بهره مندی مردم از یارانه باید هدفمند باشدمدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه از ۴۰ میلیون بیمهشدگان سازمان بیمه سلامت، ۸۰ درصد به صورت رایگان بیمه هستند، گفت: چرا باید چنین درصدی از افراد منفک از کمیته امداد و بهزیستی، رایگان بیمه باشند؟ چرا نباید در کشور سبک و روشی باشد تا فردی که محروم است، مشخص شود، |
به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا مهندس طاهر موهبتی با بیان این که سازمان های بیمه گر، دارای شورای هماهنگی هستند که دبیرخانه آن در سازمان بیمه سلامت ایران قرار دارد و جلساتی را برگزار کرده اما نمود این هماهنگی بیشتر در شورای عالی بیمه نمایان است، گفت: این شورا چند وظیفه اصلی از جمله در بحث تعرفه های پزشکی دارد و حضور سازمان بیمه سلامت به عنوان نماد این هماهنگی است.
موهبتی یکی از مشکلات موجود در کشور را عدم حل چرایی و علل ایجاد مشکلات بیان کرد و افزود: متاسفانه در کشور، برخی از افراد به دنبال این هستند که مقصری پیدا کنند و مسئلهای یا طرحی را زیر سوال برند.
وی با اشاره به شکل گرفتن طرح تحول سلامت در کشور در ابتدای دولت یازدهم، گفت: دغدغه طرح تحول سلامت، پاسخ مثبتی به نگرانیهای قانون اساسی و فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند بیمار جز دغدغه بیماری رنج دیگری نداشته باشد، بود اما متاسفانه برخی از افراد درست یا نادرست به نحوه اجرای طرح تحول سلامت اشکالاتی وارد می کنند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: در اقدامات بزرگ نمیتوان همه با یکدیگر هم رای باشند و فضای کارشناسی اقتضا می کند که نظرات متفاوتی وجود داشته باشد.
موهبتی با اشاره به این که بیش از ۸۰ درصد مردم از عملکرد برنامه تحول سلامت راضی هستند، افزود: مسئلهای که باعث تعجب در حوزه کارشناسی میشود این است که افرادی به هر دلیلی به برنامه تحول سلامت نقد داشتند و منتظرند که اتفاقی ناخوشایند برای طرح بیفتد و بگویند که این برنامه به بن بست رسیده است و این نگاه، نگاه پسندیدهای در حوزه اجتماعی نیست.
وی با تاکید بر این که بیمه شدگان صندوق بیمه همگانی به موجب قانون و به موجب مصوبه دولت باید از خدمات بخش دولتی استفاده کنند، افزود: متاسفانه در این مورد برخی از رسانهها تیتر زدند که طرح تحول سلامت شکست خورد در صورتی که این مصوبه هیچ ارتباطی به طرح تحول سلامت نداشته است.
موهبتی با بیان این که از جمعیت ۴۰ میلیونی بیمهشدگان سازمان بیمه سلامت، ۸۰ درصد به صورت رایگان بیمه هستند، گفت: چرا باید چنین درصدی از افراد منفک از کمیته امداد و بهزیستی، رایگان بیمه باشند؟ چرا نباید در کشور سبک و روشی باشد تا فردی که محروم است، مشخص شود، در حال حاضر متاسفانه مبانی ارزیابی وسع وجود ندارد و مبنای ارزیابی وسع این است که شما میزان درآمد مردم را بدانید، اما آیا اجازه این مسائل داده میشود؟ و اگر این اجازه داده نشود از کجا می توان محروم بودن یا نبودن افراد را متوجه شد.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: ما به نام محرومین، ۳۲ میلیون نفر را تحت پوشش بیمه قرار دادیم و این اقدام نزدیک به ۱۸ هزار میلیارد تومان بار مالی داشته، آیا تحمیل این بار مالی شکنندهتر است یا پولی که در طرح تحول سلامت برای افزایش تعرفه داده شد؟ که سالانه کمتر از ۱۰۰۰ میلیارد تومان بود که آنهم داده نشد. بنابراین ما آمدیم این قضیه را کنترل کنیم و برخی متاسفانه گفتند که طرح تحول سلامت تباه شده است.
وی ضمن اشاره به رفتار نامناسب برخی از افراد با برنامه تحول سلامت، گفت: برخی از افراد منتظرند برای این طرح اتفاقی بیفتد و اشکالاتی به طرح بگیرند و بگویند ما درست می گفتیم و باعث شوند افرادی که میخواهند اشکالات طرح تحول سلامت را مرتفع کنند، بیانگیزه شوند. اما باید مشوقانه عمل کرد و مزایا و معایب یک طرح را بازگو کرد.
وی ضمن اشاره به برگزاری جلسات و کارگروههای متعددی برای مدیریت هزینهها، افزود: اولین اقدام ما این بود که در جهت اجرای قانون، افراد کثیری که علاقهمند به استفاده از بخش خصوصی هستند نیز تغییر صندوق بیمهای دهند و دفترچه بیمهای داشته باشند که بتوانند در تمام ایران از خدمات بخش خصوصی نیز استفاده کنند. تلاش ما بر این است تصمیمات به نحوی باشد که مردم و بویژه محرومین دچار چالش نشوند. به همین دلیل استثنائاتی گذاشته ایم.
موهبتی با تاکید بر این که باید کمکها به مردم هدفمند باشد، افزود: بهرهمندی مردم از یارانه باید هدفمند باشد. ما میگوییم اگر میخواهید یارانه کشور به سمت افراد و خانوادههای مستحق برود، قانون گذاران، دولت و مجلس این اجازه را به وزارت رفاه بدهند که به عنوان متولی این اقدام، اختیار کافی برای شناسایی افراد مستحق از غیر مستحق را داشته باشد. باید با مردم صادق بود و به آنها بگوییم که منابع محدود است، حتی اگر مواردی در کشور رایگان ارائه میشود تا از این طریق افرادی که توانایی مالی دارند به سمت موارد رایگان نروند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران بر لزوم استقرار و نهادینه شدن سازمان خدمات الکترونیک، اظهار داشت: مکلف شده ایم که تا سال سوم برنامه ششم توسعه، همه خدمات خود را به صورت الکترونیکی ارائه دهیم و شک نکنید این مسئله میتواند موجب پیشگیری بخش عمدهای از هدر رفت هزینههای سازمانها شود.