کاهش شدید آمار ناشنوایی و کم شنوایی در استان اردبیلمدیر کل بهزیستی استان اردبیل گفت: به نسبت یک دهه گذشته آمار ناشنوایی و کم شنوایی در این استان به شدت کاهش یافته و حتی این آمار به نصف رسیده است. |
به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا بهزاد ستاری در مراسم گرامی داشت روز ناشنوایان در اردبیل اظهار کرد: دوم تا هشتم مهرماه به نام هفته ناشنوایان نامگذاری شده که ما نیز با توجه به شناسایی 14 هزار و 500 نفر ناشنوا و کم شنوا در استان و معلولان این حوزه که با افت و نقص شنوایی روبرو هستند به 5 هزار ناشنوای مطلق خدمات ارائه می کنیم. مدیرکل بهزیستی استان اردبیل، برنامه های پیشگیرانه و آگاهی بخشی به مردم را در این زمینه موثر خواند و افزود: طرح غربالگری شنوایی نوزادان از همان بدو تولد در بیمارستان ها و زایشگاه ها انجام می شود تا با تشخیص به موقع زمینه مداوای کودکان مبتلا به افت شنوایی و یا کم شنوایی برطرف شود.ستاری، دومین خدمات ارائه شده در این حوزه را کاشت حلزون با همکاری بهزیستی و با تامین اعتبار مورد نیاز اعلام کرد و گفت: با توجه به هزینه 30 تا 33 میلیون تومانی کاشت حلزون، سازمان بهزیستی با تامین بخشی از منابع اعتباری و تامین منابع از محل صندوق توسعه ملی سعی دارد تا برای کودکان زیر 3 سال طرح کاشت حلزون رایگان را اجرایی کند..وی به فعالیت چشمگیر هیئت ورزش ناشنوایان اشاره و بیان کرد: ورزشکاران ناشنوای ما در مسابقات جهانی و آسیایی همواره خوش درخشیده و مدال هایی را برای استان کسب کرده اند.ستاری به اشتغال ناشنوایان و پرداخت تسهیلات برای ناشنوایان بیکار اشاره کرد و افزود: اخیرا در شهرک صنعتی اردبیل کارخانهای افتتاح شده که 6 نفر از این ناشنوایان جذب این واحد تولیدی شدهاند و این فرصت فراهم شده تا اشتغال 30 نفر دیگر ادامه فراهم شود.وی بیان کرد: ما با پرداخت تسهیلات، پرداخت بیمه ناشنوایان مشغول به کار شده و پرداخت بخشی از حقوق آنها، کارآفرینان را مورد حمایت قرار داده و حتی آماده پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به آنها هستیم.
فرماندار اردبیل نیز گفت: دستگاه های دولتی براساس قانون مکلف هستند تا زیرساخت ها و امکانات لازم را برای جامعه معلولان در ابعاد مختلف فراهم کنند.
جواد زنجانی در مراسم گرامی داشت روز ناشنوایان در اردبیل اظهار کرد: بنا به مصلحت الهی و خلقت برخی از افراد دچار معلولیت های جسمی و حرکتی، نابینایی وناشنوایی و یا اختلالات مختلفی هستند که ما وظیفه داریم در کنار توجه به امر پیشگیری زمینه و بستر حمایت از این قشر و در عین حال شریف را فراهم کنیم.وی با بیان اینکه جلسات مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولان باید به صورت مرتب و جدی برگزار شود، خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی به عنوان متولی این حوزه باید جلسات مناسب سازی را به موقع و منطبق بر استانداردهای جهانی و بین المللی برگزار کرده و مصوبات آن را برای اجرا به فرمانداری و دستگاه های ذیربط ارسال کند که قطعا بدون قصور و کوتاهی، ما نیز وظیفه انجام این مصوبات را داریم.فرماندار اردبیل، بهزیستی را به عنوان دبیرخانه کمیسیون مناسب سازی فضای شهری برای تردد راحت معلولان دارای اختیارات جامع و وسیع در تصمیم گیری های کلان اعلام کرد و افزود: نهادهای مرتبط باید اعتبارات و تجهیزات مناسب را در نظر بگیرند تا کار مشترکی برای مناسب سازی فضای شهری در تردد راحت و سهل جامعه معلولان فراهم آید.زنجانی ادامه داد: ما به صورت جدی و با تمام قوا در خدمت معلولان هستیم و از طرح های پیشگیرانه و همچنین طرح های حمایتی از این جامعه هدف به جد پشتیبانی کرده و همراهی لازم را خواهیم داشت.در این مراسم دکترای شنوایی شناسی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران نیز از خانواده های معلولان خواست تا دانش آموزان و فرزندان خود را متوجه شرایط بوجود آمده کنند تا با بهره گیری از امکاناتی که برای آنها پیش بینی شده بتوانند در امر آموزش و استفاده از امکانات آموزشی موفق عمل کنند.مهنا جوانبخت افزود: در این زمینه فرهنگسازی نیاز است تا ناشنوایان به راحتی بتوانند در محیط مدرسه و دانشگاه و همچنین محیط اجتماعی خواسته های به حق خود را مطرح کرده و از امکانات موجود به بهترین شکل استفاده کنند.وی، ضرورت توسعه فضاهای تلفیقی را برای جامعه معلولان در محیط های علمی و آموزشگاهی یادآور شد و افزود: دنیا به سمت گسترش و تقویت فضاهای آموزشی تلفیقی حرکت کرده و نباید موضوع جداسازی همچنان مورد اهتمام باشد چرا که همه به این باور رسیدیم که جداسازی هیچ نتیجه ای جز سرکوب برخی خواستههای به حق جامعه معلولان نتایجی را به همراه نخواهد داشت.
رئیس آموزش و پرورش استثنائی استان اردبیل نیز گفت: برای سال تحصیلی جدید 21 هزار نوآموز در بدو ورود به مدرسه مورد سنجش و غربالگری قرار گرفتند تا در ابعاد مختلف سلامت آنها مورد ارزیابی قرار گیرد.
به گزارش ایسنا، شفایی در مراسم گرامی داشت روز ناشنوایان در اردبیل اظهار کرد: ما در طرح سنجش نوآموزان و دانش آموزان بدو ورود به مدرسه سعی داریم تا سلامت آنها را در ابعاد مختلف جسمی، روحی و روانی مورد ارزیابی قرار دهیم که قطعا همه این دانش آموزان وارد مدرسه شده و تنها تعداد محدودی از آنها در مدارس استثنایی تحصیل می کنند.وی با اشاره به تهیه محتوای آموزشی براساس آخرین تکنولوژی های روز دنیا در قالب گروه تالیف آموزش و پرورش برای دانش آموزان استثنائی، خاطرنشان کرد: از زبده ترین افراد برای تالیف کتب درسی دانش آموزان مدارس استثنائی استفاده می شود که ما نتیجه آن را در موفقیت تحصیلی این دانش آموزان شاهد هستیم.رئیس آموزش و پرورش استثنائی استان اردبیل در مورد تامین تجهیزات توانبخشی برای این دانش آموزان گفت: ما در قالب بسته ها و خدمات حمایتی سعی داریم این دانش آموزان را در همه ابعاد مورد حمایت قرار دهیم به طوری که برای خرید سمعک 15 میلیون ریال کمک هزینه پرداخت شده و با همکاری بهزیستی طرح کاشت حلزون در دستور کار قرار گرفته است.شفایی در ادامه به منسوخ شدن روش جداسازی دانش آموزان استثنائی از دانش آموزان عادی اشاره کرد و گفت: ما با استفاده از شیوه تلفیقی فراگیر سعی داریم تا روند آموزشی را مورد توجه قرار دهیم که قطعا در قالب آموزش تلفیقی فراگیر و پرهیز از جداسازی دانش آموزان قطعا سعی بر ارتقای توانمندی این دانش آموزان است.وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری میزان شناسایی دانش آموزان آسیب دیده شنوایی از 138 نفر کلاس ویژه به کمتر از 76 نفر رسیده است، اضافه کرد: ما اغلب این دانش آموزان را در مدارس عادی ثبت نام کردیم تا زمینه تحصیل آنها به شکل عمومی و با تامین برخی از تجهیزات و امکانات فراهم آید.رئیس آموزش و پرورش استثنائی استان اردبیل، مناسب سازی محیط شهری و آموزشی را برای استفاده عموم معلولان از شرایط فراهم شده ضروری اعلام کرد و گفت: باید همه سعی کنند تا مناسب سازی محیط شهری و آموزشی و علمی برای این دانش آموزان و دانشجویان به خوبی فراهم آید.شفایی در ادامه با یادآوری اینکه در آموزش و پرورش استثنائی دو فلسفه شنوایی محوری با هدف ارتقای حس شنوایی و همچنین فلسفه بینایی محوری مدنظر است اضافه کرد: در محوریت تکیه بر حواس بینایی سعی بر این است تا شیوه آموزشی از طریق این راهبرد به نتایج خوبی رسیده و در کنار آن آستانه شنوایی افراد کم شنوا و یا سخت شنوا به مطلوب ترین شرایط برسد.وی یادآور شد: آموزش و پرورش استثنائی در دنیا 400 سال قدمت دارد اما در کشورمان 200 سال است که این روش مورد توجه قرار گرفته و از سال 1303 به همت جبار باغچه بان در تبریز آموزش و پرورش استثنائی به روش سنتی آغاز شده ولی از سال 1350 با راه اندازی اولین کلینیک شنوایی سنجی کار به صورت جدی در این بخش آغاز شده است.رئیس آموزش و پرورش استثنائی استان اردبیل در ادامه به راه اندازی دفتر آموزش و پرورش استثنائی و سپس سازمان مستقل در این زمینه اشاره و خاطرنشان کرد: چالشی که در این زمینه با آن روبرو بودیم بحث غربالگری بود که در این زمینه سعی شد تا طرح سنجش سلامت و غربالگری در بدو ورود دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد تا امر پیشگیرانه در این باب مورد اهتمام باشد.