شناسه خبر: 12490 منتشر شده در مورخ: 1396/7/23 ساعت: 08:46 گروه: اجتماعی  
نابینایان کاشانی از معضلات و مشکلات خود می‌گویند

نابینایان کاشانی از معضلات و مشکلات خود می‌گویند

نابینایی از جمله معلولیت‌هایی است که برخی انسان‌ها با آن دسته و پنجه نرم کرده و شاهد محدودیت‌های مختلفی هستند به همین جهت این دست از افراد با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند.

به گزارش ایران سپید به نقل از تسنیم نابینایان جزیی از اقشار معلولان کشور هستند که با محدودیت‌های بینایی روبه‌رو هستند و این محدودیت برای آنان مشکلاتی را به همراه داشته است.

نابینایان کاشان نیز این محدودیت‌ها و مشکلات را دارند و لذا اکثر آنان در انجمن نابینایان این شهر عضو بوده و با همفکری و همیاری بینایان جامعه به برطرف کردن مشکلات خود می‌پردازند.

انجمن نابینایان کاشان دارای بیش از 600 عضو بوده که 36 درصد از آنان بزرگسال، 19 درصد میانسال، 19 درصد کهنسال، 18 درصد جوان، 6 درصد نوجوان و دو درصد کودک هستند به گونه‌ای که یک درصد از آنان کارشناسی ارشد و دکتری، 4 درصد کارشناسی دارند.

3 درصد از این اعضا کاردانی، 23 درصد دیپلم، 20 درصد راهنمایی، 31 درصد ابتدایی و 18 درصد بی‌سواد هستند و 39 درصد از اعضای این انجمن کاشانی مجرد و 61 درصد متأهل بوده و 62 درصد شاغل و 38 درصد فاقد شغل هستند.

نرگس نیکخواه قمصری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه یک فرد کم‌بینا و یا نابینا در هر رده سنی و در زمان پی‌بردن به محدودیت خود هر عملی برای بهبودی خود انجام می‌دهد اظهار داشت: گاهی اوقات این نابینایی در کودکی رخ می‌دهد و والدین از هیچ کاری دریغ نمی‌کنند و ممکن است بر اثر بی‌اطلاعی اقدامی نادرست انجام دهند و یا در بزرگسالی با سوالات مختلف روبه‌رو شوند و این مهم باعث می‌شود یک نیروی انسانی از جامعه حذف شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن نابینایان کاشان با بیان اینکه انجمن نابینایان کاشان در حدود 20 سال فعالیت دارد، افزود: هدف این انجمن فرهنگ‌سازی ویژه نابینایان بوده تا این قشر بتوانند روی پای خود باشند و بداند چه استعدادهایی دارد و ارزش توانایی خود را بشناسد و محدودیت‌های خود را نیز بشاند تا از سر بار به سرمایه تبدیل شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان ضمن اشاره به مرکز تخصصی آموزش ویژه نابینایان کاشانی خاطرنشان کرد: با نهادهای دولتی و غیردولتی از جمله آموزش و پرورش، شهرداری، میراث فرهنگی و غیره آمادگی همکاری داشته و دو کتابخانه گویای ترنم و یک کتابخانه دیجیتال ویژه نوجوانان و جوانان در اختیار داریم.

نیکخواه ضمن اشاره به برگزاری جلسات قرآن در خانه اعضا به صورت هفتگی تصریح کرد: هیئت عاشقان بقیع ویژه نابینایان است و تمامی دست‌اندرکاران آن افراد نابینا و عضو انجمن نابینایان کاشان بوده و فرصتی برای تعامل محسوب می‌شود.

وی ضمن اشاره به حمایت اعضای انجمن نابینایان کاشان به هر نحو ممکن با روش‌های مختلف ابراز داشت: مددکاران این انجمن به منازل اعضای انجمن مراجعه کرده و پای حرف دل آنان می‌نشینند و در صورتی که مشکلی داشته باشند در جهت رفع آن از هر تلاشی دریغ نمی‌کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن نابینایان کاشان با بیان اینکه نابینایان با دستان خالی و بدون هیچ پشتوانه ثابت تلاش کرده تا سرمایه‌های موثر باشیم، بیان کرد: خوشبختانه هم‌دلان خوبی در این حوزه از ما حمایت کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان عدم مناسب‌سازی شهری را مهمترین معضل نابینایان کاشانی دانست و اذعان داشت: امکانات آموزشی مرکز ما نیز کم است و از آنجا که مرکز تخصصی دیگری در کاشان وجود ندارد، برای برگزاری کلاس‌های تخصصی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم.

نیکخواه با بیان اینکه اگر نابینایان آموزش‌های تخصصی خود را نگذرانند نمی‌توانند همانند دیگران در جامعه فعال باشند، تأکید کرد: اگر شهر بپذیرد و باور کند و به عبارت دیگر صبوری کند این صبوری به نفع همگان است.

امیرحسین جهین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه مشکلات نابینایان کاشانی بهتر شده اما همچنان وجود دارد اظهار داشت: مشکلات نابینایان را می‌توان به چند بخش تقسیم‌بندی کرد که نخستین آن مشکلات فرهنگی بوده و قوانین مربوط به یک نابینا نیز در حوزه عبور و مرور شهری کاشان رعایت نمی‌شود.

این روشن‌دل کاشانی ضمن اشاره به عدم مناسب سازی‌های لازم ویژه نابینایان کاشانی افزود: متأسفانه در برخی موارد در پیاده‌روها موتورسیکلت پارک شده و لذا برای عبور و مرور ما مشکلات به وجود می‌آید.

جهین معضلات بیکاری را از دیگر معضلات نابینایان عنوان کرد و ابراز داشت: متأسفانه اوضاع مشکلات بیکاری نابینایان وخیم‌تر شده زیرا اکثر نابینایان تلفن‌چی هستند و با سیستم‌های پیشرفته تلفن‌چی‌ها را از حذف می‌کنند و متأسفانه یکی از شرایط استخدام در آموزش و پرورش نیز عدم معلولیت است.

وی با بیان اینکه وجود شغل برای یک معلول بسیاری از مشکلات او را برطرف می‌کند، خاطرنشان کرد: هزینه زندگی یک نابینا و به طور کلی یک معلول بیشتر از افراد معمولی است زیرا وسایل زندگی چنین اشخاصی مخصوص هستند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *