روزنامه شنبه 11 آذر 1396مناسبتها, فرصت تحول میشوند - آشنایی با کتابهای (نوشتار و تفاوت، یه چیزی بگو، سایه های شب و...) - راهکارهایی برای دریافت کمک مؤثر از کاربران بینای رایانه: «بخش دوم» - جدول ترکیبی/ سؤالات ظاهراً ساده ای که جواب ندارند/ عجیبترین شهرهای جهان |
روزنامه «ایران سپید»
شنبه 11 آذر 1396
13 ربیع الاول 1439
2 دسامبر 2017
سال بیست و دوم شماره 5730
صاحب امتیاز:
خبرگزاری جمهوری اسلامی
مدیر مسئول: سهیل معینی
سامانه پیامکی: 3000465040
نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388
تلفن: 84711371
شماره انتشارات: 5-88548892
وبسایت: www.iransepid.ir
پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir
.........عناوین این شماره.......
آشنایی با کتابهای (نوشتار و تفاوت، یه چیزی بگو، سایه های شب و...) 4
راهکارهایی برای دریافت کمک مؤثر از کاربران بینای رایانه: «بخش دوم» 9
جدول ترکیبی/ سؤالات ظاهراً ساده ای که جواب ندارند/ عجیبترین شهرهای جهان 12
.......سخن هفته
* مناسبتها, فرصت تحول میشوند: فردا، 12 آذر، روز جهانی افراد معلول است. یک تعبیر اشتباه آن است که چون ما روزهای مشخص جهانی عصای سفید یا ناشنوایان داریم, پس 12 آذر روز جهانی افراد معلول حرکتی است. هرچند سنبل تصویری این روز فرد معلول حرکتی و صندلی چرخدار است, اما این روز به همه افراد معلول تعلق دارد و چنان که از پیام سالانه دبیر کل سازمان ملل متحد بر میآید, این روز سنبل تمامی انسانهای دارای معلولیت است که بیش از یک میلیارد نفر از ساکنین سیاره زمین را شامل است. اما امسال جدا از جشن ویژه این روز که البته با شش روز تأخیر در برج میلاد برگزار میشود, مراسمی با هدف تحول در شرایط روز افراد معلول طراحی و برگزار میشود. از جمله با همکاری چند سازمان غیر دولتی ساعت 14 فردا گروهی از افراد معلول در پارک دانشجو گرد هم میآیند تا به وضعیت چهار راه ولیعصر که عملاً هیچ گونه مفری برای عبور افراد معلول از این چهار راه پیشبینی نشده است، اعتراض کنند. هدف از این مراسم گوشزد کردن حق دسترسی معابر برای شهروندان معلول به مسئولان طراح ایستگاه مترو چهار راه ولیعصر و همچنین مسئولان حمل و نقل ترافیک شهری که با نرده کشی عملاً محلی برای عبور افراد معلول دراین چهار راه پر تردد باقی نگذاشتند. از این گونه حرکتها باید حمایت و تقدیر کرد, زیرا به جای برپایی جشنهای فاقد اثر گذاری اجتماعی, حرکتهایی را مد نظر دارند که از آنها نتیجه ای بر میآید. نتایجی مانند آگاه کردن مسئولان از کاستیها و نقصانها در طراحی شهری، حساس کردن افکار عمومی در مورد حقوق و نیازهای افراد معلول و متوجه کردن مسئولان مبنی بر آن که شهروندان معلول ناظران خاموش برنامه ریزیهای غلط مدیریت اجرایی ضعیف آنها نیستند. با افزایش این گونه مراسم حرکتهای اجتماعی, قطعاً وضعیت افراد معلول روز به روز بهتر میشود؛ چون به صحنه آمدند تا حقوق خود را از راه های قانونی طلب کنند. نابینایان نیز جزئی از این حرکت هستند و باید از آن درس بگیرند.
.......چوب الف
* نوشتار و تفاوت: ژاک دریدا، ترجمه عبد الکریم رشیدیان، نشر نی. نوشتار و تفاوت مجموعه ای از نخستین مقالات دریدا است که در سال ۱۹۶۷ منتشر شد و در میان آثار او جایگاهی ممتاز دارد. دریدا در هریک از این مقالات که نوعی سکوی پرتاب شمرده میشوند، بعضی درونمایه های بنیادی و روشهای کلیدی اندیشمندان بزرگ عصر خویش (روسه، فوکو، ژابس، هوسرل، هایدگر، لویناس، ارتو، فروید، باتای، لوی استروس و ...) را مورد سنجش قرار میدهد. از خلال این سنجش، خطوط و عناصر شکل دهنده فضای اندیشه دریدایی اندک اندک چهره مینمایند تا در آثار بعدی او سیمای مشخصتری پیدا کند. تنوع، غنا و اهمیت مسائل مطرحشده، شیوه پرسشگری و نقد دریدا در این جستارها تولد اندیشمندی را بشارت میداد که برای ماندن آمده بود و تأثیر انکارناپذیرش بر اقلیم فلسفی زمانه اش گواه آن بوده است. - یه چیزی بگو: لاوری هانس اندرسن، ترجمه حمیدرضا صدر. لاوری هالس اندرسن (1961) از نویسندگان پُر طرفدار و پُر فروش ادبیات امریکاست. عمده شهرتِ او در حوزه های رمانهای روانشناختی با محوریتِ قهرمانهای نوجوان یا آثار تاریخی است. این نویسنده نیویورکیِ پُر کار با رمانِ یه چیزی بگو به محبوبیت رسید. این رمان که نخستین اثر اوست سالِ 1999 منتشر شد و در 2004 اقتباسی سینمایی بر اساسش انجام گرفت. اندرسن در این رمان زندگی یک نوجوانِ طبقه متوسطِ امریکا را محور قرار میدهد و روزگار و ماجراهای ریز و درشتِ این شخصیت را طی چهار ترم تحصیل در دبیرستان به تصویر میکشد؛ دوره ای که در آن این شخصیت با وجوهِ متفاوت آدمها، نظامِ آموزشی، ساختار خانواده و کلان هنجارهایی مواجه میشود. اموری که هر کدامشان ویژگیهای درونی این نوجوان را در جامعه پایانِ قرنِ بیستمِ امریکا نمایش میدهد. او به فضا و آدمها با دقت مینگرد و تلاش میکند مسیرِ زندگیش را در دست بگیرد. یه چیزی بگو رمانی است روانشناختی و خوشخوان که میتواند برای مخاطبانِ بسیاری جذابیتِ روایی داشته باشد. ماجراهایی که برای شخصیت رخ میدهد و انبوهی از خرده روایتها با زبانی ساده، این اثر را به کتابی تبدیل کرده که میتوان بهراحتی آن را خواند. - سایه های شب: امیل زولا، ترجمه علی اکبر معصوم بیگی، انتشارات نگاه. سایه های شب، هفدهمین رمان از زنجیره داستانی خانواده روگن-ماکار، از پر حادثه ترین و بیپرده ترین رمانهای امیل زولا, نویسنده بزرگ فرانسوی است. این رمان در یک سطح داستان جنایت و پیمان شکنی و شور و تصاحب و عشق و مرگ است، همچنان که روایت شبکه های در هم پیچیده راه آهن و شتاب درنگ ناپذیر برای رسیدن به آینده نیز هست، اما در سطحی دیگر، در حکم ژرف نگری دلسوزانه و همدلانه در حال و روز تک تک شخصیتهایی است که گویی اسیر چنگ نیروهای ناشناخته و بدوی هستند که بیرون از حیطه اختیار آنان خودسرانه عمل میکنند. زولا در سراسر این رمان پر شتاب پیوسته به ما یادآور میشود که زیر سرپوش خوش رنگ و لعاب و فریبنده پیشرفت فناورانه همواره دیوی هولناک در درون جا خوش کرده است و متر صد فرصت است تا هر دم قدرتمندتر از پیش سر برآورد. هنگامی که سایه های شب نخستین بار در 1890 منتشر شد, جز منتقدان «حرفه ای» که همیشه آماده بودند از رئالیسم «کثیف» زولا ایراد بگیرند, بسیاری از بزرگان ادبیات فرانسه لب به ستایش از زولا گشودند. - راهنمای شوپنهاور. کریستوفر جانوی. ترجمه رضا ولی یاری. نشر مرکز. برای کسی که کمابیش به شیوه هگلی پرورش یافته، قالب آشکارا غیر تاریخی و غیر سیاسی اندیشه شوپنهاور قطعاً عصبانی کننده است. عمیقترین دغدغه های شوپنهاور عبارتند از این که انسانی بودن در هر کجا و هر زمانی چیست، شخص چطور با جسمش مرتبط میشود، رنج چیست، خوشبختی کدام است و کدام نیست، آیا انسان آزاد است یا نه، زندگی چطور میتواند قابل تحمل شود، چطور باید به مرگ خود نگاه کرد، چهچیزی در فرد ناخودآگاه و سیطره ناپذیر است و اینکه کار هنری و تجربه هنری برای فرد چیست؟ تاریخ برای او یکسره بی اهمیت است. این باعث شده که به قول نیچه, او «تا سرحد نبوغ غیر آلمانی» باشد. نویسندگان فصول مختلف کتاب که همگی متخصص در فلسفه شوپنهاور هستند، به یکی از وجوه اساسی اندیشه او پرداخته است. مطالعه این کتاب میتواند خواننده را یاری رساند تا بر کلیت منظومه فکری شوپنهاور اشراف یابد و تعیین کننده ترین وجوه آن را بهتر بشناسد. - کلارا کلان؛ یچارد رایت. ترجمه اکرم پدرامنیا. نشر نفیر. دو خواهر، یکی در دهکده متروک کانادایی و دیگری در پیشرفته ترین شهر جهان، نیویورک، با نامه های خواندنی روزگارشان را برای یکدیگر قلم میزنند. در این اثر ریچارد رایت از لا به لای نامه ها و یادداشتهای پر کشش، خواننده را به لایه های جامعه میبرد و با باریک بینی دردها، تبعیضها و ستمهای اجتماعی را که بر زنها و دگر اندیشها روا داشته شده، آشکار میکند و همزمان با قلمی نیشدار تحمیق و ناباوری خانواده های غربی را از سوی رسانه ها به سخره میگیرد.
.......فناوریهای امیدبخش
* راهکارهایی برای دریافت کمک مؤثر از کاربران بینای رایانه: «بخش دوم» در شماره پیشین از این سلسله مطالب به مواردی اشاره کردیم که در مواجهه با برنامه های جدید میتواند به ما کمک کند. یکی از موقعیتهایی که برای هر کدام از ما ممکن است پیش بیاید این است که نیاز داشته باشیم با یک کاربر بینای رایانه بده و بستان رایانه ای داشته باشیم. مواقعی نظیر این که بخواهیم در یک کلاس رایانه در کنار کاربران بینا بنشینیم یا بخواهیم از یکی از سرویس دهنده ها یا پشتیبانهای اینترنت یا رایانه خدماتی دریافت کنیم. شیوه مواجهه ما در چنین موقعیتهایی تعیین میکند که ما تا چه اندازه میتوانیم از چنین فضاهایی بهره ببریم.
زمانی که قرار است با تلفن با پشتیبانی یکی از خدمات دهنده ها تماس بگیریم که قرار است در موضوعی ما را راهنمایی کند، ابتدا لازم است محیط برنامه ای را که میخواهیم در موردش پرسشی مطرح کنیم یا راهنمایی بگیریم وا بکاویم و از محل قرارگیری گزینه های مختلف آگاه شویم. به طور مثال، لازم است قبلاً بفهمیم که در محیط برنامه, بیشترِ گزینه ها با Tab قابل دسترس هستند یا لازم است از منوهای برنامه به کمک دکمه Alt استفاده کنیم. در گام بعدی، با توجه به این که عموماً کسانی که راهنمایی تلفنی ارائه میکنند این راهنماییها را مبتنی بر نشانه های تصویری در اختیار میگذارند، -مثلاً میگویند دکمه سبز را بزنید- قبل از شروع فرایند راهنمایی برای فردِ آن سوی خط توضیح دهید که نابینا هستید و ترجیح میدهید به جای شکل یا رنگ دکمه، نام دقیق آن را بدانید تا به کمک صفحه خوانتان بتوانید آن را پیدا کنید.
وقتی قرار باشد در کلاسی شرکت کنید، بهترین کار این است که فرایند یادگیری را پیش از کلاس و در خانه آغاز کنید. در گام نخست، یک نسخه از نرم افزاری که قرار است آموزش ببینید پیدا و نصب کنید. با محیط برنامه آشنا شوید. شرایطتان را برای آموزشگاه تشریح کنید و از آنها بخواهید تا شماره تلفن استاد مربوطه را در اختیار شما قرار دهند. با اطلاعاتی که از محیط برنامه به دست آورده اید، احتمالاً میتوانید تصوری از مشکلاتی را که ممکن است در کلاس با آنها مواجه شوید به دست آورید. شرایط و نحوه استفاده تان از رایانه را برای استاد توضیح دهید تا استاد بتواند قبل از ورود به کلاس و آغاز جلسه نخست، ذهنیتی از شما داشته باشد و اگر قرار است مواد آموزشی را برای کلاسش آماده کند، در روند تولید و تهیه مطالب، شما را هم در نظر بگیرد. یکی از مواردی که همه ما با آن دچار مشکل میشویم، استفاده از تخته است که البته این روزها جایش را به نمایشگر ویدئویی داده و اطلاعات به شکل اسلایدهایی روی این نمایشگرها نشان داده میشوند. در شماره بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت.
* گلواژه: موفقیت، کم و بیش در دسترس همه هست، اما دامنه توفیق در زندگانی شخص، بدون توان رهبری محدود است. جان ماکسول
.......کشکول
* جدول ترکیبی: برای بدست آوردن رمز باید به 25 سؤال که جوابهای شش حرفی دارند پاسخ دهید؛ همچنین برای پاسخهای شش حرفی سؤالات، سه واژه چهار حرفی ارائه کرده ایم که هر کدام از این واژه ها دو حرف از کلمه شش حرفی را در خود دارند. دقت کنید که این دو حرف حتماً در کنار هم قرار دارند. در انتها از بهم پیوستن حروف اول پاسخهای شش حرفی سؤالات، رمز جدول که نام رمانی از "محمود دولتآبادی" است, بدست میآید. سؤالات جدول: 1. صفت فردی که دقت بسیار بالایی دارد (غریب-زبور-قاین) 2. بیقید و بیپروا (سوله-نگاه-ارسی) 3. مشهور و موضوع گفتگوی بسیاری از مردم (زبیر-قانع-مزدا) 4. چیزی یا کسی که در قبال وام که دریافت میشود سپرده میشود (گروه-یوگا-جنان) 5. نپذیرفتن و اظهار مخالفت کردن به امری (جاعل-ترقه-ریاض) 6. نوعی دزدی (فراق-هزال-ثانی) 7. اتحادیه صنفی (سنجد-دیگر-کاچی) 8. پیشینه یا سابقه (سپری-ونیز-دهلی) 9. کنسرتی که توسط یک نوازنده اجرا میشود (ترسل-لیته-پالس) 10. پیدا کننده (غیاب-کربن-خنده) 11. نوعی نان سنتی که در خمیر آن به جای آب، شیر به کار برند (کاشی-مکرم-جبال) 12. نگران (دلکو-واجب-پسته) 13. قابلیت گوشیهای تلفن همراه امروزی (تهوع-شمال-قندک) 14. کمک کردن (معما-واضح-مودت) 15. در مقابل (غروب-بهتر-روغن) 16. پولی که در ازای کاری به کسی دهند (مسدس-تمرد-ایزد) 17. مقاومت کردن در برابر دشمن (وامق-صابر-لهیب) 18. دومین شهر بزرگ ازبکستان (سماق-فرقت-گندم) 19. فکر و سگال (بانگ-عادی-شهره) 20. ژله (کلرا-غزال-نکول) 21. میوه پاییزی با طعم گس (خرسک-غماز-خلوت) 22. خرابه (هویج-راضی-نهیب) 23. کارگاه رنگ کردن پارچه، لباس و مانند اینها (مرند-گربه-زیبا) 24. جدار (دیسک-قوال-رهین) 25. همصحبت و همنشین (اهمر-کلون-امضا). شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: پرهیزگاری, بنیاد ایمان است.
* جدی نگیرید: یه فامیلم برامون نمونده، ادمون کنه تو گروه هپى فامیلى، لفت بدیم، روزمونو بسازیم! - سختترین کار بعد از پوشیدن دمپایی انگشتی با جوراب، خالی کردن صندوق عقب ماشین بعد از برگشتن از مسافرته! - با زنم دعوام شده، زنگ زدم به مادرم میگم مامان من میخوام زنمو تنبیه کنم, چند روزی میام خونه تون. مامانم میگه: نه پسرم! زنت به یه تنبیه بزرگتر نیاز داره، من میام خونه تون. - واژه «به هر حال مرسی» خیلی محترمانه داره بهت اشاره میکنه که ولش کن دیگه, گند زدی توش! - بلک فرایدی چیه؟ ما خودمون متروی سیاه داریم، هندزفری اصلی سامسونگ میده 5 هزار تومن! - بتهوون اگه میدونست آهنگاش قراره تو آسانسور پخش شه, با پشت سینی تو عروسیا میزد میخوند!
* حرفهای تکان دهنده: از دست دادن امیدی پوچ و محال، خود موفقیت و پیشرفتی بزرگ است. شکسپیر - به گمان من انسان برای موفقیت در زندگانی باید بتواند در چهار زمینه استاد شود: مناسبات، تدارکات، نگرش و رهبری. جان ماکسول - راه موفقیت، همیشه در حال ساخت است؛ موفقیت پیش رفتن است، نه به نقطه پایان رسیدن. آنتونی رابینز - موفقیت بر روی ستونهای شکست شکل میگیرد. سری چتری
* سؤالات ظاهراً ساده ای که جواب ندارند: چرا الفبا به این ترتیب است؟ یکی از اولین چیزهایی که کودکان دبستانی یاد میگیرند ترتیب الفباست، اما واقعاً هیچ یک از ما نمیدانیم چرا ترتیب حروف الفبا بدین شکل است. ما از آن یک آهنگ زیبا ساخته ایم و برای مرتب کردن چیزهای مختلف استفاده میکنیم، اما هیچ کس نمیداند واقعاً چرا حروف الفبا اولین بار به این شکل چیده شد. تنها چیزی که میدانیم این است که آنها از زمانهای خیلی دور به این ترتیب چیده شدند. تصور میشود که نظم الفبایی بین قرنهای ۱۶ و ۱۵ قبل از میلاد، یعنی خیلی قبل از این که زبان انگلیسی ایجاد شود، توسط کنعانیان مصر ایجاد شده و سپس گسترش و تکامل یافته است. زبان آنها در الفبای فنیقی و سپس یونانی و لاتین و سایر زبانها به کار گرفته شد. هر زمان که زبان جدیدی ایجاد میشد، کم و بیش الفبا را به همان ترتیب حفظ میکردند. گاهی چند حرف به آن اضافه یا از آن کم میشد، اما نظم کلی آن به همان شکل بود؛ بنا بر این, این نظم حدود ۴۰۰۰ سال پیش به وجود و از آن موقع بدون این که بدانیم چرا، به همان شکل به بچه هایمان یاد میدهیم. - چرا میخوابیم؟ تقریباً هر موجود زنده ای به خواب نیاز دارد. هر کس که تا به حال شب بیداری کشیده باشد میداند که بی خوابی چقدر ذهن را آشفته میکند. پریشان و دمدمی میشویم و ممکن است دچار توهم نیز بشویم و بر اساس آزمایشهایی که روی موشهای آزمایشگاهی انجام شده، حتی ممکن است بمیریم. ما واقعاً نمیدانیم چرا و مشخص نیست که اصلاً ما چرا به خواب نیاز داریم و این شرمآور است. دانشمندان میدانند که خواب برای مغز نیاز است، اما نمیدانند که واقعاً چطور کار میکند. آیا انرژی مغز را بازیابی میکند؟ آیا سموم را از بین میبرد؟ آیا مدارهای مغزی تضعیف شده را تقویت میکند؟ تنها جوابی که علم تا کنون برای این سؤالات دارد «شاید!» است. عجیب است که بیشتر موجودات زنده به خواب نیاز دارند و میدانیم که اگر نخوابند چه اتفاقی می افتد، اما هیچ کس ۱۰۰ درصد مطمئن نیست که خواب چطور کمک میکند. - چرا خمیازه میکشیم؟
همه ما خمیازه میکشیم. نه تنها انسانها، بلکه بیشتر حیوانات هم این کار را میکنند. با این حال نمیدانیم چرا خمیازه میکشیم. انسانها از قرن چهارم قبل از میلاد سعی کرده اند دلیل خمیازه را بفهمند. بقراط علت آن را خارج کردن هوای بد و وارد کردن هوای خوب میدانست. امروزه بیشتر مردم فکر میکنند که خمیازه کربن دی اکسید را کاهش و اکسیژن خون را افزایش میدهد که همان معنی را به طرز هوشمندانه تری بیان میکند, اما مشکل این نظریه این است که توضیح نمیدهد چرا هنگام خستگی خمیازه میکشیم. در واقع به نظر میرسد خمیازه سطح اکسیژن را در مغز تغییری نمیدهد. پس چرا خمیازه میکشیم؟ چرا وقتی واقعاً به اکسیژن بیشتری نیاز داریم یا چرا موقع ورزش خمیازه نمیکشیم؟ ما هنوز پاسخ دقیقی برای این سؤال نداریم. نظریه های خودمان را داریم، اما حقیقت این است که ما هنوز جنبه های زیادی از جهان را نتوانسته ایم درک کنیم.
* عجیبترین شهرهای جهان: رن لوشاتو فرانسه: شهر فرانسوی رن لوشاتو، الهام بخش نویسنده آمریکایی «دن براون» در نوشتن کتاب راز داوینچی بوده است. کتاب او داستان یک جام مقدس را میگوید که تصور میشود در رن لوشاتو باشد. جام مقدس، خون مسیح یا خون سلطنتی بود. این ایده در اصل از کتاب «خون مقدس و جام مقدس» اثر هنری لینکلن و ریچارد لی و مایکل بایجنت گرفته شده است. آنها بر این باور بودند که عیسی (ع) از مرگ روی صلیب فرار کرد و خانواده ای با همسری مریم مجدلیه تشکیل داده و دختری به نام سارا به دنیا آورد. آنها به فرانسه فرار کردند و در رنه لوشانو فوت کردند. - دهکده کوتوله های چین: ساکنان قلمروی آدم کوچولوها یا دهکده کوتوله ها بلندتر از ۱.۱۵ متر نیستند و افسانه های خودشان را دارند. ابتدا مردم محلی از بیماری عجیبی که رشد و سلامتی بچه های ۵ تا ۷ ساله را مختل کرده بود مضطرب شدند. برخی میگویند نفرین اجدادشان است که درست دفن نشده اند. برخی دیگر هم فنگ شویی وحشتناک این منطقه را دلیل عقبماندگی ساکنانش میدانند. برخی هم معتقدند که لاکپشت سیاه بعد از کشته شدن؛ روستاییان را به دلیل حرص و ولعشان نفرین کرد و انتقامش را از نسلهای آینده آنها گرفته است. - جهنم، آمریکا: یک شهر واقعی به نام «جهنم» در میشیگان آمریکا وجود دارد. نظریه های زیادی پیرامون نامگذاری این شهر وجود دارد. در دهه ۱۸۳۰، آن را زیبا و درخشان مثل جهنم توصیف کردند یا شاید به خاطر گفته بنیانگذار آن «جورج ریوز» باشد که گفت: «نمیدانم، میتوانید اسمش را جهنم بگذارید، برایم اهمیتی ندارد.» یا شاید از گفته زنان شهر گرفته شده که وقتی شوهرانشان هنوز به خانه نیامده بودند, میگفتند «دوباره به جهنم رفته» دفعه بعدی که کسی به شما گفت: «برو به جهنم» میدانید که کجا باید بروید! همچنین با پرداخت ۱۰۰ دلار میتوانید برای یک روز شهردار شهر جهنم باشید! - کوبر پدی، استرالیا: کوبر پدی یک شهر زیرزمینی در استرالیاست که از سال ۱۹۱۵ به عنوان معدن اوپال فعالیتش را آغاز کرد؛ بنا بر این به عنوان پایتخت اوپال جهان نیز از آن یاد میشود. این شهر حدود ۳۵۰۰ نفر جمعیت دارد که به راحتی در خانه های زیرزمینی زندگی میکنند. بهترین زمان بازدید از این شهر بین ماه های اکتبر و مارس است که هوا نه خیلی سرد و نه خیلی گرم است.
* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1. پشیز 2. رزن 3. هانوی 4. یا 5. زگیل 6. گاهنامه 7. اینورژن 8. راستا 9. یادداشت 10. بازماندگان 11. ناتورالیسم 12. یل 13. آبستن 14. دادستان 15. آب لرزه 16. یلمان 17. مازوت 18. آب نورد 19. ناربن 20. آتاشه 21. سونار 22. تواب.