شناسه خبر: 12650 منتشر شده در مورخ: 1396/9/4 ساعت: 09:09 گروه: بهداشت و سلامت  
انجام نخستین پیوند شبکیه‌ مصنوعی در شیراز

انجام نخستین پیوند شبکیه‌ مصنوعی در شیراز

نخستین عمل پیوند شبکیه‌ مصنوعی برای بیماران مبتلا به نابینایی مطلق، در شیراز انجام شد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا صبح پنجشنبه ۲ آذر، نخستین عمل پیوند شبکیه‌ مصنوعی با هدف درمان بیماران مبتلا به نابینای مطلق، توسط پزشکان فوق‌تخصص چشم در شیراز انجام شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با تصریح اینکه دانشگاه وظیفه تولید علم و تربیت متخصصان را عهده‌دار است، گفت: امروز ایران و خصوصا شیراز در مباحث تخصصی و فوق تخصصی پزشکی، جایگاه خوبی دارد.

علی بهادر با تاکید بر اینکه روند رو به رشد دانشگاه علوم پزشکی شیراز تداوم خواهد داشت، این شهر را قطب پیوند شبکیه نامید و گفت: البته دانشگاه‌ تنها برای تولید و آموختن علم نیست، بلکه محلی برای تولید ثروت نیز محسوب می‌شود.

بهادر انجام عمل پیوند شبکیه مصنوعی را گامی بلند برای درمان بخشی از بیماران مبتلا به نابینایی مطلق دانست.

به گزارش ایسنا، محسن فروردین نیز در مراسم رونمایی از نخستین عمل جراحی پیوند شبکیه‌ مصنوعی در شیراز، با اشاره به پیشینه‌ این شهر در زمینه پزشکی و تخصص چشم‌پزشکی، گفت: عمل پیوند شبکیه‌ مصنوعی حدود 700 میلیون تومان هزینه دارد.

او با بیان اینکه انجام این عمل فوق تخصصی برای نخستین‌بار در شیراز یک افتخار است، گفت: عمل جراحی برای دو بانوی دچار اختلال و ناهنجاری‌های چشمی، در بیمارستان‌های پارس و خلیلی شیراز و به شکل کاملا رایگان انجام شده است.

رییس تیم پیوند شبکیه‌ مصنوعی با تاکید بر اینکه علی‌رغم بالا بودن هزینه‌ اما همت خیرین نیز والا است، گفت: کارهای نو در ابتدا هزینه‌های بالایی دارد، اما به مرور و با تجاری‌سازی شدن آنها، زمینه‌ فراگیری فراهم می‌شود.

فروردین با اشاره به اینکه هر دو عمل در یک روز انجام شده است، گفت: 250 عمل این‌چنینی در جهان انجام شده، اما در هیچ جای دنیا سابقه ندارد که یک تیم در یک روز 2 عمل پیوند را انجام دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: پیش بینی ما این است که 12 هزار بیمار با نابینایی مطلق و 10 هزار بیمار که دچار کم‌بینایی شدید هستند، امکان دریافت پیوند شبکیه را داشته باشند.

فروردین با اشاره به اینکه این عمل تنها در 2 کشور خاورمیانه انجام می‌شود، گفت: ما اولین کشوری هستیم که با استفاده از متخصصان داخلی این عمل فوق تخصصی را انجام داده‌ایم؛ کشور دوم از متخصصان خارجی استفاده می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: زیبایی کار پیوند شبکیه مصنوعی این است که نابینایانی که درک ضعیفی از نور داشتند، انتخاب شدند. نتیجه هم بیش از حد انتظار ما بوده است.

فروردین ادامه داد: تلاش و پیشرفت در این عرصه ادامه خواهد داشت و سامانه شبکیه‌ مصنوعی به عنوان چشم بیونیک یا ایمپلنت شبکیه شناخته می‌شود و می‌تواند با ایجاد تحریک الکتریکی سطح شبکیه موجب القاء درک بینایی در فرد نابینا شود؛ این فرآیند اکنون در بیمارانی که با تحلیل رفتگی یا آسیب شدید شبکیه مواجه هستند، کاربرد دارد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تسلط وزی بهداشت به چشم پزشکی و مشاوره‌های علمی بزرگان این علم در شیراز را زمینه‌ساز تولید علم در کشور دانست و تاکید کرد که اگر پشتیبانی علمی بزرگان چشم پزشکی نبود، قادر به کسب این جایگاه نبودیم.

رییس تیم پیوند شبکیه‌ علوم پزشکی شیراز، از دکتر راحت، دکتر عطارزاده، دکتر مهریار، دکتر اشرف، دکتر آفرید و دکتر نوروز زاده به عنوان اعضای این تیم یاد کرد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *