری داشته باشند.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *