شناسه خبر: 12515 منتشر شده در مورخ: 1396/7/25 ساعت: 14:04 گروه: ورزشی  
" روزپارالمپیک " بهانه‌ای برای شناخت ورزش معلولان به جامعه است

" روزپارالمپیک " بهانه‌ای برای شناخت ورزش معلولان به جامعه است

عضو شورای راهبردی کمیته پارالمپیک گفت: روز پارالمپیک روزی است که ورزش معلولان از بخش ورزش حرفه‌ای جدا می‌شود و به مردم معرفی می‌شود.

به گزارش ایران سپید هادی زاده، عضو شورای راهبردی کمیته پارالمپیک رادیو گفت و گو درباره ورزش معلولان گفت: 10 سال پیش اگر خانواده ای فرزند معلولی داشت آن را به میدان ورزشی نمی آورد. ما در همان سال ها به این موضوع پی برده بودیم که اگر به ورزش معلولان توجه شود، آن ها می توانند جایگاه خوبی کسب کنند. علاوه بر ورزش، ارتقای سطح سلامت روح و روان، پر کردن اوقات فراغت و مطرح شدن معلولان در جامعه از اهداف ما بود.

او اضافه کرد: در دنیا روزی به نام " روز المپیک " وجود دارد. ما هم از این نام گذاری الهام گرفتیم و روز پارالمپیک را در ایران پایه گذاری کردیم. در این روز ورزش معلولان را از ورزش قهرمانی جدا می کنیم و به داخل خانواده ها، سازمان ها و نهادها می رویم و سعی می کنیم ورزش معلولان را به مردم معرفی کنیم. در ابتدا استقبالی از این روز نشد اما قدم به قدم وضعیت بهتر شد و به کمک رسانه ها به ویژه صدا و سیما توانستیم به درون خانواده ها برویم. از 4 سال گذشته تا کنون فعالیت های ما رونق بیشتری پیدا کرده است به طوری که نهادها و ارگان های زیادی درگیر این موضوع شده اند. به همین دلیل ستاد پارالمپیک ایجاد شد که کمیته ملی پارالمپیک، سازمان بهزیستی و سازمان مدارس استثنایی نقشی اساسی در آن داشتند. من 3 سال است دبیراین ستاد هستم و می بینم خانواده ها با چه اشتیاقی تمایل دارند فرزندانشان در مسابقات ستاد شرکت کنند.

هادی زاده ادامه داد: هر روز برای این ستاد تبلیغات گسترده ای انجام شد ائمه جمعه، استانداران، مدیران تربیت بدنی و... جنبشی واقعی ایجاد کردند. حتی این کار الگویی برای خارجی ها شده است. ما رئیس آی پی سی، نمایندگان یونسکو و سازمان ملل را به ایران آوردیم و مسابقات بزرگی را با حضور 35 هزار تماشاچی برگزار کردیم و رسما روز پارالمپیک را در تاریخ 24 مهر در تقویم ثبت کردیم. این تاریخ توسط شورای عالی انقلاب نیز به تصویب رسید. ماه ها طول کشید تا توانستیم آئین نامه ای قوی، منظم و شفاف تصویب کنیم. ضمن این که روز 23 مهر نیز روز عصای سفید است و به نابینایان تعلق دارد.

عضو شورای راهبردی کمیته پارالمپیک بیان کرد: دولت و مجلس باید برای بهبود زیرساخت های ورزش معلولان تصمیمی جدی اتخاذ کنند. در حال حاضر خیلی از ارگان ها دارای سالن های ورزشی هستند. بسیار خوب است اگر این سال ها را در اختیار ورزشکاران معلول، کم بینا و ناشنوا قراردهند.لازم است دولت در هفته پارالمپیک در همه استان ها یک سالن به ورزش معلولان و نابینایان هدیه کند.

او درباره جدایی کیمته ملی پارالمپیک از کمیته ملی المپیک خاطر نشان کرد: یکی از برکات هفته پارالمپیک جدایی این کمیته از کمیته ملی المپیک بود. اما هنوز بودجه ای کافی دریافت نکرده ایم. کمیته پارالمپیک از نظر مالی و کاری کاملا از کمیته ملی المپیک جداست و به صورت مستقل از دولت بودجه می گیرد. هیچ چالشی هم با کمیته المپیک نداریم.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *