شناسه خبر: 12505 منتشر شده در مورخ: 1396/7/24 ساعت: 09:24 گروه: اجتماعی  
گشایش سومین کتابخانه ویژه نابینایان درفارس

گشایش سومین کتابخانه ویژه نابینایان درفارس

سومین کتابخانه ویژه نابینایان فارس تا پایان سال جاری ساخته می شود.

به گزارش ایران سپید به نقل از روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی استان فارس، به مناسبت روز جهانی عصای سفید، نشست کتاب‌خوان ویژه نابینایان و آیین تقدیر از گویندگان افتخاری بخش نابینایان کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی روز یکشنبه ۲۳ مهرماه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، روح‌الله منوچهری با گرامیداشت روز عصای سفید، خدمات دهی استاندارد به عموم معلولان جامعه را وظیفه اصلی کتابخانه‌های عمومی عنوان کرد و گفت: در سال جاری شیوه‌نامه خدمات‌دهی استاندارد به نابینایان توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تدوین شده است که در کتابخانه‌های عمومی نیز براساس این شیوه‌نامه خدمات ارائه می‌شود.
سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس، از افتتاح سومین کتابخانه مخصوص نابینایان استان تا پایان سال جاری در یکی از شهرستان‌های فارس خبر داد و افزود: در حال حاضر دو کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی شیراز و کتابخانه ویژه نابینایان در شهرستان ارسنجان به صورت هماهنگ به تمامی نابینایان استان خدمات ارائه می‌دهند که با افتتاح سومین کتابخانه نابینایان، این فعالیت گسترده‌تر خواهد شد.
او با اشاره به ضبط و تولید کتاب گویا در کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی شیراز، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۱۰۰ کتاب بریل و بیش از ۶۵۰۰ کتاب گویا سازمان‌دهی شده در بخش نابینایان کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی شیراز برای استفاده نابینایان وجود دارد.
مرجان خجسته‌فر کتابدار بخش نابینایان کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی شیراز نیز در ادامه با بیان اینکه بخش نابینایان کتابخانه رئیسی به کمک گویندگان و خیرین نیاز دارد، افزود: بخش نابینایان کتابخانه رئیسی اردکانی به تنهایی جوابگوی نیاز عمومی نابینایان شیراز و استان نیست و برای این کار به حمایت خیرین و مسئولان بیش از این نیازمندیم.
خجسته‌فر افزود: استودیو بخش نابینایان کتابخانه رئیسی از دو سال گذشته کار خود با وجود گویندگان افتخاری این بخش آغاز کرد و تلاش بر این بوده است که با ضبط کتاب های درخواستی نابینایان، نیاز آن‌ها به ویژه نیازهای درسی نوجوانان برطرف شود؛ به‌طوریکه تاکنون بیشتر درخواست‌های نابینایان گویاسازی شده است.
نشست کتاب‌خوان ویژه نابینا در ادامه با معرفی  چهار کتاب ادامه یافت.
علی اکبر رضازاده عضو نابینا و بازنشسته فرهنگی نخستین کتاب‌خوان این نشست بود که کتاب «کمال کورسل» به قلم سید محمدصادق مقدم را معرفی کرد. 
رضا زاده با بیان اینکه این کتاب داستان زندگی فرد غیرمسلمان و سیر تحول روحی او را بیان می‌کند، اظهار داشت: ژروم ایمانوئل کورسل، تنها شهید اروپایی دفاع مقدس فرانسه است که پس از تشرف به دین مبین اسلام به «کمال کورسل» تغییر نام داد و به تحصیلات دینی در مدارس علمیه قم پرداخت. وی همزمان با شروع دفاع مقدس به خط سربازان ایران پیوست و در سال ١٣٦٧ و در جریان عملیات مرصاد به شهادت رسید.
علی نعمتی دیگر نابینا عضو کتابخانه نیز در ادامه با مقاله «تأثیر تکنولوژی بر زندگی نابینایان» نوشته دکتر محمد خزائلی پشت تریبون قرار گرفت. نعمتی با بیان اینکه دکتر خزائلی در این نوشته به اهمیت تکنولوژی در بهبود حال نابینایان پرداخته است، عنوان کرد: دکتر خزائلی از جمله اولین پژوهشگرانی بود که در ایران مقوله زندگی نابینایان را مورد بررسی قرار داد و در این مقاله بیان می‌کند که در آینده تنها تکنولوژی می‌تواند به یاری نابینایان بیاید و به علم چشم‌پزشکی چندان امیدی نیست.
«بوی بهشت سوخته» کتاب بعدی این نشست بود که به همت فاطمه هاشمی نسب دیگر نابینا این نشست بررسی و معرفی شد. به گفته هاشمی نسب بوی بهشت سوخته براساس کتاب «جلاءالعیون» نوشته محمدباقر مجلسی نوشته شده و  نگاهی است به زندگی حضرت زهرا(س) همراه با خطبه حضرت در مسجد پیامبر و هنگام شهادت. این کتاب گوشه‌هایی از زندگی فاطمه زهرا(س) همچون ولایت، علت ‌نامگذاری و معرفی نام های ایشان، ازدواج این حضرت با امام علی (ع) و احادیث این بانوی بزرگوار را روایت‌ کرده است.
 علیرضا شهریاری نوجوان نابینا شیرازی، آخرین کتاب این گردهمایی را با عنوان «پیروزی بر شب» نوشته ژ.کریستان ارائه کرد. شهریاری با اشاره به اینکه نویسنده در این کتاب سرگذشت معرفی شدن خط بریل به عموم نابینایان جهان و پایان تاریکی نابینا را بیان می‌کند، افزود: «پیروزی بر شب» کتابی است که زندگی لویی بریل سرباز نابینا و چگونگی کشف خط بریل و معرفی آن به جهان را به شیوه داستانی به تصویر کشیده است.
 در پایان این دیدار افزون بر شعرخوانی زهره یغمور، نویسنده و شاعر نابینا شیرازی، از زحمات و همکاری‌های کتابداران بخش نابینای کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی و ۳۴ گوینده افتخاری این بخش تجلیل و قدردانی شد.
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *