روزنامه دوشنبه 24 مهر 1396رایزنی برای راه اندازی رشته «موسیقی» و «کامپیوتر» برای نابینایان - کسی برای ترامپ دست نزد- پای سخن 5 دختر نابینا در «روز جهانی نابینایان» (بخش پایانی) - عفونتهای قارچی که ناخن را درگیر میکنند - هیچ کس باور نمیکرد طلای جام جهانی را بگیرم - اشتباه مرگبار مادر |
روزنامه «ایران سپید»
دوشنبه 24 مهر 1396
25 محرم 1439
16 اکتبر 2017
سال بیست و یکم شماره 5693
صاحب امتیاز:
خبرگزاری جمهوری اسلامی
مدیر مسئول: سهیل معینی
سامانه پیامکی: 3000465040
نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388
تلفن: 84711371
شماره انتشارات: 5-88548892
وبسایت: www.iransepid.ir
پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir
.........عناوین این شماره.......
رایزنی برای راه اندازی رشته «موسیقی» و «کامپیوتر» برای نابینایان 2
پای سخن 5 دختر نابینا در «روز جهانی نابینایان» (بخش پایانی) 6
عفونتهای قارچی که ناخن را درگیر میکنند 12
هیچ کس باور نمیکرد طلای جام جهانی را بگیرم 16
........ویژه
* رایزنی برای راه اندازی رشته «موسیقی» و «کامپیوتر» برای نابینایان: قدمی، معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این که دانشآموزان نابینا در دوره متوسطه دوم جذب رشته علوم انسانی میشوند، گفت: در حال رایزنی و برنامه ریزی هستیم تا رشته «موسیقی» را برای دانشآموزان نابینا راه اندازی کنیم و در هر مرکز استان در یک هنرستان، این امکان را فراهم کنیم تا دانشآموزان نابینای مستعد وارد این رشته شوند. قدمی ضمن تبریک روز جهانی نابینایان اظهار کرد: معمولاً یک دهم درصد دانشآموزان با آسیب بینایی رو برو هستند. وی افزود: بر این اساس در حال حاضر بیش از 3000 نفر از دانشآموزان دارای این شرایط هستند و در مدارس ما تحصیل میکنند. وی با بیان این که سیاست آموزش و پرورش این است که دانشآموز نابینا در کنار دانشآموزان بینا ادامه تحصیل دهند، عنوان کرد: این دانشآموزان در طرح آموزش تلفیقی فراگیر، در کنار دانشآموزان عادی قرار میگیرند و اتفاقاً موفق هم هستند. قدمی ادامه داد: امسال بیش از 350 نفر از دانشآموزان نابینا و ناشنوا در کنکور سراسری پذیرفته شدند. امسال در سازمان آموزش و پرورش استثنایی با برنامه ریزی انجام شده، همه کتابهای دانشآموزان قبل از شروع سال تحصیلی آماده شد و در اختیارشان قرار گرفت. معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: تنها کتب جدید التألیف چون با تأخیر از سازمان پژوهش به دستمان رسید، هنوز آماده نشده اند، اما تا 10 روز آینده به دست دانشآموزان میرسد. قدمی با بیان این که دانشآموزان نابینا در دوره متوسطه دوم جذب رشته علوم انسانی میشوند، گفت: در حال رایزنی و برنامه ریزی هستیم تا رشته موسیقی را برای دانشآموزان نابینا راه اندازی کنیم و در هر مرکز استان در یک هنرستان، این امکان را فراهم کنیم تا دانشآموزان نابینای مستعد وارد این رشته شوند. وی افزود: برنامه ریزیهایی برای راه اندازی رشته کامپیوتر هم در حال انجام است.
........سیاسی
* کسی برای ترامپ دست نزد. جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان این که ترامپ باور نداشت در موضوع برجام، جهان از ایران اسلامی دفاع کند، گفت: همه دیدند که کسی برای نمایشنامه سراسر بلوف و با هدف جنگ روانی رئیس جمهوری آمریکا دست نزد.
* دکتر ظریف، وزیر امور خارجه ایران با اشاره به این که پایبند نبودن دولت آمریکا به تعهدات بین المللی میتواند برای نظام بین المللی مشکلاتی ایجاد کند، گفت: البته این موضوع امتیازی برای ایران است، زیرا قبلاً هر وقت آمریکا میخواست تحریمی را علیه کشورمان اعمال کند، فوراً اروپاییها پشت سر او حرکت میکردند، اما اکنون اروپاییها زیاده خواهیهای آمریکاییها را نمیپذیرند.
* محمدرضا بادامچی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که رئیس جمهوری آمریکا با مواضع سخیف و سبکسرانه خود، آبروی آمریکا را برده است، گفت: صحبتهای ترامپ در مورد ایران با اعتراض نخبگان داخلی این کشور و سیاسیون اروپایی و 1+5 رو برو شده است، زیرا در مورد برجام اجماع جهانی وجود دارد.
* علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی با رد مطالبه نابحق و غیر قانونی ترامپ در خصوص بازرسی از مراکز نظامی کشورمان گفت: ما به موافقت نامه پادمان و پروتکل الحاقی متعهدیم، البته تا زمانی که برجام پابرجا باشد، چون این پروتکل هنوز به تصویب مجلس نرسیده است و آن را داوطلبانه اجرا میکنیم.
* ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در صد و سی و هفتمین نشست بین المجالس در شهر سن پترزبورگ گفت: توافق تهران، مسکو و آنکارا برای ایجاد مناطق امن در سوریه، حمایت بسیاری از کشورهای جهان را جلب کرده است.
* هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا به شبکه خبری سی ان ان گفت: بی اعتمادی دونالد ترامپ به توافق هسته ای ایران مخرب و پایان اعتماد و اعتبار آمریکا در نزد جهانیان بود.
........گفتگوی ویژه
* پای سخن 5 دختر نابینا در «روز جهانی نابینایان»: طی دو روز گذشته گفته های دختران نابینا را خواندید و در ادامه... فریده: من وقتی با خواهرم خرید میروم، اصلاً نظر من را نمیپرسد. میگوید تو سلیقه ات خیلی خوب نیست. میگویم خب هر کسی سلیقه ای دارد. در صورتی که دوستانم معتقدند که خیلی سلیقه خوبی دارم. خانواده من درک نمیکنند که من با دست و حسم انتخاب میکنم؛ هرچند که نمیبینم، این را نمیتوانند بپذیرند و درک کنند. همه تصور میکنند که نابیناها با دنیای مد و رنگ بیگانه هستند، اما این طور نیست؛ مثلاً من لباسهایی را دوست دارم که طرحهای برجسته داشته باشند؛ چون قابل لمس هستند. معصومه: هر وقت میگفتند یک نابینا در فلان جا مشغول به کار است، در ذهنم یک مرد نابینا میآمد، چون واقعاً هم از نظر استقلال مالی و شغلی وضعیت پسرهای نابینا خیلی بهتر است. الان که در این جمع هستم، متوجه شدم که ما دخترها بیشتر استقلال را در جنبه های شخصی میبینیم؛ یعنی برایمان مهم است که موهایمان را شانه کنیم. به همین دلیل خیلی به دنبال نشان دادن خودمان در اجتماع نیستیم. یک پسر نابینای همسن و سال ما همه دغدغه اش این است که چه طور کار پیدا کند، ولی ما هنوز به دنبال این هستیم که چه طور باید آشپزی کنیم! در واقع خودمان تبعیض را به وجود میآوریم. ما با آشپزی وارد جامعه نمیشویم. فائزه: من دلم میخواهد دخترانه زندگی کنم. کار کردن دغدغه من نیست. دوست ندارم حسرت دوران گذشته ام را بخورم. آدم با هنرهایش میتواند اشتغالزایی کند. در دوران جوانی میتوانیم هنرهای مختلف را یاد بگیریم تا وقتی نیاز مالی داشتیم، بتوانیم از آن طریق کسب درآمد کنیم. سارا هم با نظر فائزه موافق است که کار کردن برای ما اولویت نیست، اما معصومه معتقد است: بحث کار کردن نیست، بحث حضور در اجتماع است. کار کردن باعث میشود تا در اجتماع دیده شویم؛ مثل پسرهای نابینا. میپرسم: بچه ها! در دانشگاه که نخستین حضور شما در اجتماع افراد بیناست، چه طور با آنها ارتباط برقرار میکنید؟ فائزه: من در مدرسه عادی درس خواندم. مدیر مدرسه نابینایان اصرار داشت که من را به زور در مدرسه نابینایی نگه دارد. دخترانگی را من در مدرسه عادی تجربه کردم، چون آنجا بچه ها با من مثل دیگران برخورد میکردند و من شیطنت میکردم. ابتدا تصور میکردم که همه ممکن است دلشان برایم بسوزد، ولی خودم خیلی عادی برخورد کردم و توانستم دوستان خوبی پیدا کنم. البته برخوردهای بدی هم بود؛ مثلاً یک معلم جامعه شناسی داشتیم، استاد دانشگاه هم بود، به ما نمیگفت نابینا، میگفت شما «کورها» میگفت شما کورها نباید به مدرسه عادی بیایید، چون جو اینجا را خراب میکنید. به مادرم میگفتند: «الهی بمیرم برات! اینا رو چه جوری تو خونه نگه میداری؟ یا چه جوری بهشون غذا میدی یا لباسهایشون رو چه طوری تنشون میکنی! یا میگفتند کاسه بشقاب تو دیوار پرت نمیکنه؟ عصبی نیست؟» استاد به مادرم گفته بود: «چرا میکشونی میاریش دانشگاه؟ چرا به زور وادارش میکنی درس بخونه؟ بزار راحت باشه.» مادرم میگفت من به زور او را نمیآورم، وقتی این ترم همان استاد من را دید، گفت عزیزم تو یه روانشناس موفق میشوی. من به تو ایمان داشتم! أِن شاء الله تا دکترا میخوانی! من از این سؤالها خنده ام میگرفت. مادرم میگفت این فقط مشکل بینایی دارد و مشکل دیگری ندارد. سارا میگوید: مدیر مدرسه و معلمها همیشه میگفتند مدارس عادی نروید! من خودم دوست داشتم در مدرسه عادی درس بخوانم، همیشه داوطلب بودم. اتفاقاً کار ما در مدارس عادی سخت تر است، ما همیشه باید آماده باشیم که بقیه تصور نکنند از نابیناییمان سوء استفاده میکنیم. در هر محیطی که افراد عادی حضور دارند، اول همه دلسوزی میکنند و میگویند: «آخی! گناه داره طفلی!» ولی به نظرم ما باید به مردم آموزش بدهیم که چطور با ما رفتار کنند. فریده که از بقیه آرامتر است، از جمعهای شلوغ میترسد، چون همیشه احساس میکند دیگران به او ترحم میکنند. فائزه حرفهای دوستش را تأیید میکند: این هم به خانواده بر میگردد؛ وقتی خانواده بگذارند تو حرف بزنی و راحت ارتباط برقرار کنی، در ارتباط اجتماعی هم موفق خواهی بود. اگر ارتباط نگیری نمیتوانی در جامعه گلیم خودت را از آب بیرون بکشی. بهار میگوید: من میخواستم تنها بیرون بروم. نگهبان ساختمان به پدرم زنگ میزد و میگفت چه طور این را تنها بیرون میفرستید؟ یا مثلاً کلاس جهتیابی میرفتیم، باید در خیابان مسیرمان را پیدا میکردیم، ولی مردم نمیگذاشتند. همه با معلم دعوا میکردند. مردم همیشه به خانواده هایمان میگویند أِن شاء الله که خدا شفا بدهد! معصومه: من وقتی کسی میپرسید چرا چشمات این طوریه؟ اوایل از این سؤالها ناراحت میشدم، ولی کم کم به خودم گفتم که من نباید ناراحت بشوم. به همین خاطر وقتی بهم گفتند تو چه طور مینویسی؟ لوح و قلمم را بیرون میآورم و توضیح میدهم که من هم میتوانم مثل شما بنویسم. یکی پرسید چه طوری میایی دانشگاه؟ من عصا را درآوردم و گفتم با استفاده از این عصا. صحبتهای دخترها تمامی ندارد، سرشار از شور جوانی و زندگیند. این قدر حضور در جمعشان دلنشین بود که نفهمیدیم زمان گذشت و ما ساعتهاست که دل به صحبتهای آنها داده ایم. از رؤیاهایشان گفتند، از آرزوهایشان. یکی دوست داشت ماشین جدیدی که مخصوص رانندگی نابینایان اختراع شده، با قیمت ارزان و راحت وارد کشور شود و دیگری دلش میخواست مؤسسه ای تشکیل دهد و در آن به خانواده هایی که دارای کودک نابینا هستند آموزش بدهد. یکی دوست داشت برای درمان چشمانش به بهترین کشورهای اروپایی برود و دیگری داشتن کاری مناسب در کشور خودمان آرزویش بود اینها و هزاران هزار آرزوی دیگر را که بر زبان نیاوردند، از چشمان نابینا و صحبتهای گرمشان قابل حدس بود؛ چرا که ایده آل و رؤیای واقعی تک تک این دختران نابینا این بود که ابتدا در خانواده ها و سپس در جامعه همانند موجوداتی عجیب به آنها نگاه نشود. "افشینفر"
........آموزشی
* عفونتهای قارچی که ناخن را درگیر میکنند: قارچ در ناخن پا رشد میکند و علت آن، این است که پا داخل کفش قرار میگیرد و رطوبت و تعریق در این محیط وجود دارد که محیط را برای رشد قارچ مستعد میکند. قسمت عمده ناخن، از پروتئینِ کراتین تشکیل شده است. طرز قرار گرفتن رشته های کراتین، عامل استحکام ناخنهاست. البته صفحه ناخن غیر از کراتین، مقداری آب و چربی هم دارد و اثری از املاح معدنی مثل کلسیم در ناخن وجود ندارد. عواملی در ابتلای ناخن تأثیرگذارند؛ از جمله مهمترین آنها، آسیب فیزیکی است. عوامل خارجی که به پوست آسیب میزنند، به ناخن هم آسیب میزنند. به عنوان مثال، افرادی که با حلالهای شیمیایی سر و کار دارند، افرادی که به علت شغلی ضربه به ناخنهایشان وارد میشود و خانمهای خانه دار که دست به آب و مواد شوینده میزنند، مستعد شکنندگی ناخن هستند. البته بر اثر ابتلا به بیماریهای داخلی، در کسی که زمینه داشته باشد، تغییراتی در ناخن دیده میشود؛ همچنین با افزایش سن، تغییراتی در پوست و ناخن اتفاق می افتد و ناخنها شکننده میشوند. اختلالات گردش خون مهمترین مسأله مؤثر در جنس ناخن است. افرادی که به هر علت خون رسانی به انگشتان و ناخن ندارند، جنس ناخن طبیعی نیست. درمان این ناراحتی طولانی است، زیرا ناخن رشد کندی دارد. به عنوان مثال ناخنهای دست در ماه 3 میلیمتر رشد میکند و این رشد کند موجب میشود، درمان ناخن هم طی چهار تا شش ماه طول بکشد. گاهی تغییرات ناخن کاملاً عادی است؛ مثلاً افرادی که رنگ پوست سبزه یا تیره دارند، گاه نوارهای سفید رنگ و تیره روی ناخنهایشان مشاهده میشود که این تغییرات مربوط به رنگ پوست افراد است، اما برخی بیماریها منجر به تغییرات ناخن میشود؛ مثلاً اختلالات غده تیروئید، بیماری قلبی، بیماری ریوی، بیماری کبدی و کلیوی. قسمت عمده صفحه ناخن افرادی که بیماری کبدی پیشرفته دارند، سفید رنگ میشود و فقط یک حاشیه هلالی نزدیک نوک ناخن قرمز یا صورتی رنگ میماند. البته در کسی که سلامت جسمی کامل دارد، تغییر در ناخن نشان دهنده بیماری داخلی نیست. شکننده بودن ناخن میتواند، علت میکروبی و قارچی داشته باشد، چرا که برخی قارچها به صورت ساپروفیت (همزیست) روی پوست زندگی میکنند. صفحه ناخن، یک بافت مرده است و میتواند کانونی باشد برای رشد میکروبها و قارچها، بویژه قارچ در ناخن پا رشد میکند و علت آن این است که پا داخل کفش قرار میگیرد و رطوبت و تعریق در این محیط وجود دارد که محیط را برای رشد قارچ مستعد میکند. البته تشخیص قطعی با انجام آزمایش صورت میگیرد و اگر عامل بیماری قارچ باشد، داروهای جدید که به مدت دو سه ماه داده میشود و به صورت خوراکی است، همراه با داروی موضعی مالیدنی میتواند مؤثر باشد؛ قارچ کپکی که تمایل دارد نوک ناخن را مبتلا کند. قارچ مخمری یا کاندیدا که این نوع قارچ بخصوص افرادی را مبتلا میکند که دائم دست و پاهایشان را داخل آب میبرند. این حالت بیشتر قرمزی و التهاب را در پوست اطراف ناخن ایجاد میکند. آلودگی میکروبی از بیماریهای قارچی ناخن، کمتر شایع است و این عارضه در کسانی دیده میشود که ضربه به ناخنشان میزنند (مثلاً عادت به ناخن جویدن دارند یا ریشه های اطراف ناخن را با دست میکنند) و مدخل ورودی برای میکروبها ایجاد میکنند. در محل التهاب، درد و ترشحات چرکی وجود دارد، درمان این حالت معمولاً با آنتی بیوتیک (چرک خشک کن) و تخلیه چرک است. توصیه میشود، افراد از ناخن جویدن پرهیز کنند و کسانی که به علت شرایط شغلی با گرد و خاک و آلودگی تماس دارند، از دستکش استفاده کنند.
* گلواژه: یا چیزی بنویسید که ارزش خواندن داشته باشد یا کاری انجام دهید که ارزش نوشتن در موردش را داشته باشد. (بنجامین فرانکلین)
* گلواژه: وقتی به نظر میرسد همه چیز بر ضد شماست، یادتان باشد که هواپیما بر خلاف جهت باد از زمین بلند میشود، نه در جهت آن. (هنری فورد)
........ورزشی
* هیچ کس باور نمیکرد طلای جام جهانی را بگیرم: ملیپوش جودوی نابینایان پس از کسب مدال طلای رقابتهای جام جهانی گفت: هیچ کس باور نمیکرد به مدال طلای این مسابقات برسم، اما من نسبت به کسب این عنوان اطمینان داشتم. محمدرضا خیر اللهزاده گفت: مسابقات جودوی نابینایان قهرمانی جهان سطح بالایی داشت و بسیاری از قهرمانان پارالمپیک، در این مسابقات شرکت کرده بودند. ازبکستان هم در سه وزن -۶۰، -۶۶ و +۱۰۰ کیلوگرم مدال بازیهای پارالمپیک را به دست آورده و حریف سرسختی برای ما بود. ملیپوش سنگین وزن جودوی نابینایان اظهار داشت: در مبارزه نخست، برابر ازبکستان قرار گرفتم که در مسابقات آسیایی برابر وی شکست خورده بودم، اما در این رقابتها توانستم با سه اخطار پیروز شوم. در مبارزه دوم، برابر نایب قهرمان بازیهای پارالمپیک از کشور برزیل قرار گرفتم که تجربه بیشتری داشت و توانستم با ضربه فنی او را شکست دهم. در دیدار سوم خود نیز جودوکار انگلستان را ضربه فنی کردم و به مدال طلا دست یافتم. خیر اللهزاده با بیان این که کسب مدال طلای رقابتهای جام جهانی را پیشبینی کرده بود، گفت: کسب مدال طلای این رقابتها، اتفاق بزرگی است، اما من فکر میکردم به این هدف دست یابم و حتی به سرمربی تیم ملی گفته بودم با مدال طلای این مسابقات به ایران برمیگردیم. تا لحظه آخر، هیچ کس باور نمیکرد من قهرمانی این مسابقات را کسب کنم، اما توانستم به آنچه انتظار داشتم، برسم. وی که فاصله اندکی تا کسب ورودی بازیهای پارالمپیک 2020 توکیو دارد، بیان داشت: سهمیه بازیهای پارالمپیک به ۱۲ نفر اول رنکینگ جهانی داده میشود و من در رده ۱۶ هستم که با کسب مدال طلای جام جهانی، فکر میکنم ارتقای زیادی در رده بندی جهانی داشته باشم. مسابقات دیگری از جمله جهانی و پاراآسیایی را در پیش داریم و هدفم در ابتدا کسب مدال طلای بازیهای پاراآسیایی 2018 در جاکارتا و سپس طلای پارالمپیک توکیو است.
........حوادث
* اشتباه مرگبار مادر: زن جوان دانشجو برای درمان سرماخوردگی فرزند خردسالش، ناخواسته به جای شربت سرماخوردگی به او متادون خوراند و جان فرزندش را گرفت. ساعت 16:40 دقیقه پنجشنبه 20 مهر، مأموران کلانتری 140 تهران در جریان مرگ کودکی در یکی از بیمارستانهای پایتخت قرار گرفتند. در بررسیهای صورت گرفته مشخص شد مادر کودک که دانشجو بوده، به اشتباه شربت متادون داخل یخچال را به جای شربت سرماخوردگی به فرزندش خورانده و پس از سپردن او به خانواده اش، راهی دانشگاه شده است. اما در پی بازگشت متوجه موضوع شده و بلافاصله کودک نیمه جانش را به بیمارستان انتقال داده است. ولی تلاش تیم پزشکی بی نتیجه ماند و کودک جان سپرد.
* دختری که با دست قطع شده به خانه رفت: دختر 8 ساله هندی که در آسانسور مدرسه گرفتار شده بود، وقتی صدای کمک خواهیش به جایی نرسید، با بازوی قطع شده خود را به خانه رساند و پس از انتقال به بیمارستان از مرگ حتمی نجات یافت. «آرچانا تیل» که میدانست یکی از دستانش قطع شده، ساعاتی پس از عمل جراحی و روی تخت یکی از بیمارستانهای ایالت «ماهاراشترا» به خبرنگاران گفت: «وقتی خواستم وارد آسانسور مدرسه شوم، پایم میان درماند. همان موقع سعی کردم با دستم کفشم را باز کنم و پایم را رها کنم که ناگهان آسانسور بسرعت بالا رفت و دستم میان در و دیوار ماند. هرچه فریاد زدم هیچ کس کمکی نکرد تا این که به سختی دستم را بیرون کشیدم و خودم را به خانه رساندم.» به دنبال انتشار گسترده اخبار این فاجعه، بسیاری از مردم خشمگین خواستار برخورد جدی با مسئولان مدرسه شدند.
* مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از کشف لاشه های 900 قطعه کوسه ماهی از یک خودرو حامل محصولات شیلاتی در ایستگاه بازرسی «بندو» در شهرستان عسلویه خبر داد.
........اطلاع رسانی
* آگهی شرکت در مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده شبکه تشکل های نابینایان و کم بینایان کشور (چاووش): بدین وسیله از کلیه سمنهای عضو شبکه تشکلهای نابینایان و کمبینایان کشور جهت شرکت در مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده شبکه به تاریخ دوم و سوم آبان ماه، با دستور کار زیر دعوت به عمل می آید: استماع گزارش عملکرد هیئت مدیره، استماع گزارش بازرس، برگزاری انتخاب دوره جدید هیئت مدیره و بازرسان، بررسی و تصویب تراز مالی شبکه، بررسی و تصویب سیاست کلان شبکه در دو سال آینده. انجمنهای عضو باید مدارک خود را شامل مجوز معتبر، معرفی نماینده رسمی انجمن جهت شرکت در مجمع را حد اکثر تا تاریخ شنبه 29 مهر ماه به دفتر مرکزی شبکه یا دورنگار آن ارسال نمایند. دعوتنامه کتبی شرکت در مجمع از طریق دورنگار به انجمنهای عضو ارسال و تأیید تلفنی آن اخذ میشود. آدرس دفتر مرکزی: تهران، سهروردی جنوبی، خیابان اورامان، پلاک 55 دورنگار: 02188307738 تلفن: 88329110