شناسه خبر: 12750 منتشر شده در مورخ: 1396/10/2 ساعت: 08:36 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 2 دی 1396

روزنامه شنبه 2 دی 1396

تصویب لایحه حمایت از حقوق افراد معلول تمام، اجرای آن آغاز - مدیریت پول - راهکارهایی برای دریافت کمک مؤثر از کاربران بینای رایانه: «بخش پایانی» - ممنوعیتهای عملی یا سختگیریهای ایده آلیستی - جدول اعداد و حروف/ خصوصیات افرادی که اعتماد به نفس بالا دارند/ نکات ریز و ساده که متحولتان میکند

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 2 دی 1396

4 ربیع الثانی 1439

23 دسامبر 2017

سال بیست و دوم شماره 5747

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

تصویب لایحه حمایت از حقوق افراد معلول تمام، اجرای آن آغاز 2

مدیریت پول 4

راهکارهایی برای دریافت کمک مؤثر از کاربران بینای رایانه: «بخش پایانی» 8

ممنوعیتهای عملی یا سختگیریهای ایده آلیستی 11

جدول اعداد و حروف/ خصوصیات افرادی که اعتماد به نفس بالا دارند/ نکات ریز و ساده که متحولتان میکند 16

.......سخن هفته

* تصویب لایحه حمایت از حقوق افراد معلول تمام، اجرای آن آغاز: سر انجام پس از چند سال به طول کشیدن روند تدوین لایحه حمایت از حقوق افراد معلول, کلیات آن به تصویب اکثریت قاطع نمایندگان رسید. دستآوردی بزرگ برای جامعه شهروندان معلول کشورمان و تشکلهای آنان و تبریک به فعالیت حقوق مدنی قطعاً این تصویب علیرغم روند چندساله تدوین لایحه و مهمتر از آن, حذف برخی مواد حاوی بعضی از خواسته های اساسی جامعه هدف از متن لایحه کامیابی بزرگی محسوب میشود. خوشبختانه در تدوین و تصویب این لایحه نیز ما نابینایان نقش عمده ای ایفا کرده ایم. البته از تحصیلکرده های نابینا و کمبینای کشور نیز که از بالاترین سطح دانش تخصصی در میان گروه های مختلف معلولان برخوردار هستند چنین نیز انتظار میرفت, اما روی اصلی این یادداشت این سخن است که هر چند تصویب لایحه دستآورد بزرگی است, با پیش فرض عبور آن از گلوگاه شورای نگهبان و قانون شدنش تازه کارزار اجرایی شدن آن آغاز میشود. زیرا در کشور ما تصویب قانون یک امر است و اجرای تمام و کمال آن داستانی دیگر. شاید این امر عجیب باشد, اما با درک واقعیتهای موجود روند قانونگذاری در کشور و ضعف نظارت بر اجرای قانون این داستان ولو عجیب, اما حقیقت محض است. لذا برای جامعه هدف لایحه حمایت از حقوق افراد معلول آنچه هدف است قطعاً اجرای کامل قانون و برخورداری از امتیازهای آن است. تحقق این امر نیاز به مرحله دوم فعالیت تشکلها و فعالین حقوق مدنی افراد معلول دارد. یعنی حذف تماس با دولت و دستگاه های اجرایی و درخواست اجرایی شدن احکام لایحه، پیشبینی بودجه احکام آن از سوی وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی مختلف در بودجه سالانه آنها و در نهایت پیشبینی منابع مالی لازم در بودجه سالانه دولت و فشار بر مجلس برای نظارت دائم بر اجرای قانون و اخذ گزارش عملکرد دولت و دستگاه های تابع توسط این نهاد نظارتی.

 

......چوب الف

* مدیریت پول: همچنان که در شماره گذشته وعده کردیم, در چند شماره به معرفی دستنامه هایی میپردازیم که برای نوجوانان تهیه شده اند تا چیزهایی را به آنها بیاموزند که در مدرسه نخواهند آموخت. اموری که در زندگی عملی به کار میآیند. دستور العملهای ارائه شده در این کتابها اغلب چندان عملی, ساده, آموزنده و واقعگرایانه اند که حتی در بزرگسالی هم خواندنشان خالی از لطف و فایده نخواهد بود؛ به ویژه برای پدرها و مادرها. حتی در مواردی که به دلیل تفاوت فرهنگی پیشنهادهای نویسنده کتاب در جامعه ما دقیقاً قابل اجرا نباشد یا به دلایل شخصی بعضی از آنها را نپسندید, بی تردید بلوغ و ارزش عملی این پیشنهادها را تأیید خواهید کرد.

در کتاب مدیریت پول با ارزش و اهمیت پول, راه های صحیح خرج کردن پول, امتیازات و راهکارهای پس انداز کردن, شیوه های اخلاقی, سالم و خلاقانه کسب درآمد برای نوجوانان و... آشنا خواهیم شد. درباره تنظیم یک طرح کار, شراکت در کار و تقسیم کار و سود در کارهای گروهی, تنظیم بودجه, رفتار صحیح با مشتری, راه های غلبه بر وسوسه زیاد خرید کردن, بازار سهام و اوراق بهادار, سود بانکی و خلاصه آنچه به اقتصاد زندگی مربوط است, بیشتر میآموزیم. خواهیم دید تبلیغات از چه ترفندهایی برای فریب مشتریان و تسخیر ذهن آنها استفاده میکنند و این که چگونه با آگاه شدن از این ترفندها میتوان از خرج کردن غیر اصولی و بیرویه پول خودداری کرد. به علاوه, در کتاب آزمونهایی آورده شده که به خواننده کمک میکند شغل مناسب با روحیات, علایق و استعدادهای خود را انتخاب کند. ارائه راهکارهای عملی در هنگام برخورد با مشکلات و سؤالات احتمالی از دیگر امتیازات کتاب مدیریت پول است. در بخش پایانی این کتاب صد و یک راه برای کسب درآمد به دختران نوجوان پیشنهاد شده است, همان گونه که پیشتر گفته شد بسیاری از آنها در جامعه و شرایط فرهنگی ما شاید چندان عملی نباشد. اما به نظر میرسد که دست کم به دو دلیل عمده مطالعه این بخش از کتاب, همچون بخشهای دیگر آن, جالب, جذاب و آموزنده باشد. اول این که خلاقانه بودن این پیشنهادها خواننده را بر می انگیزد تا به نمونه های مبتکرانه متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی خود بیندیشد و به راهکارهایی نیز دست یابد. دلیل دوم و مهمتر به نظر نگارنده این سطور این است که مطالعه چنین کتابهایی این نکته مهم را به ذهن متبادر میکند که در اغلب جوامع پیشرفته نوجوانان از سالهای میانی دهه دوم زندگیشان به تدریج به عضوی مولد, مؤثر و مفید در جامعه تبدیل میشوند و کم کم میآموزند که دنیای بزرگسالی را چگونه مجهز و مهیا دریابند؛ نه آن که بعضاً تا اوان سی سالگی به بهانه درس خواندن و نیافتن شغلی متناسب شأن خود, در دنیای کودکانه تنها مصرف کننده بودن, در بیخبری و ناپختگی و در پر قوی حمایت خوانواده فداکار و گاه در ترس و نا امیدی منجمد شوند. کتاب مدیریت پول را نانسی هولیوک نوشته و گیتی شهیدی به فارسی برگردانده است. این کتاب توسط انتشارات گام چاپ و منتشر شده و نسخه گویای آن در کتابخانه حسینیه ارشاد تهیه شده است. "پرستو ولدخان"

* از چشم نابینایان/ دنی دیدرو، گرت هوفمان، آندره ژید، گردآورنده اسکندر آبادی از سوی نشر ماهی منتشر شد: از چشم نابینایان کتابی است درباره نابینایی و شامل چهار بخش. بخش اول رساله ای است از دنی دیدور، فیلسوف نامدار دوران روشنگری که در آن به شکل ویژه به نابینایی و جوانب مختلف آن پرداخته است. بخش دوم, داستان سقوط کوران نوشته گرت هوفمان است که گوشه ای از تاریخ هنر را دستمایه قرار داده و روند شکل گیری تابلوی معروفی از پیتر بروگل را با ظرافت بازگو کرده است. سپس داستان سمفونی پاستورال آندره ژید آمده که قصه زندگی دخترکی نابیناست و از مشهورترین آثار این نویسنده فرانسوی به شمار میرود. بخش پایانی کتاب نیز مصاحبه ای با اسکندر آبادی، گردآورنده این کتاب است که خود نابیناست و در این مصاحبه از جوانب مختلف نابینایی میگوید.

......فناوری های امید بخش

* راهکارهایی برای دریافت کمک مؤثر از کاربران بینای رایانه: «بخش پایانی»: آنچه در چند شماره اخیر ستون حاضر در موردش نوشته ایم، ارائه راهکارهایی بود برای این که بتوانیم در مواقع لزوم کمک مؤثری از کاربران بینا دریافت کنیم. در این شماره ماجرا را از سوی مقابل خواهیم دید و به این موضوع خواهیم پرداخت که اگر قرار باشد ما کمکی به کاربر بینای رایانه بکنیم لازم است به چه نکاتی توجه کنیم.

ممکن است در مواقعی دوستان، همکاران یا بستگانمان به ما مراجعه کنند و با توجه به دانشمان در زمینه رایانه از ما کمک بخواهند. اولین و مهمترین نکته که باید در نظر بگیریم این است که کاربران بینا صفحه را به آن مدلی که ما مشاهده میکنیم نمیبینند. ممکن است در تصور ما، فلان گزینه در فلان وبسایت در پایینترین نقطه از صفحه قرار داشته باشد, اما در واقع کاربر بینا آن را به طور مثال در بالاترین نقطه و در سمت راست صفحه با رنگی متفاوت ببیند. بنا بر این، وقتی قرار است از کاربری بخواهیم که گزینه ای را پیدا کند، از ارائه نشانی غلط پرهیز کنیم و به جای آدرس دادن، نام آن کنترل یا گزینه را به کار ببریم تا خودِ کاربر آن را پیدا کند.

در دیگر سو، بسیاری از کاربران نابینا هستند که تصور میکنند آنچه JAWS یا NVDA به عنوان نام یک گزینه برایشان میخواند، لزوماً بر روی صفحه هم نوشته شده است. در حالی که در واقع همیشه اینطور نیست و اگر هم اینطور باشد، بسیاری از کاربران بینا کاری با آن نوشته ها ندارند و کارشان را به کمک صورتکها، علائم راهنما و تصاویر و نمادهای گرافیکی پیش میبرند. پس، این توضیح که مثلاً گزینه cut یا گزینه copy را انتخاب کن، بسیار بیمعنا است. همچنین بیشتر کاربران بینا نمیدانند میتوان با کلیدهای میانبر هم خیلی از کارها را انجام داد. بنا بر این، از گفتن جملاتی نظیر این که «فلان جا ctrl+s بزن، خودداری کنید.»

نکته دیگری که میتواند در کمک به دیگران بسیار مؤثر باشد این است که اگر کسی که قرار است به او کمک کنیم از نزدیکان ما است و قرار است این کمک به طور متناوب تکرار شود، بهتر است به آنها بیاموزیم که چطور میتوانند ابزارهای کمکی نظیر Narrator یا voice over یا talkback را روشن کنند تا گزینه های مورد نیاز را برایمان بخواند. همچنین لازم است نکاتی را به آنها بیاموزیم که میتواند روند دریافت کمک را تسهیل کند. مثلاً خوب است برایشان توضیح دهیم که با نگهداشتن موس بر روی یک گزینه علاوه بر نام گزینه، پیغام راهنمای ویندوز در مورد آن هم برای ما خوانده میشود و به این ترتیب ما میتوانیم بر اساس آن محتوا راهنمایی بهتری به عمل آوریم. در مجموع اگر از جمله افرادی هستیم که زیاد در زمینه رایانه به ما مراجعه میشود، خوب است کمی در روش استفاده کاربران بینا از رایانه دقیق شویم تا بتوانیم راهنمایی مؤثرتری ارائه کنیم.

.......فرهنگ و هنر

* ممنوعیتهای عملی یا سختگیریهای ایده آلیستی: مجید سرایی در شرق نوشت: سایت خبری موسیقی ما، امسال هم جشن سالانه خود را برگزار کرد؛ جشنی که بدون حواشی نبود. در باب کم و کیف برگزاری این جشن مطالب مختلفی هم در روزنامه ها و خبرگزاریها و هم در شبکه های مجازی از سوی منتقدان نوشته شد، بنا بر این تکرار آن مطالب ضرورتی ندارد، اما در خصوص داوریهای جشن امسال موسیقی ما دو نوع قضاوت کلی میشود کرد؛ قضاوت از روی انصاف و خوشبینی و قضاوت از سر بی انصافی و بدبینی. من ترجیح میدهم نوع اول را برگزینم. یکی از نقدهای مهم نسبت به نحوه داوری آلبومها و قطعات در جشن چهارم موسیقی ما، بر انتخاب آلبومها و قطعات خاص از چند آهنگساز و خواننده سلبریتی وارد است. اگر بر این نقد خود پای بفشاریم و نوک پیکان را به سمت کارشناسان این سایت خبری نشانه برویم، جانب انصاف را نگرفته ایم؛ چرا که واقعاً نمیشود در این زمینه به‌خصوص داوران جشن امسال را تخطئه کرد. مگر در سال چند آلبوم شاخص و قابل‌قبول از سوی متولیان موسیقی کشور که همانا معاونت هنری و دفتر موسیقی است، مجوز انتشار میگیرند؟ میگویم آلبوم قابل قبول، چون خیلی از همین آلبومها که از زیر تیغ ممیزی ارشاد رد میشوند، حرفی برای گفتن ندارند. آن آلبومهای محدود هم که به نظر قابل‌توجه میرسند، مربوط به چهره های معروف یا همان «سلبریتیها» هستند که روز بروز از کیفیت آنها از نظر فرم و محتوا کم میشود. به بیانی ساده، سایت خبری موسیقی ما و هر سایت خبری نظیر آن، چاره ای جز این ندارد که از میان این تعداد آلبوم محدود، موارد خاص را مد نظر قرار دهد تا بتواند اعتبار تازه یاب خود را حفظ کند. ضمن این که سایت موسیقی ما، وابسته به بخش خصوصی است و این اختیار را دارد تا با سلیقه خاص خود عمل کند. به نظر من اگر منتقدان تیر انتقادی در کمان دارند، باید جامه محافظه کاری را بدرند و پیکان انتقادات خود را به سمت دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشانه بروند. چرا متولیان موسیقی کشور، با نگاه های سختگیرانه و اعمال سلایق خود، در راه صدور مجوز آلبومها چنان سنگ اندازیهایی میکنند که صاحبان آثار -خاصه جوانان صاحب ایده های نو و اثرگذار-، عطای تولید اثر خود را به لقای آن میبخشند و چاره را در فرو رفتن در لاک تدریس موسیقی به صورت خصوصی میبینند تا حد اقل ممر درآمدی داشته باشند. به راستی نوابغ موسیقی ما به همین چند چهره مشهور در دو حوزه موسیقی ایرانی و پاپ خلاصه میشوند؟ مایی که مدعی پرچم‌داری هنر والای موسیقی در مشرق‌زمین هستیم! آیا جز این است که دفتر موسیقی باید یکی از مهمترین دغدغه های خود را بر کشف استعدادهای نو و حمایت از آنها متمرکز کند تا مبادا ذائقه مخاطبان موسیقی به بیراهه برود؟ نتیجه این سستی و بی توجهی متولیان موسیقی کشور این شده که امروز، شبکه های مجازی تعیین کننده قریحه مردم شده اند و ذوق و سلیقه مردم را به هر مسیری که دلشان میخواهد سوق میدهند. این مطلب درست است که نمیتوان جلوی توسعه شتابنده شبکه های مجازی را گرفت، ولی نمیتوان این موضوع را دستاویزی برای کاهلیهای مسئولان موسیقی کشور دانست. طبیعی است وقتی یک جوان موسیقیدان با هفت خانی از موانع در انتشار اثر خود مواجه میشود، در کنار تدریس خصوصی چاره را در تمسک به امکانات شبکه های مجازی ببیند و با هر کیفیتی اثر خودش را منتشر کند. البته که منظورم از آثار قابل‌قبول، آلبومهای سطحی و بی کیفیت نیست، اما معیارهای تشخیص سطح کیفی آلبومها هم از سوی ممیزان موسیقی به طور شفاف مشخص نشده است. این که با اطلاق عناوینی مثل «موسیقی فاخر» و نظایر آن‌که عناوینی کلی هستند، کار هر صاحب ایده را از دم تیغ ممیزی گذراند، رویه صحیحی نیست. نتیجه این رویکرد سلیقه ای، میشود بی‌رونقی بازار موسیقی امروز. برای اثبات این واقعه تلخ، کافی است دوستان مسئول سری به چند فروشگاه بزرگ عرضه محصولات فرهنگی یا همان نوارفروشیهای قدیم بزنند. به وضوح مشاهده خواهند کرد که فروش اصلی آن فروشگاه ها، حول فیلمهای سینمایی یا سریالهای شبکه خانگی دور میزند. نکته طنزآمیز، عملکرد رسانه ملی است. مسئولان صدا و سیما امروز مترصد آن هستند تا ببینند کدام خواننده در شبکه های مجازی مورد توجه مردم قرار میگیرد که بلافاصله به سراغ او بروند و به‌اصطلاح خودشان، کشف چهره جدید کنند؛ رسانه ای که زمانی قطب تولید آثار شنیدنی موسیقی و حامی هنرمندان جوان بود. الغرض، با رویکردهای فعلی معاونت هنری وزارت ارشاد و دفتر موسیقی از یک سو و رسانه ملی از سوی دیگر که عبارت از ممنوعیتهای عملی و سختگیریهای ایده آلیستی است، آینده تاریکی در انتظار موسیقی کشور خواهد بود. هنری که در سالهای نه چندان دور، حمایتهای مثبت و گسترده ای از سوی همین نهادها داشت. ‌ای‌کاش مسئولان موسیقی کشور نیم نگاهی به دو دهه قبل بکنند و از ذهنشان، خاطرات خوش انتشار آلبومها و آثار ارزشمند در حوزه موسیقی کلاسیک و پاپ را مرور کنند.

......کشکول

* جدول اعداد و حروف: برای بدست آوردن رمز جدول کافیست به سؤالات هفده گانه پاسخ دهید. به همراه هر سؤال اعدادی به تعداد حروف هر پاسخ داده شده، به طوری که هر حرف پاسخ شما یک عدد دارد که انتهای هر سؤال به ترتیب جایگیری حرف، در پاسخ آمده است. در انتها با مرتب کردن اعداد، رمز جدول که سخنی آموزنده از "آندره ژید" است بدست میآید. برای تفهیم بهتر این جدول، 71 خانه خالی را از شماره 1 تا 71 در نظر بگیرید که قرار است با پاسخ دادن به هر سؤال، شماره مربوط به هر حرف پاسخ را داخل خانه های جدول جای دهید که در آخر خانه های جدول، به ترتیب رمز را تشکیل میدهند. سؤالات: 1. گرفتنی خطرناک در رانندگی (66-36-28-53) 2. جمع حقیقت (8-9-32-62-61) 3. پژوهش (27-60-63-57-11) 4. سخنی را به عنوان گواه و شاهد نقل کردن (37-43-12-38-35-14-24) 5. سنگ نوشته (45-17-54-58-7) 6. نوبت پاسبانی (42-68-5-6) 7. معنوی نیست (47-29-30-50) 8. قبله مسلمانان (3-49-56-2) 9. نوزاد پرندگان, به خصوص مرغ خانگی (15-19-18-59) 10. صندوق حمل مردگان (67-65-40-39-34) 11. پرنده خرامان و نام بزرگترین ایالت کانادا (22-1-70) 12. هر چیزی که حجم و جرم داشته باشد (20-55-48-46) 13. شاعر بوستان و گلستان (16-26-51-10) 14. چاشنی سالاد (52-4) 15. نابلد (23-25-33-44) 16. درس معارف اسلامی (31-41-71-21) 17. یکی از اقوام ایرانی (64-13-69). تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: امید جزئی از خوشبختی است. برنده این هفته جدول آقای علیپناه امیدی از دورود لرستان است.

* جدی نگیرید: گذر عمر فقط اونجا که از چهار ماه محرومیت طارمی ۳۴ روز مونده! - هایپ میخورین بتونین تمرکز کنین درس بخونین؟ انقدر پولدارین دیگه چرا درس میخونین؟ من درس میخونم که پولدار شم بتونم یه روزی واسه خودم هایپ بخرم! - تو این آلودگی چیپس زیاد بخورید؛ نه واسه چیپسش، واسه هوای تمیزِ توش!

* حرفهای تکان دهنده: هر کودکی یک هنرمند است، مسأله مهم "هنرمند ماندن" است. پیکاسو - هیچ مؤمنی حق ندارد خود را ذلیل و پست نماید. حضرت محمد (ص) - هر کس عادت کند که به هر دلیل هر حرفی را باور کند, از صورت انسانی خارج میشود. ابن سینا

* خصوصیات افرادی که اعتماد به نفس بالا دارند: تمرکزشان را بر یک کار میگذارند - از خودشان دفاع میکنند - به فکر خشنود کردن دیگران نیستند - بیش از آن که حرف بزنند، گوش میکنند - وقتشان را در شبکه های اجتماعی هدر نمیدهند - دیگران را به سخره نمیگیرند - درست راه میروند - باور دارند که هیچ انسانی کامل نیست - قربانی بازی سرنوشت نمیشوند - از گذشته پشیمان نیستند - در کار کردن افراط نمیکنند - دست به سینه نمی ایستند.

* نکات ریز و ساده که متحولتان میکند: روزانه پیاده روی کنید؛ پیاده روی به بهبود روحیه شما کمک خواهد کرد. - سحرخیز باشید: صبح زود بهترین ساعت برای خلق ایده های جدید است. - کمتر بخورید: آهسته غذا بخورید و زمانی که سیر شدید از غذا دست بکشید. - با آرامش حرکت کنید: تندروی و عجله در امور زندگی تنها شادی و آرامش را از شما میگیرد. آن طور هم که فکر میکنید، نیازی به عجله نیست. – دور و برتان را مرتب کنید: فکر و ذهنتان را از افکار بیهوده خالی کنید و سعی کنید آنها را مرتب نگه دارید. فایلهای اضافیتان را پاک کنید و وسایل اضافه تان را دور بریزید. - آب بنوشید: تا میتوانید آب بنوشید و سعی کنید نوشابه را از رژیم غذایی خود حذف نمایید. نوشیدن آب به شما حس بهتری خواهد داد. - در لحظه زندگی کنید؛ گذشته دیروز است و فردا هم آینده خواهد بود، به جای این که گذشته را تحلیل کنید و از آینده بترسید، بهتر است که در همین لحظه که هستید به بهترین شکل زندگی کنید. - بر روی نکات مهم تمرکز کنید: حواشی را در حاشیه نگه دارید و آن چه مهم است را در نقطه تمرکز خود قرار دهید. - تغییر ایجاد کنید: از تغییر نترسید و سعی کنید در کوچکترین کارهای روزانه خود تغییر ایجاد کنید. - قضاوت نکنید: قضاوت در مورد افراد دیگر کار ساده ای به نظر میرسد. در عین حال این عمل احمقانه ایست. زیرا درک کامل شرایط افراد برای شما غیر ممکن است. شما نمیدانید هر فرد در زندگیش چه مراحلی را پشت سر گذاشته است.

* پاسخ به سؤالات جدول هفته گذشته: 1 (سان-انیس-سینما) 2 (بان-بینا-بی نام) 3: (زاد-آزاد-آزادی) 4 (دور-دورو-دورود) 5 (تار-تارا-تاراج) 6 (بلد-بلاد-دلباز) 7 (یان-میان-میانی) 8 (باد-آباد-آبادی) 9 (پور-پروا-اروپا) 10 (ابر-سراب-سرباز) 11 (تیر-رایت-تاریخ) 12 (نام-تمنا-مانتو) 13 (داد-دادا-داداش) 14 (سار-ساری-سیراب) 15 (ماه-ماهر-ماهرخ) 16 (بار-برای-برایت) 17 (کات-کاست-تاکسی) 18 (نار-وارن-ناروا) 19 (سیا-ایست-تأسیس) 20 (مین-مینو-مینوت).

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *