شناسه خبر: 12527 منتشر شده در مورخ: 1396/7/29 ساعت: 11:53 گروه: اجتماعی  
مکان‌های عمومی باید امن باشند
بیانیه‌ اتحادیه‌ جهانی نابینایان به مناسبت روز جهانی ایمنی عصای سفید:

مکان‌های عمومی باید امن باشند

پانزده اکتبر، به‌عنوان روز جهانی ایمنی عصای سفید انتخاب شده است. روزی برای افزایش سطح آگاهی عمومی نسبت به استقلال و امنیت آسیب دیدگان بینایی. عصای سفید، مرسوم‌ترین ابزار کمکی برای رفت و آمد نابینایان در سر تا سر دنیا به حساب می‌آید.

به گزارش ایران سپید این ابزار، نابینایان را قادر می‌کند که آزادانه و ایمن تردد کنند و از همین رو، این وسیله به‌عنوان سمبل جهانی آزادی، استقلال و اعتماد به نفس نابینایان به حساب می‌آید.

امسال، در گرامیداشت این روز، اتحادیه جهانی نابینایان، «WBU»، توجه خاصی را به مکان‌های عمومی معطوف داشته است؛ فضا‌هایی که هر روز هم در حال افزایش است. مسیر‌های اشتراکی میان عابران، خودرو‌ها و حتی دو‌چرخه‌سواران که این روز‌ها بخصوص در مناطق مرکزی شهر‌ها زیاد مشاهده می‌شود. «WBU» معتقد است اگر طراحی چنین مسیر‌هایی بدرستی انجام نشود می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری را متوجه آسیب دیدگان بینایی کند. «WBU»، بیانیه‌ای در خصوص فضا‌های اشتراکی تدوین کرده که طی آن اصول کلیدی طراحی فضا‌های اشتراکی و پیشنهاد‌هایی در این خصوص را در اختیار دولت‌ها و طراحان محیط‌های شهری قرار داده تا به کمک آن، فضا‌های شهری به گونه‌ای امن و دسترس‌پذیر برای آسیب دیدگان بینایی طراحی شوند. «WBU» همچنین کمیته‌ای را به سرپرستی خانم «Martine Abel-Williamson»، خزانه‌دار اتحادیه راه‌اندازی کرده که مسائل مرتبط با فضا‌های اشتراکی را رصد و پیشنهاد‌ها و راهکار‌های این حوزه را گرد‌آوری می‌کند. او توضیح می‌دهد که در محیط‌های اشتراکی، دارندگان وسایط نقلیه و عابران پیاده در هنگام تردد، از ارتباطات چشمی برای تشخیص زمان‌های امن برای گذر از معابر استفاده می‌کنند؛ این در حالی است که این مسأله یکی از نقاط ضعف تردد نابینایان محسوب می‌شود. ما نمی‌توانیم با رانندگان دوچرخه‌ها یا اتومبیل‌ها ارتباط چشمی برقرار کنیم و بفهمیم که آیا آنها متوجه مشکل ما شده‌اند و آیا این لحظه برای عبور زمان مناسبی است یا نه. او همچنین یاد‌آوری می‌کند که اتومبیل‌های کم سر و صدا یا ساکت هم این روز‌ها به معضلی برای نابینایان تبدیل شده‌اند. چنین وسایطی، خطرات بیشتری را برای این گروه ایجاد می‌کنند، چرا که حضورشان برای نابینایان براحتی قابل تشخیص نیست. خانم «Abel-Williamson» تأکید می‌کند که دولت‌ها و برنامه‌ریزان شهری باید به فکر ارائه برنامه‌هایی باشند که طی آن، شیوه صحیح و ایمن استفاده از مسیر‌های اشتراکی به رانندگان و عابران پیاده آموزش داده شود. ما همچنین از دولت‌ها می‌خواهیم که مقررات فنی مربوط به فضا‌های اشتراکی ایمن را در قوانین راهنمایی و رانندگی بگنجانند.
اتحادیه جهانی نابینایان قویاً اعلام می‌کند که آسیب دیدگان بینایی حق دارند در دنیایی زندگی کنند که مسیر‌هایش برای رفت و آمد دسترس‌پذیر و ایمن است. در بزرگداشت روز جهانی ایمنی عصای سفید، «WBU» از دولت‌ها و طراحان محیط‌های شهری می‌خواهد که در طراحی و روند نظارت بر فضا‌ها و مسیر‌های مشترک میان عابران و وسایط نقلیه، نابینایان را دخیل و از مشاوره این افراد، استفاده کند. این اتحادیه همچنین می‌خواهد که تحقیقات بیشتری در خصوص فضا‌های اشتراکی انجام شود و سطح آگاهی‌های عمومی در این زمینه ارتقا پیدا کند، چرا که می‌تواند متضمن بهبود امنیت در عبور و مرور آسیب دیدگان بینایی باشد.
اتحادیه جهانی نابینایان، نماینده حدود ۲۸۵ میلیون نابینا و کم‌بینای سراسر جهان است. اعضای این اتحادیه عبارتند از: مؤسسات تشکیل شده از سوی نابینایان برای دفاع از حقوقشان، سازمان‌های حامی آنها در ۱۹۰ کشور و سازمان‌های بین‌المللی فعال در حوزه آسیب‌های بینایی.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *