شناسه خبر: 12394 منتشر شده در مورخ: 1396/6/27 ساعت: 10:26 گروه: اجتماعی  
معاون سازمان بهزیستی: 450 هزار معلول در ایران جسمی - حرکتی هستند

معاون سازمان بهزیستی: 450 هزار معلول در ایران جسمی - حرکتی هستند

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی تعداد معلولان کشور را یک میلیون و 300 هزار نفر ذکر کرد و گفت: از این تعداد 450 هزار نفر افراد جسمی - حرکتی هستند که اطلاعات تمام معلولان کشور در این سازمان ثبت و دارای پرونده هستند.

به گزارش ایران سپید  حسین نحوی نژاد در حاشیه همایش کمیته های توانبخشی ، تسهیل دسترسی و مناسب سازی محیط زندگی معلولان که با حضور 130 کارشناس 2روز در یزد ادامه دارد به خبرنگاران افزود: بیشترین گروه معلولان را افراد جسمی - حرکتی تشکیل می دهند که حدود 30 درصد این گروه را شامل می شود که نیاز به خدمات ویژه دارند.

وی با بیان اینکه 30 هزار معلول ذهنی در مراکز ویژه سازمان بهزیستی نگهداری می شوند، اظهار کرد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی 10 تا 15درصد افراد هر جامعه را معلولان تشکیل می دهند که شامل معلولیت های خفیف تا شدید است.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی تاکید کرد: این سازمان معلولان را افرادی می داند که دچار معلولیت شدید باشند ، طوری که امکان زندگی عادی برای آنها فراهم نیست که حدود دو درصد افراد جامعه را شامل می شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه ایران در مناسب سازی معابر و مکان های عمومی در دنیا رتبه خوبی ندارد،تصریح کرد: با وجود اینکه در قانون جامع حمایت از معلولان سال 84 اقداماتی در این زمینه انجام شد،و واژه ای به عنوان مناسب سازی محیط وارد ادبیات اجتماعی و اقتصادی شده است، اما هنوز با عمل به این قوانین و ورود داوطلبانه دستگاه‌ها برای مناسب سازی محیط فاصله داریم.
وی بیان کرد: طبق اطلاعات جمع آوری شده تاکنون30 درصد مناسب سازی محیط در بخش دولتی کشور انجام شده است ، باید مناسب سازی محیط برای معلولان به یک باور تبدیل شود .
نحوی نژاد از بازنگری اصلاح قانون جامع حمایت از حقوق معلولان خبر داد و گفت: اکنون این قانون به صورت لایحه به مجلس ارائه شده است.
وی یادآور شد: یکی از دغدغه های مهم سازمان بهزیستی این است قوانین حمایتی مرتبط با معلولان از ضمانت اجرایی کافی برخوردار باشد و در بازنگری قانون حمایت از حقوق معلولان مجازاتی که برای مسوولانی در زمینه مناسب سازی مجموعه خود کوتاهی می کنند دیده شده است. 
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی امروز در همایش یاد شده گفته بود، نباید معلولان را خانه نشین و منزوی کرد، بلکه با مشارکت های مردمی و نهادهای مختلف اجتماعی، بستر لازم را برای حضور این قشر در جامعه فراهم کرد. 
به باور نحوی نژاد برای جلوگیری از انزوا و گوشه نشینی معلول باید قوانین و مقررات در جامعه وضع شود که آنها براساس آن گوشه نشین نشوند، زیرا انزوای معلول یعنی یاس و ناامیدی، دل مردگی ، گوشه نشیتی و ایجاد زخم بستر و بیماری در فرد است. 
در این همایش استفاده از وسایل فناوری کمکی مرتبط با افراد دارای آسیب شنوایی در فعالیت های روز مره ، مناسب سازی محیط زندگی و الگوهای رفاه اجتماعی در ایران و جهان با حضور چند کارشناس ژاپنی بحث و تبادل نظر می شود. 
رونمایی از کتاب « وسایل کمکی برای زندگی روزانه افراد دارای معلولیت» و برپایی نمایشگاه وسایل توان بخشی معلولان از جمله برنامه های جنبی همایش یاد شده بود. 
هم اکنون 25 هزار و 200 معلول در بهزیستی استان یزد پرونده دارند و از خدمات آن بهره مند هستند. 
40 درصد معلولان استان یزد جسمی حرکتی، 27 درصد ذهنی و بقیه دارای معلولیت شنوایی، بینایی و دیگر معلولیت ها هستند. 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *